Senát je proti zavedení každoročních technických prohlídek starších vozidel
"Starší vozidla mají obvykle více závad, častěji se účastní nehod a představují vyšší podíl vozidel s vysokými emisemi. Každoroční kontrola starších osobních a lehkých užitkových vozidel může významně přispět ke snížení počtu nehod a škodlivých emisí," zdůvodnila návrh Evropská komise. Nová pravidla zohledňují podle ní narůstající počet elektromobilů na evropských silnicích a mají rovněž reagovat na nově vznikající technologie.
Návrh má také zvýšit ochranu spotřebitelů před hrozbou stočených tachometrů. Údaje by musely zaznamenávat i jiné subjekty než stanice technické kontroly, což by podle Senátu vedlo k administrativní zátěži. Komise vyžaduje, aby členské státy zaznamenávaly údaje z počítadel ujetých kilometrů do vnitrostátních databází a v případě nové registrace je zpřístupňovaly ostatním členským státům.
Senát se zabýval také navrženou změnou emisních norem CO2 pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na dosažení emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos. Senát rychlé představení změny uvítal, v souladu s postojem vlády pokládá za vhodnější prodloužení období na pět let. "Budeme to prosazovat v rámci celkové revize emisních cílů," řekl Kupka.
Horní komora chce také revizi emisních norem pro nová těžká vozidla. S ohledem na konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu žádá přehodnocení emisních cílů pro osobní a dodávkové automobily pro rok 2035, kdy už nemá být možný prodej nových vozidel se spalovacími motory.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Richard Vacek
8.7.2025 09:12V tomto případě by se na jednu stranu musely dát ztráty z nehod vzniklých špatným technickým stavem, kterému by se dalo technickou kontrolou předejít.
A na stranu druhou náklady na častější technické kontroly - vybudování hustší sítě stanic, přijatí technici by chyběli jinde, extra utracené peníze za kontrolu, ztráta času, ...

Česko v Bruselu opět prosazovalo zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od 2035
Handelsblatt: Brusel se chystá prolomit zákaz prodeje aut se spalovacími motory
Ředitelství silnic pokračuje v přípravě přeložky I/9 na Českolipsku, doplní podmínky ekologů