Senát chce mírnější snižování emisí vozidel, než jak navrhuje EK
Mírnější snižování emisí nových automobilů podporuje také vláda, k unijnímu návrhu je podle ministra průmyslu a obchodu Tomáše Hünera (za ANO) "zdrženlivá". "Nařízení bude mít samozřejmě velký dopad na český automobilový průmysl, který zajišťuje devět procent hrubého domácího produktu a 25 procent exportů České republiky a zaměstnává přímo 150.000 osob a nepřímo 400.000 občanů," řekl senátorům.
Český automobilový průmysl je podle ministra vysoce konkurenceschopný ve vývoji a výrobě spalovacích motorů, ve výrobě elektrických pohonů si pozici teprve začíná budovat. Zájmem České republiky by měl být tedy pozvolný, nikoli skokový nástup elektromobility, jak navrhuje Evropská komise, dodal Hüner.
Evropská komise podle něho navrhuje, aby výrobci byli povinni snížit průměrné emise u jejich nově registrovaného vozového parku v Evropské unii o 15 procent do konce roku 2025. Do konce roku 2030 se navrhuje snížení o 30 procent oproti roku 2021.
Senát chce, aby cíl pro rok 2015 činil deset procent nebo aby nebyl závazný. Pro rok 2030 by podle horní komory mělo být stanoveno snížení o pětinu až čtvrtinu proti roku 2021, stojí v usnesení. Je v souladu s postojem vlády.
reklama