Projekt Fakta o klimatu vyhrál v klimatickém akceleračním programu Climate Challenge
Tentokrát probíhala prezentační show kvůli vládním opatřením pouze v online prostředí. Každý řečník měl na představení svých pokroků pouze 200 sekund. Celkem přes 500 diváků, kteří přenos sledovali, nakonec zvolilo jako vítěze ceny publika projekt Ekoškola, českou odnož největšího mezinárodního vzdělávacího programu vedoucího mladé lidi k udržitelnému způsobu života a ochraně životního prostředí. “V současné chvíli máme přes 420 zapojených škol, 2000 učitelů a 60 000 dětí. To ale zahrnuje jen 5 % školství, což nám přijde málo. Říká se totiž, že když přesáhnete hranici 20 % systému, máte sílu systém změnit. Proto je naším cílem spolupracovat do roku 2025 s 1600 školami. A díky akceleraci víme, jak na to,” uvedl ve své prezentaci Jan Smrčka, jeden z hybatelů projektu.
Vítězný projekt Fakta o klimatu představil zakladatel Ondráš Přibyla. Jeho hlavním cílem je změnit způsob, jak lidé o klimatu přemýšlí. “Založili jsme web, který funguje jako muniční sklad přehledně zpracovaných dat v kontextu," vysvětluje Přibyla svůj koncept, který využívají nejen vědci, ale také školy, média nebo jednotlivci. "Když vidíte historický vývoj emisí CO2, dokážete si představit, jak budou nebo by měly vypadat emise v dalších desetiletích? Aby bylo možné správně pochopit celek a porozumět faktům, je potřeba nejen pohled zpět, ale také vyobrazení možných scénářů budoucího vývoje nebo srovnání s dalšími zeměmi,” říká Přibyla.
Programu Climate Challenge se zajímá také o pokroky účastníků loňského prvního ročníku. Digitální odpadové tržiště Cyrkl získalo po skončení programu investora, který jim pomohl pěti miliony korun, a za jediný rok rozšířili svou klientelu, která s nimi odpad obchoduje, na 2 300 firem z 52 zemí světa. Během finále dostala slovo také Kristýna Farkašová, zakladatelka EBUU, první české eko platformy pro mateřství a děti. „Zatímco v polovině programu Climate Challenge jsme přemýšleli nad uzavřením projektu, na jeho konci jsme měli nový koncept. Nová kostra projektu nám pomohla k dosavadnímu růstu o 700 %, a dokonce i k otevření prvního cirkulárního obchodu díky crowdfundingu,” zhodnotila svůj posun od ukončení akcelerace Kristýna Farkašová.
„Climate Challenge se věnuje klíčovému tématu, které se týká naší i budoucích generací. Proto dáváme k dispozici naše know-how a propojujeme environmentální projekty se světem byznysu, expertů a investorů," vysvětluje Petr Vítek, spoluzakladatel české sítě Impact Hub a Tilia Impact Ventures, který usedl také v porotě během včerejšího finále. "Díky partnerům Veolia, Coca-Cola Foundation, Nestlé, Heineken, EIT Climate-KIC a INCIEN jsme schopni projekty všestranně podpořit v rámci českého trhu i na globální úrovni,” dodává Vítek.
Climate Challenge finálovým večerem nekončí, otevírá se třetí ročník programu. Přihlášky lze posílat do 9. 12.
Přečtěte si také |
Praha rozdělí na projekty životního prostředí 40 milionů korunreklama