Řecký ostrovům hrozí kvůli turismu problémy s dostatkem vody, ukázala studie
Už dnešní situace vytváří značný tlak na vodní zdroje. "Ročně spotřebujeme na 90 000 metrů krychlových vody, zatímco ostrov má schopnost vygenerovat 30 000 až 40 000 metrů krychlových vody," uvedl jeden z autorů studie Dimitris Emmanuludis. Kvůli nárůstu cestovního ruchu se odhaduje, že roční spotřeba vody by se do roku 2030 mohla zvýšit na 200 000 metrů krychlových.
Řecký ostrov pokrývá vyšší spotřebu vody použitím odsolovacího zařízení, k čemuž jsou ale badatelé kritičtí. "Není to zázračné řešení," uvedl Emmanuludis. Provoz takových zařízení je totiž drahý a náročný na spotřebu energie.
Růst teplot navíc zvyšuje odpařování vody. Autoři studie však nevidí jinou cestu, než se snažit více zadržovat vodu v krajině. Podnebí ostrova Furni se vyznačuje dlouhým obdobím sucha a relativně krátkým obdobím intenzivních srážek.
Akademici by chtěli studii rozšířit i na další ostrovy. Předpokládají totiž, že se nacházejí v podobném stavu jako Furni. Poukazují na to, že Řecko každoročně přijímá třikrát více zahraničních turistů, než kolik má obyvatel. "Velká část turistů se soustředí v Egejském moři, takže problémy v budoucnosti ještě narostou," domnívá se Emmanuludis.
Problémů s dostupností vody v příštích týdnech se obávají akademici z univerzity na Krétě, což je největší řecký ostrov. Situaci na ostrově a na jihu Egejského moře označují za extrémní. Důvodem jsou nízké srážky a vysoké teploty v posledních dvou letech.
"Jak léto postupuje a jak se blíží srpnový vrchol (turistické sezony), tak se problémy budou stupňovat," uvedli experti z krétské univerzity. Řešení nedostatku vody vidí v zastavení plýtvání a v omezení spotřeby ve větších městech. Vyzvali proto ke kampani, která na problém upozorní v turistických zařízeních.
Přečtěte si také |
Sopka pod ostrovem Santorini není tak „ospalá“, jak se mysleloProblémy s dostatkem vody hlásily v uplynulých týdnech i další řecké lokality. Patří mezi ně například ostrov Kythira, který je mezi turisty rovněž populární.
reklama