https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nyt-pariz-sazi-v-boji-proti-emisim-na-bicykly
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

NYT: Paříž sází v boji proti emisím na bicykly

20.7.2007 08:16 | PRAHA/PAŘÍŽ (EcoMonitor)
Město Paříž se rozhodlo vsadit na půjčovny kol, které by měly pomoci snížit počet automobilů v ulicích hlavního města Francie. Více než 10 000 šedivých bicyklů si od minulého týdne mohou půjčovat lidé na 750 místech po celém městě. Do konce roku by měl počet kol přesáhnout 20 000, město si slibuje až čtvrt milionu cyklistů v ulicích, píše New York Times.
 

Ukazatel pro cyklisty v Paříži
Ukazatel pro cyklisty v Paříži
Foto: Hugo Charvát/EkoList

Program nazvaný Vélib (ze slov vélo - kolo a liberté - svoboda) je dalším krokem ve snaze nabídnout obyvatelům i návštěvníkům velkých evropským měst ekologičtější způsob dopravy. "Je to revoluce městské kultury," prohlásil Pierre Aidenbaum, starosta třetího pařížského obvodu, kde v neděli uvedli do provozu 15 stanic pro bicykly. "Dlouhou dobu jsme si automobil spojovali se svobodou pohybu a flexibilitou. Chceme lidem ukázat, že tuto funkci dnes mnohem lépe plní kola," dodal.

Cyklisté si mohou kola pronajmout přes internet, nebo na kterékoli stanici pomocí bankovní karty. Vrátit je pak mohou na jakékoli jiné stanici. Jednodenní pas stojí jedno euro, týdenní 5 eur a roční předplatné přijde na 29 eur. V případě, že si cestující nevypůjčí kolo na dobu delší než třicet minut, neplatí již nic navíc. Toto opatření by mělo zajistit, aby byl na stanicích k dispozici stále co největší počet bicyklů. Kola a jejich údržbu platí firma J. C. Decaux výměnou za exkluzivní práva na 1 628 billboardů, které jsou v majetku města. Peníze z pronájmu kol směřují do městské kasy a radnice doufá, že příjmy se brzy budou pohybovat v řádu milionů eur.

Program Vélib je dítětem pařížského starosty Bertranda Delanoëa, který při nástupu do úřadu v roce 2001 slíbil, že sníží emise z automobilové dopravy o 40 % do roku 2020. Od zvolení do úřadu se mu již podařilo uvést do provozu 200 kilometrů nových cyklostezek na úkor silnic pro auta. Jenže některé části Paříže dodnes nejsou pro cyklisty příliš přívětivé, píše New York Times.

Jean-Luc Dumesnil, poradce pařížského magistrátu pro cyklodopravu, říká, že zatímco počet cyklistů vzrostl za posledních šest let o 50 %, počet dopravních nehod zůstal stejný. "Je to díky cyklistickým stezkám, ale také díky množství cyklistů v ulicích," řekl Dumesnil deníku New York Times. "Máme v ulicích více cyklistů, řidiči se s nimi častěji potkávají a naučili se být opatrnější," upřesnil. Nicméně kolo pravidelně používá jen 40 000 z 2,5 milionu Pařížanů. Podle Dumesnila by do konce roku mohl počet cyklistů stoupnout až na 250 000.

První náznaky jsou pozitivní, ještě před zahájením provozu si 13 000 lidí pořídilo roční předplatné programu Vélib. První den provozu byl takový zájem, že některé stanice nemohly dočasně nabídnout zájemcům žádná kola. Podle starosty třetího obvodu Pierra Aidenbauma je klíčovým požadavkem, aby celý systém fungoval jednoduše. "Nabízíme lidem řešení některých problémů, které je odrazují od nákupu vlastního kola," řekl pro New York Times. "Teď nemusí řešit problémy s nedostatkem místa v pařížských bytech, obavy z krádeže nebo starosti s údržbou bicyklu."

Podle článku Katrin Bennholdové z deníku New York Times ze dne 16. 07. 2007. Pro prohlížení nutná bezplatná registrace.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist