Jan Pokorný: Profesoři J. Hruška, J. Kopáček potvrzují svoji slepotu vůči rostlinám vlastní vědeckou publikací
Vědeckou hodnověrnost svého vzkazu poslancům, že „Bezzásahové lesy Šumavy vodu neztrácí, ale zadržují“ dokazují autoři svojí publikací v Science of the Total Environment (Kopáček et al. 2020) s 25 citacemi a dokládají
-
a) hodnotami ročních srážkových úhrnů a oblačnosti měřenými na meteorologické stanici Churáňov, která leží mimo odumřelé bezzásahové horské smrčiny
-
b) průměrnými hodnotami vlhkosti půdy měřenými v lokalitě, kde odumřel vzrostlý smrkový les u Plešného jezera a zachovalém (zeleném) lese u Čertova jezera.
-
Autoři shrnují své výsledky takto:
Srážky se od roku 1961 na Šumavě nezměnily, oblačnosti dokonce mírně přibylo.
„Po odumření horního patra lesa půdní vlhkost vzrostla. "Zelený" les hodně vody z půdy vysaje a odpaří.“
Autoři potvrzují svoji „plant blindness“, nevnímají funkci vzrostlého lesa ani následky jeho ztráty (uschnutí). Průměrné roční hodnoty nemohou ukázat sezónní, natož denní dynamiku teplot a vlhkostí vzduchu. Její měření je přitom jednoduché a technicky nenáročné.
V roce 2005 jsme publikovali ve vědeckém časopisu Národního parku Šumava Silva Gabreta výsledky měření denních chodů teplot a vlhkostí vzduchu v uschlém lese, živém lese, holině/clear cut a rašeliništi. (Hojdová et al. 2005). Jak se dalo očekávat, za slunného dne jsou nejnižší teploty vzduchu a nejmenší denní teplotní amplituda v živém lese, nejvyšší v suchém lese a na rašeliništi. Po zaklesnutí povrchové vody o několik centimetrů rašeliník uschne a vodu nevypařuje. Měření probíhala kontinuálně v sezónách 2003, 2004. Příklady jsou Obr. 1. a Obr 2.
Po uschnutí se chladné horské smrčiny hřebenů Šumavy změnily na plochy s nejvyšší povrchovou teplotou a podle evropské metodiky hodnocení krajinného pokryvu Corine se staly křovinami. Na obrázku 3 je srovnání povrchových teplot a krajinného pokryvu z roku 1991 a roku 2012, podrobněji popsáno v Hesslerová et al. (2018), v češtině Pokorný, Hesslerová (2022). Živý les je za slunných dnů nejchladnějším povrchem v krajině, po uschnutí se jeho povrchová teplota blíží teplotě sklizeného pole (Obr. 4).

K bilanci sluneční energie v živém a suchém porostu:
Průměrná rychlost výparu z porostů za slunného dne je 100mg.m-2.s-1, což odpovídá toku energie 240 W. m-2, i dvojnásobné hodnoty jsou běžné. Jde o sluneční energii, která se spotřebovává na výpar vody. Za den se v rozsáhlých lesních porostech 1 m2 vypaří 3 až 4 litry vody a do vodní páry se tak naváže 2 až 2,7 kWh sluneční energie (7,2-9,7 MJ). Tato energie neohřívá povrch, je skryta ve vodní páře (latentní) a uvolní se při kondenzaci vodní páry zpět na vodu. Poměr mezi energií uvolněnou jako zjevné teplo a energií vázanou ve vodní páře se nazývá poměr Bowenův, byl definován v roce 1926.
Z uschlého lesa se voda nevypařuje, sluneční energie ohřívá povrch země a od ohřátého povrchu se ohřívá vzduch, který stoupá rychle vzhůru turbulentním prouděním, nasává vzduch z okolí s vlhkostí, a tak se krajina vysušuje, takový ohřátý vzduch brání tvorbě oblaků a vlhkost se nevrací zpět jako odpolední déšť. Tak se hřebeny Šumavy změnily z chladičů v radiátory a vysoušeče. Stačí nad suchými porosty letět letadlem, rogalem. Ohřátý vzduch (termika) stoupá rychlostí několika metrů za sekundu a vynáší i letadlo o hmotnosti několika metrických centů. Základní znalosti a návody na praktická cvičení lze nalézt například na Plant Education. Svoji kritiku mohou pánové směrovat na Encyclopedia of Ecology (Elsevier), psal jsem pro ni na vyžádání kapitolu o metodách měření evapotranspirace a zásadní úloze lesů v oběhu vody a tvorbě klimatu. Vědeckých prací na toto téma jsou stovky z různých úhlů pohledu.
O rozsahu uschlých lesů na hřebenech Šumavy lze získat představu na mapy.cz. Vidět jsou jednotlivé ležící kmeny i stojící souše (Čertovo jezero, Poledník, Třístoličník, Trojmezná). Tak si lze vybrat cíl výletu, navštívit místa osobně a přesvědčit se jak vypadají ležící kmeny 19 let po Kyrillu. Jsou opravdu pokryty mechem a bují na nich smrky z náletu? Není tomu tak, kmeny jsou suché. U mladých smrků je nutno určit věk, tedy spočítat přesleny. Většinou jsou starší dvaceti let.
Živé lesy chladí a přitahují vodu. Souhrnně je to vysvětleno například v práci Ellison et al. (2017), která má přes tisíc citací. Pánové JH a JK jsou advokáty bezzásahovosti, a proto tyto práce zamlčují. Je to vědecký přístup? Andreássian (2004) shrnul výsledky 130 různých případů odlesnění, společným následkem je zrychlený odtok, mineralizace a eroze půdy. Na velkých odlesněných plochách se projevuje postupně nedostatek vody a rozkolísané teploty. Vyhodnotili jsme také následky rozsáhlého odlesnění Mau Forest v Keni. Lidé se museli přesídlit níže – po odlesnění mrzla zelenina. Ve stejném čísle Ekolistu z 16.5.2025 informuje mluvčí Národního parku Dvořák o nízkém stavu Vltavy.
Od osmdesátých let stoupá příkon sluneční energie v Evropě a dalších obydlených oblastech, protože je méně oblačnosti. Hlavním důvodem je, že se snižuje výpar vody, protože ubývá mokřadů, zdravých lesů, narůstají pevné urbanizované plochy. Pánové uvádějí snížený výpar uschlého lesa jako výhodu v zadržování vody. Právě snížený výpar znamená vyšší povrchovou teplotu za slunných dnů, přehřívání krajiny a nižší oblačnost. Nahlédli jsme do světové databáze Historical Weather API a pro Březník vychází spíše ubývání oblačnosti (Obr. 5). Tomu odpovídají i data o stoupajícím příkonu sluneční energie ukládaná v hodinových intervalech jako průměrný tok dopadající sluneční energie.

Upozorňuji poslance, že tvrzení profesorů J. Hrušky a J. Kopáčka, že uhynulé lesy v bezzásahových zónách zadržují vodu a nemají negativní vliv na lokální, regionální klima je v rozporu se zkušeností generací, učebnicovými znalostmi, vědeckými pracemi. Argumenty, kterými pánové chtějí dokázat, že uschlý les nemá vliv na vodní režim a tepelné poměry (roční úhrny srážek a oblačnost na Churáňově a průměrné teploty půdy v uschlém a živém lese) nevypovídají nic o změně v dynamice teplot, distribuci sluneční energie a vodní bilanci.
V posledních letech vyšly stovky vědeckých prací, které vysvětlují zásadní význam lesů v regionálním až globálním klimatu a vyzývají k uchování zdravých lesů a obnově lesů degradovaných. Profesoři J. Hruška a J. Kopáček záměrně tyto práce nezmiňují. Rozsah uhynulých lesů a jejich obnovu mohou čtenáři posoudit sami (mapy.cz, stav 2023). Zatímco zdravý les vylučuje volatilní organické látky, které urychlují kondenzaci vodních par nad lesem a které působí na člověka antidepresivně, chůze uschlými porosty a pohled na uschlé kmeny i několik set roků starých stromů depresi vyvolává. Propagátoři bezzásahovosti zde ovšem nalézají uspokojení, neboť, jak říkají „smrt je součástí života“ a oheň je přírodní proces.
Budou se poslanci a MŽP řídit doporučením profesora J. Hrušky a profesora J. Kopáčka a nechají uschnout další smrkové porosty? S lítostí konstatuji, že za tato rozhodnutí nenese nikdo trestně právní zodpovědnost, přestože ignorují varování praktiků, vědecké poznatky, zkušenosti posledních 30 roků i zkušenost generací.
Literatura
Andréassian V (2004) Waters and forests: From historical controversy to scientific debate. Journal of Hydrology, 291: 1 – 27.
Ellison, D., Morris, C. E., Locatelli, B., Sheil, D., et al. (2017) Trees, forests and water: cool insights for a hot world, Global Environmental Change 43, 51–61 Contents lists available at ScienceDirect Global Environmental Change.
Ellison, D., Pokorný, J., Wild, M. (2024) Even cooler insights: On the power of forests to (water the Earth and) cool the planet Glob Change Biol. 2024;30:e17195.
https://doi.org/10.1111/gcb.17195
Hesslerová, P., Huryna, H., Pokorný, J. and Procházka, J. (2018) The effect of forest disturbance on landscape temperature. Ecological Engineering 120, 345-354.
Hesslerová, P., Huryna, H., Pokorný, J., Kozumplíková, A., Vyskot, I., (2022) Změny klimatizační funkce lesních porostů jako následek jejich plošného odumření po gradaci lýkožrouta smrkového. Zprávy lesnického výzkumu 67 (1) : 311-320.
Hojdová, M., Hais, M., Pokorný, J. (2005): Microclimate of a peat bog and of the forest in different states of damage in the National Park Šumava. Silva Gabreta, vol 11: 13- 24, Vimperk 2005.
Pokorný, J., Hesslerová, P., (2022), Aktivní úloha vzrostlého lesa v klimatu, oběhu vody a zadržování živin. Časopis SOVAK, 7-8 2022, str. 16-25.
Jan Pokorny (2019) Evapotranspiration. In: Fath, B.D. (editor in chief) Encyclopedia of Ecology, 2nd edition, vol. 2, pp. 292–303. Oxford: Elsevier.
Ripl, W., (2003) Water the bloodstream of the biosphere. Phil. Trans. R. Soc. Lond. B. 358. 1921-1934
Sheil D.F. (2018) Forests, atmospheric water and an uncertain future: the new biology of the global water cycle. Forest Ecosystems, 5: 19. DOI: 10.1186/s40663-018-0138-
reklama

Dále čtěte |



Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (109)
Slavomil Vinkler
26.5.2025 09:00Lidem se nelíbí a proto nechtějí za žádnou cenu CHKO a NP.
Developeři cítí příležitost neb přece"sežrané lesy jsou na nic" uděláme si lunaparky.
Obě tyto skupiny, jak voliči, tak lobisté developeřů, mají ohromný vliv na poslance. Tak se nedivme.
Poslanci, nenaslouchejte developerům. Podpořte zásahovou údržbu krajiny s vytvářením a podporou biotopů a to i v NP.
s v
26.5.2025 09:44 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
26.5.2025 15:59 Reaguje na s vs v
26.5.2025 17:19 Reaguje na Slavomil VinklerJiří Svoboda
26.5.2025 12:03 Reaguje na Slavomil VinklerPokud nechám souše stát les, se bude spontánně obnovovat velmi podobně, jako když ty usychající stromy vytěžím, zpracuji a mýtinu nechám přirozeně obnovovat. Ty stojící souše mnoho neovlivní, jen budou časem nebezpečné. Také moc nevěřím, že stojící a vytěžené souše budou mít nějaký vliv na vodní bilanci.
Proto bezzásahu nefandím. Jistě lze pár stromů nebo vysoké pařezy a klestí ponechat kvůli zlepšení biodiverzity.
Ti pánové, co se hádají, by, myslím, měli argumentovat mnohem věcněji a ne jeden o voze a druhý o koze.
Jaroslav Řezáč
26.5.2025 14:22 Reaguje na Jiří SvobodaTo, co z půdy si vzal při růstu, zase se navrátí. Na tom není nic složitého.
Složité je akorát ego.
Nebezpečný suchý strom? jste v lese ne na vydlážděném náměstí. KDO SE BOJÍ, AŤ DO LESA NELZE.
Jiří Svoboda
26.5.2025 14:44 Reaguje na Jaroslav ŘezáčCivilizace je i o tom, že člověk z té přírody i něco získá. Z pouhé prosté reprodukce přírody byste umřel hlady (pokud vás nezabije ten padající strom).
Jaroslav Řezáč
26.5.2025 16:22 Reaguje na Jiří SvobodaPak je lepší mít ty lesy hustší a podstatně více
Problematika je spíš někde jinde a to je bezzásahovost, což dává smysl, protože kam se dostane motorová pila, tak tam ten strom v podstatě nezůstane, protože už vznikl " náklad" ekonomicky pohled, proto je levnější je nechat stát na místě. Krátkodobě to sice nemusí být to lepší ale tím, jak se přirozeně obnovuje les a vzrůstá, tak se dostane i na ty uschlé, co stojí. Jde to jen o rozdílné rychlosti tlení, ale obojí dojdou rozkladu.
Jiří Svoboda
27.5.2025 14:59 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPak tu máme koncept Dauerwaldu, kam se holt s pilou musí jednou za 10 let.
Jaroslav Řezáč
26.5.2025 16:27 Reaguje na Jiří SvobodaZ hlediska udržitelnosti je lepší dát přírodě prostor ať udělá co je třeba.
Příroda není supermarket, by se řídila podle toho, co se nám zrovna líbí.
Jaroslav Pokorný
27.5.2025 11:24 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJdeme-li lesem, vidíme všude, kde je jen trochu světla, porost semenáčků. Takže když les padne pod vichřicí, dostanou prostor a hlavně světlo, k bujnému růstu. A prostor dostanou i všechny další rostliny živořící ve stínu velkých stromů.
A požár v Hřensku ukázal, jak rychle si příroda dovede poradit. A že tam narostly břízy? Vadí to snad přírodě?
vaber
26.5.2025 18:49 Reaguje na Jiří SvobodaSpor je o bezzásahovosti. Ti pracovití chtějí do lesů v Np štourat a tvrdí, že když se do lesů v NP, bude štourat a kácet a odvážet poražené stromy ,vytvoříme zdravý les.
Do lesů se štourá všude, hlavně mimo NP a nikdo žádný zdravý les nevytvořil. Všude jsou problémy a všude usychají stromy. Šumavu si vybrali jak hromosvod ,ale ta si žije svým životem a naštěstí dobře zarůstá i bez zásahů lidí.
Pokud nebudou mít lesy vodu a bude příliš teplo ,budou stromy usychat dál a zasahování nebo nezasahování to nezvrátí.
Jaroslav Pokorný
27.5.2025 11:25 Reaguje na vaberZdeněk Charvát
28.5.2025 08:17 Reaguje na Jaroslav PokornýJaroslav Pokorný
27.5.2025 11:26 Reaguje na vaberV tom případě na dané ploše vyrostou nějaké jiné rostliny. Holá pláň tam jistě nezůstane.
Petr Elias
26.5.2025 09:07Slavomil Vinkler
26.5.2025 09:19 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
26.5.2025 09:25 Reaguje na Slavomil VinklerPetr Elias
26.5.2025 10:00 Reaguje naNapovím - první meteostanice skončila v roce 1952, druhá funguje od 1987.
Ale jsem rád, že už neblábolí o 1000Wm2, ale snížil to na 240-480. Slušný pokrok. :D
Slavomil Vinkler
26.5.2025 10:15 Reaguje na Petr EliasPříkon záření dopadajícího na povrch zemské atmosféry činí přibližně 1360 W/m2.
V našich podmínkách činí globální radiace na vodorovném povrchu:
v letním poledni max. 1 000 až 1 050 W/m2 být hodnota krátkodobě i přes 1 100 W/m2,
Místně záleží i na úhlu dopadu.
Pozor průměrná hodnota je vodorovně, na nekolmé povrchy je to i více.
Co tak číst ?
Petr Elias
26.5.2025 11:06 Reaguje na Slavomil VinklerRoční průměr je v našich podmínkách mnohem nižší. I těch 240-480 je slušně přestřelený. :D
Petr Elias
27.5.2025 08:27 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
27.5.2025 20:00 Reaguje na Petr EliasTo má být argument??? .
Petr Elias
27.5.2025 20:41 Reaguje na Slavomil VinklerJaroslav Řezáč
26.5.2025 17:24 Reaguje na Petr EliasSlavomil Vinkler
27.5.2025 06:34 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPro troly: nahoře asi 1400W, dole asi 1100 nebo o něco míˇn podle průhlednosti ovzduší a úhlu dopadu. A o půlnoci skoro 0.
Petr Elias
27.5.2025 08:42 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
27.5.2025 19:59 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
27.5.2025 20:14 Reaguje na Slavomil VinklerLadislav Metelka
27.5.2025 08:49 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
27.5.2025 09:01 Reaguje na Ladislav MetelkaMinule tady lidi vyšilovali kvůli měření na jednotlivých stanicích. Prý není možné kombinovat staré způsoby měření s těmi novými .... :)
Ladislav Metelka
27.5.2025 09:07 Reaguje na Petr EliasLadislav Metelka
27.5.2025 09:09 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
27.5.2025 09:13 Reaguje na Ladislav MetelkaLadislav Metelka
27.5.2025 09:17 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
27.5.2025 10:33 Reaguje na Ladislav MetelkaRadek Čuda
26.5.2025 12:41 Reaguje na Michal UkropecMám totiž obavu, že u většiny z nás, diskutujících, je to spíše o nějakých našich subjektivních dojmech, než o reálné schopnosti kvalifikovaně oponovat tvrzením a argumentů ať jedné, či druhé strany.
Co na tam nerozumíte?
Z uschlého lesa se voda nevypařuje, sluneční energie ohřívá povrch země a od ohřátého povrchu se ohřívá vzduch, který stoupá rychle vzhůru turbulentním prouděním, nasává vzduch z okolí s vlhkostí, a tak se krajina vysušuje, takový ohřátý vzduch brání tvorbě oblaků a vlhkost se nevrací zpět jako odpolední déšť. Tak se hřebeny Šumavy změnily z chladičů v radiátory a vysoušeče. Stačí nad suchými porosty letět letadlem, rogalem.
Petr Elias
26.5.2025 13:09 Reaguje naRadek Čuda
26.5.2025 15:22 Reaguje naJaroslav Pokorný
27.5.2025 11:30 Reaguje naJarek Schindler
27.5.2025 20:41 Reaguje na Jaroslav PokornýJaroslav Pokorný
28.5.2025 08:25 Reaguje na Jarek SchindlerMichal Ukropec
26.5.2025 20:55 Reaguje na Radek ČudaLukáš Vítek
26.5.2025 13:13ztráty lesů jsou na desítkách tisíc hektarů jenom v NPŠ.
Máte pravdu, že ztráty na lesích jsou i v hospodářských lesích a jsou na mnoha místech lesy opravdu poškozeny.
To je však jedno z druhým a třetím, což je více zabetonovaných ploch a máme na straně ekosystémových služeb lesa ztrátu. Došlo k narušení rovnováhy.
Kůrovec se přenesl z parků i na hospodářské lesy, znám ututlané kauzy na lesích soukromých vlastníků.
Autor apeluje na to, že potlačování této pravdy o funkci lesů a jejich významu v klimatu již nelze přehlížet a také v podstatě apeluje na to, aby se přestalo s hazardem bezzásahovosti bez odpovědnosti. Ať si tam udělají bezzásah, ale les musí být chráněn a odpovědnost je na tom, kdo rozhodnutí učinil a nikoliv jak dnes, nikdo v parcích za nic neodpovídá.
Kam půjde po ztrátách lesů sluneční energie? Asi do tepelného výkonu, který je nežádoucí, neboť vysušuje krajinu tím, že vytahuje vlhkost.
Mně to přijde tak jasné, protože to vidím dnes a denně v přírodě a jak se mění za posledních 10 let. Prudké slunce, slábnutí skleníkového efektu, dokáže sluneční energie v té největší prudkosti zničit úrodu za týden, ale průměrně to vychází, že se nic nemění.
Lukáš Vítek
26.5.2025 14:15 Reaguje naJsou to historické zkušenosti, které jsou ignorovány.
Honza Honza
26.5.2025 16:05 Reaguje na Lukáš VítekNa druhou stranu, vytvoříte-li poušť- klidně odlesněním, nevhodnou agrotechnikou, což se prokázalo, na poušti neprší, kdyby tam pršelo, nebyla by tam poušť. Takže lesy a vegetace nějakou úlohu i globálněji nejen lokálně mají. Vše souvisí se vším a někdy následek je i příčina.
Je to přeměna sluneční energie, jinak tato energie vytváří tepelný výkon.
Honza Honza
26.5.2025 17:37 Reaguje naJak ale tato funkce směřuje k přitahování vody z moře je dle mě sporné. Přesto: na poušti neprší, vytvoříme-li uměle poušť přestane tam i pršet. Stalo se to na Velkých planinách v Americe, kde sice není les, ale byla tam vegetace. Pokud tuto přirozenou vegetaci zničíme, vítr odvane půdu, žádná vegetace tam už nevyroste, přestane krajimnu ochlazovat, za velkého vedra se teplota zvýší natolik, že všechna voda se totálně vypaří. Proto úvahy o ovliv. vegetace globálně mají své opodstatnění.
Petr Elias
26.5.2025 21:56 Reaguje na Honza Honza1) Na Velkých pláních je situace region od regionu jiná. V některých částech prší docela dost, v jiných méně.
2) V centrální části se střídají období kdy víc prší s období such. Třeba dvacátá léta byla naopak docela deštivá a zimy mírné. Ve třicátých bylo sucho.
Jaroslav Pokorný
27.5.2025 11:42 Reaguje na Honza HonzaOtázka je, která poušť. Před několika lety nás v Izraeli, v poušti Negevu, překvapila průtrž mračen s takovými záplavami, že v nich zahynulo 9 izraelských vojáků, kteří právě v poušti cvičili. A u Mrtvého moře, pár let před tím, povodeň - nebo záplava(?) - z Judské pouště, spláchlo celou vesnici. Obdobně z druhé strany, z Jordánska, měl byste vidět ty kaňony ve skalách, vyerodované vodními přívaly.
Jaroslav Pokorný
27.5.2025 11:38 Reaguje naHonza Honza
26.5.2025 15:55- nelze zpochybnit úlohu (vzrostlých, funkčních) lesů, ověřenou celosvětově, praxí (Pokorný), je možno srovnávat se Středomořím (x Vítek): prudké erozní deště přicházejí i k nám
- nové výzkumy (Hruška) prokázaly, že kůrovec žádné výrazné změny půdní vlhkosti nezpůsobil. Proč asi- tak by to mohli nějak vysvětlit (částečně to uvedli): kůrovcový zásah nebyl úplně plošný- jako by došlo u vykácení na úplnou holinu), les se začal rychle obnovovat- jako včasná výsadba po hospodářském kácení, pomohlo mrtvé dřevo, původní les byl třeba přehuštěn, v daný čas za sucha bylo více stromů než mohl les zvládat, šlo o setrvačnost procesu, neblahé následky se projeví později
Závěr: ani šetrné hospodářství nemusí vést k poruše vodního režimu, mineralizaci půdy (rovněž prokázáno), tyto závěry (Hruška) nedokládají prospěšnost kůrovce- obnova lesa se sice urychlí, to ano, ale v NP není z čeho (přípravné dřeviny s meliorační funkcí, atd. nejsou) k žádoucímu pestrému lesu nedojde, opět vznikne stejnověký smrkový les, po čase až se stávající mrtvé dřevo rozpadne, bude mrtvé dřevo v lese scházet, budou scházet staré stromy, poškozené polomrtvé stromy pro hmyz, prostě funkce lesa se logicky v každém případě poškodí.
Je to proto, že NP není (a ještě dlouho nebude, pokud správně nezasáhneme) normální, přírodní, funkční. Schází i velcí spásači pro diverzitu. NP má i jiné funkce- i rekreační, je nutno brát v úvahu i požární hledisko.
Prostě naše NP nejsou rozlehlá Sibiř, podle toho je nutno se k nim chovat.
Myslím že současné zkoušky pro puberťáky na SŠ vyžadují vyšší intelekt než vyslovit tento názor. Že by vědecké kapacity se už konečně nějak na tom shodli?

Walter Bitterlich
26.5.2025 20:10Honza Honza
26.5.2025 21:17 Reaguje na Walter BitterlichZároveň pro přírodovědce je to popud, aby se chovali rozumněji, aby přírodě skutečně prospívali, na tuto činnost sami měli prostředky a nedrželi se nějakých škodlivých fiktivních teorií, kt. škodí všem a všemu.
Jaroslav Pokorný
27.5.2025 11:47 Reaguje na Honza HonzaTo si mohou dovolit vlastníci velikých komplexů. Malí vlastníci hledí především na ekonomický zisk. Takže smrky, smrky.
Jarka O.
26.5.2025 22:57To znamená, že "přirozená obnova" bez lesníka na holinách nefunguje tak, jak tvrdí vědci, protože chybí semenné stromy. Stromky, které nevyklíčily v době před a krátce do katastrofě, už v degradované půdě bez lesního mikroklimatu nevzejdou. Břízy z náletu ano, ale smrk není bříza.
V lese musí platit lesní zákon, bylo to tak i v NP v 90.letech.
vaber
27.5.2025 08:01 Reaguje na Jarka O.V té době se sázely smrky bez problémů , bylo to ještě před začátkem kůrovce. Takže je otázka co na kůrovec zbylo k sežrání.
Když na Šumavu přišel kůrovec na vrcholcích byly již jen velice mladé stromy, tak 10let staré.
Jarka O.
27.5.2025 20:33 Reaguje na vaberJarka O.
27.5.2025 20:35 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
27.5.2025 20:42 Reaguje na Jarka O.Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Petr Elias
27.5.2025 20:47 Reaguje na Jarka O.Majka Kletečková
28.5.2025 00:09 Reaguje na Jarka O.Pokud se týká wattů, ještě nedoceňujeme klimatickou funkci lesa.
Jarka O.
27.5.2025 20:40 Reaguje naPetr Elias
27.5.2025 20:58 Reaguje na1) https://maps.app.goo.gl/UPV7JjGrS7kYL7Av9
2) https://maps.app.goo.gl/gzKvoUzW2xMRqF496
3) https://maps.app.goo.gl/CNkAWS5NJ2G3YHcx8
Břetislav Machaček
27.5.2025 10:23včetně požárů a různých kalamit. Člověk se ale nechtěl spoléhat pouze na
přírodu a sbírat náhodně vyrostlé obilí, ale začal ho pěstovat. Nechtěl
půl dne v pralese hledat rovný strom a začal si takové stromy pěstovat. To byl ale člověk závislý na přírodě, což jsme stále, ale už si to mnozí ani neuvědomují. Potraviny kupují v krámech a nechápou, že je jiní pěstují a chovají zvířata a kritizují je za to, že jim plní regály. Mnozí nechápou, že s bezzásahy bude les méně hospodářsky využitelný a že bude scházet rovný masiv, který nahradí slisovaná chemická dřevotříska. Je toto správná cesta a nebo pouze návrat k nicnedělání a budoucí nouzí? Víte můj názor je, že i vědci by si měli v praxi zkusit všechny své teorie a zda by je to uživilo. Práce na poli plného plevele bez chemie a strojů s motykou v ruce by jim neškodila stejně, jako z bezzásahu plného padlých kmenů dostat na pilu jeden rovný kmen ze sta mrzáků. To by se zapotili ho vynášet bez techniky
z lesa přes ty padlé souše a nebo si vystačí pouze z dřevotřískou ze
stromů na okraji lesa? Koho les živí, tak má na něho jiný názor, než
příživník placený z jeho daní. Kdysi jsem slyšel názor, že chudý vědec
hledá způsob, jak lidskou práci zefektivnit, aby uživila i jeho, ale
dobře placený do takové práce klidně hází vidle, protože si myslí, že
ty peníze padají z nebe(nebo na dluh). Něco na tom bohužel pravdy je,
protože nám přibývá vědeckých pracovišť, které se zabývají návratem
k nicnedělání a nikoliv zvyšováním efektivity lidské práce. Je to už
pouhá rozežranost z dostatku, či dokonce nadbytku, kde se plýtvá
s hodnotami vytvořenými pro nás předky. Les necháme kůrovci a ohni,
když máme jiných lesů ZATÍM dost a děláme z toho modlu a budoucnost.
Můj kamarád bývalý revírník má názor, že by Hrušku a spol. hnal z
revíru holí a zastavili by se až ve Stromovce v Praze, kde si mohou
vyzkoušet v praxi ten bezzásah, ale u něho v lese nikoliv.
Petr Elias
27.5.2025 10:30 Reaguje na Břetislav MachačekJen tě musím upozornit na to, aby sis na to ,,příživnictví,, dal pozor. Ono by se ti mohlo stát, že dostaneš přes papulu, až to někomu řekneš do očí. :)
pavel peregrin
27.5.2025 19:24 Reaguje na Petr EliasPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Petr Elias
27.5.2025 20:00 Reaguje na pavel peregrinPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Břetislav Machaček
28.5.2025 10:28 Reaguje na pavel peregrintakto řešil taky jednoho provokatéra a nakonec ho
to stálo několik desítek tisíc za bolestné a trvalé
následky. Blbovi zůstala na obličeji jizva, když po
obyčejné facce upadl a udeřil se o nábytek. On na
"ruční" reakci asi dokonce čekal, protože přišel do hospody s kamarádem ochotným dosvědčit, že byl
mým kamarádem po slovní výměně fyzicky napaden.
Mimochodem jsem si vzpomněl na diskutéra Kašpárka.
Copak s ním asi je? Já pana Eliáše ignoruji, což ho vytáčí tak, že si mne záměrně vyhledává i na jiných diskusních fórech, ale i tam má smůlu, protože s
provokatéry nediskutuji.
Petr Elias
28.5.2025 10:48 Reaguje na Břetislav Machaček2) A zrovna s tím příživnictvím bys neměl moc šermovat. Celý život jsi dřepěl v kanclu na zadku za státní prachy a dloubal se v nose. A posledních dvacet let dřepíš v zaprděném bytečku, dloubeš se v noci a vyprávíš pohádky o tom, jaký jsi to býval budovatel.
3) Břéťo, už ti to píšu po několikáté. Nevytáčí mě to. Je mi to úplně buřt - ty ze sebe děláš dobrovolně trotla, já se ti jen směju. A že se ti směju i jinde? Kdo by se ti nesmál, když jsi se na novinkách vyprofiloval na ruského dědouška. :D
Jaroslav Pokorný
27.5.2025 11:52 Reaguje na Břetislav MachačekMajka Kletečková
28.5.2025 00:17 Reaguje naPetr Elias
28.5.2025 07:23 Reaguje na Majka KletečkováSlavomil Vinkler
27.5.2025 19:55 Reaguje na Jaroslav PokornýSlavomil Vinkler
27.5.2025 19:57 Reaguje na Slavomil VinklerPetr Elias
27.5.2025 20:10 Reaguje na Jaroslav PokornýJaroslav Pokorný
27.5.2025 22:21 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
28.5.2025 07:24 Reaguje na Jaroslav PokornýVladimir Mertan
28.5.2025 07:07 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
28.5.2025 07:22 Reaguje na Vladimir MertanTak ten byl fakt dobrej!
Ale máš pravdu - on má zkušenosti, které nikdo jiný nemá. Jak tu třeba kdysi psal, že v lesích nechává na hromadách pletivo, protože se za pár let rozpadne... :D A existuje celá řada podobných ptákovin co plácá... :D
Jaroslav Pokorný
28.5.2025 08:30 Reaguje na Petr EliasJarek Schindler
27.5.2025 21:02 Reaguje na Jaroslav PokornýJaroslav Pokorný
27.5.2025 22:21 Reaguje na Jarek SchindlerJarka O.
27.5.2025 21:20Trochu jiný výzkum - strom, který odpuzuje blesky.