https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/recyklace-lithia-z-baterii-se-ted-nevyplati-bude-treba-i-rust-kapacit-uvedl-jednatel-ecobatu-kratochvil
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Recyklace lithia z baterií se teď nevyplatí, bude třeba i růst kapacit, uvedl jednatel Ecobatu Kratochvíl

3.8.2021 11:35 | PRAHA (ČTK)
Podle Kratochvíla se nyní lithium obsažené v bateriích v podstatě znovu nevyužívá. "Ten recyklační proces je dost náročný. Technicky to samozřejmě zpracovatelé umí, ale problém je, kdo to zaplatí. Nevyplatí se to,“ popsal Kratochvíl. Další výzvou je rozvoj elektromobility.
Podle Kratochvíla se nyní lithium obsažené v bateriích v podstatě znovu nevyužívá. "Ten recyklační proces je dost náročný. Technicky to samozřejmě zpracovatelé umí, ale problém je, kdo to zaplatí. Nevyplatí se to,“ popsal Kratochvíl. Další výzvou je rozvoj elektromobility.
Výzvou v oblasti recyklace je zvýšení opětovného využití lithia z baterií, což se nyní téměř neděje. ČTK to sdělil Petr Kratochvíl, jednatel společnosti Ecobat, která se zabývá zpětným odběrem baterií. Vzhledem k nárůstu využití lithiových baterií bude podle Kratochvíla třeba výstavba také nových recyklačních zařízení. V Česku dosud kapacity pro recyklaci baterií do elektromobilů chybí úplně. Podle ministerstva životního prostředí (MŽP) se očekává, že zájem o zpracování tohoto odpadu stoupne s rostoucím množství lithiových baterií. Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš minulý týden podepsali memorandum o podpoře plánovaného projektu továrny na lithiové baterie do elektromobilů v ČR.
 

Podle Kratochvíla se nyní lithium obsažené v bateriích v podstatě znovu nevyužívá. "Ten recyklační proces je dost náročný. Technicky to samozřejmě zpracovatelé umí, ale problém je, kdo to zaplatí. Nevyplatí se to. Zatím jsou zdroje lithia, řekněme, levnější než aby se to získalo z té baterie,“ popsal Kratochvíl. Další výzva podle něj je, že v důsledku rozvoje elektromobility i využití lithiových baterií v mobilech, počítačích či elektromobilech jejich počet rapidně roste a chybí zpracovatelské kapacity.

"Třeba v České republice přestože tady byly pokusy vyvinout nějakou technologii, nejsou. Nemáme fabriku, nebo recyklační závod, kam bychom ty baterie mohly k recyklaci poslat,“ podotkl jednatel. Ondřej Charvát za MŽP napsal ČTK, že se očekává, že s nárůstem množství lithiových baterií bude zájem investorů o zpracování tohoto odpadu stoupat. "Podle našich informací jsou některé projekty již připravené, a ve chvíli kdy bude na trhu baterií více, plánují (společnosti) vybudovat recyklační linku i v ČR - například Kovohutě Příbram," sdělil Charvát.

K samotnému procesu recyklace pak Kratochvíl dodal, že ze všech baterií se při recyklaci získávají kovy. "V podstatě v Evropě platí směrnice, podle níž se z baterií má získat minimálně 50 procent z hmotnosti baterie. Jsou tam i nějaké plasty, jsou tam nějaké organické chemikálie. Tak je to poměrně náročný cíl," popsal Kratochvíl. "A v současné době, myslím, není ani dobrý přehled, jestli se toto plní. Takto zní zákon - že 50 procent z hmotnosti baterie se má získat zpět. Ale není úplně jasné, jestli se to daří," míní jednatel. "V případě kovů, o které se jedná v bateriích do elektromobilů, se kobalt a nikl hodně používají zpátky pro výrobu baterií," poznamenal Kratochvíl. Mangan, který se získává z běžných spotřebitelských baterií, pak bývá využit třeba při výrobě oceli.

Podle návrhu Evropské komise o bateriích a odpadních bateriích z roku 2020 se má míra recyklace lithiových baterií a akumulátorů pro elektromobily zvýšit na 65 procent v roce 2025 a na 70 procent v roce 2030. Od roku 2030 by akumulátory měly obsahovat 12 procent kobaltu, čtyři procenta lithia a čtyři procenta niklu z odpadu. V plánu je pak další zvyšování míry recyklace.

Ohledně možné spolupráce s automobilkami Kratochvíl řekl, že Ecobat je člen evropské organizace firem, která má smlouvu s jednou automobilkou. Podrobnosti však uvádět nechtěl. "Projekt teď teprve nabíhá. Mám pocit, že ty automobilky, zatím co od nich slyšíme, si tu problematiku chtějí řešit sami. A to z toho důvodu, že jsou si vědomy, že baterie obsahují kovy, které jsou cenné a kterých třeba v budoucnu, nebude dostatek. Chtějí si udržet celý cyklus baterie pod svou kontrolou," shrnul jednatel.

Štěpán Řehák za společnost Škoda Auto ČTK napsal, že pro vysloužilé lithiové baterie společnost připravila tzv. 2nd life program. "Kde baterie se zůstatkovou kapacitou využíváme prostřednictvím partnerské firmy, pro stavbu energetických úložišť. Baterie, které nelze v energetickém úložišti využít, pak Škoda převáží k pěti evropským recyklačním partnerům," popsal mluvčí. Řehák také napsal, že ŠKODA s koncernovými kolegy pilotuje vlastní recyklační zařízení v dolnosaském Salzgitteru.

Kratochvíl také uvedl, že problémem v oblasti recyklace je i zajištění bezpečného skladování baterií. Připomněl, že v Česku od letošního ledna platí nový zákon (o výrobcích s ukončenou životností pozn. redakce), v němž jsou podle Kratochvíla už obsaženy technické podmínky pro uskladnění lithiových baterií. Zároveň se o směrnici pro baterie jedná i na evropské úrovni. "A tam je ta otázka bezpečnosti řešena velice okrajově," míní Kratochvíl. Vzorem by podle něj mohl být předpis ADR (Accord Dangereuses Route) o silniční přepravě nebezpečných věcí.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 12:55
Doufám, že se ty baterky aspoň hážou na jednu hromadu, kde počkají až na recyklaci dojde. Ne do normálního odpadu na spálení nebo skládkování, to by byly všchny kovy v dupě.
Odpovědět
kk

karel krasensky

3.8.2021 14:28
brouk pytlík Hanzl je dnes znalcem lithiových baterii
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.8.2021 14:36 Reaguje na karel krasensky
ono by by bylo nejjednodušší se na nějakou elektromobilitu vykašlat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2021 20:26 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jistě, zakázat to a mohutně zaferovat pod kotlem. Naše děcka a hlavně vnoučata nás proklejou do desátého kolena.
Odpovědět

Jirka Černý

3.8.2021 22:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Uvědomujeme si nelogičnost toho co jste napsal?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.8.2021 09:12 Reaguje na Jirka Černý
Neuvědomuji. Vysvětlete to.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.8.2021 21:09 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Bylo by to nejjednodušší a levnější. Jenže i čína to myslí s el. mobilitou vážně, tak možná nebude úniku. A má vyvinutou levnější a ekologičtější baterii se sodíkovou katodou, kterou chce začít montovat do sérií aut od r. 23. Samozřejmě s nimi Němci akčně začali spolupracovat. Jsem zvědavá, jak to půjde bez JE. Kdo má překladač, může zadat do vyhledávače CATL battery nebo CATL China, něco o nové baterii technologií, kterou Evropa pohrdla, vyskočí anglicky, možná německy. Takže třeba recyklace litia už nebude potřeba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.8.2021 09:09 Reaguje na Jarka O.
"Hustota energie baterie CATL je až 190 Wh/kg".

Tak nevím, je to lionka dost předpotopní, dnešní má kapacitu 270 - 400 Wh/kg.
Možná jsem našel jen jiný článek, dejte link. Děkuji.
Odpovědět
JO

Jarka O.

6.8.2021 13:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Je to ona. 2x levnejsi, bezpecnejsi a chcou ji montovat v kombinaci s lithiovymi bateriemi nebo do levnejsich el. aut. Hsutota energie je mensi nez lionka. Vyhodu by mela mit jeste v tom, ze kapacita prudce neklesa pri -20°C. To je asi vse.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.8.2021 14:38
zásuvkové šílenství je poněkud naivní představa elektromobility za každou cenu a za obrovské peníze
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist