https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/praha-se-zbavila-krizovatky-smrti-cykliste-ji-uz-projedou-bezpecne?ids%5Bx41f8218ea9a97348e9be082849547383%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha se zbavila křižovatky smrti. Cyklisté ji už projedou bezpečně

13.4.2012 10:28 | PRAHA (Ekolist.cz)
Přechod pro cyklisty umožňuje snadné a bezpečné překonání křižovatky.
Přechod pro cyklisty umožňuje snadné a bezpečné překonání křižovatky.
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Některá místa v Praze jsou pro cyklisty a chodce extrémně nehostinná. Mezi taková místa patřila i křižovatka ulic Kapitána Jaroše a Dukelských hrdinů v pražských Holešovicích. Na ní v roce 2006 zahynul propagátor cyklodopravy ze sdružení Auto*Mat a redaktor Ekolistu Jan Bouchal. Křižovatka se letos dočkala celkové rekonstrukce, při které se městu povedlo zkoordinovat dvě instituce dohromady. Výsledkem je dopravní křižovatka, která je pro cyklisty a pěší bezpečnější a příjemnější.
 

Při rekonstrukcích křižovatek se v minulosti zpravidla řešil jen jeden problém. Pokud bylo nutné opravit tramvajové koleje, opravily se koleje, ale nikdo už se nezajímal, zda by nebylo možné rovnou udělat i úpravy silnice, které by zvýšily bezpečnost dopravy. U holešovické křižovatky se díky tlaku aktivistů z Auto*Matu a vstřícnosti pražského primátora Bohuslava Svobody podařilo dosud nevídané: zkoordinovat opravu kolejí, kterou prováděl Dopravní podnik, s dopravními úpravami, které platí TSK.

Výsledkem je křižovatka, která svým vzhledem a řešením vypadá jako vystřižená z nějakého pro cyklisty vstřícného evropského města. Pokud by dnes Jan Bouchal jel po trase, kterou jel v lednu 2006, pak by křižovatku projel zcela bezpečně po přechodu pro cyklisty a žádný střet s automobilem by mu nehrozil.

Úprava křižovatky je přátelštější i k chodcům a lidem, kteří na zastávce čekají na tramvaj. Původně úzký ostrůvek je dnes rozšířen a poskytuje dostatek prostoru, chráněného zábradlím. Přechody pro chodce jsou opatřené semafory, kde zelená svítí dostatečně dlouho, aby pěší i cyklista byli schopni v klidu a bezpečně překonat silnici. Jen o pár křižovatek dál, na Letenském náměstí, na přechodu pro chodce zelená doslova blikne, takže ani zdatný sportovec nedokáže silnici přeběhnout na zelenou.

Jak cyklisté překonávali křižovatku před úpravou?

předchozí    další
Cyklista riskantně projíždí křižovatku Dukelských hrdinů a nábřeží Kapitána Jaroše
Cyklista riskantně projíždí křižovatku Dukelských hrdinů a nábřeží Kapitána Jaroše
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Cyklista riskantně projíždí křižovatku Dukelských hrdinů a nábřeží Kapitána Jaroše
Cyklista riskantně projíždí křižovatku Dukelských hrdinů a nábřeží Kapitána Jaroše
Tito cyklisté projíždějí křižovatkou podle předpisů. Patrně cizinci
Cyklista se nebezpečné křižovatce raději vyhne tím, že to před ní "střihne" na druhý chodník
Jeden z mála, kteří se nebojí a křižovatku projedou podle předpisů. Profesionální cyklista
Jiný profesionální cyklista, který projel křižovatku po přechodu pro chodce. Na úzkém ostrůvku čeká na zelenou.
Čekání na ostrůvku není pro cyklisty bezpečné. Foceno v den stávky dopravních odborů
Na jeden zátah se po přechodu na druhou stranu nedostanete. Foceno v den stávky dopravních odborů

„Město by mělo vnímat bezpečnost chodců jako prioritu. Doufáme, že úpravy i dalších podobných míst už budou probíhat automaticky i bez přímé intervence primátora, jak je tomu ve všech vyspělých metropolích,“ říká Vratislav Filler z Auto*Matu.

Cykloaktivisté z Auto*Matu úpravu křižovatky vítají a magistrát za její úpravu chválí. „Trvalo to dlouho, ale je dobře, že vedení města konečně k rekonstrukci křižovatky přistoupilo. Šlo o jedno z nejnebezpečnějších míst v Praze. Je třeba poděkovat všem, kdo se na jeho opravě podíleli,“ říká Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Dosavadní úprava dávala cyklistům dvě možnosti. Buď dodržet dopravní předpisy, ale riskovat, že jej v hustém provozu srazí automobil nebo tramvaj. Nebo víc dbát na svou bezpečnost a překonat křižovatku s porušením dopravních pravidel.

Křižovatka Kapitána Jaroše a Dukelských hrdinů je důležitým uzlem pro chodce i cyklisty. Jak ukázalo sezónní sčítání cyklistů v červnu 2010, které provedl Auto*Mat, denně tímto místem projelo 500 lidí na kolech, převážně vyjíždějících z třídy Dukelských hrdinů. Od té doby se počet cyklistů v Praze zvýšil zhruba o polovinu. Automatické sčítání v roce 2011 ukazuje špičkové průjezdy třídou Dukelských hrdinů až 800 cyklistů denně.

Náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek považuje tvrzení, že Praha propásla celou řadu příležitostí pro opravy, za přehnané. "Hlavní město se vždy při plánovaných rekonstrukcích snaží jejich realizace koordinovat s dotčenými institucemi pro efektivnější postup při zkvalitňování rozvoje dopravní infrastruktury," říká Nosek.

Praha ke křižovatce Kapitána Jaroše a Dukelských hrdinů přistoupila specifickým způsobem kvůli její dopravní důležitosti. "Jsem rád, že se tak mohla pro všechny účastníky dopravního provozu stát přívětivější, než byla dosud," komentuje úpravu Josef Nosek.

Jako příklady další podobných úprav uvádí primátorův náměstek prostor zastávek Hradčanská na ulici Milady Horákové či okolí křižovatky Masarykovo nábřeží - Myslíkova. I zde podle něho došlo k významným změnám uspořádání celé ulice právě v souvislosti s rekonstrukcí tramvajové trati a poduličních sítí, které nebylo možné od sebe oddělit.

"Podobně jako v případě uvedených lokalit postupuje město i v dalších lokalitách, kdy při rekonstrukcích ulic, tramvajových tratí a jejich vybavení uplatňuje principy vedoucí k bezpečnosti provozu, mezi které patří zejména zkracování přechodů, vkládání dělících ostrůvků, zužování jízdních pruhů, či zřizování pruhů pro cyklisty," tvrdí Josed Nosek.

Pokud se jedná o cyklisty, tak dalším, nepřehlédnutelným opatřením je vytváření tzv. prostoru pro cyklisty na vjezdech do křižovatky, které umožňují shromažďování cyklistů před vozidly a snižují riziko jejich přehlédnutí, dodává Nosek.


reklama

Křižovatka Kapitána Jaroše a Dukelských hrdinů

předchozí    další
Práce začínají
Práce začínají
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Práce začínají
Nová podoba křižovatky
Nová podoba křižovatky
Nová podoba křižovatky
Nová podoba křižovatky
Nová podoba křižovatky
Nová podoba křižovatky
 
Martin Mach Ondřej

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ježišmarjá - 13. 4. 2012 - Viktor

Ten prostor působí dost "neútulně" prostě proto, že je to jen holá komunikace. Není tam odkud kam jít, všichni potřebují jen nějak rychle a efektivně projet.
Sice je fakt, že křižovatka dnes působí jako kus dopravního hřiště, proti lidským chybám ani ignorování pravidel ale nechrání - pokud by tam Bouchal opět nedal přednost, byl by mrtvý dnes jako před lety.

Pokud tam svítí zelená pro chodce tak dlouho, že lze komunikaci přejít celou na zelenou, bude z toho místa pěkný špunt. Při téhle šíři je rozumné, aby zelená byla skutečně jen těch minimálních pět vteřin, ne o moc víc.

Filler jako obvykle perlí - není důvod, proč by bezpečnost chodců měla být nějak extra speciální priorita. Komunikace musí být jak bezpečná (pro všechny účastníky, kteří dodržují pravidla), tak dostatečně propustná a samozřejmě za přijatelnou cenu.

No a Masare docela obyčejně lže. Nešlo o nijak nebezpečnou křižovatku, nebylo na ní nijak zvlášť mnoho nehod ani nehody s vážnými následky. A cyklisté měli samozřejmě jako všude dvě možnosti. Buď projet křižovatkou jako normální účastník provozu - řidič (s obvyklými riziky, která v dopravě podstupujeme), nebo údajně rizikovými místy projít jako chodec. Jenže to by se na tom neuživili uřvaní aktivisté, co?

-
A ta čísla, to je skutečně výsměch. Jako vzorek se uvádí hustota cyklistů v červnu, špička pak (nejpíš) ze dne, kdy stávkovala MHD. Nějaký průměr s vyloučením podobných extrémů by asi vypadal poněkud skromněji, že?

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist