https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pro-dobijeni-elektroaut-lze-vyuzit-i-uloziste-z-pouzitych-baterii.nove-ho-otevreli-v-praze
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pro dobíjení elektroaut lze využít i úložiště z použitých baterií. Nově ho otevřeli v Praze

6.10.2022 01:20 | PRAHA (ČTK)
Energetické úložiště je uspořádáno z bateriových modulů, které předtím sloužily ve vozech Škoda Enyaq iV. Toto takzvané sekundární využití baterií je nejúčinnější formou recyklace, kdy je efektivně využita zbytková kapacita baterie, a tím je prodlužen její životní cyklus.
Energetické úložiště je uspořádáno z bateriových modulů, které předtím sloužily ve vozech Škoda Enyaq iV. Toto takzvané sekundární využití baterií je nejúčinnější formou recyklace, kdy je efektivně využita zbytková kapacita baterie, a tím je prodlužen její životní cyklus.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
S dobíjením elektrických vozidel nově pomůže také speciální úložiště, které je sestavené z použitých baterií z elektrovozů Škoda Enyaq. Tento unikátní takzvaný dobíjecí hub otevřela ve spolupráci se Škoda Auto v Praze na Chodově Pražská energetika (PRE). Využití bateriového úložiště snižuje nároky na elektrickou distribuční soustavu.
 

Energetické úložiště je uspořádáno z bateriových modulů, které předtím sloužily ve vozech Škoda Enyaq iV. Toto takzvané sekundární využití baterií je nejúčinnější formou recyklace, kdy je efektivně využita zbytková kapacita baterie, a tím je prodlužen její životní cyklus. V rámci energetického úložiště jsou baterie méně namáhány, a mohou tak bez problému sloužit dalších deset a více let. Energetická úložiště umožní rozvoj nabíjecí infrastruktury i v místech, kde by jinak nebylo technicky možné velké množství dobíjecích stanic postavit.

Novou technologii testuje PRE u plaveckého bazénu na Praze 11. Dobíjecí stanice dokáže zajistit nabíjení až 12 elektromobilů zároveň. Takto nastavené parametry dobíjecího místa se v Praze stávají standardem, ale forma řešení způsobu připojení na místě v Praze 11 je naprosto unikátní. Díky tomu, že je příslušné dobíjecí místo vybaveno bateriovým úložištěm s kapacitou 300 kWh, bylo možné realizovat náročnou instalaci ve velmi krátkém čase a s výrazně nižšími nároky na elektrickou distribuční soustavu.

"Pražská energetika si díky tomuto projektu na Praze 11 otestuje použití bateriového úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě, kdy nemusí řešit nutné navýšení výkonu pomocí zdlouhavé výstavby úplně nové kabelové sítě," řekl Vojtěch Fried z oddělení Rozvoj elektromobility v PRE.

Baterie jsou před nasazením v úložišti podrobeny kapacitnímu testu, který spočívá v provedení úplného nabití a vybití, vizuálnímu testu a testu komunikace. "Pro účely energetických úložišť se hodí opotřebené baterie s takzvanou state-of-health (zjednodušeně kondice baterie) i pod 70 procent. My se u našich baterií z testovacích či vývojových vozů na tato čísla zatím nedostáváme," řekl Jan Špatný ze Škoda Auto.

Ultrarychlá dobíjecí stanice, která umožní dobíjení elektromobilu výkonem až 150 kW, je doplněna dalšími pěti nabíječkami o výkonu dvakrát 22 kW. Nový městský hub na pražském Chodově je součástí veřejné dobíjecí sítě PREpoint. V tuto chvíli má Pražská energetika ve své síti PREpoint přes 440 veřejných dobíjecích stanic, u kterých se může najednou dobíjet více než 900 elektromobilů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LP

Ladislav Pícha

7.10.2022 10:49
Píšete, že se ušetří kabely. A jak se tedy dostane elektřina do těch baterií?
Poctivě se ptám, protože jediné bezkabelové, co mě napadá, je FV elektrárna (lokální kabely v téhle souvislosti neřeším), a to znamená - samozřejmě chci-li nabíjet víc než těch 12 aut v létě v poledne - mnoho a mnoho hektarů elektrárny. Vítr podobně.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

7.10.2022 16:19
A to je sestavené z těch baterek , co měla testovací auta nebo už měněných v rámci záručních dob. Model je trhu krátce a už tolik výměn ? :-)) Asi dobrej oddíl , tahle Schade
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist