Praha chystá elektrifikaci čtyř autobusových linek na levém břehu
Zmíněné linky byly podle dokumentu vybrány z několika důvodů. Na jejich trasách jsou totiž v některých místech tramvajové troleje, z kterých by se vozy případně mohly dobíjet. Linky rovněž tvoří funkční celek, pro který by vznikla ucelená nabíjecí infrastruktura. Například linky 176 a 191 by sdílely část trolejového vedení i měnírny Hřebenka a Strahov. Trasy linek vedou obytnými zónami, kde by se tak oproti současnému provozu snížil hluku a emise.
Elektrobusy by měly fungovat na takzvaném dynamickém způsobu dobíjení. To znamená, že by nebyly napojeny na troleje celou svou trasu, ale jen v některých úsecích. Troleje by byly ve strmých stoupáních a klesáních, které je náročné na spotřebu energie. Vozy by se tak v těchto místech napojily na trolej a baterie by se tak nevybíjela, ale naopak dobíjela.
Finančně nejnáročnější je podle odhadu nákladů elektrifikace linky 191, která jezdí ze zastávky Na Knížecí přes Ciolkovského na Letiště Václava Havla Praha. Cena je odhadována na 580 milionů. U linky 176 jsou odhadovány náklady na 320 milionů a u linek 137 a 131 je to 220 milionů, respektive 200 milionů korun. Technické zázemí v garážích Řepy vyjde na 130 milionů.
Pokud radní dokument v pondělí schválí, podniku tím uloží, aby zahájil projektovou přípravu. Odhadovaná cena projektu činí dohromady asi 32 až 35 milionů. Na celý projekt elektrifikace zmíněných linek bude chtít DPP získat peníze z evropských fondů.
DPP má zhruba 1200 autobusů, které postupně obnovuje. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) před časem uvedl, že by měly autobusy do roku 2024 produkovat o pětinu méně emisí a v roce 2030 jich má být nejméně třetina na elektrický pohon. DPP plánuje nakupovat také hybridní vozy kombinující naftový a elektrický pohon a testovat vozy na vodík. Podnik zatím stále počítá i s naftovými vozy s nejvyšší emisní třídou.
V hlavním městě vyjel první klasický trolejbus před více než 80 lety, 9. srpna 1936. První linka vyjela od tramvajové vozovny Střešovice a trolejbusy jezdily v Praze přes 30 let. Poslední vyrazil od vinohradské Orionky v neděli 15. října 1972.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
Viktor Šedivý
7.6.2020 18:32Investice za půldruhé miliardy ... za jak dlouho se na těch "snížených provozních nákladech" vrátí?
Katka Pazderů
7.6.2020 21:22A při cestě z letiště by si mohli cestující dobít své zdroje. Pokud tedy budou nasazeny autobusy s usb konektory, tak jako je můžete spatřit třeba v Hyderabadu, Indie.