Skončila ražba Blanky, aktivisté ji označili za „tunel lží“
Poslední zeminu z téměř milionu kubíků slavnostně naložili na důlní vozík primátor Bohuslav Svoboda spolu s náměstkem Karlem Březinou a ředitelem Metrostavu Pavlem Pilátem. Podle primátora jsou všechny zásadní problémy stavby minulostí a tunel čekají jen běžné stavařské problémy. „Za deset let si nikdo nevzpomene, kolik tunel stál, ale všichni budou vnímat, že doprava v Praze funguje jako v jiných velkoměstech,“ prohlásil Svoboda. Podle něj bude otevření tunelu zásadní i pro ochranu historického centra.
Naopak podle aktivistů je Blanka součástí zastaralého plánu, který se prodražuje. „Podle původního harmonogramu měla být Blanka otevřena letos na podzim. Nyní je v troskách jak harmonogram, tak rozpočet stavby,“ říká mluvčí iniciativy Auto*Mat Vít Masare. Podle něj je stavba dražší o jedenáct miliard, což je třetina rozpočtu celé Prahy. To znamenaná, že každý Pražan již za stavbu zaplatit 20 tisíc korun. A dalších deset tisíc ještě přidá. Odpůrcům vadí i fakt, že dosud není jasné, kdo za zdražení může a jak bude potrestán. „Zahájili jsme přezkoumávání všech smluv, kolem 15. září budou výsledky k dispozici,“ řekl novinářům primátor Svoboda. Vedení města si prý dá pět dní na prostudování výsledků práce právní firmy a veřejnost se vše dozví po 22. září.
Podle kritiků je ale hlavní problém v tom, že tunel dopravě nepomůže. Sice zřejmě ubude aut na Praze 7, ale naopak více aut bude jezdit přes jiné čtvrti. „Nemluví se například o tom, že silnice, které budou auta přivádět, se změní v dálniční přivaděče,“ říká Alena Rybníčková z organizace Pražské Fórum. Což je podle ní nelegální, protože nikdo neposuzoval u těchto staveb vliv na životní prostředí. Aktivisté Pražského Fóra upozornili na problémy tunelu během slavnostního ukončení ražby velkým plakátem s nápisem „Tunel lží“.
S nepotřebností tunelu ale primátor Svoboda nesouhlasí. „Není to tunel, který by Praha nepotřebovala. Naopak, je to stavba zásadní. A za pět let o tom budou všichni přesvědčeni,“ říká Svoboda. Stejná situace prý v minulosti byla s jiným pražským tunelem - Mrázovkou. A na něj si prý dnes také nikdo nevzpomene. „Ano, bylo to drahé. Ano, trvá to dlouho. Ale je to pro Prahu důležité,“ shrnul postoj radnice Svoboda.
V tunelu teď budou následovat dokončovací práce – obezdívky tubusu a dokončovací práce veškerého zázemí. Začnou se budovat silnice a také budoucí křižovatky. Z tunelu zmizí těžká technika a většina prací se přesune pod zem. Díky tomu by se mělo ulevit Pražanům. Postupně se jím začnou vracet chodníky a přestanou jezdit těžké nákladní vozy se zeminou. Zůstane ale doprava materiálu a betonu na dokončovací práce.
Budoucí komplex tunelů by měl mít délku přes šest kilometrů a stane se součástí severozápadní části Městského okruhu. Stavbu začala v roce 2007 a měla být dokončena letos. Původně měl tunel stát necelých 27 miliard korun. Aktuální odhad nákladů je 37,9 miliard Kč.
reklama
Skončení ražby tunelu Blanka


Dále čtěte |
Online diskuse
Zajímavé je,... - 7. 9. 2011 - Rostislav AdamViditelně, soudruhu, žijete mimo realitu. Zejména nové autobusy Euro 4, snad i Euro 5 splňují, možná ještě vyšší kritéria. A dnes masově dochází k výměně vozového parku.Co se týká ekonomiky, je ekonomika naprostá pitomost. Co se předražených cyklostezek týká, je to jen pár případů, kdy si někdo chce namastit kapsu(v Praze nějaký kamarádíček vlivného člověka na magistrátu) a vůbec nikdo se neptá cyklistů, zda jim dané řešení vyhovuje. Třeba "Vysočanská cyklostezka" má tolik vad, že je dopravními cyklisty málo využívána. "A ještě jeden závěr hošíku,když budou cyklisté jezdit tak jak se vy tady prsíte,bez helmy a kašlat jako vy na předpisy,bude dost materiálu na transplantace,a i na mně se dostane ledvina brzy." Nerozumíte, ani jste nikdy nepochopil, co jsem vám o tomhle psal. "Jo a na závěr:lhaní ponechám na lidech jako jste vy." Zatím jste tady lhal vy. |