https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/norsko-je-prvni-zemi-kde-se-prodalo-vic-elektromobilu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Norsko je první zemí, kde se prodalo víc elektromobilů

5.1.2021 17:07 | OSLO (ČTK)
Celkem se loni v této skandinávské zemi prodalo 141 412 nových vozů, z nichž 76 789 je zcela elektrických.
Celkem se loni v této skandinávské zemi prodalo 141 412 nových vozů, z nichž 76 789 je zcela elektrických.
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Blomst / Pixabay
Norsko se stalo první zemí světa, kde se prodalo více elektromobilů než aut na benzinový, naftový či hybridní pohon. S odvoláním na norský svaz pro silniční dopravu OFV to uvedla agentura AFP. Podíl elektromobilů, které se loni v Norsku prodaly, činil 54,3 procenta. Německá automobilka Volkswagen tam zároveň předstihla amerického výrobce Tesla jako největší prodejce elektromobilů.
 

O rok dříve činil podíl elektromobilů na norském trhu 42,4 procenta, před deseti lety pouhé jedno procento.

Celkem se loni v této skandinávské zemi prodalo 141 412 nových vozů, z nichž 76 789 je zcela elektrických.

Norsko, země s obrovskými zásobami ropy a zemního plynu, chce jako první stát světa ukončit v roce 2025 prodej nových vozů na benzin a naftu. Oslo za tímto účelem osvobozuje elektrická auta od daní, které platí majitelé vozů na fosilní paliva.

"Rozhodně jsme na dobré cestě dosáhnout cíle stanoveného na rok 2025," konstatoval na tiskové konferenci šéf svazu OFV Öyvind Thorsen. Prodej elektromobilů se výrazně zvyšoval ke konci roku, za prosinec jejich podíl na trhu činil 66,7 procenta.

"Odhadujeme, že podíl elektrických vozů na trhu v roce 2021 přesáhne 65 procent," řekla podle agentury Reuters Christina Buová, která stojí v čele zájmové skupiny, jež v zemi prosazuje elektromobily.

V České republice tvoří elektromobily 1,2 procenta z celkového počtu prodaných aut. Loni se od ledna do listopadu prodalo 2103 aut čistě na elektrický pohon, což je trojnásobný meziroční nárůst. Prodej aut s hybridním pohonem pak meziročně vzrostl o 44 procent na 10.900 vozů. Hybridy se na trhu podílely šesti procenty.

Za deset let by v Česku podle odhadu elektrárenské společnosti ČEZ mohlo jezdit přes půl milionu elektromobilů, tedy téměř desetina vozového parku osobních aut.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Viktor Šedivý

5.1.2021 18:52
No to je zajímavé. Auta se spalovacími motory zatíží drastickými daněmi, elektromobilům naopak uleví - a najednou pokrok vítězí, elektromobily se prodávají ve větší než zanedbatelné míře.

Jediný problém je, že jediné, o čem to svědčí, je ochota brutálně deformovat ekonomiku kvůli ideologii.
Odpovědět

Jirka Černý

5.1.2021 19:48 Reaguje na Viktor Šedivý
Líp bych to nenapsal.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

5.1.2021 20:38
Někde jsemčetl, že je to lež. Ale jinak těm Norům to potěení s tím, že po přejzdu autem z fjordu do fjordu musí nabíjet auto několik hodin a mají čas na odpočinek. Oni tam totiž mají na elektřinu všechno a v kempech dokonce když se člověk chce osprchovat teplou vodou, hodí do kasičky 5 - 10 norských korun a teče mu pár minut teplá voda z el.boileru a v chatkách jsou také většinou el. vařiče.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.1.2021 20:50 Reaguje na Jiří Daneš
Proč by to měla být lež? Když na všechny druhy vozidel mimo koloběžek nasadím tisíciprocentní daň z luxusu a z jejího výtěžku budu financovat dotace na levné koloběžky, servis koloběžek atd., nepochybně mi celostátně mnohonásobně počet uživatelů koloběžek naroste.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

5.1.2021 21:48 Reaguje na Viktor Šedivý
Asi máte pravdu. Na ta elektroauta vydělávají těžbou a prodej té fujtajblové ropy. Čímvíc ji prodají, tím víc těch elektroaut nakoupí. "Bojují" tak proti emisím CO2. Jsou to maximální pokrytci.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.1.2021 11:19 Reaguje na Jiří Daneš
Tak to je v kempech obecně standard všude možně. Do chatky tahat cokoli jiného než dráty nemá smysl, takže co v chatce je, je právě na elektřinu, a sprcha na žetony/čip/drobné je venku už taky min v polovině kempů, co jsem viděl.

Že je Norsko a e-mobilita ukázkový příklad stádního e-šílenství mimořádně bohaté ... a to zrovna ne moc svým přičiněním ... společnosti, o tom samozřejmě není sporu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.1.2021 08:37
Problém vidím v tom, že aby tu spoustu elektromobilů utáhli, budou buď muset zatopit další údolí (včetně rezervací a národních parků), nebo nastavět paroplynové či uhelné elektrárny.
Odpovědět

6.1.2021 17:14
Čím jsou ty elektro auta vyhřívají?
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.1.2021 16:51 Reaguje na
Elektřinou. Na úkor dojezdu.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist