https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/praha-meni-system-verejne-dopravy-nebude-fungovat-tvrdi-aktiviste
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha mění systém veřejné dopravy. Nebude fungovat, tvrdí aktivisté

15.8.2012 11:49 | PRAHA (Ekolist.cz)
„Chyby manažerů a politiků nesmí padnout na hlavy běžných cestujících," tvrdí Auto-Mat
„Chyby manažerů a politiků nesmí padnout na hlavy běžných cestujících," tvrdí Auto-Mat
Foto | Hugo Charvát / Ekolist.cz
Změny v pražské veřejné dopravě, které v úterý podpořila rada města, přilákají podle aktivistů do města více automobilistů. Podle nich nepromyšlené škrty mohou lidi doslova vyhnat z tramvají a autobusů. Tomu může napomoci i obava, že kvůli prodloužení doby cesty se na některých spojích může jízda oproti dnešku prodražit, protože lidem již nebude stačit krátkodobé jízdné a budou si muset koupit dražší lístek na delší dobu.
 

V tramvajové dopravě se od 2. září posílí role páteřních linek, které budou mít poloviční intervaly oproti běžným tramvajovým linkám. Hlavní dopravní cesty budou obsluhovat tzv. páteřní svazky dvou linek, které jedou společně v nejvytíženějším úseku a poté se na okrajích města rozdělují do větví s nižší poptávkou. Páteřních tramvajových linek bude jezdit pět s intervalem ve špičce 4 minuty.

V autobusové síti město zavádí síť páteřních metropolitních linek, tzv. metrobusů. Těch bude 38 s intervalem ve špičce 6-8 minut. Metrobusy budou doplněny běžnými autobusovými linkami a doplňkovými midibusovými linkami určenými pro lokální obsluhu hůře dostupných oblastí Prahy. Zároveň jak u tramvají, tak i u autobusů dojde k omezení nevyužitých spojů a posílení přetížených linek, a stejně tak i k omezení souběhů autobusů s kolejovou dopravou, zejména s tramvajemi. Nový systém zároveň zavádí nová přímá spojení, která zatím vůbec neexistovala.

„Rada posvětila novou rychlejší městskou hromadnou dopravu. Cestování Prahou bude srozumitelnější a spoje pružnější,“ prohlásil v úterý náměstek primátora pro oblast dopravy Josef Nosek (ODS). Podle něj bylo nutné dát systému dopravy, který se od osmdesátých let neměnil, řád. „Jsem přesvědčen, že Pražané i lidé, kteří do hlavního města dojíždějí za prací nebo zábavou, změny velmi záhy ocení,“ řekl Nosek. Ten již v při červnovém projednávání připustil, že kvůli snížení počtu linek se v některých případech budou muset cestující vyrovnat s větším počtem přestupů. Podle něj by se ale celkově mělo cestování po Praze zrychlit. Od loňského roku je možné na krátkodobý lístek s dobou platnosti 30 minut přestupovat.

Důvodem pro změny jsou úspory. Nová síť by podle Magistrátu měla ušetřit zhruba 400 milionů korun ročně. To ale podle iniciativy Auto-Mat nepotvrdil posudek ČVUT, který si vyžádal primátor města Bohumil Svoboda (ODS). „Posudek ČVUT omezení veřejné dopravy důrazně nedoporučil. Nechápeme tedy, proč radní pro drastické změny zvedli ruku. Zároveň je podivné, že magistrát dokument před občany tají. Auto*Mat o posudek vysoké školy požádal, ale vedení města nám dokument nezpřístupnilo,“ říká dopravní odborník iniciativy Auto*Mat Vratislav Filler.

Podle něj nemůže systém metrolinek v Praze fungovat stejně jako optimalizace dopravy v Berlíně, Hamburku nebo Mnichově, u kterých se magistrát inspiroval. „Na rozdíl od německých měst nemáme dost prostoru pro vybudování dostatečně velkých přestupních terminálů ani k zajištění potřebné preference hromadné dopravy v ulicích,“ říká Filler. Podle něj bude nový systém nutit cestující neustále přestupovat a linky budou pravidelně nabírat zpoždění. Navíc prý řada atraktivních přímých spojení zcela zanikne a lidé zřejmě začnou více jezdit autem. „Velký počet cestujících je již nyní nespokojen se změnami, které nutí rodiče s kočárky nebo starší osoby nesmyslně často přestupovat,“ obává se Vratislav Filler.

Podle Auto-Matu je možné, že se radní pokoušejí úsporami řešit díry v rozpočtu dopravního podniku. „Chyby manažerů a politiků nesmí padnout na hlavy běžných cestujících. Pokud peníze z jízdenek putovaly přes Britské Panenské ostrovy po celém světě, není to vina cestujících. Ať Praha potrestá kmotry, nikoli občany,“ dodává Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.


reklama

 
Další informace |

Konkrétně změny najdete v základním přehledu změn dopravy

Zde najdete podrobnější informace o změnách v tramvajové a autobusové síti.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist