https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/novy-zakon-pri-zakazkach-zvyhodni-nizkoemisni-vozidla-podepsal-ho-prezident
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nový zákon při zakázkách zvýhodní nízkoemisní vozidla, podepsal ho prezident

16.11.2022 16:54 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zadavatelé budou muset u zakázek na zajištění veřejné dopravy stanovit minimální podíl vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi. Vládní návrh nového zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících dnes podepsal prezident Miloš Zeman. Nové pravidlo reaguje na směrnici EU. Podle dřívějšího vyjádření ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti), jenž zákon předkládal, jde o čistou transpozici směrnice, kterou vláda nezpřísnila.
 

Evropská komise už zahájila s Českem sankční řízení kvůli tomu, že směrnici dosud nepřevzalo. Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (PIráti) uvedl už při schvalování v Senátu, že česká strana se snaží podání žaloby ze strany Evropské komise oddálit. Pokud bude žaloba podána, soud uloží pokutu automaticky, i kdyby Česko stihlo mezitím dotáhnout legislativní proces do konce, varoval. Podotkl však, že i další země EU mají zpoždění v přejímání evropských směrnic.

Opatření má podle dřívějšího vyjádření ministerstva pro místní rozvoj zvýšit počet ekologických vozidel používaných státem, kraji nebo obcemi. Stejně tak se má zvýšit počet ekologicky šetrných vozidel, která se používají k zajištění dopravní obslužnosti. Má to přinést lepší ovzduší hlavně ve městech a také pomoci ochraně klimatu. Zákon počítá s výjimkou například pro zemědělská nebo lesnická vozidla, pásová vozidla, vozidla určená speciálně pro ozbrojené síly, sanitky nebo třeba autojeřáby.

Minimální podíl ekologických vozidel do konce roku 2025 je stanoven pro osobní automobily, mikrobusy a lehká užitková vozidla na 29,7 procenta, pro autobusy 41 procent a pro nákladní automobily devět procent. V dalším období do konce roku 2030 se limity dále zvýší. "Poloviny podílu stanoveného pro autobusy bude muset být dosaženo bezemisními vozidly," uvedlo už dříve ministerstvo pro místní rozvoj. Dohled nad dodržováním zákona bude mít antimonopolní úřad.

Vláda v důvodové zprávě uvádí, že dopad na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty nelze vyčíslit přesně, ale lze pouze vytvořit kvalifikovaný odhad. Náklady se budou odvíjet od toho, zda půjde například o vozidlo na plyn nebo třeba na vodík, a záviset bude i na značce vozidla a jeho modelu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RP

Radim Polášek

16.11.2022 17:21
Podle mne jsou perspektivní vozidla na stlačený zemní plyn CNG a potom ještě trochu vozidla na LPG. Motory s těmito pohonnými hmotami emitují málo emisí, ceny dopravy jsou nízké a motory jsou vývojem propracovány tak, že jejich životnost a životnost celých dopravních prostředků je velmi vysoká. Takže další důvod pro levnou a nízkoemisní dopravu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2022 17:30 Reaguje na Radim Polášek
Nějaká úspora v emisích proti benzíňáku až tak nevidím. Pálí se v pístových motorech s bídnou účinností asi 30% a LPG se vyrábí stejně z ropy, takže se moc nepomůžeme.
Skutečně bezemisní je vodíkový pohon přes membránu s daleko vyšší účinností.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist