https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nova-kniha-nabizi-ucitelum-navod-na-vyuku-environmentalni-vychovy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nová kniha nabízí učitelům návod na výuku environmentální výchovy

4.5.2018 05:44 | PRAHA (ČTK)
Podle výzkumu katedry enviromentálních studií Masarykovy univerzity v Brně má pozemek či zahradu v ČR 81 procent škol, ale jen šest procent z nich ji využívá k praktické výuce dětí a v naprosté většině nemají žáci žádný vliv na rozhodování, co a jak se na zahradě bude dělat. To je podle Velehradské špatně, protože děti nemají rády, když se jim něco určuje shora. / Ilustrační foto
Podle výzkumu katedry enviromentálních studií Masarykovy univerzity v Brně má pozemek či zahradu v ČR 81 procent škol, ale jen šest procent z nich ji využívá k praktické výuce dětí a v naprosté většině nemají žáci žádný vliv na rozhodování, co a jak se na zahradě bude dělat. To je podle Velehradské špatně, protože děti nemají rády, když se jim něco určuje shora. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Pezibear / Pixabay
Ve výuce environmentální výchovy může učitelům pomoct nová brožura o udržitelném způsobu života. Knihu Péče o Zemi, péče o lidi a spravedlivé dělení ve vzdělávání vytvořili zástupci sedmi organizací z ČR, Velké Británie, Itálie, Slovinska a Rumunska v mezinárodním projektu Děti v permakultuře. Učitelům nabízí návod, jak mohou dětem přiblížit závislosti vztahu člověka s přírodou a naučit je úctě k ní i k sobě navzájem, řekli včera novinářům zástupci projektu.
 

"Jedná se o materiál, ve kterém jsme definovali kurikulum - tedy obsah toho, s čím si myslíme, že by se děti měly seznámit, aby mohly porozumět permakultuře, nebo ji i v životě využívat," řekla hlavní koordinátorka projektu Tereza Velehradská ze vzdělávacího centra Cassiopeia. Permakultura označuje životní styl, který se snaží o harmonické soužití lidí a přírody. Kniha popisuje návrhy na různé aktivity s dětmi a metodiku, jak poznatky dětem předávat. Inspirovat se v ní mohou učitelé, rodiče nebo vedoucí různých kroužků.

Účastníci projektu uspořádali také kurz pro pedagogy. Na začátku dubna se školení zúčastnilo zhruba 40 českých učitelů z celé republiky. Zájem byl podle Velehradské jednou takový, ale kapacita byla omezená. Na podzim by školení mohlo pokračovat. Informace jsou i na webu childreninpermaculture.com.

Zástupci projektu upozornili, že děti podle různých výzkumů z posledních let tráví čím dál méně času venku, a výuka ve škole i doma se zaměřuje hlavně na získávání teoretických poznatků, které jsou často odtržené od praktického života. Podle Velehradské se běžné školy v Česku zaměřují na výkon. "Soutěživost tam často převládá nad schopností dělit se a pracovat v týmu," řekla. Takový přístup podle ní děti stresuje, snižuje jejich motivaci k učení a brzdí rozvoj schopnosti spolupráce, komunikace nebo tvořivosti.

Učitelé mohou vést děti ke stylu života v souladu s přírodou v různých předmětech. Snazší to ale podle Velehradské mají ve školách s alternativními vzdělávacími přístupy, jako je Montessori nebo Waldorf, kde není náplň výuky tak striktně stanovena, jako ve většině běžných škol.

Vztah k přírodě by podle zástupců projektu mohla zlepšit i práce dětí na školních zahrádkách. Podle výzkumu katedry enviromentálních studií Masarykovy univerzity v Brně má pozemek či zahradu v ČR 81 procent škol, ale jen šest procent z nich ji využívá k praktické výuce dětí a v naprosté většině nemají žáci žádný vliv na rozhodování, co a jak se na zahradě bude dělat. To je podle Velehradské špatně, protože děti nemají rády, když se jim něco určuje shora. "Měly by mít víc vlastní iniciativy, pak je to víc baví," řekla.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk

Všechny komentáře (1)

Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

J

Jiří Svoboda

6.5.2018 12:53
Permakulturní výchova je jistě dobrá. Problém však může být, že podíl permakulturního života ve společnosti může dosáhnout jen několik procent. I to však může navodit přemrštěné sebeuspokojení a pocit "lepšího vzorného člověka", jehož chování může společnosti přinášet více negativ než pozitiv. Takto lze zfanatizovat i celý národ, viz Německo - tam je to samý ekolog, produkce CO2 přes 10 t/hlava/rok, přitom spousta energeticky náročného zboží dovezeno z Číny a Indie.
Odpovědět
reklama




Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist