https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/praha-chysta-elektrifikaci-ctyr-autobusovych-linek-na-levem-brehu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha chystá elektrifikaci čtyř autobusových linek na levém břehu

6.6.2020 23:03 | PRAHA (ČTK)
Mini elektrobus v pražských uličkách.
Mini elektrobus v pražských uličkách.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | DPP
V pražské MHD přibude elektrobusů. Město chce společně s dopravním podnikem (DPP) elektrifikovat autobusové linky číslo 131, 137, 176 a 191. Důvodem je zlepšení životního prostředí, snížení hluku a snížení provozních nákladů. Odhadované náklady jsou jedna až 1,3 miliardy korun a projekt by měl být uskutečněn po roce 2023. Vyplývá to z dokumentu, který v pondělí projednají pražští radní. DPP již letos v dubnu ohlásil záměr nakoupit 14 elektrobusů za 200 milionů korun. Nyní rovněž připravuje nasazení elektrobusů na linku 119 na Letiště Václava Havla a linky 140 z Palmovky do Miškovic.
 

Zmíněné linky byly podle dokumentu vybrány z několika důvodů. Na jejich trasách jsou totiž v některých místech tramvajové troleje, z kterých by se vozy případně mohly dobíjet. Linky rovněž tvoří funkční celek, pro který by vznikla ucelená nabíjecí infrastruktura. Například linky 176 a 191 by sdílely část trolejového vedení i měnírny Hřebenka a Strahov. Trasy linek vedou obytnými zónami, kde by se tak oproti současnému provozu snížil hluku a emise.

Elektrobusy by měly fungovat na takzvaném dynamickém způsobu dobíjení. To znamená, že by nebyly napojeny na troleje celou svou trasu, ale jen v některých úsecích. Troleje by byly ve strmých stoupáních a klesáních, které je náročné na spotřebu energie. Vozy by se tak v těchto místech napojily na trolej a baterie by se tak nevybíjela, ale naopak dobíjela.

Finančně nejnáročnější je podle odhadu nákladů elektrifikace linky 191, která jezdí ze zastávky Na Knížecí přes Ciolkovského na Letiště Václava Havla Praha. Cena je odhadována na 580 milionů. U linky 176 jsou odhadovány náklady na 320 milionů a u linek 137 a 131 je to 220 milionů, respektive 200 milionů korun. Technické zázemí v garážích Řepy vyjde na 130 milionů.

Pokud radní dokument v pondělí schválí, podniku tím uloží, aby zahájil projektovou přípravu. Odhadovaná cena projektu činí dohromady asi 32 až 35 milionů. Na celý projekt elektrifikace zmíněných linek bude chtít DPP získat peníze z evropských fondů.

DPP má zhruba 1200 autobusů, které postupně obnovuje. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) před časem uvedl, že by měly autobusy do roku 2024 produkovat o pětinu méně emisí a v roce 2030 jich má být nejméně třetina na elektrický pohon. DPP plánuje nakupovat také hybridní vozy kombinující naftový a elektrický pohon a testovat vozy na vodík. Podnik zatím stále počítá i s naftovými vozy s nejvyšší emisní třídou.

V hlavním městě vyjel první klasický trolejbus před více než 80 lety, 9. srpna 1936. První linka vyjela od tramvajové vozovny Střešovice a trolejbusy jezdily v Praze přes 30 let. Poslední vyrazil od vinohradské Orionky v neděli 15. října 1972.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Viktor Šedivý

7.6.2020 18:32
Účelem je snížení provozních nákladů?
Investice za půldruhé miliardy ... za jak dlouho se na těch "snížených provozních nákladech" vrátí?
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

7.6.2020 21:22
Bylo by to zajímavé.
A při cestě z letiště by si mohli cestující dobít své zdroje. Pokud tedy budou nasazeny autobusy s usb konektory, tak jako je můžete spatřit třeba v Hyderabadu, Indie.
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.6.2020 22:13 Reaguje na Katka Pazderů
A souvislost takového návrhu s rozhazováním peněz za "elektrifikaci" je jaká?
Odpovědět
ig

7.6.2020 22:42 Reaguje na Viktor Šedivý
Že se to vyplatí :-) Po překročení 150,000 cestujících to bude výhodnější než dát každému cestujícímu zdarma nový, čerstvě nabitý mobil :D
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.6.2020 08:11
Další ukázka naprosto nesmyslných aktivit ekologů, které jen škodí. Pokud by se obnovily ty trolejbusové linky, tak by to celé mělo daleko menší spotřebu elektřiny na jednoho cestujícího (odhadem 1/2 - 2/3) než tenhle nesmysl. Ale nepochybuji o tom, že si na tom lidé napojení na ekologické strany pěkně namastí kapsy.
Odpovědět
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist