https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nova-hybridni-nakladni-tatra-ujede-na-elektrinu-az-70-km
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nová hybridní nákladní Tatra ujede na elektřinu až 70 km

10.11.2024 01:05 | PRAHA (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Zdroj | Tatra
Tuzemská Tatra Trucks vyvinula nákladní vůz s hybridním pohonem. Nová Tatra Force e-Drive Hybrid (PHEV) 8x8 ujede čistě na elektřinu až 70 kilometrů. Zástupci Tatry to oznámili na veletrhu e-Salon, kde měl vůz světovou premiéru.
 
Jde o další přírůstek k vozům Tatra s přídomkem e-Drive, které disponují různými alternativními systémy pohonu. Před rokem automobilka představila prvního zástupce v podobě vozu e-Drive FCEV, který k výrobě elektrické energie využívá vodíkové palivové články.

Čtyřnápravový valník s novou elektronickou architekturou a čtyřdveřovou kabinou nového typu bude sloužit k ověření zástavby jak nové kabiny pro šestičlennou posádku se čtyřmi místy včetně řidiče v první řadě a dvěma místy v řadě druhé, tak hybridního systému pohonu. Kabina je vybavena řadou nadstandardních bezpečnostních prvků, digitální palubní deskou s moderním řešením ergonomie, dále například střešním průlezem, klimatizací, vytápěním nebo elektrickým ovládáním oken. Užitečné zatížení je 22 tun, celková hmotnost vozidla může dosahovat až 38 tun.

"Hybridní systém pohonu využívá kombinaci vznětového, vzduchem chlazeného osmiválcového motoru Tatra, dále elektromotoru, vícestupňové plně automatické převodovky s hydrodynamickým měničem a trakční baterie, přičemž je zabudován do našeho standardního podvozku s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami se vzduchovým pérováním. Podvozek jsme tedy nemuseli pro tento účel nijak speciálně upravovat. Kombinace spalovacího vznětového motoru a elektromotoru s trakční baterií nabízí několik druhů provozních módů a samozřejmě díky ní také dosáhneme snížení množství škodlivých emisí při provozu," uvedl člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj Radomír Smolka.

Součástí hybridního systému je osmiválcový vzduchem chlazený motor Tatra s elektronickým řízením, výkonem 300 kW a maximálním točivým momentem 2100 Nm. Ten je spojen s elektromotorem v podobě synchronního motoru Danfoss s permanentními magnety, který disponuje trvalým výkonem 300 kW, maximálním výkonem 500 kW a točivým momentem 2400 Nm. Na něj navazuje plně automatická sedmistupňová převodovka Allison a přes spojovací hřídel (kardan) napojená sestupná převodovka Tatra se standardní montáží do centrální nosné roury podvozku vozidla. Součástí vozidla je i trakční baterie typu LTO o kapacitě 89 kWh. Uvnitř hnacího traktu se nacházejí osové a mezinápravové diferenciály, nápravy jsou vybaveny novým typem redukcí, tzv. pravou planetou.

Kopřivnická Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Má přes 1400 zaměstnanců, dalších víc než 700 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie. Tatra Trucks patří do skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada, dalším jejím akcionářem je skupina Promet Group Reného Matery. Firma loni zvýšila tržby o 12 procent na 8,36 miliardy korun.


reklama

Ekolist je ve finanční tísni. Prosíme, pomozte mu ji překonat!

 
Chci číst dále, daruji později  Pro zobrazení článku se prosím přihlašte
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Viktor Šedivý

10.11.2024 17:43
A sice uveze míň, zato víc stojí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.11.2024 06:06 Reaguje na Viktor Šedivý
Jenom ukázka toho, že to dovedou také,
ale do terénu je potřebný/nutný klasický motor !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2024 07:54 Reaguje na smějící se bestie
Na co? Na Dakaru kralují elektriky - teda kombinace plug - in.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.11.2024 09:51 Reaguje na Pavel Hanzl
A víte proč?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2024 11:37 Reaguje na Slavomil Vinkler
Protože elektrika má silnější akceleraci, lepší plynulost a nemusí se řadit, závodníci si to pochvalují. Pokud vím, ale vy víte něco jiného, jak dycky.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

11.11.2024 22:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Bez převodovky a řazení to nefunguje optimálně.Elektromotor má výkon závislý na otáčkách a pro nějakou dynamickou jízdu v terénu převodovku potřebujete(samozřejmě jde brutálně nadimenzovat elektromotory ale pak ve většině režimů nebudou efektivní).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.11.2024 09:20
Osobně fandím elektrickému PŘENOSU VÝKONU, ale nikoliv přepravě vlastních baterií na úkor přepravy zboží. Argument, že je možné vozidla nabíjet z
OZE padá už tím, že jezdí ve dne a dobíjejí se v noci, kdy FVE odpočívají
a VE jsou ještě více "občasné" než ta fotovoltaika. Beru s odřenýma ušima elektromobily pro městský provoz u kterého nevadí nespolehlivost a omezený dojezd. Beru to i u hromadné městské dopravy, pokud neprodraží jízdné tak,
že vrátí lidi k individuální dopravě, ale terénní 8x8 mi už připadá jako
slepá ulička vozit v terénu baterie a o to více mařit výkon spalovacího
motoru k té přepravě baterií. U vozidel nezbytných pro práci v terénu
by se mělo jít cestou maximálního využití výkonu spalovacího motoru na nezbytně nutnou činnost a nevozit navíc baterie nemalé hmotnosti. Za
mne je to myslím vozidlo o které nebude valný zájem, protože náklady
na nákup, údržbu a ekonomiku provozu jsou pro zákazníky daleko více
podstatné, než hra na rádoby ekologický provoz.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.11.2024 10:39 Reaguje na Břetislav Machaček
1*
Odpovědět
Pe

Petr

11.11.2024 10:51 Reaguje na Břetislav Machaček
Ono to ale není tak, že ty baterie jsou tam navíc a vozí je spalovací motor. Ty baterie nahrazují či doplňují spalovací motor v místech a režimech, kde to je vhodné. Výsledkem může být snížení spotřeby i opotřebení toho spalovacího motoru, tedy nafty, olejů,...
Ano, nehodí se to všude a pro každého, ale to ani nikdo neříká.
Odpovědět
Pe

Petr

11.11.2024 11:15 Reaguje na Petr
A taky nikdo neříká, že odteď se budou dělat už jen hybridní náklaďáky.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.11.2024 11:26 Reaguje na Petr
přesně tak, on ten hybrid v náklaďáku je trošku ekonomický nesmysl (kdyby to byl kamion na dálnici nebo dampkára na stavbu), ale čtyřosa do terénu pro vojenské nástavby smysl jednoznačně dává. nebo pro "civilní" nástavby do intravilánu - třeba autojeřáb, vysokozdvih, autodomíchávač, betonpumpa apod.

jenom věcná - dost pochybuji, že motor je Tatra.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

11.11.2024 22:20 Reaguje na Lukas B.
Píšou že motor je Tatra ale převodovka je Allison.Elektromor je na stejné hřídeli se spalovákem a výkon ke kolům jde přes stejné mechanické komponenty - převodovka, přídavná převodovka,mezinápravové diferenciály,osové diferenciály.Dávají přednost klasice místo elektromotorům v kolech a zbavení se mechanického přenosu - asi to ještě nedozrálo(s elektrickým přenosem neuspěl ani F.Porsche ve své koncepci tanku Tiger).Originál je zde https://www.tatra.cz/o-spolecnosti/tisk-a-media/novinky-a-clanky/nova-tatra-force-e-drive-hybrid-ma-svetovou-premieru-na-veletrhu-e-salon-2024-v-praze-1/
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.11.2024 09:02 Reaguje na Jaroslav Bobr
tatra má nějakou svou motorárnu? nebo ji to někdo vyrábí (některý z těch zhruba pěti evropských výrobců) a tatra to jen "brenduje"?

motory v nábojích budou asi fajn na silnici (a ještě lepší do haly pod střechu), ale pro vozidlo určené do terénu a bláta s nějakou brodivostí je klasika výrazně lepší.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.11.2024 10:14 Reaguje na Lukas B.
tak se omlouvám, neumím číst, napsáno je vzduchem chlazený, a někde mezi očima a mozkem se mi to změnilo na vodou chlazený a zmatek dokonán. vzduchem chlazený osmiválec samozřejmě tatra je. je to trošku muzeální věc, nepříliš velký výkon, děsný hluk ventilátoru a problematické emise, ale do vojenského auta je to nejlepší co může být z hlediska životnosti, opravitelnosti, fungování v obtížných podmínkách a tak dále.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2024 11:38 Reaguje na Břetislav Machaček
OZE neodpočívají, nebojte. V noci taky fučí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.11.2024 10:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Já mám na dva větrníky výhled od domu a už se na Ostravsku
netočí týden a při inverzi jsme už týden neviděli slunce.
Fosil fičí na plné pecky včetně ruského plynu přes neruské
překupníky prodávaný jako jejich. Momentálně opět zataženo,
bezvětří , sychravo a spoléhat se na OZE, tak netopím,
nesvítím, mrznu a sedím při svíčkách. Jděte vy i EU s
těmi OZE k šípku! Týden to nezachrání ani baterie a jiné
nesmysly mimo fosilu a jádra.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2024 11:41
U těchto strojů by bylo vemi dobré syntetické palivo na bázi vodíku nebo čpavku. Už se dělá, ale moc draho.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

11.11.2024 22:22 Reaguje na Pavel Hanzl
První varianta byla stejná Tatra s vodíkovými články.Převodovky a všechna mechanika zůstala.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist