https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/safe-diesel-rozsiril-zalobu-o-odskodne-od-vw-o-dalsich-400-lidi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Safe Diesel rozšířil žalobu o odškodné od VW o dalších 400 lidí

25.6.2020 00:02 | PRAHA (ČTK)
Emisní skandál propukl před pěti lety, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Software totiž umí rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží.
Emisní skandál propukl před pěti lety, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Software totiž umí rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Společnost Safe Diesel, která zastupuje české majitele vozů koncernu VW dotčené kauzou Dieselgate, rozšířila svou žalobu o odškodné na automobilku o dalších 400 lidí. Celkem jich zastupuje 6800. Uvedli to dnes zástupci společnosti po podání žaloby k obvodnímu soudu pro Prahu 8.
 

Společnost pro každého majitele vozu nárokuje odškodné 220.000 Kč. Celková vymáhaná částka tedy dosahuje už téměř 1,5 miliardy korun.

"V návaznosti na odškodnění 260.000 německých vlastníků vozidel koncernem Volkswagen a na nedávné rozhodnutí nejvyššího německého soudu v Karlsruhe, jsme zaslali společnostem Volkswagen a Škoda Auto návrh na vyrovnání mimosoudní cestou. Na tento návrh dosud nikdo nereagoval. V důsledku rozhodnutí německého soudu se nám nicméně začali hlásit další majitelé koncernových vozů, proto jsme dnes žalobu rozšířili," uvedl František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která Safe Diesel v kauze zastupuje.

Verdikt německého nejvyššího soudu potvrdil nárok jednoho německého vlastníka vozu na vrácení kupní ceny, kterou za vůz zaplatil, ale se zohledněním již najetých kilometrů. Celkem mu tedy koncern Volkswagen má vyplatit v přepočtu zhruba 666.000 Kč. Rozsudek a odškodnění vlastníků vozidel v Německu koncernem Volkswagen dávají podle Honsy velkou naději i majitelům dotčených naftových vozů za hranicemi Německa.

"Česká republika by v tomto případě totiž jako člen Evropské unie neměla zůstat stranou. Koncern Volkswagen by měl ke spotřebitelům přistupovat jednotně, bez ohledu na členskou zemi, ve které nárok uplatňují," dodal.

Pokus o smír, který společnost vedení VW a Škody poslala, argumentoval mimo jiné verdiktem německého soudu, který rozhodl, že VW způsobil svým klientům újmu, že automobilka svým nejednotným postupem při odškodňování zvýhodňuje některé spotřebitele před jinými a také že již začal uzavírat dohody o odškodnění za emisní kauzu i za hranicemi Německa, například v Rakousku.

Obvodní soud pro Prahu 8 již jednou dal v první instanci zapravdu Safe Dieselu, VW ale spor prohrál proto, že se v požadované lhůtě k žalobě nevyjádřil. Odvolací soud poté rozsudek pro několik pochybení zrušil. Safe Diesel podala proti rozhodnutí odvolacího soudu dovolání.

Emisní skandál propukl před pěti lety, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Software totiž umí rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží.

V USA Volkswagen vyplatil každému majiteli dotčeného vozu odškodné 5100 až 10.000 dolarů a nabídl opravu či zpětný odkup těchto vozů. V Německu již koncern akceptoval pokutu ve výši jedné miliardy eur. V Česku se prodalo zhruba 165.000 z celkem 11 milionů dotčených vozidel.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist