https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pwc-pocet-elektrickych-aut-za-pet-let-vzroste-o-129-procent-na-63-milionu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

PwC: Počet elektrických aut za pět let vzroste o 129 procent na 63 milionů

23.8.2023 11:40 (ČTK)
Za pět let bude po světě jezdit 63 milionů elektrických či hybridních aut, což je ve srovnání se současným stavem o 129 procent více. Uvedla to poradenská firma PwC. Největší podíl a největší růst budou podle ní mít čistě bateriové vozy, kterých bude téměř 35 milionů, tedy o 224 procent více než nyní. Naopak nejméně populární budou plug-in hybridy, kterých bude šest milionů proti současným necelým čtyřem milionům.
 

Ve světě se ve druhém čtvrtletí prodalo 2,4 milionu elektrických aut, meziročně o 52 procent víc. Na deseti nejvýznamnějších evropských trzích se prodeje čistě elektrických aut v letošním druhém čtvrtletí zvýšily o 49 procent, zatímco celý automobilový trh rostl o 17 procent. Podobně se vyvíjí trhy i mimo Evropu, v USA vzrostl zájem o elektrická auta o 67 procent (celý trh rostl o 19 procent) a v Číně o 49 procent.

Český trh v prodejích elektroaut zaostává, zájem brzdí vyšší cena i nedostatečná nabíjecí síť. "Přestože zájem postupně roste, stále jsme jen na zlomku stavu v západní Evropě. Chybí systematická podpora ze strany státu, vysoká cena zájemce odrazuje. Trh tak i nadále potáhnou především firmy, které obměňují vozový park za elektroauta. V tomto směru se na českém trhu nic nezmění,“ uvedl expert PwC na automobilový trh Pavel Štefek. Za prvních sedm měsíců roku bylo v ČR prodáno necelých 3500 elektromobilů. To je sice více než 50procentní meziroční růst, nicméně podíl elektroaut na celkových registracích je 2,6 procenta.

V relativním vyjádření se bude podle Štefka podíl elektromobilů na vyspělých trzích i nadále zvyšovat. Je ale otázkou, jak to bude v absolutních číslech, protože celkově automobilový trh čekají spíše těžší časy, na což budou obecně dražší elektromobily citlivé. "Dobrá čísla za první pololetí jsou z velké části ještě výsledkem nahromaděných starších objednávek. Nejen z německých automobilek už ale doléhají hlasy, že aktuální poptávka po bateriových vozech nenaplňuje jejich očekávání. Když k tomu připočteme momentální balancování na hraně recese evropských ekonomik v kombinaci s inflací a drahými penězi, dá se očekávat, že nastávající období budou těžší,“ dodal Štefek.

V absolutních počtech elektromobilů je delší dobu lídrem Čína, v prvním pololetí se na tamním trhu objevily přes čtyři miliony nových elektrovozů. Tomuto růstu napomáhá i cenová politika. Podle aktuálního srovnání PwC je v Číně vyrobený elektromobil na čínském trhu v průměru o 40 až 45 procent levnější než stejný vůz vyvezený do Německa, rozdíl přitom u některých modelů je až dvojnásobný. Naopak vozy vyvážené z Německa do Číny mají na obou trzích zhruba podobnou cenovku.

Nejprodávanějším vozem na všech sledovaných trzích je model Tesla Y. Zatímco v Evropě jsou kromě Tesly v top desítce jen evropské vozy, naopak v Číně je Tesla jedinou automobilkou, která se dokáže prosadit mezi čínskými značkami. Čínské automobilky přitom v posledních měsících jasně deklarovaly, že se pokusí dobýt i evropský trh.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Zbyněk Šeděnka

23.8.2023 12:49
Zas až tak moc optimistický nebyl. Čína zastavila dotace na elektromobily a teď se tam hromadí na odstavných parkovištích tisíce těchto aut. A odkaz o Noozemí najdete dole:
https://www.autoforum.cz/predstaveni/nizozemsko-odpiskalo-sve-plany-na-rozmach-elektromobilu-auta-jsou-moc-draha-a-dochazi-elektrina/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=1129601&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
Odpovědět

Radek Čuda

23.8.2023 16:15 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Min V EU se to napůl nařídí, veřejný sektor, napůl tím firmy budou dávat na odiv svoji progresivitu ... zejména ty, které na to budou mít, protože v cenové hladině nad 1 mega, a ideálně nad 1,5, už ty e-mobily jsou technicky opravdu na úrovni.

Ostatně, tady je to v článku hezky napsáno ... "Primárním tahounem elektromobility v České republice jsou velké nadnárodní společnosti, které to mají i jako svou politiku. Chtějí se tak profilovat a vidí v tom nějaký směr, kterým se chtějí navenek i prezentovat."

https://www.e15.cz/byznys/e15-a-byznys/tahounem-elektromobility-v-cesku-jsou-velke-nadnarodni-spolecnosti-rika-jiri-olsa-z-vwfs-1399999

Průměrný občan, pro kterého je stropem většinou čtvrt mega (co jsem viděl poslední údaje, tak to cca průměrná hodnota kupovaného automobilu), holt bude doufat, že v Říši a podobně se nějaká ta ojetina v lidském stavu najde, nebo si nechá vyvařit svoji starou Fabku. Na víc mít nebude.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

24.8.2023 08:20 Reaguje na Radek Čuda
Jenže ta cena elektromobilů poletí nahoru díky takzvaným vzácným kovům. Jejich spotřeba u elektromobilů je hodně velká a zásoby jsou hodně malé. Z čeho budeme vyrábět elektromobily až tyto vzácné kovy nebudou? To ani dotace nezachrání a dneska už i VW přiznává, že elektromobily jsou pro něj vysoce ztrátové.
Odpovědět

Radek Čuda

24.8.2023 11:34 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Počkáme, uvidíme, já na alespoň trochu slušný e-mobil (což je min tak 900 litrů) nemám ani teď, takže že na něj nebudu mít ani za pár let pro mne není žádná změna:-).
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

24.8.2023 19:35 Reaguje na Radek Čuda
No, já než elmobil, to raději to Porsche na syntetická paliva.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.8.2023 09:08
Doopravdy ?
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist