https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/reditelstvi-silnic-a-dalnic-cr-chce-pristi-rok-zacit-stavet-d49-v-useku-hulin-frystak
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ředitelství silnic a dálnic ČR chce příští rok začít stavět D49 v úseku Hulín - Fryšták

1.10.2019 00:07 | LUHAČOVICE (ČTK)
Ředitelství silnic a dálnic ČR chce v příštím roce zahájit výstavbu dálnice D49 v úseku mezi Hulínem na Kroměřížsku a Fryštákem na Zlínsku. / Ilustrační foto
Ředitelství silnic a dálnic ČR chce v příštím roce zahájit výstavbu dálnice D49 v úseku mezi Hulínem na Kroměřížsku a Fryštákem na Zlínsku. / Ilustrační foto
Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) chce v příštím roce zahájit výstavbu dálnice D49 v úseku mezi Hulínem na Kroměřížsku a Fryštákem na Zlínsku. Jde o budoucí důležitou spojnici mezi Českou republikou a Slovenskem. Stavební povolení by ministerstvo dopravy mělo vydat v nejbližších týdnech, řekl minulý týden novinářům na dopravní konferenci v Luhačovicích na Zlínsku Radek Mátl pověřený řízením ŘSD.
 

Zahájení stavby dlouhodobě brzdí námitky a žaloby ekologických organizací. "V současné době věříme, že příprava stavby bude dotažena. Přestože už máme deset let zhotovitele, nejsme schopni stavební objekty realizovat, protože to různě procházelo soudními řízeními. V současné době jsme vyhráli jeden ze soudních sporů na 23 stavebních objektů. Ty ale nejsou na hlavní trase, na hlavní trase stále čekáme na vydání stavebního povolení ze strany ministerstva dopravy," uvedl Mátl.

Vydání povolení je podle něj reálné do konce roku. "Věříme, že i přes pravděpodobná odvolání, možná soudní přezkumy, v příštím roce začneme konečně stavět plnohodnotně celou trasu úseku D49 Hulín - Fryšták. Posléze samozřejmě chceme navazovat dalšími úseky," řekl Mátl.

Podle ředitele zlínské pobočky ŘSD Karla Chudárka ostravský krajský soud před několika dny zamítl žalobu spolku Egeria na neplatnost stanoviska pro posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) týkajícího se D49. Současně nabylo právní moci stavební povolení na zmíněných 23 objektů souvisejících s výstavbou dálnice, dodal. Jde o přeložky silnic nižších tříd, polních stezek nebo účelových komunikací. "Ekologové mohou podat ještě kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, která ale nemá odkladný účinek," řekl Chudárek.

Už letos na jaře Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost, ve které spolek Egeria zpochybňoval výjimky vydané pro stavbu dálnice D49 v úseku Hulín-Fryšták. Ministerstvo životního prostředí povolilo kvůli stavbě zásahy do přirozeného prostředí čmeláků, čolků, raků, žab, netopýrů, bobra, medvěda, rysa, vlka a vydry. Spolek se nejprve obrátil se žalobou ke Krajskému soudu v Brně, který ji loni zamítl. Následovala kasační stížnost, kterou NSS vyřešil stejným způsobem.

Dálnice D49 má spojit střední a východní Moravu se západním Slovenskem. Od Hulína povede kolem Fryštáku a Zlína k Horní Lidči na Vsetínsku a do slovenské Lysé pod Makytou. ŘSD stavbu dálnice slavnostně zahajovalo už v září 2008. Zdržel ji však nedostatek peněz a poté i připomínky ekologů.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Viktor Chrást
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist