https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/odborar-dufek-obchody-by-nemely-vozit-potraviny-z-jedne-casti-evropy-do-druhe
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Odborář Dufek: Obchody by neměly vozit potraviny z jedné části Evropy do druhé

4.3.2023 01:18 | PRAHA (ČTK)
Kamiony na dálnici D8, Špičák u Krásného lesa, okres Ústní nad Labem.
Kamiony na dálnici D8, Špičák u Krásného lesa, okres Ústní nad Labem.
Předseda Asociace samostatných odborů (ASO) Bohumír Dufek tento týden na mezinárodní ekonomické konferenci v Praze řekl, že je potřeba postavit se proti tomu, aby obchodníci převáželi potraviny z jedné části Evropy do druhé. Měly by se podle něj podporovat potraviny, které lze vyrobit v ČR. Podpořil program EU Od zemědělce ke spotřebiteli k omezení ekologických dopadů produkce potravin. Zároveň označil Zelenou dohodu pro Evropu (Green Deal) jako brzdu, která odčerpává peníze na rozvoj ekonomiky.
 

Dufek chce, aby supermarkety s ASO jednaly přímo a nevyjadřovaly se pouze prostřednictvím Svazu obchodu a cestovního ruchu. Poznamenal, že komodita, která se vyrábí v ČR, je na německém trhu o polovinu levnější než v Česku. Odmítá, aby supermarkety diktovaly podmínky. "Musí být postižen supermarket, který bude porušovat zákon o významné tržní síle," řekl.

Ekologické organizace podle něj zvyšují svojí agresivitu, například požadují dřívější odstavení uhelných elektráren. To podle něj ASO, která zastupuje i zaměstnance v energetice, nepřipustí, protože to není reálné. Je podle něj také potřeba zafixovat cenu emisních povolenek, protože ke snížení potřeby povede jen stálá cena komodit. Výkyvy na trhu podle něj zaplatí vždy spotřebitelé.

Kriticky se vyjadřoval také k cenám energií a fungování společnosti ČEZ. Češi podle něj nemusí platit tak vysoké ceny energií, jak je stanovil cenový strop. "ČEZ nehorázně vydělává, přitom elektřina nepřejde hranice ČR," uvedl.

Kritizoval i délku stavebního řízení a zpomalování investic například aktivitou ekologických aktivistů. Důležité stavby podle něj musí být vedeny v jiném režimu. "Praha za 30 let nebyla schopna dostavět okruh a neustále slyšíme, jak se Praha blíží Evropě. Já o tom přesvědčen nejsem," řekl. Česko nyní ve stavbě dálnic podle něj může závidět Polsku, které po pádu komunismu mělo minimum dálnic. Stavebnictví označil za jeden z nejdůležitějších úkolů současné vlády.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (35)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

4.3.2023 06:22
Měly by se odstranit dotace v zemědělství. Když se to povedlo jinde ( https://www.asz.cz/clanek/770/jde-to-i-bez-dotaci/ ), snad by to zvládla i EU, které ukazuje světu cestu.
A pak se budou potraviny převážet, když to bude výhodné. Protože nakonec i v Česku můžeme v zimě pěstovat rajčata, ale rajčata ze severu Afriky vyjdou i s dopravou levněji než ta naše skleníková.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.3.2023 06:28 Reaguje na Richard Vacek
1*
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.3.2023 07:24 Reaguje na Richard Vacek
To je jen o způsobu uvažování. Vozit v zimě rajčata z Maroka je jako vozit v létě melouny na jižní pól.
Měli bychom chápat sezonnost ovoce a zeleniny v ročních obdobích.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.3.2023 10:06 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Měli bychom hospodařit tak rozumně, že pro nás nebude problém mít rajčata a jahody po celý rok.
V zimě o zelí a v létě rajče bych nechal státům, které jsou řízeny špatně.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.3.2023 10:22 Reaguje na Richard Vacek
?
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.3.2023 19:16 Reaguje na Richard Vacek
Hospodařit rozumně? To už je pěkných pár let zakázáno.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.3.2023 08:08 Reaguje na Viktor Šedivý
až na to, že nevidím nic rozumného mít skleníky všude, kam oko dohlédne...skleníkovou poušť asi tady nechceme
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.3.2023 11:26 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To je otázka, jak nastavíte kritéria. Co když zjistíte, že "skleníková poušť" je nejefektivnější, energeticky nejvýhodnější způsob výroby potravin?

Odpovědět

Viktor Šedivý

4.3.2023 19:15 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Vozit v zimě rajčata z Maroka může být klidně "šetrnější" než pěstovat je v Čechách.

Mimochodem zkoušel jsem si odhadnout, jak je energeticky náročné zajet pro nákup do nejbližšího hypermarketu (kam bylo zboží dovezeno kamiony bůhvíodkud)
vs.
objet zemědělce v okolí a nakupovat "ze dvora".

Co myslíte ... ?

Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.3.2023 06:32
Potraviny si nechávají dovážet nadnárodní obchodní řetězce a zelený i ti v Bruseli k tomu mlčí, spíše tleskají, co všechno najdou v regálech márketů.
V tomto případě jde ekológie stranou !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.3.2023 08:06 Reaguje na smějící se bestie
Bohužel, naše supráče mají velký problém držet sortiment, bo nemají na výběr. Pouze předražený Agrofert. To říkal u Moravce Prouza.
Naši ekonomové se shodují, že máme nejvíce monopolizované potravinářství v Evropě a důsledkem jsou ty děsivé ceny.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.3.2023 08:50
Veselá historka od českého řidiče TIR

V Itálii naložil jablka a dovezl do Velké Británie.
Tam je přebalili a on je odvezl zpátky do Itálie.

Laik se diví , odborník žasne.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.3.2023 10:30 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ono stačí české vepřové, občas kuřata - selata přivezou z Holandska, na porážku a porcování do Německa a potom zpět do ČR, do regálů.
Ale ono to začalo zde už po r.1968, kdy se začaly rušit malé porážky, mlékárny ( vždy bylo několik na okrese, kravín prasečák, na každé vesnici ) a dnes už není ani jedna na okrese/nepočítám živnostníky v tomto oboru.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.3.2023 08:10 Reaguje na smějící se bestie
sice na hlavu, ale v rámci konkurence nic neobvyklého...převáží se nesmyslně a zbytečně.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.3.2023 08:09 Reaguje na Miroslav Vinkler
to je běžná praxe...
Odpovědět
Pe

Petr

4.3.2023 09:22
O lidské rozežranosti se v únoru dobře přemýšlí ve vyhřátém bazénu, se skleničkou francouzského vína, případně nějakým dobrým doutníkem.
To se pak nejlíp vymyslí jak to omezit.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.3.2023 10:28 Reaguje na Petr
Přesně tak a vytápění toho bazénu má zbohatlík zastropováno stejně,
jako ti chudí, kteří topí raději odpadky, než drahým plynem. Ti
chudí si nekoupí tropické ovoce a rajčata v lednu, ale ty často
vyhodí už obchodníci, když je nikdo za ty peníze nekoupí. Než velká
sleva, tak raději bioplynovka, protože sleva kazí odbyt předražené
produkce. Já osobně takové zboží bojkotuji a čekám na vlastní ovoce
a zeleninu stejně, jako mí předci tisíce let nazpět. Vždycky se mi
vybaví příběh starý cca 10 let, kdy jsem byl svědkem nákupu jedné
mladé maminky, která koupila dětem pytlík pomerančů ve slevě. Pak
k regálu přijela nóbl panička a naložila do vozíku celou bednu. Na
mne už nic ve slevě nezbylo a tak jsem ji prosil o jeden pytlík.
Byl jsem odpálkován, že tam byla dříve a že se ráno neobejde bez
čerstvého pomerančového džusu. Řekl jsem si, tak se s tím udav a
ta paní skutečně záhy zemřela. Žila v přepychu, cpala se ovocem
z dovozu a samými pamlsky. Nebylo ji přáno a tu smrt si možná i
sama přivodila tou VIP stravou, na kterou nejsme asi geneticky
ani nastaveni.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.3.2023 10:31 Reaguje na Břetislav Machaček
1*
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

4.3.2023 13:49 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy jste ji uřkl. Na Vás si muím dát pozor a nebýt s Vámi ve při.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.3.2023 16:31 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Myslím si, že to nebylo uřknutí, ale ten rozmařilý
bezpracný život pro ni nebyl zárukou dlouhověkosti.
Ona trocha té skromnosti by neškodila nikomu a to
i těm VIP, kteří vystavují své bohatství na obdiv
a nazývají zbytek sockami a neschopnými lidmi. Tu
takoví taky často píšou, jak létají po světě za
poznáním, rekreací, na Safari a nebo se chválí
služebním třílitrem a stotisícovými příjmy. Oni
ty ostatní velmi rádi poučují o neekologickém
počínání, že topí tuhými palivy a používají ojeté
auto. Je to prostě pokrytectví lidí odtržených
od reality obyčejných občanů, kterými pohrdají
a vystavují na obdiv, jak jsou úspěšní. Varuji,
že ta paní si to myslela taky a že žádný strom neroste až do nebe.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

4.3.2023 19:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Na Vás, VIP hornické špindíry už došlo, že. Jooooo, Macháčku, na každou svini se najde řezník. Takže už žádné kdeže jsou ty časy vaší chacharské povýšenosti "Já jsem horník, kdo je víc??? Když někdo vytvoří 100 x vyšší přidanou hodnotu, než chacharský dezolát, tak je vlastně ekologický i s tím třílitrem, protože na jednotku přidané hodnoty má zlomkové emise, i kdyby ten chacharskej dezolát jezdil na fichtlu.
Odpovědět

vladimír šmídl

6.3.2023 20:13 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Existuje židovské přísloví: lépe nechat zkazit zboží, než zkazit cenu.A tak hypermarket vyhodil do řeky rajčata z dovozu, z nichž část ,s posunutým vegetačním cyklem, osídlila ostrov na řece Odře.Poslední plody jsem utrhl pátého prosince.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

4.3.2023 19:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Macháčku, špatně chápete pojem zbohatlík. Zbohatlík, je člověk, jehož ekonomické standardy neodpovídají jeho schopnostem - modelově tedy 100 000 těch Vašich chacharských hornických špindírů. Hokejista NHL, který má ročně 1 mil USD je v poho, protože to mega mu dá každej. Kapiš???
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

4.3.2023 19:59 Reaguje na Břetislav Machaček
Hmmmmm hezké, ale daleko spíše vychcípáváte vy, chacharští dezoláti. Já bych si.....kdyby to bylo možné nejraději připlatil, abyste vychcípávali ještě rychleji.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.3.2023 10:28 Reaguje na Daniel Višňovský
Jste "nemocný" člověk a nemíním vám vaše názory vyvracet, protože žádný strom neroste do nebe a
jak správně píšete, tak na každou s..i se už vaří
voda. I na vás čeká zubatá s kosou a pokud jste
věřící, tak i poslední soud, kde se vás zeptají,
kdo vám dal právo plýtvat více, než "chachar" a
proč jste pohrdal obyčejnými lidmi. Na to vám
povím já už teď. Jste ubožák zahleděný do svého
JÁ myslící si, že má právo se povyšovat nad jiné
a čerpat z darů přírody více, než ostatní. Nic
nikomu zlého nepřeji, ale takovým lidem jako vy,
alespoň na pár dnů zažít skutečnou manuální práci,
bez které nebudou realizovány ani vaše projekty.
Bez lidských rukou jsou sebelepší myšlenky pouze
myšlenkami a nelze odtrhovat jedno od druhého.
"Chachaři" těžili uhlí pro hutě, kde hutníci zase
vyráběli železo na vše co nás obklopuje. Vysadit
jeden jediný článek z celého řetězu souvislostí,
tak si můžete své projekty strčit za klobouk.
To, že se dnes změnil pohled na hodnotu práce je
věc jiná, ale bez popelářů zarostete špínou, bez
zemědělců umřete hlady a bez zedníků se domy samy
taky nepostaví. To ale do sebe zahleděný sobec
nikdy nepochopí a v těch lidech vidí socky, které
si nevydělají prací na živobytí. Jinak deformace
platů sportovců je daná naší kolektivní hloupostí,
že jsme ochotni přispívat na ty platy. Já na to
přispívat odmítám, ale musím na to přispívat už
pouze tím, že je tato deformace zapracována do
systému, který je totálně hodnotově zvrácený. Bez
profi hokeje se obejdu, ale bez zemědělce nikoliv. Stejně tak, jako se neobejdu bez popeláře, hutníka, havíře atd.
P.S. : Chodíte mezi obyčejné lidi a vykládáte jim ta
moudra? Myslím si, že nikoliv, protože by vám
to asi po chlapsku vysvětlili.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

9.3.2023 22:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Macháčku, je dobrá ta Vaše sebereflexe :) Takže popořádku :) Ten, kdo pohrdá obyčejnými lidmi, jste vy, chachyrští dezoláti - "Kdo tu vykřikoval..."Já jsem horník, kdo je víc? A kdo pohrdal obyčejnými lidmi, a nazýval je doktůrky, inženýrky a kantůrky??? A k té manuální práci.....a proč vy chachaři opovrhujete tou nemanuální? Kde jste se jménem chacharstánu omluvili za své čtyřicetileté vyvyšování nad ostatní, co??? A k tomu dalšíému..... A kdoé Vám Macháčku dal právo žrát ukrajinské děti, co??? I přes ten monitor z Vás táhne člověčina. Macháčku, 100 000 chacharských špindírů drancovaly desítky milionů tun uhlí, k čemuž se my duševně pracující nepřibližujeme ani z tisíciny. Kdo Vám chacharské svoloči dal právo z ideologických pohnutek vydrancovat všechny přírodní zdroje, které jste měli v dosahu,. během pár desítek, let, co??? Macháčku, já se Vás zeptám.....vítr
e, kdo je Max Weber, a slyšel jste o jeho stratifikaci společnosti podle profesí??? Pak byste věděl, že inženýr je víc, než lopata, a pokud si lopata myslí, že je na stejné úrovni, jako inženýr, tak se vyvyšuje ta lopata, kapiš??? A to nemluvím o tom, že vy chachaři jste 40 let vřískali, že jste víc, než ostatní, a kdo nesouhlasil, na toho jste poslali estébáky. MAcháčku, jaké železo nás obklopovalo v 70, letech, když před každým panelákem o 50 bytech byly 3 škodovky???? To nás moc toho železaneobklopovalo :) Přesto jste toho produikovali miliony tun ročně, abyste ten hutní materiál znovu prohnali přes metalurgické provozy, a mohli plnit komoušský plán. Jak je možné, že dnes nás obklopuje 10x tolik předmětů z Fe slitin, a přitom Vítkovice stojí, a Poldi stojí, co???? Macháčku, mé projekty realizují slušní lidé, Němci, Poláci, Rumuni, žádná Chacharská povýšenecká svoloč. JÁ se bez Vás, chacharské svoloči obejdu, a obejde se bez Vás i ČR. Nejlepší by bylo Vás připojit k Rusku. A k tomu dalšímu.....Macháčku, pokud nebude popelář vyvážet popelnice, tak věřte tomu, že daleko dřív bude mít problém on, než já, protože prostě napřed na něj přijde exekutor, a posléze chcípne hlady, kapiš? Svět je plný lidí, kteří by tu rádi pracovali, staqčí je sem pozvat :) A další.....Macháčkuuuuuu deformace nejsou platy sportovců, deformace jsou platy nekvalifikované spodiny. Vysvětlím: ČEskej miliardář má stejnou, nebo menšíé vejplatu, naž čínskej miliardář. ČEskej milionáíř, má stejnou, nebo menší vejplatu, než čínskej milionář. Českej inženýr, má stejnouý, nebo menší vejplatu, než čínskej inženýr. Akorát řeskej nekvalifikovanej špindíra mí násobně víc, než čínský manuální pracovník. A Macháčku, co si asi myslíte, že se stane, když je čechů 10,5 mil, a čínanů 1,4 miliardy???? Já nemám kam spadnout, za mne to levněji nikdo neudělá. Ale za Vaše dezoláty jo. Kapiš? Vy chachaři jste akorát zbabělá špína, a jediné na co se zmůžete je mlátit děti předškolního věku a ženský. Bodejť by ne, když jste totální lemplové, a ani to uhlí neumíte dělat, všechno uhlí vzniklo před více, než 100 milionem let.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

9.3.2023 22:11 Reaguje na Břetislav Machaček
Macháčku, obyčejný člověk se musí spoléhat pouze na své schopnosti, a proto jsme zcela obyčejně vystudovali, a stali se špičkami ve svých oborech. A to zcela obyčejně, nebo chcete-li PODOBYČEJNĚ. to VY jste se spoléhali na svou chacharskou urozenost, a třídní příslušnost, a když jste si dovedli ekonomiku k bakrotu, tak máte ještě tu drzost, ze sebe dělat oběti.

Mimochodem, nějak Vám vypadla Vaše role pohraničního fízla, kteroužto jste si na úplatcích a výpalném našmelil na barák, že? A takováhle špína tu chce moralizovat :)
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

10.3.2023 09:18 Reaguje na Břetislav Machaček
No, rajčata za 80 a pomeranče za 30 si chacharští dezoláti nekoupí, ale krabičku cigaret za 130, a pět kelímkáčů u stánku za 150 jo :) etcetera.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

4.3.2023 13:46
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.3.2023 08:01
"Měly by se podle něj podporovat potraviny, které lze vyrobit v ČR."
To je výborný nápad, kdysi chtěl Babiš prosadit zákon, že musí supráč prodávat povinně určité procento nanšich produktů, mělo to být snad mezi 60 - 80% odhadem.
Tím, že máme v potravinářství praktický monopol, měl by Agrofert neskutečně protekční postavení a ceny by při stále zhoršující kvalitě vyletěly nahoru. Do jisté míry to vidíme dnes.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.3.2023 17:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Nebýt v Rusku Putin a v ČR Agrofert s Babišem, tak by váš život pozbyl smyslu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.3.2023 18:08 Reaguje na Miroslav Vinkler
To si nemyslím, ale byl by určitě jednodušší a bohatší, ty dezolátní postupy ubíjí celou společnost a drží ji pořád sice ne u dna, ale nedovolí jí rozvoj.
Odpovědět
ZK

Zan K.

7.3.2023 12:19
Jo. Ale hlavně vytěsnit ony kamionové vagony na našich silnicích. Lze to i jinak. Např. kontejnerovou přepravou. Daleké tahy železnicí + místní doprava.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

10.3.2023 18:38 Reaguje na Zan K.
Nešlo. Dezolate. Pokud tvrdíte. Že to jde, tak to provozujte.
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.3.2023 22:39 Reaguje na Zan K.
Jo. Proč vozit zboží levně, rychle a spolehlivě, když lze použít železnici a mít drahou, nespolehlivou a pomalou službu.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist