Pražští cyklisté by se měli dočkat úpravy nebezpečné křižovatky
Proti předpisům, ale bezpečně
Podívejme se nejprve, jak to na křižovatce Dukelských hrdinů s nábřežím Kapitána Jaroše vypadalo v pondělí odpoledne. Muž středního věku přijíždí na kole ulicí Dukelských hrdinů. Poruší dopravní předpisy a najede na tramvajový pás. Před křižovatkou se obezřetně rozhlíží a pak se do ní rozjede přímo a velkým obloukem zabočí vlevo směrem k Hlávkovu mostu, čímž opět poruší předpisy. Není jediný cyklista, který je zde porušuje. Ale jak říká propagátor cyklistiky Vratislav Filler, nelze se divit, že někteří cyklisté raději poruší předpisy. V případě této křižovatky jim to totiž umožní ji projet rychleji a z jejich pohledu bezpečněji.
Pokud by cyklista chtěl projet svou trasu bez porušení dopravních předpisů, musel by si buď udělat opravdu velkou zajížďku přes trochu nevábný podchod u stanice Vltavská a křižovatce se tím zcela vyhnout, nebo sesednout z kola a přejít silnici jako chodec. Semafor pro chodce v jeho trase se ale nedá přejít na jeden „zátah“ a cyklista by musel počkat na další zelenou na úzkém ostrůvku mezi tramvají a silnicí. Ostrůvek s vysokým obrubníkem je ale pro kolo (nebo i kočárek) příliš úzký, takže se na něm nedá bezpečně čekat. Překonání křižovatky trvá nejen dlouho, ale ještě cyklista musí s kolem balancovat mezi auty a tramvajemi.
Jiný cyklista, jedoucí z centra směrem ke Stromovce, přejíždí přes silnici a tramvajové koleje raději už dávno před křižovatkou. Vyhne se tak nepříjemnému přejíždění do levého odbočovacího pruhu. „Zjistili jsme, že mnohé lidi právě takovéto dopravní situace odrazují od toho, aby někam jeli na kole,“ říká Vratislav Filler, který loni pro občanské sdružení Oživení zpracoval analýzu pražské cyklodopravy. Potenciální cyklisty prý nejvíce odrazuje jízda v koloně aut, problematicky překonatelné přechody pro chodce nebo právě nutnost přejet do levého odbočovacího pruhu.
Během dvaceti minut pondělního odpoledne, kdy s Vratislavem Fillerem pozorujeme dění na křižovatce, projede křižovatkou v různých směrech 12 cyklistů. Více jak polovina z nich projela křižovatku „nestandardně“ a kvůli své bezpečnosti nebo rychlosti alespoň jednou poruší dopravní předpis.
Zkoordinováno
Cyklistům se ale alespoň na tomto místě blýská na lepší časy. Jak říká Monika Krobová Hášová (TOP 09), šéfka magistrátní komise pro cyklistickou dopravu, v pondělí se na magistrátu konala porada k řešení této křižovatky. „Byla to velká schůze, kde kromě radního pro dopravu Karla Březiny (ČSSD) byli lidé od Dopravního podniku, od TSK, z cyklokomise a projektanti. A bavili jsme se, jak si vyjít vstříc a jaké jsou reálné možnosti křižovatku zlepšit,“ říká Krobová Hášová.
Situace je taková, že Dopravní podnik zde plánuje letos opravovat koleje. Jak upozorňuje Vratislav Filler, je vcelku běžné, že při podobné stavební akci se na cyklisty nemyslí a nikoho nenapadne spojit opravu kolejí s úpravami ve prospěch bezpečnosti cyklistů. Dopravní podnik má totiž prostředky jen na opravu kolejí, ale úpravy příznivé pro cyklisty už spadají pod TSK. Běžně se prý stává, že tyto dva subjekty nikdo nezkoordinuje. „Dřív pro to nebyla vůle,“ komentuje to Monika Krobová Hášová, „ale teď se podařilo dát kompetentní lidi dohromady“.
V úterý pak na magistrátu probíhala další porada, jestli se podaří najít peníze na dofinancování toho, co bude úprava křižovatky stát navíc. Dnes se zdá, že se oprava tramvajové trati s úpravou křižovatky, aby byla pro cyklisty bezpečnější, podaří. „Za podpory Karla Březiny budou do studie zapracovány prvky pro zvýšení bezpečnosti cyklistické dopravy. Ředitel TSK Luděk Dostál přislíbil vyčlenit zhruba 2 miliony korun na přestavbu ostrůvků a povrchu vozovky, popř. cyklistické piktogramy,“ říká dnes Monika Krobová Hášová. Podle jejích slov jde o první vlaštovku dobré koordinace jednotlivých subjektů.
Podle Vratislava Fillera bude jedině dobře, když se tato příležitost nepromarní. Další nutná oprava, kdy by se dalo pro cyklisty něco udělat, by mohla přijít až za pár let.
reklama
Křižovatka Dukelských hrdinů a nábřeží Kapitána Jaroše
Online diskuse
z toho všeho vyplývá - 22. 6. 2011 - fafnirpan Bouchal,jak už stejně vyplynulo z policejního vyšetřování fatálním způsobem porušil dopravní předpisy a proto zahynul při střetu s autem ,jehož řidič je naopak dodržel.Přes křižovatku projede dohromady všemy směry cca za 1 a 3/4 minuty 1 cyklista, z toho více jak polovina z nich nedodržuje dopravní předpisy,protože se jim nechce čekat.Dále pokud jedu po Praze a nejen po ní,tak možná tak každý 150 cyklista je ve dne osvětlen ,tak jak to má za povinost motorkř,v noci jich pak jezdí neosvětlena skoro polovina.Z toholze vyvodit,že se mají vydávat velké peníze na cyklostezky protože :cyklisté se cítí povzneseni nad dopravní předpisy,úmysleně nebo z neznalosti je nerespektují,a ač jich se sotva 5% prti automobilistům dožadují se zákazu automobilů a svých nadpráv,třeba jízdy v protisměru v jednosměrné ulici. Je tu ještě jedna věc.Cyklisté tvrdí,že mají více práv protože jsou snadno zranitelní.To řidiči malých motocyklů,skůtrů a motoczklů jsou také,a nevyžadují zvláštní stezky a povoloní jízd v protisměru,a doržují dopravní předpisy,a pokud ne,jsou pokutováni.Zatím co není vyjímka cyklista jedoucí s nějakým tím promile alkoholu,které je u ostatních motorisovaných účastníků silničního provozu tvrdě stíháno a trestáno až nepodmíněným vězením. A tedy soudím,že podmínek pro cyklisty je v Praze až až,stačí,když se budou řídit dopravními předpisy.To by je ovšem mnozí museli vůbec znát.Pro začátek by pomohlo trestání jejich přestupků stejně jako u motoristů.Vyjímkou není jízda cyklistů po chodníku,po přechodu,nebo obracení do protisměru na světelné křižovatce. |