Plzeňský zkušební ústav testuje podvozky pro sanfranciské vlaky
"Rám a kolébka vlaku projdou několikaměsíčními náročnými statickými, vibračními a únavovými zkouškami," řekl.
Podle Chvojana je stále větší poptávka zákazníků po lepších parametrech strojů i jejich zatížení, ale přitom mají být stále lehčí. To vede k vyššímu namáhání konstrukcí, ale přitom rostou nároky na bezpečnost. VZÚ doporučí optimální konstrukci podle místních standardů a předpisů. "Předvídaví zákazníci si u nás objednají testování, které chování vyprojektovaného modulu prověří v praxi. Výrobce může výrobu i konstrukci včas optimalizovat," řekl.
Odborníci z VZÚ Plzeň při testech simulují podmínky provozu pomocí speciálních zatěžovacích strojů, takzvaných zkušebních standů, které vytvoří "na míru" konkrétní zakázce. Obsahují snímače všech parametrů včetně zatěžovacích hydromotorů. Tím se získají tisíce důležitých dat, které vyhodnotí a předají zákazníkovi.
Důraz na různé homologace kolejových vozidel kladou hlavně regule a předpisy EU. Zakázky z EU tvoří 60 procent prací. Testování podvozků si u VZÚ Plzeň objednávaly kromě ČR výrobci dopravních systémů pro Helsinky, Rigu, Paříž, Graz, Linec, Veronu, Cagliari, Petrohrad, Poprad, Bratislavu a Vratislav. Další skupinu tvoří výrobci ze zemí mimo EU, kteří chtějí uspět na evropském trhu. Jde například o australské šestinápravové lokomotivy pro posun a přetahování až kilometr dlouhých souprav plně naložených nerostnými surovinami. Ve VZÚ Plzeň dělali také testy pro dopravní podnik z Istanbulu, který pro město vyvinul vlastní tramvaj. Plzeňskou zkušebnou prošly také tramvaje z tureckého města Kayseri.
reklama