Představitelé světové klasické hudby hájí smyčce. Brazílie usiluje o zákaz prodeje dřeva ze sapanu ježatého
O zákaz prodeje sapanu ježatého usiluje Brazílie. Tento strom roste pouze na severovýchodě této země a Brazílie dlouhodobě odsuzuje obchod s dřevem sapanu, který označuje za nelegální. "Nebraňme šíření kultury a hudby pod falešnou záminkou. Nedělejme z hudebního světa obětního beránka odlesňování," uvedli hudebníci v článku zveřejněném na internetových stránkách deníku Le Monde.
Hudebníci zveřejnili své prohlášení v době, kdy se má v Panamě od 14. do 25. listopadu konat zasedání Úmluvy o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (CITES). A během něj by mohl padnout zákaz těžby sapanového dřeva, které je důležité pro výrobu kvalitních smyčců.
Podle signatářů výzvy jsou objemy dřeva, a to jak evropského, tak exotického, které se používají v hudbě, "obzvláště skrovné ve srovnání s objemy používanými v papírenském, stavebním nebo nábytkářském průmyslu na celém světě".
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (9)
Jaroslav Řezáč
13.11.2022 07:56Miloš Zahradník
13.11.2022 22:44 Reaguje na Jaroslav Řezáčtrochu prezenu - vyrobit statisice ba miliony smyccu, nevim tedy z jak kvalitniho dreva. (Stradivarek nebylo tak mnoho ani tenkrat.) Dnes ale jen v Cine chodi - pry - "do hudebky" desetimiliony zaku
Petr
14.11.2022 07:59 Reaguje na Miloš Zahradníkpavel peregrin
14.11.2022 08:47 Reaguje na Miloš ZahradníkKlasickým příkladem je všeobecný výsměch dechovce- kdo tvrdí, že je to primitivní hudba, vůbec nic o hudbě neví a sám se staví do pozice hudebního primitiva. Protože právě opak je pravdou a naživo!- nikoliv ve studiu pokolikáté upravená- dobře zahraná skladba pro dechový orchestr je kus hudebního mistrovství.
Svatá Prostoto
14.11.2022 12:45 Reaguje na pavel peregrinJinak kdo tvrdí, že dechovka je primitivní, tak je blbej, vo tom žádná. Což nic nemění na tom, že osobně bych ji neposlouchal ani kdyby mi platili.
Jan Suchý
14.11.2022 14:55 Reaguje na Jaroslav ŘezáčU nás to byl vždycky trochu problém, protože bukové dřevo (nejtvrdší u nás) hodně reaguje na vlhkost a akátové ještě víc. Vhodný byl například ořech. Nicméně většina vážné hudby která se zachovala dodnes již je koncipována pro nástroje, pro které se dřevo dováželo.
Tedy to platí pro části které potřebují být pevné, jako je třeba smyčec, nebo hmatník. Samotné nástroje byly u nás smrkové, nebo lipové, pro případné výztuhy se používal javor.
No a právě proto tohle není jakékoli řešení, ale zase akorát likvidace kultury za účelem agitace...reálná spotřeba pro hudebníky je minimální a vzhledem k ceně nástrojů není žádný problém ji vést jako udržitelnou, tedy něco pokácet a jinde zasadit.
Co vadí je plošné kácení lesů, které se většinou ani nedělá kvůli užitkum a prodeji dřeva, oni prostě vykácí kus půdy, tam pěstují plodiny a když pole přestane být plodné, tak vykácí další kus. Pak není kam les vrátit a jak ho udržovat.
Jan Suchý
14.11.2022 15:16 Reaguje na PetrVzhledem k množství potřebného dřeva a ceně nástrojů není udržitelnost těžby pro hudební sféru vůbec žádný problém. Podle kvality dřeva jenom smyčec z fernambuku stojí od 6 000 do cca 80 000. To není málo na jednu tyčku. I kdyby se z každého smyčce mělo zaplatit zasazení deseti celých nových stromů, furt je to minimum.
Jsou jiná odvětví, která ničí prales, v první řadě to je potravinářství, kde prostě vezmou kus lesa a dřevo spálej...pak na popelem pohnojeném poli pár let intenzivně farmaří a když pole vyčerpou, tak přejdou dál. Případně nábytkářství...