Počet elektromobilů v ČR se loni zvýšil o 82 procent na 703 vozů
13.1.2019 01:42 | PRAHA
( ČTK)
Osobní elektrická vozidla se v uplynulém roce podílela na celkových registracích 0,38 procenta. Ilustrační snímek. Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Počet nově registrovaných elektromobilů v Česku se loni zvýšil o 82 procent na 703 vozů. Zároveň v registru přibylo 278 plug-in hybridů, tedy hybridů s dobíjením z elektrické zásuvky. Vyplývá to z údajů Centra dopravního výzkumu.
S téměř 27 procentním podílem na trhu osobních elektrických vozidel dominoval Volkswagen Golf, který ke 260 registracím elektromobilů přidal také čtyři plug-in hybridní verze. Se značným odstupem následuje BMW i3 se 124 registracemi a Nissan Leaf se 123 registracemi.
Po zářijovém propadu trhu s elektromobily došlo v závěru roku k jeho oživení. Nejvíce elektromobilů bylo v uplynulém roce registrováno v prosinci (88), naopak nejméně v lednu (25). Únor a září byly jediné měsíce v uplynulém roce, kdy došlo meziročně k poklesu.
Osobní elektrická vozidla se v uplynulém roce podílela na celkových registracích 0,38 procenta. Vedle automobilky Tesla, která produkuje výhradně elektromobily, se například u Porsche e-vozidla podílela na všech registracích již 6,7 procenta, tedy každé 15. registrované Porsche již bylo do zásuvky. Následovala automobilka Smart s šesti procenty elektrických aut, Jaguar s 4,7 procenta a BMW s 3,3 procenta.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Jaká je pořizovací cena.Jaký je dojezd.Jak dlouho trvá dobíjení a kolik je dobíjecích míst.Jenom tyto čtyři otázky stáčí k tomu, aby jsme to považovali za ekologický nesmysl.
Odpovědět
Cena je stále vysoká, dojezd dostačující (200 - 500km), rychlodobíjení od 20min do 45min na 80 procent kapacity, dobíjecíh míst velmi mnoho (kde je zásuvka) , rychlonabijecek rapidně přibývá. Provozní náklady mají elektromobily mnohem nižší, lokální emise 0, celkové emise výrazně nižší, než spalovací motory, hlukové emise nízké... Z toho vyplývá, že nesmysl to rozhodně není. A co jsem tak vycetl
Odpovědět
... vyčetl z inernetu, majitelé el. mobilů, kteří si je koupili jako druhé auto do rodiny, tak už spalovací vůbec nepoužívají.
Odpovědět
Může si to dovolit jen bohatá rodina jako druhé, nebo spíš třetí auto. Pro ekologii nulový přínos a pokud započteme děsivé externality spojené s výrobou potřebné elektřiny, pak zcela jednoznačně ekologicky škodlivá záležitost.
Odpovědět
Zatím to vypadá tak, že ani sama výroba elektromobilů není zrovna sluníčková záležitost. Motory obsahují magnety a magnety obsahují neodym, hodně neodymu. Ten se ekologicky těží v Číně: www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-1350811/In-China-true-cost-Britains-clean-green-wind-power-experiment-Pollution-disastrous-scale.html . V bateriích je zase lanthan, který se opět za přísných ekologických opatření těží a vyrábí v nejmodernějších továrnách v Číně: amp.businessinsider.com/images/51609dc5eab8ea451900000a-750-562.jpg . Nejspíš se to časem zlepší, možná někdo vynalezne motory a baterie bez vzácných zemin, ale teď je to takto.
Odpovědět
Taková Tesla S by mohlo být slušné vozítko na pojíždění po Praze. Jezdí minimálně stejně dobře jako čtyřlitrová audina (měl jsem ji jen na hodinu, za sucha a tepla, netuším co by dělala teď), takže s tím člověk nedržuje ani se nemusí nechat zdržovat ostatními :-) Ale to je tak všechno, pro někoho kdo nemá vlastní garáž kvůli nabíjení, chce jezdit někam dál nebo je tak chudý, že každý milión třikrát obrátí než ho za něco vydá je to nesmysl.
Odpovědět
Myslím si, že za cca 5-7 let už budeme mít odpovědi na převážnou část otázek týkajících se elektromobility.
Až vyjede první rozumná/dostupná elektrická škodovka, tak hodně lidem dojdou protiargumenty..
Nicméně je teď hodně zásadní (a s tímto související) i odklon od fosilní energetiky, takže uvidíme jak se to pohne tam.
Hodnotit to teď je jako hodnotit běžce na startu..
Odpovědět
Což o to, já ji klidně koupím. Ale nejsem z těch, co si kupují jen tak pro radost třetí auto, takže se budu rozhodovat podle toho, jestli uveze alespoň tolik co Superb, jestli bude jezdit alespoň stejně rychle, jestli nebude dražší, jestli bude při nájezdu 30,000 km ročně levnější (včetně výměn baterií) a jestli s tím budu moct bez větších potíží s hledáním dobíjecí stanice projet celé Česko a všechny sousední státy (plus pár doplňkových kritérií které by normálně člověka zvyklého na spalovací motoro nenapadly - třeba topení v zimě nebo co se stane, když strávím osm hodin v zácpě na neprotažené D1 :-)). Pokud bude alespoň v jednom z kritérií významně lepší než dejme tomu Superb, Audi A6 nebo Mercedes E, pak do do toho klidně půjdu. Ale teď ještě čas nedozrál.
Odpovědět
Na jednu stranu Vás chápu, ale na druhou si osobně myslím, že právě i tento způsob myšlení je potřeba změnit.
Myslím si, že trh to zařídí tak, že většina těch kritérií co píšete bude splněna (při troše skromnosti - ten kdo si nekoupil mercedes teď, si takový vůz v e-provedení nekoupí ani potom, to je logické), ale všeobecně jde o to, že člověk do teď žil bez limitů a bez zpětné vazby co svým životem způsobuje planetě na které žije, a to se musí změnit pokud chceme žít dál nějak smysluplně, a taky pokud tu nechceme žít sami.
Odpovědět
Ono se to řekne, změnit myšlení lidí. Jenže to se zatím nikomu nepovedlo. Lidi jsou schopní se přizpůsobit situaci (a to ještě pomalu a s obtížemi), ale určitě se nebudou vrhat po elektromobilech jen proto, že to někdo považuje za správné. Ty elektromobily musí být pro lidi (včetně mě) atraktivní, aby si je chtěli koupit a měli dojem, že si kupují to nejvýhodnější možné. Takže případný přechod na e-auta nastane tehdy a jen tehdy, až budou dostatečně vyspělé, včetně infrastruktury. A jediná možnost jak toho dosáhnout ve velkém je vynalézat a zlepšovat.
Odpovědět
Proč se ale sakra tak váhá s dostavbou jaderných elektráren!?
Odpovědět
ano, i já, úzkoprsý skeptik s bazálními znalostmi fyziky základní školy, mám ve svém okolí několik elektromobilů. všechny jezdí po městě, kde hojně využívají parkovacích výhod.
tedy elektromobil rozhodně funguje. ovšem za cenu deformace trhu. až jich bude víc než parkovacích míst, zvýhodnění zmizí.
Odpovědět
Ještě jsem narazila na zajímavý článek ohledně toho jak jsou na tom elektromobily dnes tu https://www.dopravniznaceni.com/Jak-je-na-tom-Cesko-s-elektromobily-dnes-b5045.htm
Jak předpokládáte, že to bude v budnoucnu? Máme šanci?
Odpovědět
|
|