Praha chce zlepšit ovzduší, podpoří alternativní pohony v dopravě
Strategie se zabývá celkem dvanácti oblastmi s cílem snížit imisní zátěž obyvatel exhalacemi, snížit množství skleníkových plynů z dopravy nebo hluk a tepelnou zátěž v ulicích.
Mezi opatřeními je mimo jiné podpora alternativního pohonu. Tím se rozumí plynná paliva a biopaliva využitá pro spalovací motory, ale rovněž pohon aut na elektřinu a vodíková technologie. Město bude podporovat vznik dobíjecích stanic pro alternativní pohony.
Změněny budou podmínky stání v parkovacích zónách pro elektromobily a hybridní vozy. Současné podmínky jsou podle dokumentu neudržitelné. "Praha se bude zasazovat o úpravu předpisů pro stání vozidel s alternativními pohony v uzavřených garážích, zejména pro zpřístupnění parkování v objektech pro vozidla s pohonem na CNG případně LNG," píše se v dokumentu.
Dopravu ve městě má podle strategie regulovat také zavedení mýtného. "V této oblasti Praha uvažuje o zavedení plnohodnotného mýtného systému," píše se v materiálu. O mýtném se mluví v Praze již roky, avšak jeho zavedení dosud bránila legislativa.
Zlepšit se má rovněž tzv. city logistika, tedy zásobování, které bude regulováno. Zvýhodněny mají být vozy s alternativním pohonem. Na alternativní pohony budou jezdit také uklízecí a popelářské vozy. Praha podpoří také sdílení aut a bezemisní provoz taxislužby.
Pražští zastupitelé loni vyhlásili v Praze klimatický závazek, při kterém chce vedení města do roku 2030 snížit množství emisí oxidu uhličitého o 45 procent a do roku 2050 chce, aby byla metropole bezuhlíková. Zároveň schválili okruh opatření, kterými toho hodlá dosáhnout, a to například nákup energií z obnovitelných zdrojů, omezení topení pevnými palivy nebo podpora dopravních prostředků s jinými než spalovacími motory.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (16)
Lukáš Kašpárek
9.10.2020 07:27Viktor Šedivý
9.10.2020 10:03 Reaguje na Lukáš KašpárekJiří Daneš
9.10.2020 23:17 Reaguje na Lukáš KašpárekCH4 + 4O = CO2 + 2 H2O.
Vyjádříme-li pro názornost atomové váhy prvků v reakci v kilogramech, pak z 16kg plynu (12+4) a 64kg (4x16) kyslíku, vznikne 44kg kysličníku uhličitého a 36kg vody ve formě páry. Energii potřebnou ke stlačení plynu do nádoby v níž je skladován ve vozidle (bomby, nebo vysokotlaká nádrž) je třeba, na rozdíl od použití kapalných paliv, započítat do ztrát. Protože jde o spalování za stejných teplot a tlaků jako u benzinových motorů, vznikají i kysličníky dusíku NOx (méně než u motorů naftových).
Svatá Prostoto
10.10.2020 01:12 Reaguje na Lukáš KašpárekViktor Šedivý
9.10.2020 09:50 Reaguje na Karel TejkalKarel Tejkal
9.10.2020 11:42 Reaguje na Viktor ŠedivýSvatá Prostoto
10.10.2020 01:14 Reaguje na Karel TejkalMajka Kletečková
9.10.2020 12:04Bude fajn, pokud budou pražští Piráti podporovat sdílení aut. Sdílená auta by mohla významně přispět k tomu, aby se celkový počet aut zredukoval na únosnější míru.
U elektromobilů bych ráda upozornila na to, že lidé s bílou hůlkou s nimi mají špatné zkušenosti, protože je neslyší a tak nestíhají před nimi včas uhnout.
Karel Tejkal
9.10.2020 13:27 Reaguje na Majka KletečkováMísto mýtného, sdílených aut, diskriminace spalovacích motorů apod. by Praha měla především dořešit pražský okruh, zatraktivnit příměstskou dopravu, zajistit parkování v blízkosti metra...
Jan Šimůnek
9.10.2020 15:00 Reaguje na Karel TejkalJiří Daneš
9.10.2020 23:23 Reaguje na Jan ŠimůnekViktor Šedivý
9.10.2020 21:08 Reaguje na Majka KletečkováPrvní problém je, že převážně nejde o žádné sdílení, jde prostě o jinak organizovanou půjčovnu. Takže pokus o získání výhod pomocí buzzwordu "sdílení".
Druhý problém je, že s půjčenými vozidly lidé zacházejí otřesným způsobem a udržovat je z půjčovného není reálné.
Takže můžeme čekat obvyklou hru s dotacemi, naplněním těch správných kapsiček a nakonec odpískáním totálního ekonomického propadáku.
Jan Šimůnek
9.10.2020 14:59Takže nesmysl, jako vše, dělají ekologové i kryptoekologové (tč. piráti).
Břetislav Machaček
11.10.2020 12:52pomozme mu tam. Žádný strom neroste až do nebe. A připojím k tomu malý
komentář. Z kdysi krásného města se stává cirkus a obrovské parkoviště
aut. Překrvené ulice všemožnými vozidly a vše díky tomu, že tento systém
je nastaven jako centralizace všeho možného. Můžete si postavit tucet
okruhů a jednou se auty stejně i tak zahltíte, pokud se nezmění tento
systém ve prospěch decentralizace vyvedení některých úřadů a vedení
firem do regiónů a nebo alespoň na periferii města. Vyvedením sídel firem do míst, kde vytvářejí zisky by mělo být dáno zákonem a rovněž tak tu
decentralizace státních orgánů a organizací. Pak je tu možnost postavit mimo centrum kompletní úřednickou čtvrť s podzemními garážemi, širokými
bulváry a protkanou sítí Metra. Jinak se z toho srabu nedostanete a naopak
do něho zabřednete ještě hlouběji. Hledáte vždy řešení v zahraničí, tak
se tam poučte, jak má vypadat hlavní město, které se každoročně doslova
přifukuje a venkov se naopak vylidňuje. Pokud je toto cílem, tak si to
užijte.