https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/obranci-zvirat-dnes-v-praze-protestovali-proti-zabijeni-ryb-na-vanoce
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Obránci zvířat dnes v Praze protestovali proti zabíjení ryb na Vánoce

12.12.2023 19:35 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Aktivisté ze spolku obránců zvířat Obraz dnes před Obecním domem v Praze protestovali proti zabíjení vánočních kaprů a upozorňovali na údajně špatné zacházení s rybami. V Česku je podle nich každý rok zabito zhruba šest milionů kaprů. Největším problémem je to, že si lidé živé ryby často nosí domů a ty tak dlouho trpí, řekla zástupkyně spolku Kristýna Jiroušková.
 

"Jsme tu dnes proto, abychom poukázali na naši typickou českou tradici, bez které se neobejde většina českých domácností, a to je zabíjení kaprů na Vánoce," uvedla Jiroušková. Kapři jsou podle ní vystaveni příšerným podmínkám nejen na vánočních trzích, ale prakticky neustále už od chvíle, kdy jsou na podzim vyloveni. Často podle ní dlouho před Vánocemi hladoví, aby se maso odtučnilo a bylo kvalitnější a chutnější.

Největším problémem je podle Jirouškové špatné zacházení s kapry při zabíjení. "Přijde nám důležité, aby když už si lidé nechtěli kapra na Vánoce odepřít, tak aby alespoň byli uvědomělí v tom, že si ho nebudou brát živého domů - a zjistili si, jestli byl zabit tak, jak se to má dělat," řekla. Často jsou podle ní prodejci neproškolení jedinci, a ryby tak dlouho trpí. Kapři mají podle ní navíc v prodejních kádích málo prostoru, kyslíku a světla.

Na happeningu měli aktivisté informační transparenty, které kolemjdoucí seznamovaly s jednotlivými problémy. Na místě spolek také nabízel rostlinné alternativy ke štědrovečerní večeři, a to bramborový salát a "rybí" prsty ve veganské verzi.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (37)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

kk

karel krasensky

12.12.2023 19:50
Jsem špatný.Každý rok si koupím polovinu živého kapra a dám do vany do štědrého dne.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.12.2023 20:29 Reaguje na karel krasensky
1*
Kdo jsou ti aktívisti, kde žijí a z čeho, co !
Odpovědět

Kýho Šlaka

14.12.2023 16:06 Reaguje na smějící se bestie
Třeba já. Žiju na Žižkově, z peněz, které se vydělám prací, překvapivě. Asi jste v šoku.
Odpovědět

Dagmar Šmirousová

19.12.2023 09:47 Reaguje na Kýho Šlaka
Jo to jsme v šoku všichni. Nechápeme, jak jste se mohli bez mozků dožít dospělosti.
Odpovědět
ig

16.12.2023 08:31 Reaguje na smějící se bestie
A ještě jak se rozmnožují a jakou mají životní strategii. Poslední dobou jich jsou všude mraky, asi jako loni hrabošů, jenom na rozdíl od hrabošů není jejich cílem přežít, ale leštit si ego :D
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

12.12.2023 21:05 Reaguje na karel krasensky
Škoda že nevím, kde bydlíte. Klidně bych si koupil tu druhou polovinu kapra. A pokud by se našel ještě někdo třetí, už bychom byli dav a Vy byste neměl tak velký pocit viny. :)))
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

12.12.2023 21:08
Pamatuji si, jak před léty jedna aktivistka zapáleně kritizovala to zabíjení kaprů na vánoce a kdyý se jí ptal reportér, co teda jí k štědrvečerní večeři, říkala, že kapra ani náhodou. Ona si dá lososa.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

13.12.2023 06:47 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
1*
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

13.12.2023 20:52 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Členové spolku Obránci zvířat jsou v drtivé většině vegetariáni.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.12.2023 15:21 Reaguje na Majka Kletečková
V čem je zabíjení rostlin humánnější než zabíjení zvířat?
Odpovědět

Kýho Šlaka

14.12.2023 16:34 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Předně, rostlinu není nutné zabíjet, aby poskytovala obživu, u mnohých se lze živit vegetativními částmi. Konzumace je jeden ze způsobů, jakými rostliny rozptylují své semena v krajině, zachovávají svou existenci a jsou na to uzpůsobeny - vůní, barvou, chutí plodů. Rostliny nemají nervový systém. Dokáží reagovat na prostředí, útok, komunikovat, ale na primitivní bázi. Myslíte, že budete trpět stejně, když Vás a nějakou rostlinu bude někdo řezat nožem? Pokud se ovšem nedomníváte, že Vaše mentální úroveň je na stejné rovině, že ano.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.12.2023 16:58 Reaguje na Kýho Šlaka
Obilí není nutné zabíjet? Řepku, pohanku taky ne? A co se týče zvířat, tak ta lze usmrtit humánně, aby je to nebolelo. A to, že se rostlina neprojevuje, když ji řežetem neznamená, že ji to nebolí. Jenom neumí řvát. A mimochodem, k rozvoji lidského mozku dochází díky příjmu potravy se zvířecími bílkovinami. Pohankou to nenahradíte.
Odpovědět

Kýho Šlaka

14.12.2023 18:03 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Asi jste to nedočet: u mnohých se lze živit veg. částmi. Humánní usmrcení(bez ohledu na to, že je to nesmyslně bizarní termín) je stále zabitím. Rostlina se ale projevuje, když ji řežete, resp. reaguje. Není to ale bolest, spíše ochranné mechanismy a těžko to srovnávat s tím, co byste zažíval Vy. Současná poznatky o nezbytnosti živočišných bílkovin vyvrací, je to zastaralé dogma.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.12.2023 19:00 Reaguje na Kýho Šlaka
To, že tu rekci u rostlin neumíme změřit, neznamená, že tu bolest necítí. A je pokud ta teorie o živočišných bílkovinách zastaralá, nikdo Vám nebrání se ládovat rostlinnými bílkovinami. Já budu zpátečník a budu preferovat ty živočišné.
Odpovědět

Kýho Šlaka

14.12.2023 21:42 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ale my ji právě měřit umíme. Přečtěte si něco z fytologie, pokud chcete házet rozumy o ohánět se něčím, čemu vůbec nerozumíte.
Odpovědět

Dagmar Šmirousová

19.12.2023 09:48 Reaguje na Kýho Šlaka
Jak víte, že ta rostlina netrpí víc než vy, když do ní říznete nožem? Protože nemá ruce, aby vám dala pár facek?
Odpovědět

Kýho Šlaka

20.12.2023 14:39 Reaguje na Dagmar Šmirousová
Rostliny nemají receptory bolesti, nervy, mozek, necítí tedy bolest tak, jak ji chápeme my. Elektrický varovný signál, který provází fyzické poškození těla rostliny, není ekvivalentní signálu bolesti a neměli bychom antropomorfizovat zraněnou rostlinu jako rostlinu trpící bolestí. Rostliny mají výjimečné schopnosti reagovat na sluneční světlo, gravitaci, vítr a dokonce i na drobná hmyzí kousnutí, ale jejich evoluční vývoj nebyl formován utrpením, jen prostým životem a smrtí. Á propos, víme to, protože existují věci, jako je věda.
Odpovědět
mara polasek

mara polasek

12.12.2023 23:11
"dlouho před Vánocemi hladoví"
to vymyslela sama? presne takovi odbornici jsou vsichni radoby aktiviste.
uz kdysi pan smoljak videl do budoucna jejich demonstraci a spravne je rozpoznal " debil, blbecek, debil, blbecek az tamhle v zadu je zmena tam jsou dva blbeci vedle sebe"
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.12.2023 10:12
Nic špatného těm mladým lidem nepřeji, ale trochu hladu by asi nevadilo.
To by ty kapry z hladu zabili sami a bylo by jim jedno, zda ti kapři před
tím trpěli. Každopádně zbytečné týrání se mi nelíbí, ale rybniční kapr se
pro tu správnou chuť potřebuje v sádkách zbavit části zásobního tuku a taky
pachu "rybiny" typické pro zabahněné rybníky. Zabít ho ihned po výlovu lze
pouze z několika málo lokalit a i tam se už před výlovem týdny nekrmí, aby
ztratil ty tukové zásoby a maso mylo dietnější. Oni ti aktivisté ví prd o
kulinářství a přípravě ryb před zabitím, aby byla kvalita co nejlepší a já
osobně je beru jako takový folklór rozmazlených fracků, kteří nepoznali
nikdy nouzi a hlad a proto si vybírají i z dortu pouze třešničky. Navíc
jsou odchováni chovem bílých myšek, se kterými chodili k veterináři na
rozdíl od naši generace, která na myši nastražovala pastičky, aby nám z
úrody myši neujídaly. Měli by se poučit válkou na Ukrajině, kde se o
osud zvířat nikdo nezajímá, protože je mu přednější jeho život. Mnozí
opustili svá zvířata, aby zachránili své životy a rozmazlenci kritizují
zabíjení ryb k jídlu! Ano, schází jim skutečné problémy, ve kterých by
přehodnotili priority a zabili z hladu svého prvého kapra a možná i
člověka, když by šlo o život. Protestují, protože skutečné problémy
nemají a tak je uměle vytvářejí. Znám dvě takové aktivistky a jsou jedináčky z dobře situovaných rodin, které se asi na studiích v Praze
nudily a jsou v takových spolcích. Znám i jejich rodiče, jsou celkem
normální a doufají, že dcerušky časem zmoudří. Odešly tam spolu jako
kamarádky a dítka z "lepších" rodin, pro něž bylo Ostravsko moc drsné,
upřímné a pracovité. Šly za uměním a zábavou, což jim rodiče dopřáli a
nyní toho možná i litují. Ač mají téměř bezedné účty doplňované rodiči,
tak žijí v nějakém sqotu, aby se ztotožnili se svými spoluvěrci, kteří
protestují snad proti všemu. Já osobně se obávám, že to nečiní s čistou
myslí a že nějaké ty oblbováky v tom jsou taky, ale to ti rodiče zatím
nepřiznávají. Kdo by taky přiznal, že vychoval rozmazlence, co fetuje
a nepracuje.
Odpovědět

Kýho Šlaka

14.12.2023 17:35 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano, važme si toho, že žijeme v blahobytu a máme možnost řešit témata, která se primárně netýkají našeho existenčního přežití. Je to dar, zcela bez ironie. Proč Vás ale tak dráždí, že se (nejen) mladí lidé ve svém volném čase bez nároku na honorář věnují záležitostem, které mohou vést k menšímu utrpení? Je snad soucit a laskavost k druhým něco, čím byste měl Vy nebo kdokoliv jiný opovrhovat? Ten kolovrátkový argument s hladem je obzvlášť hloupý ve světle Vánoc, kdy jediný kapr není zabit pro záchranu života, nýbrž ve jménu zhýčkanosti konzumní společnosti, která si z Vánoc vytvořila svátky obžerství a materiální nenasytnosti. Protestující proti tomuto krveprolití si jsou naopak vědomi, co stojí na pozadí našeho blahobytu a svátků klidu a míru. Díky Bohu za podobně smýšlející, kterým není lhostejné, jak je zacházeno se zvířaty, či druhými lidmi. Tihle lidé něco dělají, protože jim záleží na světě a společnosti, ve které žijí. Zatímco Vy jen kritizujete na internetu. V čem má být -ta Vaše- generace lepší?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.12.2023 19:02 Reaguje na Kýho Šlaka
Jak mohu věřit aktivistce, která brojí proti užívání kožešin a je oblečena do kožichu z mongolského psa a na nohou má kožené kalhoty a kožené kozačky nad kolena?
Odpovědět

Kýho Šlaka

14.12.2023 21:36 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Je mi líto, ale netuším, co chcete říct a proč reagujete na mě.
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.12.2023 21:43 Reaguje na Kýho Šlaka
Vymýšlíte si bez základních znalostí. Vánoce jsou rodinným svátkem. Kapr není symbol obžerství, nýbrž tradic, a postní jídlo. Tušíte, kdy je postní období? Šokující je váš idol, mladá osoba Greta, ta projevila lhostejnost nebo snad krutost a radost nad krveprolití lidí? Dumám, v čem jste lepší, odkud je právo poučovat jiné.
Odpovědět

Kýho Šlaka

14.12.2023 23:42 Reaguje na Jarka O.
Nic si nevymýšlím. Nicméně měla byste číst pozorněji, napsal jsem: "... konzumní společnosti, která si z Vánoc vytvořila svátky obžerství a materiální nenasytnosti." Ale když už jste se do toho pustila, tak Vánoce mají původ v pohanských slavnostech, kterými byl oslavován návrat slunovratu, k nimž se váže řada lidových stědrovečerních obyčejů a zvyků. Tedy dozvuky toho, na co byla násilně naroubovaná křesťanská legenda. Co se týče kapra, stěží můžeme mluvit o tradici. Nebýt Magdaleny Dobromily Rettigové, která do své kuchařky vydané za první republiky zahrnula recept na smaženého kapra, a tím poskytla jistou popularitu do té doby nepříliš oblíbené rybě, a dále pak centrálně plánovaného hospodářství komunistického Československa, které skrz vánoční narativ vytvářelo odbyt pro domácí rybářskou produkci, tak žádná tzv. tradice vánočního kapra neexistuje. Do 19. století byste na štědrovečerní tabuli prostého člověka u nás žijícího ryby hledala marně. A i poté to jen v rybníkářských oblastech bývaly ryby jako sumci, štiky, úhoři, nikoliv kapři. Ano, vím, kdy probíhají postní období. V případě Vánoc jde o čtyři týdny, kdy dříve lidé šetřili a stravovali se skromně, aby měli dostatek jídla na svátky, ale také proto, aby jim vydrželo po čas zimy. Jakou tohle má dnes ale relevanci? Copak se v současné době někdo postí? A nedostáváme se opět k vrcholně pokryteckému chování, kdy nakupujeme zbytečnosti, čekáme v hojnosti na Štědrý večer a pak si dáme postní jídlo? Žádná pokora, žádná vděčnost. Nikde jsem netvrdil, že jsem lepší, ani jsem nikoho nepoučoval. Reagoval jsem pouze na text pana Machačka, který povýšeně a s pohrdáním kritizuje aktivity jiných. A Vy, přestože mě neznáte a přesto, že to s daným tématem článku a problematiky vůbec nesouvisí, podsouváte mi, že je mým idolem Greta a útočíte stejně nevraživým způsobem. Je nutná stále tahle arogance?
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.12.2023 10:04 Reaguje na Kýho Šlaka
P. Machaček srovnával doby hladu a hojnosti. Znám kuchařku bývalého vojáka z Bosny, jmenuje se nějak jako kuchařka pro přežití a zaujal mě v ní recept na holuby. Tolik k hladu -je to myslím argument.
Pokud Vám jde o snížení konzumu, tak Vám není bráněno jej snížit. Jak víte, že ostatní jsou konzumnější než Vy a že jim v tom Vy máte právo bránit. Kapr = ryba = půst = tradice vycházející z lokálních podmínek. Vám vadí vznik domácího rybníkářství? Půjdete zakazovat Slezanům kapra, Němcům jíst 24.12. k večeři buřt nebo Francouzům a Dánům vepřové či kachnu a herinky? Argument s kaprem se dá vztáhnout i na brambory, rýži a kukuřici. Jíte je?
Půst před vánoci v Evropě, a to je zvláštní, zná snad jen východ Evropy, a máte pravdu, že je to - asi historicky vynucená - doba skromnosti. Nyní to zatím není aktuální. Západ Evropy, i ten velmi katolický, o půstu před vánoci někdy možná na kázání slyšel, a ano, teoreticky, přísně vzato by se měl člověk před vánoci postit - říkají, a to je vše. Více se tím nezaobírají. Znám lidi, kteří se postí před velikonoci. Vy to děláte nebo někoho takového znáte?
Neznám Vás a proto je mi jedno, co jíte, kupujete, a mělo by být jedno Vám, jak tráví svůj čas ostatní. Ona taková příprava kapra je dobrá průprava a práce, která zabere mnoho času, je to nemateriálně strávený čas, při kterém zapomenete na komp, a myslíte na rodinu (nebo abyste se neřízl). Arogantní se mi zdá představa o vánocích "společnosti". Konzum je pravda, ale individuální, a menší než na západě. Greta mě napadla pro srovnání, když jsem četla Vaše slova o generaci atp.
Odpovědět

Kýho Šlaka

15.12.2023 12:01 Reaguje na Jarka O.
Já tam bohužel vidím, že dotyčné nazývá rozmazlenými fracky, kteří potřebují poznat hlad. Jakou má vůbec tenhle argument váhu? Vždyť znáte opravdový trýznivý hlad jen z vyprávění, nezná ho ani nabubřelý Machaček, neznám ho ani já a jsem za to vděčný. Naopak bychom si měli vážit, že hlad nezažíváme a přestat se chovat tak neskutečně rozmařile. Začínáte se se mnou hádat o věcech, které jsem nepsal a zjevně jste obsah sdělení nepochopila. A já nemám zájem se hádat. Pokud navíc nevidíte rozdíl mezi kaprem a bramborem, tak jakákoliv další diskuze je zbytečná. Přeji hezké svátky a více pochopení a laskavosti v životě.
Odpovědět

Dagmar Šmirousová

19.12.2023 10:36 Reaguje na Kýho Šlaka
Nevraživí jste hlavně vy. Nenecháte nikoho v klidu žít, pořád otravujete s nesmysly. Nechcete kapra jíst, ok vaše věc. Dejte si klidně smaženou mrkev. Ale nechte ostatní být. Kapr je jídlo, stejně jako hovězí nebo kuře. Chová se pro maso, zabíjí se pro maso a jíme ho pro maso. Tak to je a tak to taky zůstane. Vy si jezte co chcete, na to máte plné právo, ale nepruďte ostatní. Nikdo na vaše názory není zvědavý. Chceme si v klidu užít svátky tak, jak to dělali naši otcové a dědové. A jestli pro vás není vánoční kapr tradice, tak pro ostatní je a vy na to nemáte vliv.
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.12.2023 11:01 Reaguje na Dagmar Šmirousová
Stokrát díky milá paní a přeji hezké svátky, pokoj lidem dobré vůle,a těm ostatním ... no
Odpovědět

Kýho Šlaka

20.12.2023 15:04 Reaguje na Dagmar Šmirousová
My právě naopak usilujeme o to, aby mohli ostatní v klidu žít, resp. aby nemuseli během života nesmyslně trpět a pak být brutálně popraveni. A to vše jen pro to lidské a sobecké: "Chceme si v klidu užít..." Otravujeme s nesmysly, když upozorňujeme na utrpení zvířat? Nenecháme nikoho v klidu žít, jen proto, že se někde na náměstí postaví pár lidí s transparenty? Další reakce a zase jen žluč, nenávist a bezdůvodná podrážděnost.
Odpovědět
JO

Jarka O.

20.12.2023 15:56 Reaguje na Kýho Šlaka
Začínám si podle vašich opakovaných ublíženeckých reakcí a obviňování lidí, kteří se stravují normálně, z psychických problémů nebo z rozmařilosti, myslet, že ten psychický problém je ve vás.
Odpovědět

Kýho Šlaka

20.12.2023 17:03 Reaguje na Jarka O.
Děkuji za informaci.
Odpovědět
ig

16.12.2023 08:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Nevím, jestli jsme za mlada byli jiní, aspoň já ne, taky jsem bojoval proti zkostnatělé staré společnosti :D Jen mi připadá, že jsem to měl mnohem snazší, vezl jsem se na vlně třetí průmyslové revoluce a všechno šlo skoro samo. Teď mám pocit, že současným revolucionářům docházejí témata, tak všichni bojují za zvířecí welfare, což už začíná být trochu nuda a nezúčastněné to tolik neoslovuje.
Odpovědět
VN

Vilém N

14.12.2023 12:08
Tako ony se ryby tak nějak normálně cpou v zimě a studené vodě, až jim z korýtek odpadává ...
Odpovědět

Dagmar Šmirousová

19.12.2023 09:45
Aha, takže podle těch trapných aktivistů máme ty ryby jíst živé nebo co přesně chtějí? Je asi jedno, jestli zabiju čerstvého kapra nebo jestli si koupím jakoukoliv rybu v obchodě, ne? Bože, ty to vidíš, dej jim aspoň pár mozkových buněk, ať se s nimi nemusím pořád jedovat!
Odpovědět

Kýho Šlaka

20.12.2023 15:14 Reaguje na Dagmar Šmirousová
Chtějí, aby se lidé zamysleli nad tím, že šest milionů tvorů musí zaplatit životem bolestivou smrtí ve jménu našich svátků pokoje a míru. A ideálně si dali nějakou rostlinnou alternativu. To jedování je vám dle reakcí evidentně vlastní a usuzuji, že problém bude spíš ve vás, paní Dagmar.
Odpovědět
mara polasek

mara polasek

23.12.2023 20:44 Reaguje na Kýho Šlaka
mily pane. zavedl jsem si ve svem slovniku pro tyto pripady slovo NE!!! proste na vase argumenty a blaboly jednoduse NE! a konec. je totiz cim dal vic veci, nazoru co me obtezuji a nesouhlasim s nima. jsou mi nasilim vnucovany. je konec neustalemu ustupovani proste NE!
pekne svatky uzite si je s cim chcete a jak chcete jen se nemontujte do toho jak si je budu uzivat ja.
Odpovědět

Kýho Šlaka

1.1.2024 09:38 Reaguje na mara polasek
Ok:D Posílám nějaké čtení a přeji úspěšný vývoj: https://www.modrykonik.cz/vychova/obdobi-vzdoru/
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist