Praha mění systém veřejné dopravy. Nebude fungovat, tvrdí aktivisté
V tramvajové dopravě se od 2. září posílí role páteřních linek, které budou mít poloviční intervaly oproti běžným tramvajovým linkám. Hlavní dopravní cesty budou obsluhovat tzv. páteřní svazky dvou linek, které jedou společně v nejvytíženějším úseku a poté se na okrajích města rozdělují do větví s nižší poptávkou. Páteřních tramvajových linek bude jezdit pět s intervalem ve špičce 4 minuty.
V autobusové síti město zavádí síť páteřních metropolitních linek, tzv. metrobusů. Těch bude 38 s intervalem ve špičce 6-8 minut. Metrobusy budou doplněny běžnými autobusovými linkami a doplňkovými midibusovými linkami určenými pro lokální obsluhu hůře dostupných oblastí Prahy. Zároveň jak u tramvají, tak i u autobusů dojde k omezení nevyužitých spojů a posílení přetížených linek, a stejně tak i k omezení souběhů autobusů s kolejovou dopravou, zejména s tramvajemi. Nový systém zároveň zavádí nová přímá spojení, která zatím vůbec neexistovala.
„Rada posvětila novou rychlejší městskou hromadnou dopravu. Cestování Prahou bude srozumitelnější a spoje pružnější,“ prohlásil v úterý náměstek primátora pro oblast dopravy Josef Nosek (ODS). Podle něj bylo nutné dát systému dopravy, který se od osmdesátých let neměnil, řád. „Jsem přesvědčen, že Pražané i lidé, kteří do hlavního města dojíždějí za prací nebo zábavou, změny velmi záhy ocení,“ řekl Nosek. Ten již v při červnovém projednávání připustil, že kvůli snížení počtu linek se v některých případech budou muset cestující vyrovnat s větším počtem přestupů. Podle něj by se ale celkově mělo cestování po Praze zrychlit. Od loňského roku je možné na krátkodobý lístek s dobou platnosti 30 minut přestupovat.
Důvodem pro změny jsou úspory. Nová síť by podle Magistrátu měla ušetřit zhruba 400 milionů korun ročně. To ale podle iniciativy Auto-Mat nepotvrdil posudek ČVUT, který si vyžádal primátor města Bohumil Svoboda (ODS). „Posudek ČVUT omezení veřejné dopravy důrazně nedoporučil. Nechápeme tedy, proč radní pro drastické změny zvedli ruku. Zároveň je podivné, že magistrát dokument před občany tají. Auto*Mat o posudek vysoké školy požádal, ale vedení města nám dokument nezpřístupnilo,“ říká dopravní odborník iniciativy Auto*Mat Vratislav Filler.
Podle něj nemůže systém metrolinek v Praze fungovat stejně jako optimalizace dopravy v Berlíně, Hamburku nebo Mnichově, u kterých se magistrát inspiroval. „Na rozdíl od německých měst nemáme dost prostoru pro vybudování dostatečně velkých přestupních terminálů ani k zajištění potřebné preference hromadné dopravy v ulicích,“ říká Filler. Podle něj bude nový systém nutit cestující neustále přestupovat a linky budou pravidelně nabírat zpoždění. Navíc prý řada atraktivních přímých spojení zcela zanikne a lidé zřejmě začnou více jezdit autem. „Velký počet cestujících je již nyní nespokojen se změnami, které nutí rodiče s kočárky nebo starší osoby nesmyslně často přestupovat,“ obává se Vratislav Filler.
Podle Auto-Matu je možné, že se radní pokoušejí úsporami řešit díry v rozpočtu dopravního podniku. „Chyby manažerů a politiků nesmí padnout na hlavy běžných cestujících. Pokud peníze z jízdenek putovaly přes Britské Panenské ostrovy po celém světě, není to vina cestujících. Ať Praha potrestá kmotry, nikoli občany,“ dodává Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
reklama
Další informace |
Konkrétně změny najdete v základním přehledu změn dopravy
Zde najdete podrobnější informace o změnách v tramvajové a autobusové síti.
Dále čtěte |
Online diskuse
Bude fungovat - toho se nebojím. - 16. 8. 2012 - thrJenže zrovna u tohoto Nosek v nějakém rozhovoru reagoval celkem fakticky, kdy upozorňoval, že na Průmyslové se zácpy velice zmenšily, to samé na Jižní spojce - tohle se popřít nedá. Ad nehoda - to mi jako argument přijde trochu mimo, ta se vám může stát kdekoli a taky se to stává.Podle mě je hlavní spor v tom počtu linek - dosud je v Praze dost míst, kde vám jede klidně 5 linek paralelně po značnou část své trasy a rozdělí se až někde na konci. Návrh tohle chce omezit - nechat páteřní linku s častějšími intervaly a tedy podobnou kapacitou a konce holt budou muset být s přestupem. Já přirozeně chápu, že nikoho netěší vize přestupu, jenže na druhé straně pokud budou mít páteřní linky intervaly opravdu krátké, tak ztráta času bude minimální a přitom jednotkové náklady na cestujícího mohou reálně klesnout. V tomto ohledu mi návrh prostě smysl dává, jde jen o to, kolik se najde výjimek, kdy někde budou problémy opravdu větší. Nosek odhaduje, že se situace zhorší pro cca 5% lidí, pro 40% se zlepší a zbytek na tom bude pořád stejně - upřímně řečeno bych si to netroufl označit za nesmysl, klidně to takhle nějak po navyknutí na systém být může... |