Počet hybridů ve firmách se loni zdvojnásobil
Hybridní vozy si stále častěji pořizují například taxislužby místo aut s dieselovým motorem. Důvodem jsou nižší provozní náklady i nižší náročnost na údržbu. Výhody hybridních vozů pro podnikové vozové parky vnímá podle průzkumu NMS Market Research 58 procent manažerů firemních flotil v Česku. O přechodu na hybridní vozy uvažuje 55 procent firem.
Hybridní auta využívají i obce či městští strážníci. Státní organizace a místní samospráva může na jejich nákup čerpat dotaci. Ministerstvo průmyslu a obchodu chce prostřednictvím aktuální výzvy rozdělit až 100 milionů korun. Na hybridy je možné čerpat 50.000 Kč na vůz.
Vozy na hybridní pohon dokážou podle nedávného testu po Praze jezdit až ze dvou třetin bez emisí, čistě na elektrický pohon. Úspornost hybridů prokázal také nedávný test Toyoty Prius v Římě a jeho okolí. Prius jezdil v městském provozu ze čtyř pětin pouze na elektřinu a během této doby neprodukoval žádné emise.
Hybridy v Česku prodává zejména Toyota, u které tvoří hybridní pohon 40 procent prodejů. Dále například Audi, Mercedes nebo Mazda. Letos se očekává výraznější nástup Škody s jejím Superbem iV a novou hybridní Octavií.
Vedle ekologičnosti a nízké spotřeby patří mezi další benefity hybridů nízké náklady na servis, protože se skládají z méně dílů. Cena je téměř srovnatelná s konvenčními vozy, výhodou je pak vysoká zůstatková hodnota nebo až desetiletá výdrž baterie. Například hybridní Toyota Yaris stojí kolem 400.000 Kč, což je o 80.000 Kč pod startovací cenou nového VW Golf a zhruba na úrovni přeplňované benzinové Fabie v provedení Monte Carlo.
reklama