PwC: Počet elektrických aut za pět let vzroste o 129 procent na 63 milionů
Ve světě se ve druhém čtvrtletí prodalo 2,4 milionu elektrických aut, meziročně o 52 procent víc. Na deseti nejvýznamnějších evropských trzích se prodeje čistě elektrických aut v letošním druhém čtvrtletí zvýšily o 49 procent, zatímco celý automobilový trh rostl o 17 procent. Podobně se vyvíjí trhy i mimo Evropu, v USA vzrostl zájem o elektrická auta o 67 procent (celý trh rostl o 19 procent) a v Číně o 49 procent.
Český trh v prodejích elektroaut zaostává, zájem brzdí vyšší cena i nedostatečná nabíjecí síť. "Přestože zájem postupně roste, stále jsme jen na zlomku stavu v západní Evropě. Chybí systematická podpora ze strany státu, vysoká cena zájemce odrazuje. Trh tak i nadále potáhnou především firmy, které obměňují vozový park za elektroauta. V tomto směru se na českém trhu nic nezmění,“ uvedl expert PwC na automobilový trh Pavel Štefek. Za prvních sedm měsíců roku bylo v ČR prodáno necelých 3500 elektromobilů. To je sice více než 50procentní meziroční růst, nicméně podíl elektroaut na celkových registracích je 2,6 procenta.
V relativním vyjádření se bude podle Štefka podíl elektromobilů na vyspělých trzích i nadále zvyšovat. Je ale otázkou, jak to bude v absolutních číslech, protože celkově automobilový trh čekají spíše těžší časy, na což budou obecně dražší elektromobily citlivé. "Dobrá čísla za první pololetí jsou z velké části ještě výsledkem nahromaděných starších objednávek. Nejen z německých automobilek už ale doléhají hlasy, že aktuální poptávka po bateriových vozech nenaplňuje jejich očekávání. Když k tomu připočteme momentální balancování na hraně recese evropských ekonomik v kombinaci s inflací a drahými penězi, dá se očekávat, že nastávající období budou těžší,“ dodal Štefek.
V absolutních počtech elektromobilů je delší dobu lídrem Čína, v prvním pololetí se na tamním trhu objevily přes čtyři miliony nových elektrovozů. Tomuto růstu napomáhá i cenová politika. Podle aktuálního srovnání PwC je v Číně vyrobený elektromobil na čínském trhu v průměru o 40 až 45 procent levnější než stejný vůz vyvezený do Německa, rozdíl přitom u některých modelů je až dvojnásobný. Naopak vozy vyvážené z Německa do Číny mají na obou trzích zhruba podobnou cenovku.
Nejprodávanějším vozem na všech sledovaných trzích je model Tesla Y. Zatímco v Evropě jsou kromě Tesly v top desítce jen evropské vozy, naopak v Číně je Tesla jedinou automobilkou, která se dokáže prosadit mezi čínskými značkami. Čínské automobilky přitom v posledních měsících jasně deklarovaly, že se pokusí dobýt i evropský trh.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
Zbyněk Šeděnka
23.8.2023 12:49https://www.autoforum.cz/predstaveni/nizozemsko-odpiskalo-sve-plany-na-rozmach-elektromobilu-auta-jsou-moc-draha-a-dochazi-elektrina/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=1129601&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
Radek Čuda
23.8.2023 16:15 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaOstatně, tady je to v článku hezky napsáno ... "Primárním tahounem elektromobility v České republice jsou velké nadnárodní společnosti, které to mají i jako svou politiku. Chtějí se tak profilovat a vidí v tom nějaký směr, kterým se chtějí navenek i prezentovat."
https://www.e15.cz/byznys/e15-a-byznys/tahounem-elektromobility-v-cesku-jsou-velke-nadnarodni-spolecnosti-rika-jiri-olsa-z-vwfs-1399999
Průměrný občan, pro kterého je stropem většinou čtvrt mega (co jsem viděl poslední údaje, tak to cca průměrná hodnota kupovaného automobilu), holt bude doufat, že v Říši a podobně se nějaká ta ojetina v lidském stavu najde, nebo si nechá vyvařit svoji starou Fabku. Na víc mít nebude.