https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/novela-lesniho-zakona-nezakaze-sbirat-klesti-uvedl-ministr-zemedelstvi-vyborny
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Novela lesního zákona nezakáže sbírat klestí, uvedl ministr zemědělství Výborný

4.4.2024 01:51 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Novela lesního zákona nezakáže lidem sbírat v lesích klestí, tedy zbytky stromů po těžbě nebo přirozený opad jejich větví. Původní znění, ze kterého vyplývalo, že sbírat toto dřevo nebude možné bez vědomí vlastníka lesa, se rozhodl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) vypustit. Informoval o tom na síti X. Připomínkové řízení k návrhu zákona skončilo 22. března a ministerstvo zemědělství v současnosti novelu na základě připomínek upravuje.
 

V důvodové zprávě k zákonu o lesích ministerstvo uvedlo, že je žádoucí, aby lidé nemohli lesní klest odnášet zcela volně bez vědomí vlastníka lesa. Klestí je dříví, které nesmí mít v nejsilnějším průměru víc než sedm centimetrů. Může plnit různé funkce, lidé ho používají třeba k topení v kamnech, v lese zároveň působí proti erozi. Výborný k tomu napsal, že možnost sběru jen se souhlasem majitelů lesů byl požadavek vlastníků a vydal pokyn tuto část z návrhu odstranit. "Honit kempaře se dřevem na opečení buřta nebo babku s klestím na zádech fakt nechci," uvedl na síti X.

Ponechání mrtvého dřeva a těžebních zbytků v lesích dříve stanovila vyhláška, která určila limit pro minimální množství biomasy. Novela vyhlášku ruší, má fungovat na principu, kdy vlastník bude mít finanční motivaci k ponechání určitého množství zbytků dřeva k zetlení. "Chceme správce lesů více motivovat k tomu, jakým způsobem mají nastavený management práce a péče o les, než jim dávat před sebe různé překážky, limity a regulace," řekl dříve Výborný.

To kritizuje například hnutí Duha, podle kterého zrušení vyhlášky ohrozí přírodní rozmanitost a kvalitu půdy. Ozdravení a přizpůsobení lesů novým podmínkám v důsledku klimatické změny je přitom podle úřadu hlavním cílem novely. Pomoct tomu má novela například prodloužením dosavadní lhůty pro založení lesního porostu ze dvou na pět let, což dá lesům více času na přirozenou obnovu, především po kůrovcové kalamitě mezi lety 2015 až 2021.

Novela lesního zákona podle Výborného úzce souvisí s novelou mysliveckého zákona. Bez těchto zákonů se podle něj kvalitní a zdravé lesy v Česku neobejdou. Úřad ČTK sdělil, že chce novelu lesního zákona předložit vládě do konce tohoto pololetí.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Uhrovič

4.4.2024 07:40
Hnutí Duha si myslí, že lidi a firmy jezdí sbírat do lesů klestí a proto ohrozí přírodní rozmanitost a kvalitu půdy?
Opravdu?
Odpovědět
DA

DAG

4.4.2024 08:17 Reaguje na Michal Uhrovič
Duha si taky myslí, že lze žít z levné zelené energie, že všichni zemědělci by měli být eko, že do lesa nepatří nic kromě původních dřevin a všechny by měly být z přirozené obnovy. Vlk, bobr, vydra a medvěd spasí naši krajinu. Vybytí zvěře přinese spásu našim lesům.
Myslíte, že lidé pochopí, že to jsou prostě ekofundamentalisté?
Po spojení s dalšími spolky SVOL a vlastníků půdy prosadili do zákona o myslivosti naprosté nesmysly, které reflektují čistě jen jejich zájmy. Duha a spol to zkoušeli už několikrát. Například přes TOP 09, přílepkem k jinému zákonu nebo přes poslance, pozměňovacími návrhy. Nesmyslnými pozměňovacími návrhy už osm let brání novele mysliveckého zákona. Nyní mají slabého ministra zemědělství, který je ovlivnitelný a navíc přistupuje na hru ministerstva životního prostředí.
Takže vidíme, stávka zemědělců, odpor proti lesnímu zákonu, další bude odpor proti mysliveckému zákonu.
Myslím, že pokud se neprobere a nebude hledat u zákona o myslivosti konsenzus se všemi stranami, tak bude mít před úřadem stávku myslivců. Těch bude taky pár desítek tisíc.
Přitom to bývalo ministerstvo za větrem :) Teď z něj Lidovce jen bolí hlava :)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.4.2024 08:22 Reaguje na DAG
Ze zemědělství a ekologie se stalo politikum. Jenže docela popletené, s opačnými znaménky: drobná není, protože ji myslivci vystříleli. Ne proto, že MY jsme zařídili megalány zchemizované ekokuku a řepky. No a stěmi správnými a nesprávnými spásači je to už také trapné.
Odpovědět
DA

DAG

4.4.2024 09:05 Reaguje na Karel Zvářal
Je to tak nebo už jsme příliš staří a nerozumíme nové době. Mě je teda čtyřicet, ale někdy si připadám, že novodobé logice opravdu nerozumím :D
Odpovědět
DV

Daniel Vondrouš

4.4.2024 11:12 Reaguje na Michal Uhrovič
Když si to přečtete ještě jednou, pochopíte, že nesouhlas Hnutí DUHA se týká rušení vyhlášky, ne nesmyslného paragrafu v návrhu zákona. Tedy prosazují, aby platná vyhláška nebyla zrušena a správci lesa dál museli nějaké klestí v lese nechávat (a nepálili ho na hromadách). Klestí se dnes ponechává opravdu kvůli kvalitě půdy (aby les měl z čeho růst) a kvůli biodiverzitě. A taky si ho můžou lidi volně brát, dělají to tak málo, že půdu ani biodiverzitu tím neohrozí. A pokud si vlastníci neprosadí v parlamentu nesmyslný paragraf o vyhánění lidí z lesa, budou tak moci činit i nadále.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

4.4.2024 11:20 Reaguje na Daniel Vondrouš
Ano, máte pravdu. Musel jsem to číst vícekrát, abych to tam našel. Jsem asi natvrdlý :-(
Chápu to tedy, že stát chce motivovat a Duha přikazovat.
Je to správně?
Odpovědět
Ra

Radek

4.4.2024 11:34 Reaguje na Michal Uhrovič
teď jste to pochopil správně :-)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.4.2024 07:57
Předloni jsem zíral jak puk, po mnoha letech vídím někoho sbírat klestí. V dnešní době, kdy stačí otočit kohoutem nebo objednat fůru uhla. Nebojím se tedy, že lesy přijdou o významnější část biomasy k zetlení - podle mýho stejně základ tvoří opadanka, tj. listí, jehličí a drobné větvičky. A jelikož tudy rád procházím, bývá to někdy nekonečný slalom a zakopávaná. No a pro zvěř je to též nepříjemné, zvláště pak, má-li probírku na svém stálém ochozu. Pro toho, kdo chodí do lesa jen kontrolu a po cestách to ale může být "kardinální problém". Což není, dříve bývalo v lesích vymetené a každá silnější větev se zužitkovala. Topit dřevem je ekologické, a mělo by to tak zůstat.
Odpovědět
Ra

Radek

4.4.2024 08:03
Tak doufejme že po novele zákona o myslivosti zůstane v lesích dostatek okusovačů a spásačů , aby mohla probíhat přirozená obnova kvalitního, druhově, prostorově a věkově skupinovitě smíšeného lesa.
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.4.2024 08:35
Já bych to po zkušenostech klidně zakázal. :D Známý mi vyprávěl, jak si k němu do lesa chodil ,,na větve,, jeden místní dědek. Jednou rval ze stromu suchou větev a ta mu spadla na palici. Snažil se to uhrát na to, že se známý o les nestará a chtěl z toho nějaké ,,odškodné,,. Naštěstí dědkovo zápolení s větví natočil soused a tak z toho dědek odešel bez peněz, s ostudou a s několika štychy na palici. :D
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

4.4.2024 09:14 Reaguje na Petr Elias
Takové typické čecháčkovství se zákazem nevyřeší ...
Odpovědět

Radek Čuda

4.4.2024 12:29 Reaguje na Petr Elias
Každá vesnice vždy měla nějaké podobné místní pometlo ... to zákonem nevyřešíte. A eugenika je v rozporu s Listinou:-).
Odpovědět
Sl

Slovan

4.4.2024 09:47
K zákazu sběru klestí fakt nevidím důvod. Kdo to dneska dělá? U nás asi nikdo. Kdo topí dřevem, ten chce špalky, ne větve.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

4.4.2024 10:10 Reaguje na Slovan
Skauti na výletě, když si chtějí upéct buřky, trampíci, táborníci ...
Nikdo jiný mě nenapadá
Odpovědět
Ra

Radek

4.4.2024 10:18 Reaguje na Michal Uhrovič
chataři ale ti spíš štípu když ruka páně dovolí a nebo je majitel na dovolený
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

4.4.2024 10:28 Reaguje na Radek
Chataři kradou stromy a dřevo od jiných chatařů.
Kdo by sbíral větve ...
Odpovědět
Ra

Radek

4.4.2024 10:32 Reaguje na Michal Uhrovič
jo kradou , je to banda zlodějská , ti pořád žijou jako za socíku
Odpovědět
Sl

Slovan

4.4.2024 11:04 Reaguje na Michal Uhrovič
To je tak malé množství, že to nemůže mít žádný vliv.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

4.4.2024 11:14 Reaguje na Slovan
podle článku jsou i firmy/lidi, kteří jezdí klestí sbírat a vyrábějí z toho palivo na prodej. Pak zákaz chápu.
https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/melo-by-byt-dovoleno-sbirat-v-lesich-klesti-nazory-spravcu-lesu-se-ruzni
Odpovědět
JM

Jiří Matuš

4.4.2024 13:28 Reaguje na Michal Uhrovič
Sbírat klestí na palivo na prodej nepovoluje ani současné znění zákona. Další zákaz nechápu.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

4.4.2024 13:47 Reaguje na Jiří Matuš
to je ta česká byrokracie ...
Namísto využití stávajícího zákona a jeho vymáhání uděláme nový
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

4.4.2024 13:59 Reaguje na Jiří Matuš
to je vlastně špatně odvedená práce poslanců, kteří zákony vytvářejí a navrhují.
Měl byste na to myslet při volbách.
Odpovědět
Ra

Radek

4.4.2024 11:22 Reaguje na Slovan
Vy žijete ve městě ?
Dřevo v lese je komodita jako každá jiná , někdo je tam nechá ležet a říká že je to potrava lesa a má pravdu . Někdo je sveze a prodá štěpku a jiný tu štěpku nechá v lesa jako jeho potravu , inu každý majitel toho lesa to vidí jinak .
Odpovědět

Radek Čuda

4.4.2024 12:33 Reaguje na Slovan
No, když vidím jak se všichni ekologizují a přechází z uhlí/plynu na štěpku, tak si zejména v naší drahé vlasti nejsem úplně jist, že ty obavy vlastníků lesů časem nebudou oprávněné.

Fakt ale je, že takhle na první dobrou mne nějaké uspokojivé řešení jak zachovat sběr pro vlastní potřebu a přitom do budoucna eliminovat snahu nějakých šmejdů si z toho udělat kšeft úplně nenapadá.

Ale možná jsem zbytečně pesimistický.
Odpovědět
Sl

Slovan

4.4.2024 16:37 Reaguje na Radek Čuda
Nevím co v budoucnu, ale dnes mi to přijde zbytečné.
Odpovědět

Radek Čuda

4.4.2024 16:40 Reaguje na Slovan
Mně se nechce se prohrabávat zákonem a nevybavuji si, jak je to s tím sběrem pro vlastní potřebu, zda je to tam takto výslovně uvedeno. Pokud ano, tak bych to považoval za postačující, pokud ne, tak by stačilo zákon takto doplnit/upravit.
Odpovědět
JM

Jiří Matuš

8.4.2024 07:17 Reaguje na Radek Čuda
Já osobně Vám i všem ostatním diskutujícím doporučuji se tím zákonem trochu prohrabat, když chcete diskutovat k věci. Jinak: zákon č. 289/1995 S., o lesích §19 Užívání lesů (1)Každý má právo vstupovat do lesa na vlastní nebezpečí, sbírat tam pro vlastní potřebu lesní plody a suchou na zemi ležící klest. Při tom je povinen les nepoškozovat, nenarušovat lesní prostředí a dbát pokynů vlastníka popřípadě nájemce lesa a jeho zaměstnanců. V těchto dvou větách je toho řečeno strašně moc, čtěte několikrát.
Odpovědět

Radek Čuda

4.4.2024 12:26
S každým dalším a dalším prohlášením/názorem Duchy mi víc a víc dochází slušná slova, jak je popsat.
Odpovědět

Radek Čuda

4.4.2024 12:34 Reaguje na Radek Čuda
To je dobrý překlep:-)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.4.2024 09:43
Sbírat klestí a lesní plody pro vlastní potřebu tu je povoleno od dob Marie
Terezie a nijak toho klestí po celou dobu nepochybilo, ba právě naopak. Ony
se dobývaly i pařezy a o ně je dnes zájem nulový. Co se ale mění, je to,
že o klestí má zájem energetika, ale nikoliv o to průběžně vznikající, ale
o to potěžební a nebo o cíleně pěstované stromy ke seštěpkování. To, že se
někde "holí" štěpkovačem les do poslední větévky, tak zákaz sběru klestí
kompenzuje to drancování. Statisticky tak bude těženo z lesů totéž, ale
až na to, že nikoliv plošně, ale místně. Někde nebude mít co hořet, neboť
tam nezbude po těžbě ani větévka a naopak vedle bude vrstva klestí a těch
souší jako v NP ČŠ, kde bude stačit nedopalek cigarety a shoří celý les.
Víte proč předci umožnili sběr klestí a souší? Tak předně odebrali ohni
snadno hořlavý materiál a za druhé eliminovali krádeže zdravých stromů.
Dnes je oheň doslova "dobrodiní" a dřevo se nekrade po jednotlivých stromech, ale rovnou po hektarech. Takže budiž se souhlasem vlastníka,
ale jako trvalé povolení sběru klestí a zákaz pouze na jeho vyslovené
přání, že si to nepřeje a nebo zpoplatňuje. Ten, který to VYSLOVENĚ
NEZAKÁŽE, tak to AUTOMATICKY POVOLIL. Nedovedu si totiž představit
zjišťovat na vandru vlastníka lesa a žádat ho o povolení. Pokud si to
nepřeje, tak ať přístupové cesty do lesa osadí tabulemi zakazujícími
sběr klestí a nebo i jiné podmínky pro jeho sběr stejně, jako jsou
na těch cestách a hranicích pozemků dnes už i jiné zákazy.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist