Schvalování pražského rozpočtu: Peníze půjdou hlavně do výstavby silnic
S kritikou navrhovaných opatření vystoupila řada zastupitelů. Například Eva Tylová (SZ) se zaměřila na nedostatek financí na zkvalitnění veřejné dopravy. Řekla, že městskou hromadnou dopravu pravidelně používá a že zejména přeplněné autobusové linky v okrajových částech města jsou spíš pro silné povahy. Petra Kolínská (SZ) pronesla, že v rozpočtu nejsou peníze na nové tramvajové tratě a na bezbariérové přístupy do metra. Proti tomu se ale ohradil radní Radovan Šteiner (ODS) s tím, že z peněz Dopravního podniku bude hrazeno prodloužení tramvajové tratě ke stanici metra Radlická.
Kromě olympiády byla jedním z nejvíce diskutovaných bodů pražská doprava, a to hlavně investice do výstavby nových komunikací a do veřejné dopravy. | |
Ilustrační foto: Hugo Charvát/Ekolist.cz |
Po zastupitelích vystoupil i Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat. Prohlásil, že tři čtvrtiny investic půjdou na výstavbu severozápadní části městského okruhu a pouze čtvrtina investic půjde na rozvoj veřejné dopravy. Auto*Mat tvrdí, že veřejnou dopravu používá 43 % obyvatel Prahy, automobily jen 33 % lidí. "Městský okruh bude v příštích letech stát o 30 až 40 milionů více a přivede auta do dalších městských částí," tvrdí Křivohlávek. Podle něj Praha stojí na rozcestí a vykročení špatným směrem předurčí kvalitu života na mnoho let. "Praha jde 18 let po listopadu cestou defenzivní, ustupuje autům," dodal Křivohlávek.
Na jeho výtky velmi ostře zareagoval primátor Pavel Bém (ODS). Obvinil zástupce Auto*Matu, že se s rozpočtem ani s informacemi veřejně dostupnými na internetu dostatečně neseznámili a proto rozvíjejí fantasmagorie. "Historická rozhodnutí byla učiněna," řekl Bém. "Trasy [pro vedení městského okruhu] byly dány v historii a dnes už se nelze vrátit na začátek, lze je jen modifikovat. Nezbývá nám, než touto cestou jít. Svádět boj s auty je možno jen rozumnou inteligentní metodou," prohlásil primátor. Podle něj jdou ostatní evropská města cestou ekonomické regulace, jejíž pilotní projekt chce Praha zavést již za dva roky. "Učíme se od Londýna, Osla, Stockholmu, ale to je pouze jeden ze způsobů, jak bojovat s automobilovou dopravou," řekl Bém. "Že bychom auta zapalovali, to v demokratické společnosti nejde."
Podle primátora je důležité odvést auta z ulic pod zem. "Nedá se předpokládat, že všichni obyvatelé a návštěvníci Prahy přeskáčou z aut na kola," obrátil se Pavel Bém na Michala Křivohlávka z Auto*Matu. "Budeme dělat vše, co umíme a děláme vše, co můžeme pro cyklistickou dopravu a máme zde určité rezervy, tak nás neobviňujte z toho, že děláme vše jen pro auta," uzavřel svou řeč primátor Pavel Bém.
Pražská organizce Strany zelených ústy své předsedkyně Petry Kolínské již dříve kritizovala přípravu rozpočtu. V tiskové zprávě mj. uvedla: "Schvalování rozpočtu připomíná hru na slepou bábu, předložený materiál má řadu formálních i věcných nedostatků. Zastupitelé nemají například k dispozici informaci, kolik bude každý jednotlivý investiční projekt stát celkem a kolik již za něj bylo utraceno." Redakce Ekolistu se na Petru Kolínskou obrátila s dotazem, zda zástupce SZ v Radě Petr Štěpánek požadoval, aby tyto informace byly zastupitelům předloženy.
Petra Kolínská ve své reakci upřesnila: "Nutno podotknout, že ony údaje nejsou 'tajné', ale 'jen' obtížně dostupné - pro zastupitele, který by je chtěl znát, to znamená začít pečlivě skládat informace ze závěrečných účtů, které jsou na webu MHMP, a dalších informačních zdrojů, které jsou zastupitelům dostupné."
Strana zelených dříve uvedla, že návrh rozpočtu je "zcela v rozporu s programovým prohlášením Rady hl. m. Prahy". Zastupitelka Zuzana Drhová dokonce řekla, že jsou "ta čísla pro nás nepřijatelná". Na otázku Ekolistu, zda přes tato kritická slova hodlá Strana zelených dále setrvávat v radniční koalici s ODS, Petra Kolínská uvedla: "Strana zelených není koaličním partnerem ODS ani Evropských demokratů. Strany zastoupené v Radě HMP neuzavřely koaliční smlouvu právě proto, že věděly, jak velké jsou rozdíly v některých částech volebního programu, a také proto, že ODS žádného koaličního partnera při svém rozhodování (vzhledem ke svému volebnímu zisku) nepotřebuje. Po roce účasti v Radě je čas vyhodnocení výsledků naší práce na radnici a zvažování, jak dál. Otázku, zda je pro plnění našeho volebního programu výhodnější být či nebýt v Radě, jistě padne. Na začátku příštího roku budeme znát i odpověď."
Jak bude odpověď znít, může možná napovědět hlasování zastupitelů Strany zelených v pražském zastupitelstvu. Přes silnou slovní kritiku nehlasoval podle informace Petry Kolínské žádný zastupitel za SZ proti rozpočtu, 5 zastupitelů se hlasování zdrželo a Petr Štěpánek, který Stranu zelených v Radě zastupuje, pro rozpočet hlasoval.
reklama