https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/prejety-vlk-na-morave-pochazel-z-alp
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Přejetý vlk na Moravě pocházel z Alp

16.2.2022 12:42 | PRAHA (Ekolist.cz)
První záchyt tohoto zvířete máme ze západu rakouských Alp z konce listopadu loňského roku. Ilustrační snímek.
První záchyt tohoto zvířete máme ze západu rakouských Alp z konce listopadu loňského roku. Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vlk, který byl nalezen před měsícem u Olšan u Prostějova přejetý autem, přišel na Moravu z Alp. Ukázala to analýza DNA. Média o tom informovala Agentura pro ochranu přírody a krajiny ČR.
 

V dřívějších dobách by původ zvířete zůstal záhadou. Dnešní genetika však díky analýze mitochondriální DNA u nalezeného zvířete odhalila původ z alpské populace. Tato linie vlků pochází ze zvířat přeživších v Apeninách a v posledních letech se jednotlivci zatoulávají i do Německa nebo České republiky. Na území České republiky se vyskytují převážně jedinci z populace středoevropské nížinné a z populace karpatské.

Díky mikrosatelitům a mezinárodní spolupráci se navíc podařilo vystopovat pohyb zvířete detailněji.

„První záchyt tohoto zvířete máme ze západu rakouských Alp z konce listopadu loňského roku z kadaveru volně žijící staré laně, kterou vlk ulovil. Další volně žijící, tentokrát mladou laň tento jedinec ulovil o tři dny později. Potom existuje několik dalších záchytů z Tyrolska a Bavorska z trusu a stržených ovcí. Zvíře tak během necelých dvou měsíců urazilo minimálně600 kilometrů,” uvádí Pavel Hulva, molekulární ekolog z Univerzity Karlovy.

Trasa migrace vlka z Rakouska.
Trasa migrace vlka z Rakouska.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | AOPK ČR

V médiích byl tento vlk prezentovaný jako problematický jedinec s tím, že bylo vydáno povolení k odstřelu. AOPK ČR získala informace od bavorské Agentury ochrany přírody, ze kterých vyplývá, že na tohoto konkrétního jedince bylo skutečně ve správním okresu Horní Bavorsko vydáno povolení k odstřelu, po odvolání nevládní organizace ale bylo po třech dnech zrušeno. Podle aktuálního závěru se nakonec nejednalo o problematického jedince.

Útoky na hospodářská zvířata, za něž je tento jedinec v Bavorsku zodpovědný, představují 11 ovcí a koz. Ve všech případech se jednalo o nedostatečně zabezpečená zvířata. Při těchto útocích byly odebrány stěry DNA z kořisti, stejně jako z ulovené zvěře na území Rakouska (2 samice jelena evropského) a dále byl odebrán vzorek trusu po hlášení pohybu jedince vlka v Rakousku.

Na základě provedené analýzy a srovnání vzorků v rámci konsorcia CEwolf se prokázalo, že se jedná o téhož jedince. Jeho cesta skončila 17. ledna 2022 u Olšan u Prostějova, kde byl nalezen pravděpodobně po srážce s autem.

„To, že se vlci mohou pohybovat na velké vzdálenosti, je díky telemetrickým a genetickým metodám výzkumu známo. Vlk původem ze Šumavy byl v roce 2018 sražen autem nedaleko Hamburku, z Německa pocházející vlk Alan se během šesti měsíců dostal ze Saska do Běloruska a urazil vzdálenost větší než 1500 km. Slovinský vlk Slavic během 98 dnů urazil minimálně 1176 km, než se usadil v italských Alpách, kde následující rok založil smečku s alpskou vlčicí,“ říká Jindřiška Jelínková z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.

Silnice jsou jedním z častých míst, kde vlci umírají. Doprava je jedním z podstatných faktorů, které pohyb velkých savců limitují. Na komunikacích samozřejmě nehynou jen vlci, ale řada dalších druhů zvířat.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (78)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Zbyněk Šeděnka

16.2.2022 14:44
Dotaz k vlčímu tématu - Viděl včera večer někdo pořad Vlci na hranicích?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

16.2.2022 16:50 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Tenhle film jsem viděla loni.

Pro ty, co ho neviděli: je to dokument, který na příkladu lidí na Broumovsku ukazuje, jak je společnost rozdělená na ty, kteří proti vlkům bojují a ty, kteří se je snaží ochránit. Víc než o vlcích je o lidských postojích k němu. Mně na tomhle filmu zaujalo hlavně to, že je nestranný, nevnucuje žádný názor.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.2.2022 17:34 Reaguje na Majka Kletečková
Nádherně to ale ukázalo naivitu některých obhájců vlků, když jedna slečna, která měla asi 20 let, mudrovala, že se těm zlým chovatelům dobytka musí vysvětlit, že ten vlk je nádherné a elegantní zvíře a že ho musí mít rádi.
Odpovědět
Anyr

Anyr

16.2.2022 19:22 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Z logiky věci pak lze použít argument, že ty - a mnozí další - jsou zase příliš staří zpátečníci, a používají komunistickou doktrínu, že co škodí člověku a jeho prosperitě je špatné a musí být odstraněno (takže rozoráme meze, odvodníme půdu, vykácíme staré stromy, vytěžíme uhlí, postavíme přehrady, vybetonujeme koryta řek, a, mimo jiné, odstraníme "škodnou zvěř" - člověk má právo na vše!).
Na každou akci je příslušná reakce a Vesmír má celkem rád rovnováhu. Takže, subjektivně za mě, je teď na řadě ten druhý směr: vítejme "škodnou", rozvolněme řeky, založme meze a remízky, a tak dále, protože jsme pochopili, že za narušení přírody se platí a člověk opravdu není jediný, kdo má nárok na tuto planetu.
Posílám zelené objetí. :) :D:D
Odpovědět
DA

DAG

16.2.2022 19:43 Reaguje na Anyr
Takže z extrému do extrému.
Mimochodem k té škodné zvěři. Je velmi zajímavé z čeho je tento výraz odvozen. Už sto let se myslivci učí, že je to výraz hospodářského významu a nemá nic společného s významem přírodním. Kdy žádná zvěř není z přírodního hlediska škodlivá. To jest srstnata a pernata dravá zvěř. Pro mě je myslivost skvělá i pro svoji komplexnost a tím, že každou vycházku ven můžete naučit o přírodě, zvěři a lovu něco nového.
Odpovědět
Anyr

Anyr

16.2.2022 19:54 Reaguje na DAG
No tak jasně. Nebo by měla být na extrémní akci neextrémní reakce? To přeci není rovnováha! :))
Navíc jsem chtěl Zbyndu trochu provokovat... :D Víš jak, ono prostě škatulkování na základě věku a pohlaví... darmo mluvit.
Add škodná - ano ano, proto jsem to dával do uvozovek. Neexistuje škodná, existuje pouze "škodná".
Navíc si myslím, že člověk jednoduše nemůže v České republice jen tak vyhubit celý jeden druh (což u vlka spousta lidí stále chce), kvůli tomu, že občas zabijí kozu/ovci. To národní hospodářství přece nezruinuje - stačí, když se Schillerová přestane fotit a hned je na placení škod po vlcích. :D

Stručně: vlci určitě ano, stejně jako chránit stáda. A to vše s tím, že by bylo vhodné vymyslet způsob, aby se vlkům ke stádům nechtělo. Právě TO by se, podle mě, mělo řešit - a ne to, jestli vlky hubit nebo nehubit.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.2.2022 20:01 Reaguje na Anyr
Já netvrdím, že by se měl vlk úplně vybít. Podle mě třeba na Šumavě nebo v Krkonoších má své místo. Ale aby se vlk coural pár metrů za vesnicí a evidentně se nebál, to je dost blbé. Může to znamenat, že se lidí nebojí, nebo že je nemocný.
Odpovědět
Anyr

Anyr

16.2.2022 20:54 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Víceméně souhlas.
Zkusme v diskuzích zaměřit pozornost na to, jak se s vlkem naučit žít - pod co spadá i to, aby se vlci zdravě báli, což je pro dobro všech: lidí, vlků, i ovcí a koz.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

17.2.2022 10:01 Reaguje na Anyr
Naopak. To, že s vlkem nejde bezkonfliktně žít, vědí všude, kde nedošlo k přerušení jeho výskytu. No a začínají to postupně zjišťovat i v západní Evropě. Tedy hlavně v Německu a Francii. U nás se samozřejmě budeme s vlkem učit žít ještě mnoho let po tom co to "bezproblémové" soužití jinde davno vzdají.
No a vlk který se člověka zdravě bojí? Tak ten zdravý strach mají vlci tam kde se neustále loví.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.2.2022 19:52 Reaguje na Anyr
Takže podle Vašeho úhlu pohledu každý chovatel, kterému není jedno, že mu hystericky chránění vlci zabíjejí jeho pracně vychovaná zvářata, je vlastně obstarožní komunistický zpátečník a zřejmě by bylo nejlepší je všechny postřílet a buldozerem zahrnout do příkopu, aby tady neotravovali a nechali mladé generaci volný prostor. A kdo přijde na jejich místo? Ta dvacetiletá teoretická pipina, která viděla vlka maximálně v zoologické zahradě? Už to vidím, jak se chopí vidlí, aby vykydala chlévy, jak bude jezdit s traktorem, aby zajistila dostatek sena na zimu, jak bude v noci chodit po pastvině, aby zkontrolovala stádo, zda je v pořádku. Jak jste psal o každé akci, která vyvolává protiakci, tak já to vidím jinak. Vidím to tak, že si to chovatelé houfně pořídí pušky a začnou chránit svůj majetek tak jak je třeba a hlavně účinně. Protože je nesmysl, když partička ekoteroristických teoretiků vnucuje celé společnosti svoji vlčí vizi a škody způsobené touto teorií platíme všichni ze svých daní.
Odpovědět
Anyr

Anyr

16.2.2022 19:55 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Viz mou odpověď DAGovi. :))
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.2.2022 20:05 Reaguje na Anyr
Ještě dodatek - podle věku je nesmysl škatulkovat. Znám sedmdesátileté puberťáky a třicetileté starce.
Odpovědět
Anyr

Anyr

16.2.2022 20:48 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Souhlasím. :) Já sám mám mezi kamarády seniory, a stejně tak nesnesu část mých vrstevníků. :))
Proto se mi moc nelíbilo to, jak jsi psal o té, parafrázuji, mladé a blbé. :P
Ale hezky jsme si to vyjasnili, není třeba to dále řešit. :)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.2.2022 21:14 Reaguje na Anyr
Já už jsem sice podle dnešních měřítek old větev, ale nemám problém se nechat poučit třeba od někoho, kdo je výrazně mladší než já. Rád se totiž bavím s lidmi, kteří jsou chytřejší než já. Od nich se člověk může ledasčemu naučit, zatímco od blbce..... A co se týče popisu té dotyčné z filmu o vlcích, tak to bylo z kategorie "Gréta". Tím je řečeno vše.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

16.2.2022 22:49 Reaguje na Majka Kletečková
https://www.ceskatelevize.cz/porady/12115279837-vlci-na-hranicich/

Film byl natočen v roce 2020.
Odpovědět
DA

DAG

16.2.2022 17:53 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Viděl a skutečně je to hodně zajímavé. Skutečně naprosto neutrální. Asi každý se přikloní ke straně, která je mu milejší. Jen bych řekl, že díky výběru lidí a okolnostem to nakonec přeci jen vyznělo líp pro zastánce odstřelu.
Odpovědět
Sl

Slovan

16.2.2022 22:31 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Chyběli mi tam 2 věci.
A) Vzhledem k tomu, že se jednalo o docela dlouhý dokument bych uvítal i názory lidí z jiných oblastí, kde se vlci vyskytují. Nicméně (asi) kvůli sledovanosti se to odehrávalo pouze v nejproblematičtější oblasti, tedy na Broumovsku.
B) Mohli si tam pozvat nějakého odborníka na šelmy, který se danému druhu věnuje celý život a je zároveň zapojen do současného monitoringu a výzkumu - typicky pan Hulva nebo Kutal. Případně alespoň nějakého zoologa z CHKO Broumovsko (když už se to odehrávalo celé tam). Současně s tím i názor obyvatel dané oblasti - zrovna to mi tam totiž chybělo hodně a taktéž třeba chovatele/ů, který si pořídil pasteveckého psa (rozdíl před/po apod.).

Asi nejvíc mě zaujal "velkochovatel" Ševc. A to hned ze 3 důvodů.
První je, že asi není úplně psychicky v pořádku. Druhá, že strašně bojuje za své ovečky, jak je honí "masový vrah vlk" a tím je stresuje (nebo jak to popsal) a já nevím co ještě, aby je v určitém věku nahnal do náklaďáku a poslal na jatka bůhví kam - v ten moment sem si vzpomněl na jeden dokument o chovateli krav v německých Alpách, který své krávy taky chová na maso, ale zabíjí je sám, protože jak správně říká "mám zodpovědnost za svá zvířata od začátku do konce a na jatkách nikdy nevíte, co se s těmi zvířaty skutečně děje". No a třetí věc byla stavba asi 2.5 metrového plotu, kdy si stěžoval, že to dělá k hovnu, protože se vlk podhrabe - proč tedy neudělal i opatření proti podhrabu jaksi nechápu. Celkově mi přišel jako člověk u kterého vidím jakékoli zvíře extrémně nerad. Agresivní, egoistický, povýšený...
Naopak mě trošku vztah Havrlanta s Malíkem a přiznám se, že i Havrlant samotný. Ač se s ním opravdu neshoduji v názorech na vlka, dokážu si s takovým člověkem představit vést diskuzi a časem dojít třeba i ke kompromisu. Se Ševcem bych se pomlátil při prvním pivu :)

Suma sumárum: 60%
Odpovědět
JO

Jan Olejníček

16.2.2022 22:39 Reaguje na Slovan
Mám dojem, že jsem tam Kutala někde zahlédl. Takže možná se mohl vyjádřit, kdyby chtěl. Ale Malík úplně stačil. Co říkáte ne něj?
Odpovědět
DA

DAG

16.2.2022 23:12 Reaguje na Jan Olejníček
Pan Malík, kromě toho že všechno vidí v souvislostech, které tam nejsou, má asi malinko sociální problém. V podstatě nikdo kromě pana Havrlanta ho nerespektuje. Podle mě ho všichni berou jako neškodného blázna. Možná se pletu, ale výraz všech lidí co se s ním bavili tomu odpovídal. Tím se ho nechci dotknout, ale jeho jediná láska je asi voda a pak vidí souvislost i mezi vlkem a vodou.
Odpovědět
DA

DAG

16.2.2022 23:03 Reaguje na Slovan
Tak natočte svůj dokument. Je to prostě zaměřené na jedno místo. Kdyby tak ten křičící pan nebyl, tak ten dokument vyzní ještě více pro ovčáky.
Odpovědět
Sl

Slovan

17.2.2022 22:29 Reaguje na DAG
Byl zde dotaz na recenzi. K té patří i kritika, ne? Nebo musím jen tupě chválit? Prostě bych čekal vyšší kvalitu, více názorů apod. a ne sledovat, jak jedna strana tancuje na nějaké vesnické tancovačce nebo čeká na volební výsledky a u druhé, jak se přidává příspěvek na fb.
Sem rád, že to vzniklo, ale potenciál to mělo mnohem vyšší.
Odpovědět
DA

DAG

18.2.2022 08:56 Reaguje na Slovan
Jasně souhlasím s Vámi. Můžete to věcně kritizovat to je naprosto v pořádku. A to co teď konkrétně kritizujete je v pořádku. Jen si prostě myslím, že kritizovat rámec nemá smysl. To si musí určit autor a na konci je, že se to buď líbí nebo ne. V podstatě ten člověk s těmi lidmi asi žil a tudíž to časově bylo náročné, a protože zvolil tento styl, tak nemá zabrané i další oblasti. Ono to asi taky nemělo být jen o vlcích, ale i pohledu lidí a jejich životu. Nemělo to asi nahrát jedné nebo druhé straně, porovnáváním technických řešešní. Tak asi tak :)
Odpovědět
Sl

Slovan

19.2.2022 11:29 Reaguje na DAG
Chápu :)
Prostě z toho šlo, podle mě, “vytřískat” mnohem víc hlavně pro laickou veřejnost. To je můj názor, ale je jasné, že každému se libí něco jiného a někdo s tím může být naopak spokojen.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.2.2022 09:37 Reaguje na Slovan
Mohl by jste si podiskutovat i s horaly z okolí Jablunkova.
Tam jsou pouze malí chovatelé do dvaceti kusů a pro ně ty
ohrady, psi a jiné rady Kutala a spol. jsou jako červený
hadr na býka. Ploty v kopcích a hlídání psy, když jsou
lidé ve dne v práci a vlci přijdou i v pravé poledne, je
opravdu rada od blbů. Oni mají názor ten, že buď vlci a
nebo chov ovcí. Někteří si už vzhledem k tomu, co je živí
vybrali. Chovy ruší a louky nechávají lesu napospas a teď mohou "odborníci" z CHKO a AOPK zase mudrovat, že zmizí
ta pestrost krajiny zalesněním luk a pastvin, které před
léty vznikly už z políček, která obdělávali ještě před
30 roky. Společenské změny vrací pasekářské hospodaření
na začátek, kdy místo políček a luk byly pouze lesy.
Toto je výsledek návratu šelem(hlavně vlka) tam, kde už
nežil 200 let a více. Zmíněná pestrost dostává na frak
tak, jak nikdy předtím a tak si zase jiní zapláčou kam
mizí motýli a jiní tvorové navázání na louky k produkci
sena a na pastviny s trusem ovcí a krav. Nedomyšlené a
devastující nápady nedouků s tituly a aktivistů sklízí
prvé plody a náprava bude těžká, protože lidé chovu
odvyknou a už se k němu nikdy nevrátí. Pak můžete ty
louky s Anýrem, Kletečkovou, Kutalem atd vypásat sami.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

17.2.2022 09:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Ti malí nikoho nezajímají. Jediná šance, že by se spojili a udělali kravál jako celek. Je to stejné jako v jakékoliv jiné oblasti podnikání. Když má krachnout pár desítek tisíc soukromníků, nic se neděje. Když má krachnout jeden podnik, kteý zaměstnává dvacet tisíc lidí, je z toho kravál, že se otřásá i parlament.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.2.2022 10:38 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To co popisuji je nekomplexnost ochrany přírody,
která nedomýšlí dopady s šířením NEVYCHOVANÝCH
vlků. Vlk postrádající strach z lidí není plachá
divoká šelma, ale drzý zloděj snadné potravy. To
mu vštěpuje celá smečka, že je při tomto konání
beztrestný a nikoliv opačně. Zažít smečka trest,
tak ohrady obejde obloukem i bez jejich ochrany
elektřinou, masivním plotem a velkými psy. Bez
trestu je i krádež pouhým uspokojením potřeb
a tolerování pouze povzbudí ke stupňování krádeží.
Je to zločin proti samotným šelmám, ze kterých
vychovávají drzé zloděje a možná i budoucí vrahy.
Ať mi poradí ochranáři, jak by se v zimě bránili
hladové smečce beze zbraně a to nehovořím o dětech jdoucích za tmy ráno do školy a večer z kroužků
domů. Ti lidé se tam na to ptají a taky na co se čeká. Na prvou oběť? Že tu nebyla, když tu vlci
nebyli je pochopitelné, ale když tu byli, tak ty
oběti tu byly taky. Argument o tom, že útoky tu
nejsou je dočasná. Ve světě jsou a to tam bývá
vlk "vychováván" k respektování člověka jako
vrcholového predátora. Tady je člověk na úrovni
ovce, ale mimo ohradu.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

17.2.2022 11:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Já to všechno vím, ale tady je to postavené na hlavu. Když mi vnikne do bytu zloděj, klidně jej zastřelím, pak budu říkat, že jsem se cítil ohrožen a policie to odloží. Když ale na své pastvině zastřelím vlka, který mi tam přišel zabíjet, tak mě panelákoví ekoteroristi roznesou v zubech. Přesně jak píšete, ten vlk se nemá čeho bát a protože je to inteligentní šelma, odvažuje se víc a více. Hlavně že jsou chovatelé vybízeni, aby budovali masivní vysoké ploty a nejlépe zapuštěné aspoň metr do země, aby se vlk nepodhrabal. To už není pastvina, ale koncentrák. Nejvíc mě dojalo, když jsem viděl konec toho filmu, tak jeden fantasta tam vybízel chovatele, aby byli na vlka hodní. Tak on mi přijde krást, přijde mi zabíjet zvířata a já mám být na něj hodný? Vždyť ten magor by potřeboval důkladné vyšetření u psychiatra. A zřejmě nejen on.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

17.2.2022 10:08 Reaguje na Slovan
Tím opatřením proti podhrabání myslíte zakopat ten plot takových 60-80 cm hluboko nebo výrovnou ten 80 cm výkop zalít betonem?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

17.2.2022 11:22 Reaguje na Jarek Schindler
Jedině beton. Důkladnost musí být.
Odpovědět

jan Šefc

17.2.2022 14:55 Reaguje na Slovan
Velkochovatel byl ve filmu proto,protože je výrazná osobnost.Režisér Martin Páv ho dlouho přemlouval,
aby ve filmu účinkoval.
Proč se pořád rozčiluje? Protože ho dráždí naivkové,kteří nic
nedělají, za nic nenesou odpovědnost, v praxi jsou naprosto
nepoužitelní.Ve většině případů to jsou milovníci vlků.
Jejich rady jak si zabezpečit chov jsou k smíchu,nebo spíš
k pláči.K tomu,že posílám ovce v náklaďáku bůh ví kam.Posílám je do Holandska kde se ještě půl roku pasou.
Potom je šetrně na jatkách zabijí.Na vše dohlíží Státní
veterinární správa!!!Srovnávat běsnění vlka a zabití na jatkách je mimo mísu!!! I smrt může být milosrdná.Můžu Vás ubezpečit o všechna zvířata se starám velmi dobře.Jediného
koho nemám rád je naivní ekoterorista.Toho ve své agresi jsem schopen praštit.Jinak bych mouše neublížil.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

17.2.2022 16:57 Reaguje na jan Šefc
Nesmíte to zase tak přehánět. O jakém běsnění vlka mluvíte? To, čemu říkáte běsnění jsou přece jeho vrozené lovecké pudy, jeho přirozené chování a normální lovecká strategie.
Odpovědět
Sl

Slovan

17.2.2022 22:24 Reaguje na jan Šefc
Asi si představujeme význam slova "výrazná osobnost" každý jinak, ale tak tedy gratuluji k povýšení.
Jak si můžete být jist, že lidé s opačným názorem jsou nepoužitelní a nic nedělají? Fakt miluju lidi, kteří si myslí, jak jsou něco víc. A za co mám vlastně nést odpovědnost já? Za své názory? Vskutku zajímavé myšlenkové pochody...

Ano, posíláte je bůhví kam... nezlobte se na mě, ale pro vás je evidentně nejdůležitější, že to co nejvíc "cinkne". Nejsem zastáncem takovýchto transportů na velké vzdálenosti za žádných okolností a měl by přijít zákaz. Absolutně nechápu, proč ta zvířata, když už je chováte na maso a hrdě tvrdíte, jak Vám na nich záleží, nezabijete doma a případně do zahraničí nepošlete až maso. Jestli si totiž myslíte, že ta zvířata při takovém přesunu a následné porážce (kterou Vy nevidíte a nevíte co se tam děje - nebo ano?) netrpí, pak jste naivní spíše Vy.

Ano, agresivní jste... to mi psát nemusíte, to sem viděl.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

18.2.2022 06:42 Reaguje na Slovan
Když už jste zmínil ty peníze, tak kde berete jistotu, že ten chovatel by za to maso dostal zaplaceno stejně jako za ta zvířata? Pokud se tu říká, že po příjezdu do Holandska se ty ovce ještě půl roku pasou, tak asi pro to zákazník má nějaký důvod. A když jsem viděl ten film, neměl jsem ten pocit, že by tomu chovateli na těch zvířatech absolutně nezáleželo. A věřím, že pokud by ten chovatel dostal stejně zaplaceno tady v tuzemsku, určitě by se nenamáhal řešit dopravu těch ovcí přes půl Evropy.
Odpovědět
Sl

Slovan

18.2.2022 09:55 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Jasně, že to musí aspoň trochu vydělávat pokud to chce člověk dělat nejenom jako koníček, ale i jako svojí hlavní práci. Proti tomu nic nemám. Ostatně sám se podobným směrem chci do 5 let ubírat, ikdyž s jinými zvířaty.
Já však nesnáším, když někdo hlásí jak mu na těch zvířatech záleží a pak je pošle pryč a nemá o nich přehled půl roku (pokud tedy budem brát jako fakt to, že se ta zvířata pasou další půlrok jak pan Šefc tvrdí). Jak se o ně starají prostě chovatel nemůže vědět. Já bych na tohle nepřistoupil ani u slepice, ke které mám nějaký vztah, natož u ovce nebo jiného podobného zvířete. A to i kdybych měl dostat méně. Mě by to svědomí prostě nedovolilo.
Taky nechápu, proč člověk, který má ročně půl míče na strážení ovcí večer si nepořídí pastevecké psy. Já netvrdím, že je to lehké, ale tak to doprčic aspoň vyzkouším, když už jsme kynologická velmoc. Vystoupím z té své komfortní zóny, z toho svého už skoro stereotypu, a ty prachy narvu do něčeho, co mi ten problém vyřeší z dlouhodobého hlediska, ne? Pán není žádný malý chovatel s pár ovcemi. Na tomto případu se prostě ukazuje, že pro některé je lehčí hulákat na ostatní jak jsou neschopní, blbí a vyhrožovat jim místo snahy změnit něco u sebe.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

18.2.2022 12:24 Reaguje na Slovan
Co se týče převozu těch ovcí, nezdálo se mi to, že by se jednalo o obyčejný dobytčák. A ohledně těch pasteveckých psů, tak to není otázka roku nebo dvou. Ten pes by měl vyrůstat se stádem od mala a měl by mít jako vzor dospělce, kteří mu ukáží, jak se to stádo chrání. Čili je to uzavřený kolotoč. Navíc, při počtu zvířat, která dotyčný má, by to určitě nevyřešili dva nebo tři psi, protože zřejmě chová ovce na více pastvinách a každý ten pastevecký pes by měl být pod dozorem člověka. Takže pokud pase třeba jenom na nějakých 4 -5 pastvinách, tak to je nějakých 12 - 15 pasteveckých psů a dalších asi 10 lidí, kteří se o ně budou starat (Ten dozor tam musí být po celou dobu, takže i v noci a musíme mít na paměti i Zákoník práce). A jste v mínusu ani nevíte jak.
Odpovědět
Sl

Slovan

19.2.2022 11:16 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Tady jde o princip, co na tom nechápete? Mě nejde o to, čím ta zvířata jedou, ale kam jedou a že chovatel logicky ztrácí přehled o tom, co se s nimi stane. Je to správně? Podle mě nikoli.
Proč by pes, který je po staletí šlechtěn k samostatnosti, měl mít jakýkoli dozor proboha? Vy máte občas zajímavé teorie... nechápu, kam na ně popravdě chodíte.
Teorie je jasná, praxe samozřejmě těžší, protože kdo s tím nemá zkušenosti, tak se musí učit novým věcem a věnovat tomu čas. A snažit se. Na to ale pohodlní lidé nemají. Mám vystudovanou elektrotechniku a dodnes si živě pamatuji, jak nám učitel s mnohaletými zkušenostmi v praxi na první hodině řekl, že jsme si vybrali obor u kterého se budeme učit celý život, neboť to jde neustále dopředu a co platí dnes nemusí úplně platit třeba za 5-10 let. Nebo to bude zastaralé apod. To platí a potvrdí Vám to každý elektrikář. Kdyby to tedy s těmi psy vyzkoušel a nešlo mu to několik let... neřeknu půl slova. Ne každý na to je, ne každý má na tohle správné vlastnosti, ale ti psi jsou nejlepší možnost takto velkého chovatele. Jsou chytří (dokáží rozeznat co je a co není nebezpečí), samostatní i temperamentní. Nepotřebují nutně vzor (je to samozřejmě lepší), ale potřebují zcela určitě snahu je to naučit. Něčemu se chovatel naučí i kdyby selhal, ikdyž věřím, že s tou snahou se to naučí skoro každý.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

19.2.2022 11:49 Reaguje na Slovan
Vy jste fakt ryzí teoretik. Každá šelma, když se narodí, je vychovávána svými rodiči k tomu, aby uspěla v životě. A je fuck, jestli je to rys, vlk, lev, nebo pes. Prostě se to musí naučit a nejlepší je, když se učí na příkladech. Pokud toho psa vytrhnete z tohoto způsobu života, získáte akorát gaučáka, který Vám při ochraně stáda nebude nic platný. A ostatně, i když je člověk tisíce generací šlechtěn k tomu, aby vše zvládal a znal, i on se musí po narození řadu věcí naučit. Ta Vaše škola je toho názorným příkladem. A proč by tam měl být přítomen i člověk? Ten muí dohlížet na ty psy, aby se nestal průser. Stačí, aby si přes tu pastvinu krátil nějaký člověk ceStu, psi jej napadnou a je zaděláno na průser. Nevím, jestli to víte, ale i kdyby na plotě byly co pár metrů cedule, že tam jsou zlí psi, jak by napadli nějakého člověka, majitel bude odsouzen a může třeba i skončit ve vězení. A co na tom nechápete?
Odpovědět
Sl

Slovan

19.2.2022 15:19 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Pokud nebudu blbej, pořídím si pasteveckého psa od majitele, který ty psy k ochraně stáda také používá. Takový pes totiž bude vyrůstat s již s zkušeným psem (matkou) i se samotnými ovcemi. U takového psa bude výcvik samozřejmě jednodušší. Navíc Vám může poradit chovatel, od kterého psa kupujete. I přesto je však nutná snaha a trpělivost, to je jasné.
Jsou šlechtěni tisíce let k samostatnosti, takže žádnou 24h kontrolu při správném vycvičení nepotřebují.

K právní odpovědnosti zde:
https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/pravni-odpovednost-za-pastevecke-psy
Odpovědět

jan Šefc

19.2.2022 14:19 Reaguje na Slovan
Chovatel neztrácí přehled kam jedou a ke komu. Jezdí ke stálému odběrateli farmáři,který je půl roku dokrmuje.V zimě se pasou na krásné pastvě,která v CZ bohužel není.Ovce posílám tam,kde je po nich poptávka. U nás ve vsi bych asi 28000 kg jehněčího neprodal.To jenom pan Slovan je takový obchodník ten by to dokázal!!!
Odpovědět

jan Šefc

19.2.2022 13:57 Reaguje na Slovan
Na chov 3000 ovcí dle odborníků 67 psů.
Pan Slovan ví kde je koupit.Potom je může vychovat krmit a nést plnou právní odpovědnost.Ovce paseme v šesti pastevních areálech a útočí i 11 vlků.
Dle odborníků psů musí být přesila! Bude 67 psů stačit nebo mi seženete 100 psů. Nechám si na farmě jedno silo vyčleněné na psí granule. Už se konečně probuďte vy odborníci elektro.
Odpovědět
Sl

Slovan

19.2.2022 15:00 Reaguje na jan Šefc
Ne, nevíte jak se k nim chovají pokud tedy nejezdíte na ten půl rok do Holandska s nima.
Mimochodem... já snad psal, abyste neprodával maso do zahraničí? Ne, já odsuzuji přepravu živých zvířat. V tom je zásadní rozdíl.

Pan Zacharda chová v Krušných horách také tisíce ovcí, pak nějaké kozy i krávy. Jeho stáda mají stovky kusů, přičemž dle jeho slov potřebuje ke každému stádu 3-4 psy. Tak jakých 67 psů? Kdo Vám to řekl? Tohoto pána sem nikdy neviděl si stěžovat, že se do těch hor vrátil vlk. On okamžitě jednal, na nic nečekal. Pořídil psy i el. ohradník. Prokázal snahu i schopnosti a z toho bude on těžit. Mimochodem, těmi jeho pastvinami vede i turistická cest. Ale ono je lehčí říct, že to nejde, že...
Odpovědět
dm

david matoušek

21.2.2022 07:00 Reaguje na Slovan
Je komické, že o povýšenosti a aroganci tady mluví člověk, z jehož příspěvků tady na ekolistu povýšenost a arogance vyloženě čiší. A to i často přes čitelně chybějící základní znalosti dané problematiky a jak i vidno i bez sebemenší praxe či osobní zkušenosti. A tito lidé u nás všem radí. Pane Šefc, Vás obdivuji, že vůbec s tímto anonymem takhle diskutujete.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

19.2.2022 20:16 Reaguje na jan Šefc
U psů speciálně vyšlechtěných plemen k ochraně stád před vlky vůbec není třeba, aby jich byla přesila. U nás v ČR už existují farmáři, kteří si pořídili tyto psy a mají s nimi dobré zkušenosti. Pastevečtí psi západních plemen většinou nevyžadují stálý dohled člověka, pokud jsou dobře socializováni. Speciální výcvik na to, jak bránit stádo před vlky, není třeba, mají schopnost ochraňovat své ovčí stádo vrozenou.

Oceňuji, že jste byl ochoten ve filmu VLCI NA HRANICÍCH vystoupit a prezentovat své názory a postoje.
Odpovědět

jan Šefc

20.2.2022 02:14 Reaguje na Slovan
AOPK Návrat vlků

Doporučuje se pro velká stáda 2 psy na 100 ovcí.Dle odborníků ze Slovenska psů musí vždy být přesila jinak poslouží jako
krmivo. Pan Zacharda chová také 3000 ovcí ale na 10 krát větší výměře. To znamená 10 krát větší dotace proto si může dovolit mít u jednoho stáda 3 psy a jednoho nebo dva Ukrajince.Ukrajinec dohlíží na ty psy!Já neříkám,že nejde ochránit stádo proti vlkům.
Je to stejné jako bojovat proti mezinárodnímu terorismu. Stojí to katastrofální peníze a občas to někdo odnese. Ale co na světě je lidí dost. Pokud to neodnese někdo koho známe, jako kdyby se nic nestalo. U vlků je to hodně
podobné.Vlci za to nemohou. Jsou jací jsou! Hloupý naivní člověk si je nechá přerůst přes hlavu a potom nebude cesta zpět.Důkazy vidíme v západní Evropě.
Když vychvalujete hospodaření pana Zachardy kam on převáží ovce!!! Tam co já plus do Turecka přes Bulharského obchodníka.Pane věřte nejsem tak hloupý jak ve filmu vypadám. Film se natáčel dva roky tisíce scén,které se sestříhají vytrhnou z kontextu a dílo je hotové.
Přesto jsem na troubelíny agresivní ke zvířátkům ohleduplný.
Odpovědět

jan Šefc

20.2.2022 02:23 Reaguje na Slovan
Kontakt se zvířaty do jejich konce na tomto světě může mít jenom drobný zemědělec. Velký je musí zabít na jatkách.Jestli ovce jede 1000 km v kamionu,který má klimatizaci
napaječky je cesta do ráje.Tam kde zatím nejsou vlci a půl roku může baštit na pastvinách zelenou trávu. U nás může očekávat bestii za ohradou a neustálý stres.I za dobře zabezpečenou ohradou
zažijí ovce stres.Stačí když se vlk přiblíží a ovce se v malé ohradě ušlapou

nebo ji prorazí a utečou do lesů!!
Pro zemědělce pasoucí jakékoliv zvíře
je vlk noční můra. Bylo je a bude. A vy na tom nic nezměníte!!
Odpovědět

jan Šefc

20.2.2022 02:23 Reaguje na Slovan
Kontakt se zvířaty do jejich konce na tomto světě může mít jenom drobný zemědělec. Velký je musí zabít na jatkách.Jestli ovce jede 1000 km v kamionu,který má klimatizaci
napaječky je cesta do ráje.Tam kde zatím nejsou vlci a půl roku může baštit na pastvinách zelenou trávu. U nás může očekávat bestii za ohradou a neustálý stres.I za dobře zabezpečenou ohradou
zažijí ovce stres.Stačí když se vlk přiblíží a ovce se v malé ohradě ušlapou

nebo ji prorazí a utečou do lesů!!
Pro zemědělce pasoucí jakékoliv zvíře
je vlk noční můra. Bylo je a bude. A vy na tom nic nezměníte!!
Odpovědět

jan Šefc

20.2.2022 02:29 Reaguje na Slovan
Boj s vlkem je stejný jako boj s mezinárodním terorismem. Pokud nebudeme teroristy likvidovat zavírat detekovat tak se budou množit.Můžeme na každé náměstí,do každého průchodu,do každé autobusové zastávky,autobusu, vlaku nádraží, školy, nemocnice, hospody dát
policajta. Můžeme, ale kdo to zaplatí.
Odpovědět

jan Šefc

20.2.2022 02:34 Reaguje na Slovan
Tvrzení,že byste neprodal zvíře tam,kde nad ním nemáte dohled.Je opět trochu mimo.
Pokud máte děti a pošlete je na dětský tábor, tak tam čekáte v křoví a hlídáte si je.Já ne. Důvěřuji schopným lidem.
Na tábor s enviromentálním zaměřením bych je nepustil.Tam budou naivní poloblázni
a určitě by se jim něco stalo!
Odpovědět

jan Šefc

20.2.2022 02:34 Reaguje na Slovan
Tvrzení,že byste neprodal zvíře tam,kde nad ním nemáte dohled.Je opět trochu mimo.
Pokud máte děti a pošlete je na dětský tábor, tak tam čekáte v křoví a hlídáte si je.Já ne. Důvěřuji schopným lidem.
Na tábor s enviromentálním zaměřením bych je nepustil.Tam budou naivní poloblázni
a určitě by se jim něco stalo!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.2.2022 17:40
Mne ve filmu zaujala chovatelka koz, která se zastala vlků a tvrdila, že
stačí obyčejný plot a vlk je nenapadne. V druhé půlce filmu si pak už
prohlížela vlky roztrhané kozy a zesilovala oplocení svých tří hektarů
pastvin. Nevěřila radám ostatních chovatelů, že obyčejné ploty jsou na
nic a nakonec si to ověřila na vlastním. Představa masivních plotů po
celé republice, kde se pasou od ovcí, koz, krav, koní po zubry a pratury,
je doslova šílená. O co jednodušší je začít vlky zase vychovávat tak,
jak je zvykem z historie a nebo odjinud? Poznat vlčí smečka sílu lidí
chránících svá zvířata odstřelem jednoho vlka, tak ten zbytek se ohradě
zdaleka vyhne. Bez této zkušenosti ji navštěvuje jako supermarket a ví
ochranáři co zkusí příště? Pokud se vlk nebojí ani poplašné střelby,
tak je to něco nenormálního. Před střelbou utíká každá zvěř, mimo těch
chytrých vlků, kteří pochopili, že jim nesmí nikdo ublížit. Je to jako
se zlodějem, bez trestu bude krást stále. Trest někoho napraví a když
ne, tak se opakuje a zpřísní. Pokud nenapraví vlka, tak je ve světě
označen za problémového a bývá zastřelen a nebo sám doputuje z Alp na
Hanou, kde ho přejede auto. Mimochodem argumenty ochranářů byly chabé
a jejich vyjadřování rovněž. To nejsou mezi ochránci vlků opravdoví
rétoři s pádnými argumenty? To co tam plácali bylo na úrovni zdejších
čtenářů příruček a opakování pouček bez vlastní myšlenky. Vůbec nejvíc
mne zaujal vyjící aktivista, kterému zřejmě odpovídal na vytí kolega,
protože to by ten vlk musel být magor, když nepoznal vytí člověka.
Ono i to vytí má své zákonitosti ve výzvě a v odpovědi, kterou znají
vlci a ne nějaký amatérský vlkomil. Pokud se ovšem nejedná o vlky,
které naučil výt on.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.2.2022 18:46 Reaguje na Břetislav Machaček
Musíte ale uznat, že ten vyjec měl nádherný pohled upřený do dálav, čímž chtěl evidentně naznačit, že možnosti Matky a Táty Přírody jsou bezbřehé.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

16.2.2022 18:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Hromadě lidí vysoké ploty a ostnaté dráty evidentně chybí. Nejdříve tam schovame dobytek, a potom i "nechápající" spoluobčany.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.2.2022 21:05 Reaguje na Michal Ukropec
Dnes na občany skutečně není potřeba ostnatý drát.
Zavedli se to v Číně a jmenuje se to "sociální kreditů, nejhorší totalita která existuje, pouze George Orwell to do jisté míry předpověděl.
Odpovědět

jan Šefc

19.2.2022 14:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Chovatelka koz ve filmu je odbornice Hnutí Duha,která jezdila po ČR po přednáškách a tvrdila jak si umí zabezpečit svoje stádo! Jak to dopadlo viděli jsme ve filmu. Zlá není, ale ukrutně naivní jako většinou každý ekoteoretik. Smála se mi proč tu ohradu kterou jsem
budoval ve filmu dělám tak vysokou. Na vlka stačí 1,40 metru. Říkám ji ta ohrada je na zimní ustájení. Nepochopila!!! To,že v zimě padá sníh, roztaje zmrzne napadne nafouká a z ohrady je plůtek 60cm vysoký netuší .Ekoteoretici dělejte jenom to co umíte !!!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.2.2022 18:10 Reaguje na jan Šefc
Já vám to pane věřím a často tu popisuji konce malochovů
na Jablůnkovsku. V těch kopcích s deseti kusy nikdo ploty ani budovat nebude a natož pořizovat psy. Byli tam zvyklí
ráno ovce pustit na jednoduše ohrazenou pastvinu a odjet
pracovat do hutí, nebo dolů. Večer ovce zavřeli do chléva
a v zimě je měli v chlévě stále, protože v metrovém sněhu
je nepaství. Po napadení ovcí i krav ve dne, ale končí s
chovy a louky zarostou nálety. Na to, jak chránit deset
ovcí nikdo z těch aktivistů poradit neumí, protože to
ani nejde. Vždy se ochranářů na to ptám a nikdy neodpoví.
To prostě v příručkách není a ani nikdy nebude. No a co
s těmi loukami neporadí taky. Prostě zarostou a bude veta
po té propagované pestrosti krajiny právě díky jejich
totální ochraně velkých šelem. Držím vám palce v boji
s lidskou hloupostí a naivitou i takových odbornic z
DUHY a fanatických vlkomilů bez jakékoliv zodpovědnosti.
Prostě něco chtějí a všichni ostatní se musí podřídit
a taky strpět a zaplatit. Já jen čekám na vlky ve
vnitrozemí a rady chovatelům jezdeckých koní oplotit
pastviny takovými ploty s hlídáním psy, kteří splaší
koně samotné. Zvláště pak čekám na reakce, až vlci
napadnou zvířata v Milovicích. To bude sklizeň toho,
co sami zaseli.
Odpovědět
dm

david matoušek

21.2.2022 07:17 Reaguje na Břetislav Machaček
Už se objevují taky zkušenosti např.z Francie, že přítomnost vlka a s ním související masivní ochranná opatření spíše biodiverzitě škodí. Např. se mluví o vlivu psů na sysly či na zemi hnízdící ptáky. Každopádně je to velmi komplexní záležitost než to tady zejména ochranáři podávají. Nedávno v souvislosti s jedním z těch usmrcených vlků v poslední době, jsem viděl v televizi rozhovor s p.Stýblem. Uvedl, že se vlku máme přizpůsobit a inspirovat v zemích, kde s vlkem už fungují dlouho a k žádným konfliktům nedochází, a jmenoval třeba Itálii. Tím mně dostal, protože buď situaci v zahraničí nesleduje a nebo účelově lže.
Odpovědět
dm

david matoušek

21.2.2022 07:18 Reaguje na david matoušek
Na sysly a sviště.
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

16.2.2022 21:30
Ono by bylo nejvíce logické, kdyby podstatné slovo k vlkům (a dalším užíračům práce a úsilí) měli ti co s nimi žijí a které ovlivňují, méně pak ti z 9 patra na Jižním městě. Ale k čemu by pak byli NGO a orgány že?
Vsuvka k plotům - u lesní oplocenky se vede řízení a rozděluje se na menší s průchody pro zvěř aby nevznikla migrační překážka (je tam cca na 5 let). Opevněné 10ti a více hektarové pastviny nevadí? a to jsou prakticky trvalé stavby.
Odpovědět

Viktor Šedivý

17.2.2022 00:47
Takže jestli tomu správně rozumím podařilo se dohledat dvě laně a jedenáct koz či ovcí, které ten vlk "ulovil"
No, zaplaťpámbu za to auto.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

17.2.2022 10:14 Reaguje na Viktor Šedivý
No a pak páni vědci důkladně prozkoumají jeho "hovínka" a zjistí, že 98% jeho potravy tvořili ty dvě laně.
Odpovědět
re

regis24

17.2.2022 13:11
To opravdu těm pavědcům někdo ty lži věří? Nedávno expert tvrdil, jak se vlci zdržují kolem tratí, že je to super příroda.
Dneska se dozvíme, že vlk z Rakouska překoná několik silně frekventovaných dálnic (které jsou navíc pečlivě oplocené proti zvěři), přeplave Dunaj a nechá se drcnout autem u Prostějova? To je už normální ochranářská latina.
A nakonec se ještě dozvíme, že 2 laně a 11 ovcí a koz je vlastně typická vlčí potrava, kde 98% tvoří právě ty dvě laně...
Kdo je tak kromě Majky tak hloupý a baští jim to?
Odpovědět
Hu

Hunter

17.2.2022 16:19 Reaguje na regis24
Tak ostře sledovaný vlk na své pouti má skóre 2 laně a 11 ovcí a koz? :-):-):-) Není to náhodou víc škody než užitku? :-):-):-)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

17.2.2022 16:40 Reaguje na Hunter
A Vy jste už někdy viděl užitečného vlka? Je k zamyšlení jak muselo být těch 11 ovcí a koz malých, že se smrsknou do 2% vlčí potravy a jak musíme mít naopak velké laně. Pomalu jako slon.
Odpovědět
Hu

Hunter

19.2.2022 16:32 Reaguje na Jarek Schindler
Neviděl 😊
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

17.2.2022 16:41 Reaguje na Hunter
Podle místních ekoteroristů nee, protože tím, že žere hlavně dobytek, nenarušuje místní biotop.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

17.2.2022 17:01 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Zase neumíte počítat. Dobytka sežere pouze 2 %. Pan Malík by vám to vysvětlil a správně spočítal.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

17.2.2022 17:32 Reaguje na Jarek Schindler
Měl jsem vynikající učitele a profesory matematiky a procenta zvládám excelentně. Pokud Hunter uvádí jako celkový vlkův výřad 2 laně a 11 ovcí a koz, tak to nejsou dvě procenta dobytka ani náhodou. A kdyby mi pan Malík tvrdil opak, určitě bych ho někam poslal. Ale do školy by to nebylo.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.2.2022 10:46 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To netvrdí pouze pan Malík. To jsou oficiální čísla výzkumu presentovaná AOPK, Duhou a dalšími "vědci".
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

18.2.2022 12:49 Reaguje na Jarek Schindler
Když dovolíte, radši budu věřit lidem z praxe, jako je třeba pan Macháček, Hunter a další (Omlouvám se, že zde nevyjmenuji všechny). Jejich sdělení, a třeba i krátké, je pro mě mnohem přínosnější než sáhodlouhé elaboráty vyprodukované Vámi uvedenými institucemi.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.2.2022 19:14 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ale to víte, že dovolím. Věřte si nakonec čemu chcete. Já si onesmyslných číslech předkládaných vlkomily myslím své a proto o tom mluvím. Vy jste ale měl vynikajícího učitele matematiky........dobrý, tedy až na to, že na počty do stovky snad nepotřebujete vynikající matykáře a že to nakonec ani o té matematice moc není.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

18.2.2022 20:23 Reaguje na Jarek Schindler
Víte, ona ta vyšší matematika má ještě jednu úžasnou vlastnost. Vede Vás k logickému myšlení a přemýšlení, takže bezduše nepřebíráte "fakta", předkládána nejrůznejšími institucemi, ale snažíte se je ověřit z jiných zdrojů. Navíc si i ledacos dáváte do souvislosti.
Uvedu příklad:
Celé roky nám švédské úřady tvrdily, že soužití s migranty je bezproblémové. Jak tomu mám věřit, když souběžně s tím jedna švédská ministryně apelovala na švédské ženy, aby nechodily vyzývavě oblečeny, protože tím provokují muslimské migranty k sexuálním útokům?
Odpovědět
Sl

Slovan

19.2.2022 11:24 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Výborně. Z matematiky jsem třeba já odmaturoval. Zajímalo by mě však, jaké mají pánové Machaček a Hunter praktické zkušenosti, že jim natolik důvěřujete. Tak nějak si myslím, že to jsou stejní amatéři jako já nebo Vy.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

19.2.2022 14:45 Reaguje na Slovan
Tak já taky.
Tak mi zkuste spočítat , kolik masa vlk denně potřebuje a kolik kilo ulovil. Počítejte , že se tak k lani 1-2x vrátil , pak už po chráněných krkavcích a liškách asi nic nezbylo. Nějak mi tam pár desítek kusů chybí - asi zvěř černá , kterou pečlivě zahrabal vč. svých exkrementů, aby ekolůza toto nemohla spočítat. Prostě na něj byla vypsána odměna , tak ho cizí lůza chytla a pustila v Čechách. Poláci jsou v tom taky mistři.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.2.2022 18:47 Reaguje na Slovan
Dnes už chovám pouze
slepice a včely, ale kamarádím s chovateli.
V Beskydech se vlci už
objevovali v minulosti,
ale pšenka jim tam nikdy
nekvetla, jako nyní. Je
to i výsledek ochrany
v Polsku a na Slovensku,
odkud mám zkušenosti bačů
s velkými šelmami. Když
tam byli vlci loveni, tak
stačilo na ně zařvat, psi zaštěkat a vlci utekli.
Někdy bylo třeba použít
poplašnou pistoli, ale
dnes jsou na tom stejně
jako naši chovatelé. Vlci
ztrácejí z lidí i psů
respekt a najít mladého
baču je dnes terno. Být
na pastvě půl roku ve
střehu ve dne i v noci
nikoho nebaví. Můžete se
nabídnout jako bača, který bude zahánět šelmy
holí, či jim vysvětlíte, že v lesích mají zvěř a
ne ty ovce. Vy tak pouze
blbě radíte, ale praxi se
obloukem vyhýbáte. Oni
vás ti chovatelé rádi
zaměstnají, protože se
na tu práci nikdo nehrne
a ten zbytek ji opustí,
pokud budou moci pouze
přihlížet napadání stád.
Vy a vám podobní si vlka
idealizují jako rytíře,
který bojuje čestně, ale
on takový není. Když může, tak jde snadnější cestou, než je lov zvěře
a už vůbec černé, kterou ochranáři stále operují.
Dodnes jste mi neporadil,
jak chránit deset ovcí na
deseti hektarech kamenité horské louky, kde se plot
nikdy nezaplatí a nemohu
tam ani nechat s ovcemi
bez dozoru dva psy. Živit
ty psy a investovat do
plotu je nesmysl a tak
čeká ty louky co? A včil
mudrujte !!!
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

19.2.2022 20:38 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Jste si jist, že onen vlk při své cestě ze západu rakouských Alp do oblasti Prostějova přes Tyrolsko a Bavorsko, během dvou měsíců, kdy urazil minimálně 600 km, ulovil jen 2 laně a 11 ovcí a koz?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.2.2022 12:08 Reaguje na Majka Kletečková
Vám se to snad zdá málo? Špatně čtete brožůrky Hnití Duha, ČSOP či AOPK. On je na tomto pžíkladu zajímavý ten poměr divoké zvěře a zabitých domácích zvířat. Na domácí zvířata mají připadat z celkového množství zkonzumované potravy jen a pouze 2% . Tento příklad tedy ukazuje na to , že ty výzkumy ochranářů asi nebudou zcela pravdivé.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

20.2.2022 19:04 Reaguje na Jarek Schindler
Mně Vaše argumenty (na rozdíl od pana Zbyňka Šeděnky) nepřesvědčily o tom, že v tomto máte pravdu.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

26.2.2022 14:03 Reaguje na Majka Kletečková
No a místo vašeho zbytečného tlachání by se nějaké argumenty které by ty moje vyvracely, u vás nenašli? Pokud se nenajdou tak pouze plácáte to své páté přes deváté. Čemu se ale divit, vždyť je to u vás normální.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist