Průzkum: Tři čtvrtiny lidí dávají přednost tuzemským potravinám
"O původ potravin se zajímá 68 procent populace, čtvrtina populace se o to zajímá vždy při jejich nákupu," uvádí výsledky průzkumu. České potraviny před zahraničními preferuje 78 procent respondentů a 52 procent uvedlo, že odebírá potraviny od lokálních zemědělců. Pro 88 procent dotázaných je při výběru potravin důležité datum spotřeby a pro 91 procent je důležitá cena. Zda se jedná o bio nebo ekologický výrobek je důležité pro 35 procent dotázaných.
To, že české zemědělství produkuje kvalitní potraviny, si podle průzkumu myslí 77 procent lidí. Proti výsledkům z roku 2020 si to ale myslí menší procento dotázaných. Podle 62 procent respondentů české zemědělství má malou diverzitu rostlin, podle poloviny dotázaných je udržitelné a 40 procent si myslí, že produkuje levné potraviny.
Jako jeden z nejzávažnějších problémů lidé v průzkumu označili plýtvání a vyhazování potravin, 74 procent lidí uvedlo, že se o tento problém zajímá. Jako problematické lidé také označili úbytek zemědělské půdy, sucho nebo zbytečné přepravování potravin, které lze vyprodukovat regionálně.
Čtvrtina lidí uvedla, že na českém zemědělství vnímá negativně vysoký dovoz potravin a více než pětina negativně vnímá dotace a nesoběstačnost. Podle 67 procent respondentů by se mělo Česko snažit být co nejvíce potravinově soběstačné. Stejné procento respondentů uvedlo, že stát dostatečně podporuje velké firmy a 62 procent dotázaných uvedlo, že podpora malých zemědělců je nedostatečná.
Z výsledků také vyplynulo, že lidé neočekávají, že by se situace v zemědělství měla v budoucnu výrazně měnit. Stát by se podle většiny respondentů měl zaměřit na udržování vody v krajině, pěstování více různých druhů rostlin nebo podporu malých zemědělců.
Průzkum se uskutečnil mezi 507 respondenty metodou on-line dotazníku mezi 7. a 13. prosincem 2021.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
smějící se bestie
14.4.2022 13:54Jen k tomu chybí konkurence nadnárodním řetězcům - celonárodní sít prodejen s místním/regionálním zbožím - potravinami.
V jednotlivých regionech jsou obchody s pouze místními potravinami - řeznictví/uzenářství, pekařství, zelenina, med, atd., ale mají malý dosah/okruh zákazníků.