Pražští cyklisté by se měli dočkat úpravy nebezpečné křižovatky
Proti předpisům, ale bezpečně
Podívejme se nejprve, jak to na křižovatce Dukelských hrdinů s nábřežím Kapitána Jaroše vypadalo v pondělí odpoledne. Muž středního věku přijíždí na kole ulicí Dukelských hrdinů. Poruší dopravní předpisy a najede na tramvajový pás. Před křižovatkou se obezřetně rozhlíží a pak se do ní rozjede přímo a velkým obloukem zabočí vlevo směrem k Hlávkovu mostu, čímž opět poruší předpisy. Není jediný cyklista, který je zde porušuje. Ale jak říká propagátor cyklistiky Vratislav Filler, nelze se divit, že někteří cyklisté raději poruší předpisy. V případě této křižovatky jim to totiž umožní ji projet rychleji a z jejich pohledu bezpečněji.
Pokud by cyklista chtěl projet svou trasu bez porušení dopravních předpisů, musel by si buď udělat opravdu velkou zajížďku přes trochu nevábný podchod u stanice Vltavská a křižovatce se tím zcela vyhnout, nebo sesednout z kola a přejít silnici jako chodec. Semafor pro chodce v jeho trase se ale nedá přejít na jeden „zátah“ a cyklista by musel počkat na další zelenou na úzkém ostrůvku mezi tramvají a silnicí. Ostrůvek s vysokým obrubníkem je ale pro kolo (nebo i kočárek) příliš úzký, takže se na něm nedá bezpečně čekat. Překonání křižovatky trvá nejen dlouho, ale ještě cyklista musí s kolem balancovat mezi auty a tramvajemi.
Jiný cyklista, jedoucí z centra směrem ke Stromovce, přejíždí přes silnici a tramvajové koleje raději už dávno před křižovatkou. Vyhne se tak nepříjemnému přejíždění do levého odbočovacího pruhu. „Zjistili jsme, že mnohé lidi právě takovéto dopravní situace odrazují od toho, aby někam jeli na kole,“ říká Vratislav Filler, který loni pro občanské sdružení Oživení zpracoval analýzu pražské cyklodopravy. Potenciální cyklisty prý nejvíce odrazuje jízda v koloně aut, problematicky překonatelné přechody pro chodce nebo právě nutnost přejet do levého odbočovacího pruhu.
Během dvaceti minut pondělního odpoledne, kdy s Vratislavem Fillerem pozorujeme dění na křižovatce, projede křižovatkou v různých směrech 12 cyklistů. Více jak polovina z nich projela křižovatku „nestandardně“ a kvůli své bezpečnosti nebo rychlosti alespoň jednou poruší dopravní předpis.
Zkoordinováno
Cyklistům se ale alespoň na tomto místě blýská na lepší časy. Jak říká Monika Krobová Hášová (TOP 09), šéfka magistrátní komise pro cyklistickou dopravu, v pondělí se na magistrátu konala porada k řešení této křižovatky. „Byla to velká schůze, kde kromě radního pro dopravu Karla Březiny (ČSSD) byli lidé od Dopravního podniku, od TSK, z cyklokomise a projektanti. A bavili jsme se, jak si vyjít vstříc a jaké jsou reálné možnosti křižovatku zlepšit,“ říká Krobová Hášová.
Situace je taková, že Dopravní podnik zde plánuje letos opravovat koleje. Jak upozorňuje Vratislav Filler, je vcelku běžné, že při podobné stavební akci se na cyklisty nemyslí a nikoho nenapadne spojit opravu kolejí s úpravami ve prospěch bezpečnosti cyklistů. Dopravní podnik má totiž prostředky jen na opravu kolejí, ale úpravy příznivé pro cyklisty už spadají pod TSK. Běžně se prý stává, že tyto dva subjekty nikdo nezkoordinuje. „Dřív pro to nebyla vůle,“ komentuje to Monika Krobová Hášová, „ale teď se podařilo dát kompetentní lidi dohromady“.
V úterý pak na magistrátu probíhala další porada, jestli se podaří najít peníze na dofinancování toho, co bude úprava křižovatky stát navíc. Dnes se zdá, že se oprava tramvajové trati s úpravou křižovatky, aby byla pro cyklisty bezpečnější, podaří. „Za podpory Karla Březiny budou do studie zapracovány prvky pro zvýšení bezpečnosti cyklistické dopravy. Ředitel TSK Luděk Dostál přislíbil vyčlenit zhruba 2 miliony korun na přestavbu ostrůvků a povrchu vozovky, popř. cyklistické piktogramy,“ říká dnes Monika Krobová Hášová. Podle jejích slov jde o první vlaštovku dobré koordinace jednotlivých subjektů.
Podle Vratislava Fillera bude jedině dobře, když se tato příležitost nepromarní. Další nutná oprava, kdy by se dalo pro cyklisty něco udělat, by mohla přijít až za pár let.
reklama
Křižovatka Dukelských hrdinů a nábřeží Kapitána Jaroše
Online diskuse
Mnoho slov - 15. 7. 2011 - DanielKdyž jste to nepochopil z toho co Vám napsal předtím zkusím to vysvětlit já.Cyklostezka - Chodník Jako cyklista i jako chodec jste na této křižovatce více než ohrožen. 1 ) Přecházet ulici na 2x je velice nebezpečné, hlavně v místech kde chodec/cyklista není nijak chráněn. Což je náš případ na této křižovatce. 2 ) Ostrůvky před kolejema nejsou dostatečně široké pro bezpečný přechod. A to jak pro cyklisty tak pro větší skupinku lidí nebo maminky s kočárkama. Někdo tu psal o tom, že si má postavit kolo na šikmo aby nekoukalo do vozovky. To je zcela holej nesmysl už ze zákona. ( nemusím to doufám více rozepisovat ) 3 ) Křižovatka byla vybudována bez ohledu na budoucí vedení cyklostezky a tudíž nevyhovuje. Cyklista na vozovce 1 ) Při odbočování z Nábřeží Kapitána Jaroše do Dukelských hrdinů není cyklista v bezpečí a téměř nemůže bezpečně ukončit odbočování. Proto tu psal paragraf 4 odstavec a) 2 ) Při odbočení z Dukel. hrdinů na Nábřeží Kap. Jaroše má cyklista problém díky své rychlosti ( průměrný cyklista ). I když projede na zelenou semafor a záhy naskočí červená, auta od " Vltavské " cyklistu doženou a předjedou dříve než-li se stihne zařadit do ulice Nábřeží Kap. Jaroše a pak tu vzniká další nebezpečná situace pro cyklistu i pro řidiče kteří pak agresivně troubí. Mě tyto důvody nepřijdou rozhodně málo. A tento úsek potřebuje " upgrade ". Je zastaralý. Navíc jak jste tu psal, že tu není " nic " atraktivního. Ono by bylo nebýt té šílené dopravy. Rekreační místo u řeky s parkem, výhled na město je odtud velmi pěkný. Navíc pro lidi žijící v Holešovicích by to byla příjemná procházka do centra metropole. Všimněte si někdy druhého břehu kde je cyklostezka a stezka pro pěší. V úseku před mostem se pohybuje velké množství lidí - Je to tam pro ně tak uděláno. Když přijedete do lesa s traktorem, motorovou pilou a budete tam pravidelně odvážet dřevo, zvěř Vám taky nebude chodit kolem tohohle místa. Jednoduše silnice a doprava v této části vytlačila život který tam kdysi býval. |