https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/prumerne-emise-u-novych-aut-v-cr-loni-klesly-jen-o-jeden-gram-na-137-g-km
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Průměrné emise oxidu uhličitého u nových aut v ČR loni klesly jen o jeden gram na 137 g/km

16.1.2024 01:35 | PRAHA (ČTK)
Lídrem mezi nejregistrovanějšími značkami v České republice v oblasti průměrných emisí CO2 byl Citroën se 119 g/km, následoval Peugeot 122 g/km a Opel 123 g/km. Renault, který meziročně zvýšil průměrné emise CO2 o čtyři gramy na 127 g/km, klesl z prvního místa na pátou příčku.
Lídrem mezi nejregistrovanějšími značkami v České republice v oblasti průměrných emisí CO2 byl Citroën se 119 g/km, následoval Peugeot 122 g/km a Opel 123 g/km. Renault, který meziročně zvýšil průměrné emise CO2 o čtyři gramy na 127 g/km, klesl z prvního místa na pátou příčku.
Foto | Breno Assis / Unsplash
Průměrné emise oxidu uhličitého (CO2) u nových osobních vozidel na českém trhu loni klesly o jeden gram na 137 g/km. Je to zhruba o 27 gramů více, než byl před rokem průměr EU. Důvodem pomalého poklesu průměrných emisí je obliba vozů SUV, které loni získaly podíl 45 procent, a naopak pokles zájmu o menší vozy. Vyplývá to z údajů Centra dopravního výzkumu.
 

Pod průměrnou hranici 137 g/km se loni dostalo 11 značek. Lídrem mezi nejregistrovanějšími značkami v České republice v oblasti průměrných emisí CO2 byl Citroën se 119 g/km, následoval Peugeot 122 g/km a Opel 123 g/km. Renault, který meziročně zvýšil průměrné emise CO2 o čtyři gramy na 127 g/km, klesl z prvního místa na pátou příčku.

Z 20 nejvíce prodávaných značek jich 12 emise CO2 meziročně snížilo, nejvíce Opel o 8,2 procenta. Škoda, která v Česku zaregistrovala nejvíce vozidel, zvýšila emise o jeden gram na 131 g/km.

"I přes nárůst počtu nových vozidel s nulovými lokálními emisemi jak těch bateriových, tak s vodíkovým palivovým článkem, tvořil jejich podíl pouze tři procenta, zatímco země EU dosáhly dvouciferného podílu už v roce 2022. Vliv na emise má bezesporu také obliba segmentu SUV a terénních vozidel, který vloni dosáhl dalšího historického maxima. V neposlední řadě lze uvést i vliv popularity naftových motorizací, které byly vloni u nás co do podílu registrací nejvyšší v zemích EU," uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Průměrné emise CO2 nových automobilů v zemích Evropské unie měly podle údajů z roku 2022 hodnotu 110 g/km, nejnižších dosáhlo Švédsko (66,6 g CO2/km), Finsko (85,3) a Dánsko (86,3), v zemích Visegrádské skupiny pak Maďarsko (131,6), Polsko (136,8), Česká republika (138,1) a Slovensko (138,5). Tyto výsledky do značné míry odpovídají podílům lokálně bezemisních vozidel.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

16.1.2024 07:46
No a jak je to u letadel, létajících nad ČR a i těch zde přistávajících/odlétajících. co !
Odpovědět
va

vaber

16.1.2024 09:48
Švédsko dosáhlo 66g/km ? jaký zázračný motor mají,
spotřeba auta 5l/100km vyrobí ,tuším 100g/km emisí,
nebo počítají do průměru i elektroauta ale i ty mají emise při výrobě el, energie
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.1.2024 21:06 Reaguje na vaber
Ale elektromobily jsou ideologicky vyhovující, proto se jejich produkce CO2 počítá jinak.
Kdyby se to počítalo doopravdy, tak v celém slavném Grýndýlu nevyjde vůbec nic.
Odpovědět
pk

pepa knotek

16.1.2024 12:38
No to je paráda, řešíme papírové emise u aut, ty skutečné jsou odvislé od stylu jízdy. A co takhle skutečné emise např. tankerů co zbytečně vozí LNG přes čtvrt planety, ty evidentně ekoalarmistům nevadí.
Odpovědět
va

vaber

17.1.2024 09:45 Reaguje na pepa knotek
jsou to papíroví draci v EU a ti musí nějaké optimistické zprávy vyrobit,
já dokážu se svým autem jet se spotřebou 4,5l/100km nebo 10l/100km, když pojedu úsporně nebo brzda-plyn, záleží to i na trase a zatížení auta,
podle spotřeby vyrobím emise,ne podle tabulek Centra dopravního výzkumu
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

16.1.2024 14:11
taková "soutěž" nikam nevede. Dohadovat se o gramy, když ta technologie má evidentně své limity nedává smysl.
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.1.2024 21:08 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Myslím, že ti, co se na tom pakují i ti, co získávají politickou moc sakra dobře vidí, že to smysl má.

Dokud jim to tupé stádo bude žrát a bude volit "pokrokové" strany a politiky, bude to stále výhodné. (Pro někoho.)
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

17.1.2024 10:22
Podrobnější informace včetně informací o dotacích (došly prachy) a širších ekonomických souvislostech (došly prachy) zde: https://svethospodarstvi.cz/komentare/elektricka-auta-emise-z-dopravy-nesnizuji/
Komentář trochu ironizuji, ale autor píše smysluplně a k věci (čti: souhlasím s ním :-)).
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist