Praha se zbavila křižovatky smrti. Cyklisté ji už projedou bezpečně
Při rekonstrukcích křižovatek se v minulosti zpravidla řešil jen jeden problém. Pokud bylo nutné opravit tramvajové koleje, opravily se koleje, ale nikdo už se nezajímal, zda by nebylo možné rovnou udělat i úpravy silnice, které by zvýšily bezpečnost dopravy. U holešovické křižovatky se díky tlaku aktivistů z Auto*Matu a vstřícnosti pražského primátora Bohuslava Svobody podařilo dosud nevídané: zkoordinovat opravu kolejí, kterou prováděl Dopravní podnik, s dopravními úpravami, které platí TSK.
Výsledkem je křižovatka, která svým vzhledem a řešením vypadá jako vystřižená z nějakého pro cyklisty vstřícného evropského města. Pokud by dnes Jan Bouchal jel po trase, kterou jel v lednu 2006, pak by křižovatku projel zcela bezpečně po přechodu pro cyklisty a žádný střet s automobilem by mu nehrozil.
Úprava křižovatky je přátelštější i k chodcům a lidem, kteří na zastávce čekají na tramvaj. Původně úzký ostrůvek je dnes rozšířen a poskytuje dostatek prostoru, chráněného zábradlím. Přechody pro chodce jsou opatřené semafory, kde zelená svítí dostatečně dlouho, aby pěší i cyklista byli schopni v klidu a bezpečně překonat silnici. Jen o pár křižovatek dál, na Letenském náměstí, na přechodu pro chodce zelená doslova blikne, takže ani zdatný sportovec nedokáže silnici přeběhnout na zelenou.
Jak cyklisté překonávali křižovatku před úpravou?
„Město by mělo vnímat bezpečnost chodců jako prioritu. Doufáme, že úpravy i dalších podobných míst už budou probíhat automaticky i bez přímé intervence primátora, jak je tomu ve všech vyspělých metropolích,“ říká Vratislav Filler z Auto*Matu.
Cykloaktivisté z Auto*Matu úpravu křižovatky vítají a magistrát za její úpravu chválí. „Trvalo to dlouho, ale je dobře, že vedení města konečně k rekonstrukci křižovatky přistoupilo. Šlo o jedno z nejnebezpečnějších míst v Praze. Je třeba poděkovat všem, kdo se na jeho opravě podíleli,“ říká Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Dosavadní úprava dávala cyklistům dvě možnosti. Buď dodržet dopravní předpisy, ale riskovat, že jej v hustém provozu srazí automobil nebo tramvaj. Nebo víc dbát na svou bezpečnost a překonat křižovatku s porušením dopravních pravidel.
Křižovatka Kapitána Jaroše a Dukelských hrdinů je důležitým uzlem pro chodce i cyklisty. Jak ukázalo sezónní sčítání cyklistů v červnu 2010, které provedl Auto*Mat, denně tímto místem projelo 500 lidí na kolech, převážně vyjíždějících z třídy Dukelských hrdinů. Od té doby se počet cyklistů v Praze zvýšil zhruba o polovinu. Automatické sčítání v roce 2011 ukazuje špičkové průjezdy třídou Dukelských hrdinů až 800 cyklistů denně.
Náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek považuje tvrzení, že Praha propásla celou řadu příležitostí pro opravy, za přehnané. "Hlavní město se vždy při plánovaných rekonstrukcích snaží jejich realizace koordinovat s dotčenými institucemi pro efektivnější postup při zkvalitňování rozvoje dopravní infrastruktury," říká Nosek.
Praha ke křižovatce Kapitána Jaroše a Dukelských hrdinů přistoupila specifickým způsobem kvůli její dopravní důležitosti. "Jsem rád, že se tak mohla pro všechny účastníky dopravního provozu stát přívětivější, než byla dosud," komentuje úpravu Josef Nosek.
Jako příklady další podobných úprav uvádí primátorův náměstek prostor zastávek Hradčanská na ulici Milady Horákové či okolí křižovatky Masarykovo nábřeží - Myslíkova. I zde podle něho došlo k významným změnám uspořádání celé ulice právě v souvislosti s rekonstrukcí tramvajové trati a poduličních sítí, které nebylo možné od sebe oddělit.
"Podobně jako v případě uvedených lokalit postupuje město i v dalších lokalitách, kdy při rekonstrukcích ulic, tramvajových tratí a jejich vybavení uplatňuje principy vedoucí k bezpečnosti provozu, mezi které patří zejména zkracování přechodů, vkládání dělících ostrůvků, zužování jízdních pruhů, či zřizování pruhů pro cyklisty," tvrdí Josed Nosek.
Pokud se jedná o cyklisty, tak dalším, nepřehlédnutelným opatřením je vytváření tzv. prostoru pro cyklisty na vjezdech do křižovatky, které umožňují shromažďování cyklistů před vozidly a snižují riziko jejich přehlédnutí, dodává Nosek.
reklama
Křižovatka Kapitána Jaroše a Dukelských hrdinů
Dále čtěte |
Online diskuse
Ježišmarjá - 13. 4. 2012 - ViktorTen prostor působí dost "neútulně" prostě proto, že je to jen holá komunikace. Není tam odkud kam jít, všichni potřebují jen nějak rychle a efektivně projet.Sice je fakt, že křižovatka dnes působí jako kus dopravního hřiště, proti lidským chybám ani ignorování pravidel ale nechrání - pokud by tam Bouchal opět nedal přednost, byl by mrtvý dnes jako před lety. Pokud tam svítí zelená pro chodce tak dlouho, že lze komunikaci přejít celou na zelenou, bude z toho místa pěkný špunt. Při téhle šíři je rozumné, aby zelená byla skutečně jen těch minimálních pět vteřin, ne o moc víc. Filler jako obvykle perlí - není důvod, proč by bezpečnost chodců měla být nějak extra speciální priorita. Komunikace musí být jak bezpečná (pro všechny účastníky, kteří dodržují pravidla), tak dostatečně propustná a samozřejmě za přijatelnou cenu. No a Masare docela obyčejně lže. Nešlo o nijak nebezpečnou křižovatku, nebylo na ní nijak zvlášť mnoho nehod ani nehody s vážnými následky. A cyklisté měli samozřejmě jako všude dvě možnosti. Buď projet křižovatkou jako normální účastník provozu - řidič (s obvyklými riziky, která v dopravě podstupujeme), nebo údajně rizikovými místy projít jako chodec. Jenže to by se na tom neuživili uřvaní aktivisté, co? - A ta čísla, to je skutečně výsměch. Jako vzorek se uvádí hustota cyklistů v červnu, špička pak (nejpíš) ze dne, kdy stávkovala MHD. Nějaký průměr s vyloučením podobných extrémů by asi vypadal poněkud skromněji, že? |