Rakouská vláda od příštího roku více zdaní létání
Nová rakouská vláda včera na výjezdním zasedání v dolnorakouské Kremži oznámila první konkrétní kroky svého plánu "ekosociální přestavby daňového systému". / Ilustrační foto Licence | Volné dílo (public domain)
Nová rakouská vláda včera na výjezdním zasedání v dolnorakouské Kremži oznámila první konkrétní kroky svého plánu "ekosociální přestavby daňového systému". Od příštího roku více zdaní létání, naopak začne snižovat daň z příjmu. Informovali o tom lidovecký (ÖVP) kancléř Sebastian Kurz a vicekancléř Werner Kogler (Zelení).
Kurz oznámil, že od roku 2021 se sníží daň z příjmu u nejnižší příjmové skupiny z nynějších 25 na 20 procent. Snižování daní u dalších příjmových skupin, z 35 na 30 procent, a ze 42 na 40 procent, má nastat až od roku 2022. Celkově to pak má rakouským daňovým poplatníkům ušetřit čtyři miliardy eur ročně. Reforma musí být "hospodářsky racionální, ekologicky udržitelná a sociálně spravedlivá", zdůraznil Kurz.
Vláda, která se ujala funkcí před třemi týdny, si vytyčila snižování daní jako jednu ze svých priorit. Zároveň však ohlásila řadu opatření v oblasti ekologie a ochrany klimatu. "Podraží létání, zejména u letů na kratší vzdálenosti," oznámil Kogler na včerejší tiskové konferenci.
Stávající zdanění letů z Rakouska, které činí 3,50 až 17,50 eura na osobu podle přepravní vzdálenosti, bude sjednoceno na úroveň 12 eur (přes 300 korun) na pasažéra. To by státní pokladně mělo přinést 110 milionů eur (2,8 miliardy Kč) ročně navíc, soudí ministryně životního prostředí Leonore Gewesslerová.
Kromě toho by příští rok mělo vstoupit v platnost dalších pět opatření z vládního plánu, včetně daňového zvýhodnění nízkoemisních automobilů a elektromobilů. Upraven má být i mýtný systém tak, aby zohledňoval míru znečišťování ovzduší jednotlivými vozidly.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (24)
Zdanění létání OK,snižování daní z příjmů OK a regulace mýtného systému dle znečišťování ovzduší jednotl.vozidly?taky OK.Těch starých šrotů jako u nás,tam asi tolik nemají.
Odpovědět
Tudy cesta asi vede, ale je to málo razantní. Uhlíková daň by se měla zavést celosvětově (jako emisní povolenky) a měla by být dost vysoká. Zdanit ropu i uhlí hned při těžbě.
Odpovědět
Asi nemáte rád nejchudší země, které si nemohou luxus jako Německo, aby vyhazovaly prostředky za drahé OZE.
Odpovědět
OZE je dnes levnější, než uhlíková paliva, uhlí končí v Británii i v USA z ekonomických důvodů.
Nejchudší země mívají nejvíce slunce a vůbec nemusí topit, takže by vystačily s fve nebo vůbec OZE.
Pokud by se jim podařilo zablokovat přemnožování obyvatel, můžou se rozvíjet velmi zdravě.
Odpovědět
Uhlí v USA končí z důvodů břidličného plynu, za což lze děkovat Donaldu Trumpovi (poděkoval mu už někdo?)
Co se týká náhrady uhlí fve, někdo to těm chudým zemím musí jít říct, že ode dneška žádné uhlí, ale fotovoltaické panely. Uděláte to Vy? (jen pro jistotu upozorňuji, že jsou třeba chudší, ale Kalašnikov mají vždycky po ruce)
Odpovědět
V USA už prodávají energii z fve za 62 halířů 1kWH a to se nedá snad udělat ani z břidličného plynu.
Chudé země čerpají obrovské dotace především z USA, já bych to podmínil zablokování populačního růstu a budoval jim tam hlavně fve. A uhelňáky odstavovat hned, jakmile budou nahrazeny.
Odpovědět
Kdo ji prodává a kdy? Nějak se mi to nedaří najít. Samozřejmě kromě případů, kdy je energie v síti přebytek, ale to má stejný význam jako prodávat vodu u jezera.
Odpovědět
https://www.euro.cz/byznys/zastarala-solarni-elektrarna-zbankrotovala-penize-dal-obama-1479201
Dole je věta, že niové solarná parky v Nevadě umí MWh za 30,- doláčů.
Odpovědět
Dohledal jsem si to i v jiných zdrojích a ano, je to jejich cena pokud slunce pálí jak o poledni v Nevadě. Ale pořád nemůžu najít tu cenu, kterou soutěží s fosilními palivy :-) To jest ve dne v noci, v zimě v létě. Protože jen když zvítězí tady, mohou uhlovodíková paliva vytlačit. Ne, že by mi takové vytlačení vadilo, naopak, jen bych se nechtěl radovat předčasně :-)
Odpovědět
Neznám podrobosti a způsob účtování za elektřinu, beru to jen jako orientační cenu. Tohle je z Německa:
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/posledni-lonska-aukce-fve-nemecku-prinesla-prumernou-cenu-57-eur-mwh
Odpovědět
Sebelepší kreativní účetnictví nezajistí, aby fv elektrárna produkovala energii v noci. A ukládání fv elektřiny je šíleně neefektivní (musíte počítat cenu elektřiny, kterou jste nacpal do baterie, abyste tu 1MhW z ní vydyndal). Navíc ani neexistují kapacity, které by pokryly 1 % potřeby.
Odpovědět
To je šílený, já vám to vysvětluju pořád dokola, tak si to někam napište, když si to nepamatujete.
Odpovědět
Hlouposti, neschopné přežít střet s učivem pro základní školu (alespoň v době, kdy jsem ji navštěvoval) asi nemá cenu si zapisovat či dokonce pamatovat.
FV elektrárny mají význam pro ostrovní režim v místech, kam se elektřina z nejrůznějších důvodů zavést nedá nebo nemůže. Mají jakýsi význam, pokud budou v místě pohánět klimatizaci (či spíš přispívat k jejímu pohonu), a to je asi vše. Za všech ostatních okolností jen destabilizují síť. Masívní dotace z kapes nás všech jsou jediným důvodem, proč amorální odpad tahle monstra provozuje.
Odpovědět
Fakta a fyzikální veličinay vám zcela evidentně nic neříkají, dloholeté zkušenosti doložené skutečnými výkony taky ne, takže nemá cenu vám cokoliv vysvětlovat.
Odpovědět
Pane Hanzle, Vaše argumentace je totiž na stejné úrovni, jako kdybych já tvrdil, že moje auto pravidelně dosahuje spotřebu 0.5 L/100 km. A měl bych pravdu, jen bych opomněl zmínit, že se tak pravidelně děje na 90. km dálnice D1 v klesání směrem na Prahu.
Odpovědět
Tak proč pořád chcete, abych vám něco vysvětloval?
Odpovědět
To je právě to, že v naší době se učilo, že účinnost elektrárny je P=η*E kde η<1. Jenže teď platí jiný vzoreček, P=η*ε*E kde ε je Pachauriho koeficient, jehož hodnotu stanovuje Evropská komise demokratickým hlasováním :D :D :D
Odpovědět
To je fakt zoufalé, proč si o tom něco nepřečtete? Účinnost fve je jasně technologicky daná a dlouhodobě měřená a testovaná, tak proč plácáte takové blbosti?
Ten výpočet je přece extrémně jednoduchý.
Odpovědět
Protože pořád píšete věci, které jsou v rozporu s mně známou realitou, tak si z toho už jen dělám legraci :-) Ale našel jsem článek, kde někdo popisuje jak je to s fotovoltaikou doopravdy: https://kutilska.poradna.net/articles/2969522-fotovoltaicka-elektrarna-5-po-roce-provozu Autorův závěr je, že i přesto, že dostal dotaci ve výši 50 % se to nevyplatí, nebo jen těsně vyplatí a to ještě za předpokladu, že cena elektřiny uměle poroste. Tohle je realita - fve je drahá, nezralá technologie na kterou můžeme částečně přejít jednou v budoucnu, ale rozhodně ne v nejbližších několika letech. Jenže my potřebujeme energetiku řešit už teď. A to je celé jádro problému.
Odpovědět
Je to složitý jako žebř a bez základních informací se v tom člověk nevyzná. Vstupují do toho chyby prokejektu (taky chybná karta) různé ouřední blbosti atd. To vše je ale mimo, to není fve.
Odpovědět
To je právě ta realita. Chyby v projektu jsou (taky jsem to detailně nestudoval, nevím přesně jaké) proto, že to není zaběhnutá technologie, na kterou udělá projekt s prstem v nose první absolvent průmyslovky. Dtto chcíplá karta. A úřední blbosti kdyby nebyly, tak nebude dotace a nebude to na hraně rentability, ale daleko předaleko za ní. Už jsem se tu myslím zmiňoval, že čas od času provětrám firmy a nechám si udělat nabídku na oslunečnoelektrárnění jedné mé nemovitosti. A zatím to dopadá přesně takhle - cena zcela mimo realitu. Dotace ovšem odmítám, nebudu poklonkovat úřadúm a ztrácet stovky hodin psaním projektu.
Odpovědět
Tak holt budou jezdit odlétat k nám nebo na Slovensko, pokud vlády těchto států neprovedou podobnou idiocii.
Odpovědět
Hrubé nedostatečné zdanění... Na kazdy litr paliva by měla prijit stejna spotřební dan a dph jako do bezneho auta.
Spotřební dan by si navic nemeli mit moznost firmy vubec davat do zmatených nákladů...
Je to dan s cílem snižovat spotrebu nemela by se defacto odpouštět ani firmám.
Stejne tak by se mel eliminovat "duty free" nesmysl na letištích.
Odpovědět
Když si to firmy nedají do nákladů, tak se nic nestane, prostě o to zvýší ceny a stejně to zaplatí spotřebitel :-)
Proč tolik vadí duty free? Z původní "pirátské" myšlenky to už dávno degenerovalo na prodejny předražených na poslední chvíli kupovaných dárků :D
Odpovědět
|
|