https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/viden-snizuje-jizdne-jak-to-bude-v-praze
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vídeň snižuje jízdné. Jak to bude v Praze?

20.12.2011 01:55 | PRAHA (Ekolist.cz)
Celoroční jízdenka by podle zelených měla stát 3650 Kč, tedy deset korun za den.
Celoroční jízdenka by podle zelených měla stát 3650 Kč, tedy deset korun za den.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Od nového roku bude ve Vídni cestování veřejnou dopravou levnější. Město chce přilákat pravidelné cestující a proto snižuje cenu roční tramvajenky. Zlevnění by si zasloužili i cestující v českém hlavním městě, tvrdí pražští zelení. A hned navrhují, kde vzít peníze na pokrytí výpadku za jízdné – zdraží se parkování.
 

Vídeň zlevňuje celoroční předplatné z ceny 449 na 365 eur. Tedy na jedno euro denně. Jízdné se ale nemusí zaplatit najednou, ale splácet měsíčně. Pak bude celková cena roční jízdenky činit 375 eur. Zlevní i jízdenka platná jeden měsíc – z 49,50 na 45 euro. Podle rakouského statistického úřadu dosahuje průměrná mzda v Rakousku zhruba 2040 euro měsíčně (medián v roce 2010). Roční jízdenku dnes v rakouské metropoli vlastní více než 365 000 lidí.

Vídeňská radnice chce zvýšit využívání veřejné dopravy, cílem má být, aby s ní jezdilo 40 procent lidí. Nyní je to 36 procent. „Každý kilometr navíc, který se ujede hromadnou dopravou je příspěvkem ochraně klimatu“, vysvětluje náměstkyně starosty Maria Vassilakou. Změna tarifů má začít platit od 1. května 2012. A jak bude město řešit výpadek v příjmech za využívání veřejné dopravy? Sice zlevní roční jízdné, ale některé tarify naopak zdraží - například jednoduchou přestupní jízdenku.

Praha je cestujících ráj

Podobný postup navrhuje pražskému magistrátu Strana zelených. Celoroční jízdenka by měla stát 3650 Kč, tedy deset korun za den. Dnes roční jízdné přijde na 4750 korun. Zelení se netají svou inspirací právě ve Vídni. "3650 korun za 365 dní je srozumitelné, férové a dostupné řešení pro každého. Je to ekologicky i sociálně citlivé jízdné,“ říká Petr Štěpánek, předseda pražských zelených.

Pražská radnice má ale v tuto chvíli plné ruce práce s přípravou programového prohlášení. To si vyžádala změna poloviny rady města, poté co ODS vypověděla koaliční dohodu s ČSSD a její místo zaujali radní za TOP 09. „Tyto otázky nebyly na úrovni vedení města projednány a rozhodnuty,“ sdělila Ekolistu tisková mluvčí Tereza M. Krásenská. Podle ní bude maximální podpora hromadné veřejné dopravy patřit k jednoznačným prioritám, nicméně město musí při hledání optimálního řešení brát v úvahu i možnosti městského rozpočtu.

Zelení ale chtějí, aby ke změně došlo co nejdříve, přesněji řečeno v době, kdy je dopravní podnik bez vedení. V tu chvíli může cenu jízdenky, respektive její horní limit, stanovit rada hlavního města a novému vedení jej oznámit jako hotovou věc. Zelení se obávají, že pokud by naopak cena jízdného stoupla, dojde k zahlcení Prahy individuální automobilovou dopravou.

Tramvaje zaplatí auta

Kde na to ale vzít peníze? Zelení navrhují zvýšit cenu parkování v modré rezidenční zóně. Tyto peníze by se staly příjmem dopravního podniku. Zatímco dnes poplatky za parkování mizí v kapsách soukromých společností, dodávají zelení. Naopak zlevnění dopravy a zdražení parkování má být vhodné jak pro kvalitu životního prostředí, tak ze sociálních důvodů.

Zeleným se poplatek 700 korun ročně za parkování pro místní obyvatele zdá nízký. „Nepoměr mezi poplatkem za veřejnou dopravu a individuální dopravu je zřejmý,“ říká zastupitel z Prahy 3 Ondřej Rut.

Nicméně v této záležitosti se zelení s příkladem Vídně rozcházejí. Vídeň se na podzim rozhodla, že parkování pro rezidenty zlevní. Zdraží ale krátkodobé parkování, stejně jako pokuty za chybné parkování. Od 1. března 2012 bude stát nálepka pro rezidenty místo dosavadních 12 jen 10 euro za měsíc. Tím cena parkování na rok klesne na zhruba 179 eur. Krátkodobé parkovné naopak stoupne – půl hodina bude místo 60 centů za jedno euro. Zdraží i pokuty za parkování na nesprávném místě. Nově budou stát místo 21 eur 36 eur.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist