https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/sobotka-chce-zvazit-presun-evropskych-penez-do-elektromobility
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Sobotka chce zvážit přesun evropských peněz do elektromobility

25.1.2017 11:43 | PRAHA (ČTK)
"Vláda by měla primárně připravit systémové nástroje, určitě by měla jít touto cestou," řekl novinářům na dotaz, zda ministerstva elektromobily používají. Ilustrační foto.
"Vláda by měla primárně připravit systémové nástroje, určitě by měla jít touto cestou," řekl novinářům na dotaz, zda ministerstva elektromobily používají. Ilustrační foto.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Vlada.cz
Jako prevence před opakováním smogových situací, které trápí v posledních dnech Česko, by podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) mohlo působit mimo jiné větší rozšíření používání elektromobilů v Česku. Ministrům proto navrhne, aby zvážili přesun peněz z evropských fondů do elektromobility. "Vláda by měla primárně připravit systémové nástroje, určitě by měla jít touto cestou," řekl novinářům na dotaz, zda ministerstva elektromobily používají. Dodal, že chybí hlavně síť nabíjení.
 

"Vláda se musí postarat o to, aby byla infrastruktura. Když se podíváte na hustotu nabíjecích stanic, tak to není dobrá situace," konstatoval. V hlavním městě, kde je situace lepší, vidí Sobotka používání elektromobilů vládními úřady jako perspektivní. Připomenul, že některé úřady už auta na elektropohon používají.

Opatření proti znečišťování ovzduší budou ministři probírat na dnešním jednání kabinetu. Sobotka před jednáním novinářům zopakoval, že města by měla víc používat možnosti, které jim dává zákon pro boj se smogem. Regulační řády ani nízkoemisní zóny zatím neplatí nikde, uvedl s tím, že Praha už zónu alespoň připravuje. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) je jeho úřad připraven poskytnout samosprávám odbornou pomoc, nástroje pro boj se smogem si ale musejí vypracovat samy.

V Česku nyní jezdí kolem tisíce elektromobilů a zhruba 15.000 vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Národní akční plán čisté mobility, který přijala vláda, počítá s tím, že do roku 2025 bude v ČR 95.000 elektromobilů a aut na hybridní pohon. Překážkou většího rozšíření elektromobilů je až trojnásobná cena proti vozům se spalovacím motorem. Nejlevnější elektromobil vyjde na zhruba 600.000 Kč. Loni ministerstvo životního prostředí vypsalo dotační program na nákup ekologických vozů za 100 milionů Kč.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) minulý týden uvedl, že jeho resort chce letos vypsat dotační tituly na stavbu dobíjecích stanic pro elektromobily za téměř miliardu Kč. Cena za vybudování dobíjecí stanice je u běžných "pomaludobíjecích" stanic (o výkonu do 22 kilowattů) kolem 200 tisíc až 300 tisíc korun, u rychlodobíjecích stanic (výkon do 50 kilowattů) se jedná o rozmezí kolem 1,5 milionu až dva miliony korun.

Počet stanic pro elektromobily plánuje významně rozšířit i energetická společnost ČEZ. Loni v listopadu firma oznámila, že díky podpoře Evropské komise do roku 2018 postaví 42 nových rychlodobíjecích stanic. Kromě ČEZ provozují dobíjecí stanice v ČR také Pražská energetika nebo E.ON.

Přesný počet dobíjecích stanic pro elektromobily v ČR není jednoduché určit, národní statistika neexistuje. Profesionálních stanic je podle odhadu odborníků přes 100. Situace by se měla zlepšit, ve Sněmovně míří k závěrečnému schvalování novela zákona upravující povinnosti provozovatelů dobíjecích stanic. Počítá mimo jiné s tím, že veřejné dobíjecí stanice budou v centrální evidenci, kterou povede ministerstvo průmyslu. Resort zatím nyní vede jen evidenci klasických čerpacích stanic na benzin a naftu a stanic na plyn.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

KL

Katka Linke

26.1.2017 05:52
Řekněte mi někdo, co na takové dobíjecí stojí 1,5 milionu. Pokud budeme sledovat trasy elektrického vedení 22kV a tam stavět, tak potřebujete akorát krabičku a kus betonu jako stání. A navíc máme ČEZ. Vždyť je to státní. 75 % dividend jde státu, takže proč to nenavrhnout jako cíl. Ale chápu, ono je ropy stále ještě dost. A elektroauta? Výrobně levnější než spalovací, jenže něco nového, to přeci nemůžeme prodávat levněji.
Když se chce, tak to jde, když se nechce, tak se hledají důvody.
Odpovědět
LB

Lukas B.

27.1.2017 12:24 Reaguje na Katka Linke
jakpak si zhruba tu Vaši krabičku představujete? abych ten dotaz specifikoval jasněji, tu krabičku, která z 22kV střídavého udělá stejnosměrný proud co poteče do baterie a bude ji nabíjet, a krabičkou bude protékat 50 kW (akvivalent čtyř osobáků ženoucích se po dálnici stodvacítkou nebo jednoho náklaďáku uhánějícího devadesátkou nebo osmi rozhicovaných kamen). a jakpak si představujete stavební náklady na "vybetonovanou plochu" jednoho parkovacího místa (dejmetomu 25 m2 včetně obslužné komunikace)? krát deset, přirozeně.

(ono obecně by zastáncům těch "chytrých řešení" prospěla aspoň bazální orientace ve středoškolské fyzice a praktické ekonomice)
Odpovědět
KL

Katka Linke

26.1.2017 05:54
A co takhle pronájem. I Škoda, i ČEZ by mohli elektroauta pronajímat. Ty obchodní modely už zkušebně existují, ale kdo s tím přijde první masově, vydělá.
Odpovědět
MM

Milan Milan

26.1.2017 09:37
Tato vláda nic nevyřeší a elektromobily je takové plácnutí do vody, škoda peněz. Dokud nepochopí proč se neroztyluje a co tvoří smog, co to je CO, nebo CO2,co padá k zemi za chalupou a co stoupá do vyšší atmosféry a rozptyluje se do širokého okolí..., tak by si raději měli dát kafe nebo zahrát řeba člověče....Miliardové kšefty zájmových skupin alobistů, ovzduší je snad v horším stavu jak před listopadem 89 a to tehdy ještě jezdili i kouřící lokomotivy, domácnosti topili dřívím a uhlím, auta bez katalyzátorů, těžký průmysl v rozkvětu a těch komínů. Ale nepamatuji že by např. v JČ kraji byl někdy vyhlášen signál "smog". Něco je špatně a vypadá to na absenci inteligence a myšlení zodpovědných.
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

1.2.2017 17:06 Reaguje na Milan Milan
Nevím jestli se mám smát nebo plakat. Jak mohli komanči vyhlásit smog, když to byla tajná informace. Ovzduší se v devadesátých letech dramaticky zlepšilo (instalací odsiřování, omezování výroby, atd.), aby se pak vlivem stoupající motorizace zhoršovalo.
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

1.2.2017 17:10
Elektroauta možná jsou dobrý, ale přemýšlel někdo z Vás o tom jak je vytápět, respektive jak je rychle vyhřát např. když je venku cca -15 C?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist