https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/puvodni-navrh-euro-7-by-mel-devastujici-dopad-na-spotrebitele-rekl-vondra
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Původní návrh Euro 7 by měl devastující dopad na spotřebitele, řekl Vondra

10.11.2023 00:44 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Původní návrh emisní normy od Evropské komise by měl devastující dopad na spotřebitele, automobilky hovořily o tom, že by musely přestat prodávat malá auta. Po schválení postoje Evropského parlamentu k emisní normě Euro 7 to řekl český europoslanec Alexandr Vondra (ODS), který je zpravodajem normy v europarlamentu. Jak Vondra uvedl, v dalších vyjednáváních v takzvaných trialozích neočekává větší spory a doufá v dohodu do konce roku.
 

Ostře sledovaná norma Euro 7 hovoří o limitech výfukových zplodin pro osobní i nákladní automobily a zavádí nová opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd a ke zvýšení životnosti baterií.

Jaká bude konečná verze nařízení, ukážou až příští týdny. Nyní budou následovat jednání zástupců Evropského parlamentu, Evropské komise a španělského předsednictví Rady EU. Vondra potvrdil na tiskové konferenci, že oficiálně již trialogy zahájili hned včera - písemnou formou. Následovat by měla dvě jednání, jedno na konci listopadu a druhé v polovině prosince.

Podle návrhu, který již 25. září schválili ministři členských zemí EU zodpovědní za konkurenceschopnost, by automobilky měly snižovat emise nových vozidel oproti původnímu plánu méně a zároveň by měly mít na přípravu změn delší dobu. Konkrétně emisní limity pro osobní a užitková vozidla by měly zůstat na úrovni, kterou už dnes obsahuje platná emisní norma Euro 6. Pokud jde o nákladní automobily, tyto limity by měly být o něco přísnější.

Platnost emisního nařízení Euro 7 měla podle původního plánu EK přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. Řada unijních zemí to ale považovala za nereálné. Automobilky si stěžovaly, že nebudou mít na přípravu změn dostatek času. Kompromis z Rady EU proto původní harmonogram prodloužil a počítá se v něm se zavedením opatření 30 měsíců od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a 42 měsíců u stávajících modelů. U nákladních aut to mělo být 48 měsíců, respektive 60 měsíců.

Pozice, kterou schválil Evropský parlament, ale navrhuje tato přechodná období ještě delší. "Když chceme nějaké změny, tak musíme dát byznysu čas, aby se přizpůsobil. To, co navrhovala Evropská komise, byly naprosto drakonické termíny. Takže my jsme je prodloužili a zároveň v našem návrhu chceme přinutit Komisi, aby měla nad sebou Damoklův meč a připravila včas takzvanou sekundární legislativu k této normě, což jsou nejrůznější technikálie," vysvětlil Vondra. Teprve od zveřejnění této sekundární legislativy pak začnou pro jednotlivé automobily běžet zmíněná přechodná období, během kterých se průmysl bude moci na změny připravit.

Na dojednání návrhu v Radě Evropské unie se významnou měrou podílelo Česko, které vedlo koalici stejně smýšlejících států, v níž byly ještě Francie, Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Polsko a Slovensko. Všechny tyto země se postavily proti původní, podle nich nerealistické variantě normy, kterou navrhla Evropská komise. S následným kompromisem, který představilo na konci září španělské předsednictví, ale už byly tyto země spokojené.

Alexandr Vondra pozici Rady EU z konce září znovu ocenil, poděkoval za ni zejména českému ministru dopravy Martinu Kupkovi, který ji dojednával. "Hodně nám to zjednodušilo práci, pozice rady a pozice parlamentu nejsou tak vzdálené," uvedl český europoslanec. Jak dodal, jestliže se emisní limity v normě nakonec přiblíží předchozí normě Euro 6 (což říká návrh rady), tak podle něj nebude muset parlament trvat na delších přechodných obdobích. "Nechci to ale předznamenávat, bude to předmětem vyjednávání," dodal Vondra.

Zprávu podpořilo 329 europoslanců, 230 jich bylo proti a 41 se zdrželo. Z českých europoslanců pro návrh hlasovali všichni čtyři europoslanci za ODS, kteří patří k frakci ECR. Z lidovecké frakce pak Stanislav Polčák (STAN), Jiří Pospíšil a Luděk Niedermayer (TOP 09), Michaela Šojdrová a Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) a z klubu Renew Europe, kam patří europoslanci zvolení za hnutí ANO, byly pro Dita Charanzová a Martina Dlabajová. Návrh podpořila i Radka Maxová z frakce evropských socialistů a demokratů a europoslanec za SPD Ivan David. Proti hlasovali Martin Hlaváček, Ondřej Knotek a Ondřej Kovařík patřící ke hnutí ANO z frakce Renew Europe a europoslankyně za KSČM Kateřina Konečná. Zdrželi se za Piráty zvolení Markéta Gregorová, Marcel Kolaja i Mikuláš Peksa z frakce Zelených. Europoslanec za SPD Hynek Blaško se hlasování neúčastnil.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

10.11.2023 08:10
Jedna z mála pozitivních zpráv z Bruselu. Poděkování si Vondra nesporně zaslouží , má v hlavě mozek a ne zelené osení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2023 07:28
"Na dojednání návrhu v Radě Evropské unie se významnou měrou podílelo Česko, které vedlo koalici stejně smýšlejících států, ...."
Tady je jasně vidět, jak zase lžou naše koblihy, když tvrdí, jak Fialova vláda jsou jen kejvači a bruselští řiťolezci. A jejich největší bourák a bojovník proti grýndýlu byl v Bruseli vždy jen plazivý tvor, VŽDYCKY vše odkýval a především ten proketý grýndýl. Praticky každý stát si vyjednal nějaké vyjímky, omezení, nebo změkčení, kdežto my nikoliv a soudruh to podepsal bez jediného pípnutí. Já vím, není politik.............
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.11.2023 07:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Na vás je jasně vidět, o jaké přesmyčky a demagogie se snaží nutely a dvojsvetři. A hlavně je to vidět na zprávě o tom, jak nutely a zbytek parodie na koalici v EP hlasovaly.
Odpovědět
sv

sv

11.11.2023 13:03 Reaguje na Jarka O.
Ano, je vidět jako hlasovali anonistické parodie na politiky, jaroslave, o podepisovči green dealu nemluvě. Mimochodem, co máš proti nutele? Podle vizáže, musí medůza a politický turista juchelka tlačit nutelu lopatou.
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.11.2023 22:50 Reaguje na sv
Neřeším, co kdo jí. Je ale ostuda, že Nutela One propaguje německé markety a navíc nekvalitni stravu jako kečup, kolu a nutelu, to je úroveň, co na to řekne leopard. Za trest si proplatíš léčby? On nemá své voliče moc rád, že. Jen jestli ty bys Nutele One teď nejraději nekoupil odlet do té Barmy navždy, abys ze sebe smyl nutelu. Mmch. Babišovo video o domácí nutele a lískách je alespoň vtipné. Já ji nejím, ale jednou jsem taky vyrobila domácí s pravým máslem a tento týden jsem si po letech vzpomněla na Nugetu. Obojí byly jiné mňamky než ta v reklamě na Německo. Oříšky!
PS:Nauč se konečně česky a pak napiš něco o euru7.
Odpovědět
sv

sv

12.11.2023 14:53 Reaguje na Jarka O.
Tvoje fantasmagorie co je a co není ostuda, a co kdo propaguje, respektive tvoje dojmy o češtině, jsou jako obvykle pro smích, jaroslave. SOudě podle tvého pochlebování úchylných extempore podepisovače green dealu bureše, ty ze sebe pravidelně smýváš něco jiného než nutelu ač se to vyznačuje stejnou barvou a konzistencí. Nebo to na sobě na počest bureše necháváš zaschnout?
Nic dalšího psát netřeba, jaroslave. Tvoje trapné mlčení, k tomu jak bureš poslušně v předklonu podepsal v bruselu green deal a jak zrádcovsky hlasují anonisti, je dostatečně výmluvné.
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.11.2023 21:32 Reaguje na sv
Každý píše podle svých schopností. Já jsem popíchla, ale stále k tématu, a protože nutela se ke koblížku velmi hodí, a p. Hanzl to na rozdíl od tebe pobral. Zřejmě nemá v hlavě "nanutelováno" jako někdo. Tvé hygienické návyky -fuj, a už radši mlč.
Odpovědět
sv

sv

13.11.2023 08:21 Reaguje na Jarka O.
Kupodivu správně nutelový jaroslave. Schopnosti k tomu vyjádřit se k burešově a anonistickému pochlebování bruselu s devastačními dopady na českou ekonomiku nemáš žádné. Jediné co zvládáš je nechat si na hlavu od bureše nadělat "nutelu".
Odpovědět
JO

Jarka O.

13.11.2023 09:04 Reaguje na sv
Nene, nutela je tvá medicína. O euru7 nic, znalosti o devastaci ekonomiky nu(te)la. Kdo tě bere vážně...
Odpovědět
sv

sv

13.11.2023 22:03 Reaguje na Jarka O.
Školkovní móresy mně u tebe nutelový jaroslave nepřekvapují. I tvoje vzdělání tam skončilo. Příště budeš dupat nožičkama. Ovšem na rozdíl od tebe si děcka ve školce nenechávají dělat na hlavu nutelu od bruselského podepisovače green dealu a jeho lobbistických podržtašek schopných hlasovat proti omezování zelených nesmyslů jen proto, že s tím přišli lidi schopní a kompetentní. O čemž si můžou burešovy podržtašky nechat jen zdát.
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.11.2023 20:16 Reaguje na sv
Na Timmermansovském návrhu eura7 horlivě v Bruselu pracovaly nutely. Po konci jejich předsednictví byl jejich návrh shozen ze stolu a přepracován. I tak je to čistá nemožnost směřující pouze k jednomu cíli. Auto nebudeš vlastnit a budeš šťastný. Vyhraje sdílecí byznys. Logické je být proti euru7, pokud máš zájem vlastnit auto.
Odpovědět
sv

sv

17.11.2023 12:23 Reaguje na Jarka O.
Omyl, nutelový jaroslave. Burešovy podržtašky, které tak rád označuješ jako nutely nikdy na ničem nepracují. Ty jen kývou a mají ručičky dozadu. Pro příště, abys zas nebyl za vememo, si zkus zjistit, jaký je rozdíl mezi komisí a předsednictvím. O "nemožnosti eura 7" jsi měl říct burešovi před tím než v předklonupodepsal green deal, čímž nás zavázal k dodržování prováděcích předpisů, jako právě euro 7. Teď můžeš leda pěkně poděkovat Fialovi a Vondrovi, že ho dokázali změnit, takže automobilky v ČR do roka nezkrachují.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist