Safe Diesel rozšířil žalobu o odškodné od VW o dalších 400 lidí
Společnost pro každého majitele vozu nárokuje odškodné 220.000 Kč. Celková vymáhaná částka tedy dosahuje už téměř 1,5 miliardy korun.
"V návaznosti na odškodnění 260.000 německých vlastníků vozidel koncernem Volkswagen a na nedávné rozhodnutí nejvyššího německého soudu v Karlsruhe, jsme zaslali společnostem Volkswagen a Škoda Auto návrh na vyrovnání mimosoudní cestou. Na tento návrh dosud nikdo nereagoval. V důsledku rozhodnutí německého soudu se nám nicméně začali hlásit další majitelé koncernových vozů, proto jsme dnes žalobu rozšířili," uvedl František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která Safe Diesel v kauze zastupuje.
Verdikt německého nejvyššího soudu potvrdil nárok jednoho německého vlastníka vozu na vrácení kupní ceny, kterou za vůz zaplatil, ale se zohledněním již najetých kilometrů. Celkem mu tedy koncern Volkswagen má vyplatit v přepočtu zhruba 666.000 Kč. Rozsudek a odškodnění vlastníků vozidel v Německu koncernem Volkswagen dávají podle Honsy velkou naději i majitelům dotčených naftových vozů za hranicemi Německa.
"Česká republika by v tomto případě totiž jako člen Evropské unie neměla zůstat stranou. Koncern Volkswagen by měl ke spotřebitelům přistupovat jednotně, bez ohledu na členskou zemi, ve které nárok uplatňují," dodal.
Pokus o smír, který společnost vedení VW a Škody poslala, argumentoval mimo jiné verdiktem německého soudu, který rozhodl, že VW způsobil svým klientům újmu, že automobilka svým nejednotným postupem při odškodňování zvýhodňuje některé spotřebitele před jinými a také že již začal uzavírat dohody o odškodnění za emisní kauzu i za hranicemi Německa, například v Rakousku.
Obvodní soud pro Prahu 8 již jednou dal v první instanci zapravdu Safe Dieselu, VW ale spor prohrál proto, že se v požadované lhůtě k žalobě nevyjádřil. Odvolací soud poté rozsudek pro několik pochybení zrušil. Safe Diesel podala proti rozhodnutí odvolacího soudu dovolání.
Emisní skandál propukl před pěti lety, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Software totiž umí rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží.
V USA Volkswagen vyplatil každému majiteli dotčeného vozu odškodné 5100 až 10.000 dolarů a nabídl opravu či zpětný odkup těchto vozů. V Německu již koncern akceptoval pokutu ve výši jedné miliardy eur. V Česku se prodalo zhruba 165.000 z celkem 11 milionů dotčených vozidel.
reklama