https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/po-deseti-letech-definitivne-skonci-sanace-arealu-byvaleho-podniku-transporta
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Po deseti letech definitivně skončí sanace areálu bývalého podniku Transporta

21.2.2022 10:43 | CHRUDIM (ČTK)
Po deseti letech definitivně skončí sanace areálu bývalého podniku Transporta Chrudim. Vedení města schválilo výběrové řízení na aktualizaci analýzy rizik po provedení sanace podzemních vod včetně odstranění vrtů. Vše by mělo být dokončeno do listopadu příštího roku, řekl místostarosta Aleš Nunvář (Piráti).
 

"Je to rozděleno na několik etap. Jsou tam přípravné a průzkumné práce, ověřování postsanačního monitoringu, samotná analýza rizik a komplexní vyhodnocení dat kontaminace podzemních a povrchových vod. Výsledkem bude likvidace zabezpečených skružových šachet a průzkumných a sanačně-monitorovacích hydrogeologických vrtů," uvedl Nunvář.

Město již vloni nechalo 13 vrtů odstranit, zbývá jich ještě 70. Po jejich likvidaci by už nemělo podzemní vody ohrožovat případné znečištění z povrchu. Náklady by měly dosáhnout zhruba 12,5 milionu korun včetně DPH. Většina peněz bude pocházet z dotace ministerstva životního prostředí.

Sanace staré ekologické zátěže v areálu bývalého podniku Transporta Chrudim začala v lednu 2013. Některé staré objekty bylo nutné zbourat, zeminu znečištěnou těkavými uhlovodíky odtěžit do hloubky sedmi metrů. Další pětimetrová vrstva se čistila chemicky. Vyčištění území stálo 167 milionů korun, většinu uhradila dotace z Operačního programu životní prostředí, zbytek nákladů nesl Pardubický kraj. Práce trvaly dva roky, několik dalších let pokračoval monitoring podzemních vod.

Znečištění ze zamořeného areálu představovalo nebezpečí i pro zdroje podzemní vody u nedalekých Medlešic a Dřenic, chlorované uhlovodíky jsou karcinogenní. Kontaminaci vod bránila hydrogeologická bariéra, jejíž provoz stál Pardubický kraj osm milionů korun ročně.

Transporta měla více než stoletou tradici, vyráběla zejména výtahy, eskalátory a pásové dopravníky. Na počátku 90. let firma zaměstnávala přes 4000 lidí a měla obrat více než dvě miliardy korun. Na sklonku tisíciletí zkrachovala.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist