Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Pozor na výhry po telefonu!
Na Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) se opět obracejí spotřebitelé, kterým volají neznámí lidé a oznamují jim, že vyhráli 80 000 korun v loterii. K získání peněz opět stačí maličkost – zatelefonovat na číslo se zvýšenou tarifikací.
Oznámení o různých výhrách v zahraniční loterii či o možnosti získat nějakou materiální výhodu nejsou pro české spotřebitele ničím neznámým. Už několik let se čas od času objeví podnikavec, který zjistí, že je možné získat na lidské důvěřivosti nemalé peníze.
„Kdysi to byla polská společnost Vegas, která lákala lidi na zájezdy do Paříže, pak na výhru 300 000 korun. Později tito podnikavci zvýšili lákavé výhry, ale v současné variantě jde o 80 000 korun,“ říká mluvčí SOS Ivana Picková.
Stačí jen zatelefonovat na číslo 906 701 111 a slibované peníze budou vaše. Jenže ve skutečnosti se o žádnou výhru nejedná a na telefonní účet začínají během hovoru naskakovat vyšší částky. Linka je totiž zpoplatněná 70 korunami za minutu hovoru. „Tuto informaci mohou spotřebitelé vyčíst přímo z čísla – cenu udává vždy čtvrté a páté číslo placené telefonní linky. A že je placená, uvádí předčíslí, začínající číslem 90x,“ doplňuje Picková.
SOS upozorňuje, že kontakty na spotřebitele získávají podobní obchodníci s lidskou důvěřivostí nejen v telefonních seznamech, ale také z různých obchodních databází, do nichž spotřebitelé velmi důvěřivě zadávají své osobní údaje, včetně čísel telefonních linek. „Spotřebitelé by si vždy měli pamatovat při vidině podobné výhry – že zadarmo jim nikdo nic nedá a že není možné zvítězit v soutěži, o jejíž existenci ani netuší,“ doplňuje místopředseda SOS Karel Pavlík.
Spotřebitel může dohledat poskytovatele této linky v oficiální databázi Českého telekomunikačního úřadu na stránkách www.ctu.cz. Některé firmy, které na těchto linkách provozují služby, lze najít na stránkách http://www.cz.o2.com/3partner. Z těchto dvou databází vyplývá, že číslo 906701111 bylo přiděleno Czech On Line, a.s., tel.: 800880838, info@volny.cz. Služby poskytuje s.r.o. ONAWAY, tel. 233090684, Ovocný trh 572, Praha 1. Spotřebitel tudíž může službu reklamovat nejen u svého telefonního operátora, ale i u této společnosti.
SOS doporučuje kromě toho kontaktovat živnostenský úřad podle sídla firmy a uvažovat o podání podnětu z důvodu klamání spotřebitele. Je možné se také obrátit na ministerstvo financí a zjistit, zda má firma platnou registraci k provozování her a loterií.
Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)
Tel. 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
• Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
• Petra Vaňková, public relations, vankova@spotrebitele.info
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nevládní, nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, informační spotřebitelský portál www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Oznámení o různých výhrách v zahraniční loterii či o možnosti získat nějakou materiální výhodu nejsou pro české spotřebitele ničím neznámým. Už několik let se čas od času objeví podnikavec, který zjistí, že je možné získat na lidské důvěřivosti nemalé peníze.
„Kdysi to byla polská společnost Vegas, která lákala lidi na zájezdy do Paříže, pak na výhru 300 000 korun. Později tito podnikavci zvýšili lákavé výhry, ale v současné variantě jde o 80 000 korun,“ říká mluvčí SOS Ivana Picková.
Stačí jen zatelefonovat na číslo 906 701 111 a slibované peníze budou vaše. Jenže ve skutečnosti se o žádnou výhru nejedná a na telefonní účet začínají během hovoru naskakovat vyšší částky. Linka je totiž zpoplatněná 70 korunami za minutu hovoru. „Tuto informaci mohou spotřebitelé vyčíst přímo z čísla – cenu udává vždy čtvrté a páté číslo placené telefonní linky. A že je placená, uvádí předčíslí, začínající číslem 90x,“ doplňuje Picková.
SOS upozorňuje, že kontakty na spotřebitele získávají podobní obchodníci s lidskou důvěřivostí nejen v telefonních seznamech, ale také z různých obchodních databází, do nichž spotřebitelé velmi důvěřivě zadávají své osobní údaje, včetně čísel telefonních linek. „Spotřebitelé by si vždy měli pamatovat při vidině podobné výhry – že zadarmo jim nikdo nic nedá a že není možné zvítězit v soutěži, o jejíž existenci ani netuší,“ doplňuje místopředseda SOS Karel Pavlík.
Spotřebitel může dohledat poskytovatele této linky v oficiální databázi Českého telekomunikačního úřadu na stránkách www.ctu.cz. Některé firmy, které na těchto linkách provozují služby, lze najít na stránkách http://www.cz.o2.com/3partner. Z těchto dvou databází vyplývá, že číslo 906701111 bylo přiděleno Czech On Line, a.s., tel.: 800880838, info@volny.cz. Služby poskytuje s.r.o. ONAWAY, tel. 233090684, Ovocný trh 572, Praha 1. Spotřebitel tudíž může službu reklamovat nejen u svého telefonního operátora, ale i u této společnosti.
SOS doporučuje kromě toho kontaktovat živnostenský úřad podle sídla firmy a uvažovat o podání podnětu z důvodu klamání spotřebitele. Je možné se také obrátit na ministerstvo financí a zjistit, zda má firma platnou registraci k provozování her a loterií.
Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)
Tel. 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
• Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
• Petra Vaňková, public relations, vankova@spotrebitele.info
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nevládní, nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, informační spotřebitelský portál www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk