https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/skoda-enyaq-iv-je-nejprodavanejsim-elektromobilem-na-ceskem-trhu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Škoda Enyaq iV je nejprodávanějším elektromobilem na českém trhu

31.1.2022 01:00 | MLADÁ BOLESLAV (ČTK)
Enyaq iV je první sériový vůz Škody na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Vyrábí se v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi.
Enyaq iV je první sériový vůz Škody na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Vyrábí se v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Prvním velkosériově vyráběným elektromobilem značky Škoda byl minivůz Citigo-e iV, který na podzim 2019 nahradil ve výrobě verzi se spalovacím motorem. Zaznamenal velký úspěch a vyprodal se v rekordním čase do předloňského podzimu, kdy byla jeho výroba ukončena. V září 2020 měl premiéru nový zástupce mladoboleslavské značky mezi elektromobily, luxusní SUV Enyaq iV, které se rázem stalo nejprodávanějším elektromobilem na českém trhu. V pondělí 31. ledna se představí v nové variantě kupé, která doplní současné provedení.
 

"Představením vozu Enyaq iV vstupuje Škoda Auto do nové éry. Je to první čistě elektrický vůz Škoda na bázi modulární platformy pro elektromobily. Díky dlouhému dojezdu, krátkým nabíjecím časům, snadnému ovládání a dostupným cenám nabízí vůz Simply Clever elektromobilitu," uvedl předloni v září při prezentaci nového vozu předseda představenstva automobilky Thomas Schäfer.

Enyaq iV je první sériový vůz Škody na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Vyrábí se v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Vůz je dlouhý 465 cm, což je o pět cm méně než největší SUV Škody Kodiaq.

Sériová výroba nového modelu byla zahájena v listopadu 2020 a s jeho prodejem začala automobilka následující rok v květnu. V nabídce má vůz pohon zadních nebo všech kol, tři výkonové stupně od 132 do 195 kW a dvě různé kapacity baterie 62 a 82 kWh, které jsou umístěné v podlaze auta. Doba dobíjení do úplného nabití je v závislosti na kapacitě baterie šest až osm hodin. Umožňuje také dobíjení na rychlonabíjecích stanicích na stejnosměrný proud s výkonem až 125 kW, kde dobíjení baterie z pěti na 80 procent kapacity trvá v ideálním případě 38 minut. Výrobcem udávaný dojezd na jedno nabití může za ideálních podmínek činit až přes 530 kilometrů. Cena vozu aktuálně začíná od 1 125 000 Kč, varianta s vyšší kapacitou baterie stojí od 1 255 000 Kč. Objem zavazadlového prostoru má v základním uspořádání 585 litrů.

V loňském roce se v ČR prodalo 2646 elektromobilů, jejich tržní podíl činil zhruba 1,3 procenta. Nejprodávanějším elektromobilem v Česku byla s velkým náskokem právě Škoda Enyaq iV, které se prodalo 738 kusů. Na druhém místě skončil Hyundai Kona Electric (206 prodaných kusů) a třetí byla Tesla Model 3 (201 kusů).

Motorističtí novináři na modelu Enyaq iV většinou oceňují jeho pohodlí, komfortní výbavu i praktičnost. Enyaq iV získal titul nejoblíbenějšího vozu roku 2022 ve Švýcarsku a probojoval se také mezi sedm finalistů letošní ankety evropské Auto roku, jejíž vítěz bude vyhlášen 28. února.

Vedoucí podnikové strategie a inovačního managementu Christian Schrader před nedávnem oznámil, že do roku 2030 budou nejméně polovinu modelového portfolia automobilky Škoda tvořit elektromobily. Značka nyní chystá nejméně tři další čistě elektrické modely, které budou cenou i velikostí pod modelem Enyaq iV.

Za první elektromobil vyráběný na českém území je možné považovat Škodu Eltra, která vznikla v roce 1991 přestavbou Škody Favorit a jejíž produkci obstarával závod plzeňské společnosti Škoda Engineering v Ejpovicích. Většina z těchto vozů, kterých bylo vyrobeno přes 200 kusů, směřovala na exportní trhy, zejména do západní Evropy, několik jich používala také Česká pošta. V letech 1995 až 1996 vyráběla Škoda v Ejpovicích lehký dvoumístný užitkový elektromobil Beta, kterého vzniklo zhruba 100 kusů. Později byla postavena verze se spalovacím motorem a sériovou výrobu převzal společný podnik Škoda Tatra v Příboře.

Mladoboleslavská automobilka dodala v loňském roce celosvětově 878.200 vozů, meziročně jde o pokles o 126.600 aut. Důvodem poklesu je pandemie koronaviru i krize s nedostatkem čipů do palubní elektroniky. Ve svých třech tuzemských závodech Škoda loni vyrobila 680.287 vozidel, což je meziroční pokles o 9,2 procenta. Na českém trhu Škoda prodala téměř 71 000 vozů a její tržní podíl činil 34 procent, tedy o tři procenta méně než v roce 2020. V letošním roce automobilka hodlá prodat 73 000 vozů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

31.1.2022 01:19
naprosto neprodejné...kdo si koupí z druhý ruky když neví, jestli dojede za bránu bazaru...ekonomicky to nedává žádný smysl...a tedy ani ekologicky. V zimě se dojezd snižuje a v čase taky...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.1.2022 07:25
Reklamní článek, na téměř neprodejnou počítačovou plechovku !
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

31.1.2022 11:47
Víc jak dvoutunová SUV obluda za cca 1,15 mega v základu ... udržitelná mobilita v praxi:-).
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

31.1.2022 12:11
Elektrický pohon je pokrok, ovšem dokud se nevyřeší efektivní skladovéní elektrické energie nebo efektivní výroba v nějakém článku z dostupných materiálů tak je použitelný bud pod trolejí nebo v halách a prostranstvích s dostupnými nabíječkami.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

1.2.2022 08:36
Tak si to koupilo pár firem a možná jednotlivců , co se potřebovaly zeleně blejsknout. Trh se nasytil , na běžné ježdění za ty prachy je to nesmysl. Škoda tomu dala přednost kvůli průměrným emisím. Zima plechovku prověří.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist