https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/silnicari-provedli-prvni-etapu-obnovy-starobyle-aleje-z-bohdance-do-neratova
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Silničáři provedli první etapu obnovy starobylé aleje z Bohdanče do Neratova

17.11.2024 19:06 | LÁZNĚ BOHDANEČ (ČTK)
Opatovický kanál ze silnice do Neratova.
Opatovický kanál ze silnice do Neratova.
Foto | Petr1888 / Wikimedia Commons
Silničáři letos udělali první etapu obnovy staré lipové aleje z Lázní Bohdaneč do Neratova na Pardubicku. ČTK to řekl Michele Vojáček ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Podařilo se to po více než deseti letech jednání a hledání kompromisů, jak rozsáhlé může být kácení a prořezy.
 
Starobylé stromořadí s desítkami lip vede kolem Opatovického kanálu dokončeného v 16. století, který je technikou památkou. Některé stromy podle odborníků pamatují ještě Pernštejny. Staré lípy dožívají a ohrožují na úzké komunikaci provoz. Obnova aleje je rozdělená na dvě části, navíc chtějí silničáři komunikaci opravit.

Podle Vojáčka se letos povedlo pokácet stromy, které byly v nejhorším stavu, dřeviny ošetřit a vysázet nové, to vše v úseku od areálu Rybničního hospodářství k odbočce k restauraci u Čochtana. Část měří 381 metrů. Obnova aleje, kde žijí i vzácní živočichové, zajímá ekologické aktivisty. Spolek Chráníme stromy se jí věnuje od roku 2013.

"V té době se objevil ze strany správy silnic první návrh, který tehdy znamenal téměř plošné vykácení aleje. Do řízení jsme se tehdy zapojili a s pomocí řady odborníků na ochranu přírody i s pomocí veřejnosti se podařilo tento brutální návrh zarazit," řekl ČTK Miroslav Seiner ze spolku.

Spolek se opakovaně odvolával, ale podle Seinera se postupně podařilo dojít ke kompromisům. Aktuálně městský úřad v Bohdanči opakuje správní řízení kvůli poslednímu odvolání, které spolek podal. "V něm už ale aktuálně řešíme jen detaily, to podstatné je už rozhodnuto," řekl Seiner.

Aktivisté v minulosti žádali o to, aby spojka mezi Neratovem a Bohdančí vedla jinudy, aby silničáři zhruba 600 metrů komunikace vybudovali jinde. "Navrhli jsme konkrétní trasu a stále si myslíme, že by byla nejlepším řešením. Současná cesta by měla ideálně zůstat jen pro cyklisty a pěší. Bylo by to řešení vhodné pro lidi z Neratova i pro ochranu technické památky i pro přírodu v cenné aleji," řekl Seiner.

Podle starosty Josefa Štěpanovského (ODS) je jízda po silnici nebezpečná. Hodně času se promarnilo odvoláváním. "Je to tam nebezpečné. Aby se silničáři nedivili, až to tam někoho zabije. Jel jsem tam autem a spadla na mě větev. Kdybych jel na kole, mohlo se mi něco stát. Ekologické spolky si asi tohle neuvědomují," řekl ČTK starosta.

Silničáři mají na opravu komunikace udělanou projektovou dokumentaci a čekají, jak dopadne odvolání. Silnice je úzká a dvě protijedoucí auta se na ni nevejdou. To by měly vyřešit výhybny. Druhá plánovaná část obnovy aleje je v části od odbočky u restaurace u Čochtana po centrum obce Neratov, délka je 780 metrů.

"Celková oprava komunikace může začít až s časově dostatečným odstupem od provedené revitalizace, a to po odsouhlasení příslušných odborů životního prostředí," řekl Vojáček. Termíny silničáři zatím nedovedou odhadnout, dodal.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.11.2024 20:49
Ta dlouhá větev-"závora" (třetí zprava) měla být už dávno ufiknutá. Jinak palec hore!-)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist