https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/natacet-loviciho-medveda-na-mobil-je-holy-nerozum-varuji-ochranci-prirody
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Natáčet lovícího medvěda na mobil je holý nerozum, varují ochránci přírody

4.3.2019 14:20 | PRAHA (Ekolist.cz)
Bezpečná úniková vzdálenost medvěda od člověka činí alespoň 50 metrů.  Ilustrační snímek.
Bezpečná úniková vzdálenost medvěda od člověka činí alespoň 50 metrů. Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Václav Tomášek / Agentura ochrany přírody a krajiny
Kameraman Radim Velička, který natočil na mobil několikaminutové video medvěda útočícího na prase divoké, se vystavil obrovskému nebezpečí. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR proto vyzývá všechny návštěvníky Beskyd, aby se při spatření medvěda klidným krokem vzdálili pryč.
 

Bezpečná úniková vzdálenost medvěda od člověka činí alespoň 50 metrů. Pokud se člověk přiblíží více, zvíře se snaží uniknout, dostává se do stresu, cítí se ohroženo a může i zaútočit.

Podle Agentury ochrany přírody a krajiny autor zveřejněného videa záběry natočil z pouhých 10 – 20 metrů, únikovou vzdálenost zvířete nerespektoval a k medvědovi se záměrně přibližoval a vystavoval jej tak stresu. Ten se na videu projevuje například tím, že se medvěd snaží odtáhnout loveného divočáka pryč z dohledu kameramana.

„Medvěd je šelma, která má velkou sílu. Pokud se zvíře kvůli nezodpovědnému chování člověka dostane do stresu, může mít medvěd snahu se bránit," varuje Václav Tomášek ze Správy CHKO Beskydy. Kameraman podle něho vystavil zcela zbytečně velkému riziku nejen sebe, ale i medvěda. "Pokud by zvíře člověka napadlo, zcela jistě by se objevily požadavky na jeho odlov. Pokud chceme mít v našich lesích divoká zvířata, jako jsou medvědi, rysové, ale třeba také tetřevi, respektujme prosím jejich přirozený prostor a způsob života,“ žádá Tomášek.

Ve většině podobných případů blízkého setkání (v našich podmínkách dosud hlavně na Slovensku) má medvěd snahu člověka odehnat. Jakékoliv strčení či plácnutí medvědem může člověka vážně poranit. I přesto dosud neexistuje případ usmrcení člověka medvědem u nás, ani na Slovensku, Polsku, či Rakousku.

V případě natáčení došlo podle ochránců přírody k porušení zásad správného chování člověka a z hlediska právního také k rušení kriticky ohroženého druhu - medvěda. Smutné na celé události je také fakt, že autor je aktivním myslivcem a tedy osobou, která by zmíněné zásady správného chování při střetnutí s medvědem měla znát.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (24)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VP

Vít Pátek

5.3.2019 00:30
Hm... 50 m... Takže kdo se nechce dopustit protiprávního jednání - rušení kriticky ohroženého druhu, konkrétně medvěda, musí se místy jeho potenciálního výskytu, například po Beskydech, pohybovat (chodit, jezdit..., samozřejmě jen velmi potichu) pouze po takových trasách, kde má nepřetržitě na nejméně 50 m všemi směry volný výhled (krom toho po větru, tam svým pachem ruší ještě dál). To ovšem v horách a lesích znamená, že nemůže skoro nikam.
Odpovědět
NK

5.3.2019 10:58 Reaguje na Vít Pátek
To chápete asi trošku špatně. 50 m je úniková vzdálenost medvěda, pokud se budete držet v této vzdálenosti, je pravděpodobné, že se nebude cítit ohrožen a nezaútočí, ale naopak uteče (proto "úniková"). Tady je hlavní problém v tom, že pán se k ohroženému druhu přibližoval, ačkoliv bylo patrně, že jeho přítomnost medvědovi vadí a ruší ho, stresuje. Rušit divoké zvíře, navíc v době krmení, je opravdu idiotský nápad, od myslivce zvlášť. To přece učíme i malé děti ve vztahu ke psům, že pes se při žraní NERUŠÍ, neboť by mohl zaútočit! Ale lidská blbost je prostě nekonečná!
Odpovědět
KK

Karel Kadavý

5.3.2019 07:25
Zase další blábol fanatického ochranánáře včetně oblíbené dehonestace zástupce myslivců. Děkuji dotyčnému za odvahu. Snímek veřejnosti ukáže predátora v akci a každý si udělá obrázek sám bez chytrých komentářů.
Odpovědět
NK

5.3.2019 11:03 Reaguje na Karel Kadavý
Kdyby medvěd myslivce napadl, bude se zase volat po jeho odstřelu, protože z pohledu lidí jako jste vy, by byl považován za nebezpečného, přestože by jeho reakce byla pochopitelná a přirozená. Nemyslím si, že je za každou cenu potřeba ukazovat veřejnosti predátora v akci.Předpokládám, že všichni víme, že je medvěd lovec, masožravec a dokáže ulovit prase. Nevidím na tom nic překvapivého a objevného. A když už by někdo chtěl takové obrázky získat, s pomocí dobré techniky to lze z patřičné vzdálenosti a není potřeba ohrožený druh rušit! Tady si pááán myslivec jen chtěl užít pár minut slávy a ukázat jaký je frajer. BLBEC JE TO!
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

5.3.2019 21:00 Reaguje na
Naprostý souhlas. Medvěd patří mezi nejnebezpečnější zvířata, pokud si zvykne na přítomnost člověka, je tím nebezpečnější. Dostat od medvěda pohlavek bývá pro člověka smrtelné, i když ten medvěd to myslel jen jako přátelské varování a vlastně nechtěl ublížit, je to jeho přirozená reakce, když ho někdo zlobí.
Odpovědět
re

regis24

5.3.2019 22:11 Reaguje na
Když tedy víte kdo to natočil, víte že je aktivní myslivec (co to vlastně znamená?) a víte že úmyslně rušil chráněné zvíře - proč ho nenahlasite příslušným úřadům? Jestli to nebude proto, že si tak trochu vymýšlíte, co? Hlavně že ty myslivce zase trochu pomluvite. Aby jste se nedivily, až někdo nahlásí vás, třeba na Policii a třeba pro pomluvu.
Odpovědět
NK

6.3.2019 06:44 Reaguje na regis24
Předpokládám, že někdo dotyčného nahlásí, možná se to bude i vyšetřovat, ale důsledek z toho opět žádný nevyplyne. Jsme totiž v Českém Kocourkově! Jen my pověute, prosím, co by kdo z toho měl, že by si vymýšlel a rozšiřoval, že to natočil myslivec? Je jedno, zda to myslivec skutečně byl nebo ne. Protiprávní jednání tam bylo tak jako tak. Pokud to myslivec byl, vše je jen o to smutnější. O myslivcích netřeba cokoliv rozšiřovat, všichni víme co je to OBVYKLE za lidi (pár výjimek se, naštěstí, ještě najde. Ale procento je velmi mizivé). Příroda až na posledním místě, hlavně si nacpat mrazák, že.
Odpovědět
re

regis24

6.3.2019 19:50 Reaguje na
Takže vlastně je to lež, sám to potvzujete. Co by z toho kdo měl? Stejně jako vždy - pomluvit a v očích veřejnosti ukázat myslivce jako bandu tupcu. Nic víc, nic min. Co jsou podle Vás OBVYKLE myslivci za lidi? A zase - sám lzete a pomlouvate. Plnění mrazáku je úplně klasická hláška. Fakt jste mimo mísu. Co děláte jako pomoc zvěři vy? Máte krmítko pro ptáky? Kolik jste udělal a pověsil budek pro ptáky? Kolikrát jsem tuhle zimu ve sněhu nesl seno a jádro? Já vám můžu poslat fotky jak to dělám pravidelně. Jo a mrazák klidně vyfotím taky - je tam vepřové, hovězí (český chov), srnčí, divočák, pstruh, kapr, zelenina,...
Odpovědět
JM

Josef Mozek

7.3.2019 11:57 Reaguje na regis24
Krmit zvěř, abych ji pak mohl střílet a dávat do mražáku, to je zásluha?
Odpovědět
re

regis24

8.3.2019 07:51 Reaguje na Josef Mozek
Jo, máte recht. Lepší je koupit kus čehosi v igelitu. Je to anonymní, nevidím, že to bylo zvíře, teď už je to jen kus masa. Já jsem z vesnice, u nás je normální krmit králíky a pak je sníst, stejně tak drůbež, sem tam prasátko. Zvěř se nekrmí, zvěř se pouze přikrmuje v době nouze. Tyhle klišé o plnění mrázáků jsou od Vás k smíchu, není to pravda, jen prostě tohle zelení bezmozci pořád omílají dokola.
Odpovědět
NK

8.3.2019 08:16 Reaguje na regis24
Není to pravda, ale všichni myslivci, které znám (a není jich málo) to hrdě přiznávají a s přikrmováním si hlavu moc nelámou. Maximálně jim hodí něco málo přímo před posed, aby je při tom přikrmování mohli rovnou picnout a moc se přitom nenadřeli. A netvrďte mi, že to není pravda,vidím to denně na vlastní oči! Kdy jsem požádala souseda myslivce, zda by se mohl postarat o odklizení srny, která zemřela po srážce vlakem a v 30ti stupňových vedrech se rozkládala na louce, tak sice slíbil, že se o to postará, ale nakonec si jen uřízl hlavu na trofej a zbytek tam vesele hnil dál! To je podle vás myslivost? Fuj!
Odpovědět
re

regis24

8.3.2019 17:20 Reaguje na
To je od vás ale ubohý pokus, jen ukazujete, že o daném nevíte vůbec nic. Já zase znám spoustu ekoteroristu jako jste vy, a oni se tím taky netají, že jsou kokoti...
Jinak k tomu blábol - srna žádnou trofej nemá, tak nevím co by jí řezal. A pletete si prikrmovani zvěře v době nouze - o tom jsem psal já. Vy píšete o lovu na vnadisti. A ať se to někomu líbí nebo ne - je to způsob lovu černé zvěře kterou přímo nařizuje veterinární opatření pro boj s africkým morem prasat.
Takže jste nám tady předvedla jen že placate hlouposti a lzete.
Odpovědět
KK

Karel Kadavý

6.3.2019 19:10 Reaguje na
Předpokládám, že do lesa asi moc nechodíte, tak Vám nehrozí že si ten Váš medvídek s Váma prohraje jako s tím kanečkem. Kdyby ho při tom nějaký myslivec natočil to by byla teprve švanda.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

6.3.2019 13:12
Borec! Já se v Tatrách omylem svou vlastní neopatrností ( pobytové znaky jsem viděl, ale měl jsem je za starší) dostal k medvědici a 2ma mláďatům cca na 8 metrů. Zbaběle jsem vycouval, a vyhybal se jakékoliv pasíčce.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

7.3.2019 11:49
Je nutno dát za pravdu těm, co dotyčného myslivce odsuzují a žádají jeho potrestání. Snaha natočit lov se dá pochopit, ale ne hlučný rozhovor u toho, hlučné přibližování se blíž, než je nutné, pokřikování na kolegu. A vrchol všeho je hláška "já mu to prase beru pak". To svědčí o nenažranosti a bezcharakternosti dotyčného myslivce. Tento člověk, líný si sám prase vyhledat a zastřelit, by vzal kořist šelmě a netrápil by se dalším jejím osudem.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.3.2019 12:21
Asi by to chtělo trochu normálního uvažování. Myslivec, který to točil, nebyl určitě v takovém ohrožení. Pokud se nepletu, vystoupil z auta a auto měl tedy k dispozici jako útočiště pro případ, že by medvěd zaútočil na něj. A dále, nezdá se Vám všem, kteří se tak spravedlivě rozhořčujete nad jednáním myslivce, že se jedná o unikátní dokument, který se jen tak nepodaří natočit? Nebo snad medvědi u nás běžně zabíjejí kance?
Odpovědět
JM

Josef Mozek

7.3.2019 12:32 Reaguje na pavel peregrin
Tady nikomu nejde o bezpečnost myslivce, ale o to, že rušil medvěda při lovu, pronásledoval jej i do lesa mimo cestu, a to velmi hlučným způsobem. A jak je patrné ze zvukového záznamu, těšil se, že pak mědvědovi prase vezme pro sebe. Je docela možné, že to tak i dopadlo.
Odpovědět
re

regis24

8.3.2019 07:52 Reaguje na Josef Mozek
Jasně - bafnul na něj zpoza smrku a sebral mu úlovek... To je tak strašný nesmysl, že tomu určitě věříte. Prostě bezmozek...
Odpovědět
NK

8.3.2019 08:09 Reaguje na regis24
Tenhle nesmysl jste vyplodil vy...ale klidně ho mohl po natočení výstřelem zahnat a toho kance mu sebrat. teoreticky. v této zemi není nic nemožné.
Odpovědět
re

regis24

8.3.2019 17:23 Reaguje na
Jasně. Pokud to byl myslivec, tak si prase ulovi sám. Asi nevíte jak vypadá zvěřina když se do kusu při staveni zakousne pes. Po medvedovi se to už moc jist dát nebude... Vy asi moc nerozumíte normálně srande, nevíte co je nadsázka. Chce to nesedet u Facebooku a podobných blbosti a trochu chodit mezi lidi... Musíte mít hrozný život.
Odpovědět
NK

8.3.2019 08:07 Reaguje na pavel peregrin
A co podle vás medvědi žerou?vrabce? A opravdu by si podle vás medvěd neporadil s nějakým podělaným autem? kde to žijete?! Tento unikátní dokument akorát ukazuje nenažranost a hloupost jednoho tupce!!
Odpovědět
pp

pavel peregrin

9.3.2019 09:27 Reaguje na
Vrabce nežerou, ale kanec určitě nebude běžnou součástí jejich jídelníčku, na to vemte jed.A co se týče auta,ono taky umí jezdit, víte? A nebylo by to tak horké,točil to myslivec a určitě alespoň v případě nutného ústupu věděl, co dělá. Jak již někdo psal přede mnou, pokud lidé nerozumí nadsázce, je to marné.jediné, s čím lze souhlasit je, že mohli zachovat ticho, ale při tak unikátní podívané se to lehce soudí.
Odpovědět
KZ

Karel Zajíc

10.3.2019 20:43 Reaguje na pavel peregrin
HÁDÁTE SE JAKO MALÉ DĚTI. BYL BY TU NĚKDO, KDO BY MI ŘEKL, ZDA OCHRÁNCI PŘÍRODY V RÁMCI VÝZKUMU NAVŠTÍVILI POZDĚJI ONO MÍSTO A PROZKOUMALI ZBYTKY MRŠINY, KOSTI A LEBKU? ZAJÍMÁ MNE ZDA ŠLO O BACHYNI, NEBO KANCE, ZDA TO BYL LONČÁK, LONČAČKA, NEBO STARŠÍ KUS, JAKOU MĚL ASI CELKOVOU VÁHU? ZAJÍMÁ MNE ZDA TO PRASE NEBYLO POSTŘELENÉ, PROTOŽE JINAK NECHÁPU PROČ PŘED MEDVĚDEM JEDNOSDUŠE NEUTEKLO, NEBO ZDA NEBYLO UŽ STARÉ APOD? URČITĚ SE TAM NĚJACÍ ODBORNÍCI VYDALI A TOHLE ZJIŠŤOVALI....KDO TAM BYL A JAKÝ JE NA NĚ KONTAKT? ZAJÍMÁ MNE TO A RÁD BYCH JIM ZAVOLAL. NEBO SE TAM ZATÍM NEVYDALI,DOMNÍVÁM SE, ŽE MEDVĚD TEN ÚLOVEK UŽ OPUSTIL.
Odpovědět
SH

Stanislav Hrouzek

30.9.2019 16:46
Samozřejmě, že šlo o nebetyčnou hloupost. Normálně uvažující jedinec něco takového neudělá...
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist