https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/spolecny-postup-eu-v-zakazu-klecovych-chovu-je-v-nedohlednu-rekl-vyborny
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Společný postup EU v zákazu klecových chovů je v nedohlednu, řekl Výborný

29.12.2023 01:10 | PRAHA (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Preston Keres / U.S. Department of Agriculture / Flickr.com
Společný postup EU v zákazu klecových chovů drůbeže je nyní spíše v nedohlednu. V rozhovoru s ČTK to řekl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). V ČR začne zákaz platit v roce 2027. K řešení na evropské úrovni může podle ministra pomoci tlak veřejnosti. Čeští chovatelé mohli letos na přestavbu hal žádat o peníze z Programu rozvoje venkova. Podporu budou moci čerpat i v dalších kolech žádostí o dotace, uvedl Výborný.
 

Podle posledních dat Ústřední evidence drůbeže bylo k 1. březnu letošního roku v klecových chovech 58 procent nosnic. Od roku 2017 se podíl nosnic v alternativních typech ustájení zvýšil z 16 procent na 42 procent, většinou jde o podlahové chovy. Do ČR se podle Českomoravské drůbežářské unie dováží zhruba 70 procent vajec z Polska, kde v minulém roce bylo v klecových chovech téměř 72 procent nosnic. Tamní vláda zákaz klecových chovů neplánuje.

Podle drůbežářské unie by letos mohly klesnou stavy drůbeže až o 15 procent, což povede k růstu dovozu. Všechny velké obchodní řetězce se zároveň již dříve zavázaly k tomu, že přestanou vejce z klecových chovů prodávat v roce 2025.

Místopředseda představenstva společnosti Proagro Nymburk Zdeněk Mlázovský na konci října uvedl, že některé řetězce stále vejce z klecových chovů u producentů poptávají. Ředitel společnosti Vejce Kosičky z Královéhradecka Jan Pozdílek tehdy uvedl, že náklady na produkci vajec ve voliérových chovech jsou zhruba o 0,50 Kč na kus vyšší než v klecových. O tu cenu proto musí alespoň navýšit své ceny zemědělci, aby dokázali pokrýt náklady. Hrozí proto podle něj, že bude kvůli tomu růst dovoz levnějších vajec ze zahraničí.

Podle průzkumu Eurobarometr zákaz individuálních klecí v chovech hospodářských zvířat podporuje 84 procent Čechů, v celé EU je to 89 procent lidí. Ochranářská organizace Compassion in World Farming (CIWF) kritizuje Evropskou komisi, že neplní svůj závazek vůči veřejnosti a nepředložila návrh na ukončení klecových velkochovů. Komise letos představila pouze návrhy týkající se životní pohody zvířat.

Poukazuje na občanskou iniciativu s názvem Konec doby klecové. Ta v EU získala 1,4 milionu podpisů a podpořilo ji 170 nevládních organizací. Komise v reakci na iniciativu uvedla, že má v úmyslu předložit do konce roku 2023 legislativní návrh na postupné vyřazení a nakonec i zákaz používání klecí. Týkat se to má jak nosnic, tak například králíků, prasnic, kachen nebo hus.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (50)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

29.12.2023 06:15
V Polsku ještě mnoho lidí pracuje v zemědělství a má proto i k těm slepicím blíže. Na západě znají slepice jen z obrázků a myslí si, že to jsou takoví malí človíčci, kteří mají stejné potřeby jako člověk. Proto tam prochází hlouposti jako zákaz klecových chovů.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.12.2023 07:22 Reaguje na Richard Vacek
1*
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.12.2023 14:25 Reaguje na smějící se bestie
5*
Odpovědět
kk

karel krasensky

29.12.2023 18:01 Reaguje na Majka Kletečková
haf,haf
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

30.12.2023 09:18 Reaguje na smějící se bestie
Pokud Vám dá Kletečková pětku, berte to ako vyznamenání.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.12.2023 12:23 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Beru.
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

30.12.2023 07:14 Reaguje na Richard Vacek
a jak teda mají k těm slepicím Poláci blíže, když cca 72% se chová v klecích ? viděls už někdy ožralého polského malorolníka s kravským povozem někde v příhraniční polské vsi směrem ke Lvovu ?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.12.2023 07:24
Jenom ČR musí být papežštější než papež, že - téměř jako vždy !
Už aby ta současná EU skončila i s těmi svými nesmysly.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.12.2023 09:40 Reaguje na smějící se bestie
A komu dáte svůj hlas ve volbách - Babišovi, který všechny bruselské příkazy splní, akorát doma dělá ramena nebo Fialovi, který je splní neméně nadšeně a ještě se tím chlubí?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.12.2023 11:11 Reaguje na Viktor Šedivý
Pokud si mám vybrat pouze z těchto dvou, tak - Babišovi, přece jenom zaměstnává přes 33tisíc lidí a platí daně v ČR.
Fiala žil a žije za státní peníze !
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.12.2023 12:46 Reaguje na smějící se bestie
No, v tom je právě problém - že většina lidí podlehla dojmu, že si musí vybírat jen z těchto dvou variant. Jenže oni oba dva garantují, že bruselských nesmyslů (a bohužel i katastrof) bude mnohem víc.
Rozdíl je jen v tom, jak kultivovaně vystupují a do jakých kapes posílají dotační prachy.
Musíme vybírat ty, kteří dávají naději na skutečný útlum brusele.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.12.2023 15:35 Reaguje na Viktor Šedivý
Můžeme vybírat/vybíráme jiné,
ale když jsou na indexech u médií, moc platné nám to není, že.
Odpovědět
JH

JH

29.12.2023 18:48 Reaguje na smějící se bestie
Jestli to spíš není tím, že ty alternativy jsou zpravidla ještě horší.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.12.2023 19:21 Reaguje na JH
Horší?
To je otázka, zda je lepší volbou někdo, kdo plánovitě likviduje ekonomiku úmyslným brutálním zdražováním energií.

Myslím, že je zapotřebí někdo, kdo bude dost dlouho křičet, že císař je nahý - aby to došlo i pomalejším občanům.
A za čtyři roky se snad vzpamatuje víc politiků, aby byl výběr.
Odpovědět
JH

JH

29.12.2023 19:27 Reaguje na Viktor Šedivý
Bylo by to pěkné, mít větší výběr, to máte pravdu. Ale aktuálně nic lepšího nemáme.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.12.2023 19:34 Reaguje na JH
Neříkám lepšího - říkám někoho, kdo bude vystupovat důsledně proti bruselským nápadům.
Upřímně - čtyři roky ještě o něco mizernějšího hospodaření přežijeme. Likvidace energetiky (a následně většiny průmyslu) ve jménu uhlíkového dobra nás srazí do hlubokého úpadku.
Odpovědět
JH

JH

29.12.2023 19:54 Reaguje na Viktor Šedivý
Bruselské nápady nejde jednoduše aplikovat ani zavrhovat. Nevím, jestli k nim někdo najde racionální přístup.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

30.12.2023 09:20 Reaguje na smějící se bestie
Babiš ty lidi sdírá z kůže a je největší pobírač dotací v republice. Proč nepodniká bez dotací?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.12.2023 12:25 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Protože tak podnikají téměř všichni v EU, že !
Odpovědět
Sl

Slovan

29.12.2023 08:02
Čím dřív se to zakáže, tím líp. Slepice chovám a je to inteligentní tvor. Klecový “chov” je jen obyčejné týrání, nic víc. Stálo by za to zastánce tohoto týrání narvat do něčeho podobného aspoň na měsíc. Ale tak hlavně, že v peněžence budou mít o kilčo měsíčně navíc, aby to mohli narvat do nějakého toho chlastu…
Odpovědět
Pe

Pepa

29.12.2023 09:19 Reaguje na Slovan
O kilo? To by museli sníst stovky vajec. Rozdil v ceně je běžně pár desítek haléřů..
Odpovědět
RV

Richard Vacek

29.12.2023 09:32 Reaguje na Slovan
A to vám řekly slepice, nebo je to váš názor?
Mírou toho, jak je zvíře domestikované a jak mu podmínky vyhovují, je jeho plodnost. Při klecovém chovu slepice snášejí nejvíc a nejméně trpí chorobami. Kdybyste takto zkoušel chovat orly, nerozmnožovali by se.
Odpovědět
Sl

Slovan

29.12.2023 12:37 Reaguje na Richard Vacek
Říká se tomu “používat to, co máte v hlavě”. Pak můžete použít i empatii, pokud vám to něco říká.
Jestli si fakt myslíte, že slepice bude spokojená v kleci, kde se nemůže normálně pohnout a chovat se aspoň trochu přirozeně, pak jste fakt hloupej.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

29.12.2023 13:09 Reaguje na Slovan
Když máte slepice, tak víte, že taková kvočna sedí 3 týdny na vejcích a zvedne se jen něco zobnout a napít se. A nevadí jí to.
Pokud neumíte číst myšlenky slepic, tak podle čeho usuzujete, kdy jsou spokojené? Myslíte, že plodnost a zdravotní stav je špatné objektivní měřítko? Jaké byste teda navrhoval?
Odpovědět
Sl

Slovan

30.12.2023 09:27 Reaguje na Richard Vacek
Když si člověk zajde do slepičince s klecovým chovem, vidí samé zdravá a už na pohled šťastná zvířata. Úplná reklama na spokojenost! Hned se mi vybaví vyprávění Jane Goodall o tom, jak se v podobných podmínkách chovali šimpanzi kvůli lékařským pokusům. Taky se tenkrát našlo dost a dost těch, kteří k těm zvířatům nedokázali být empatičtí. Nedokázali pochopit, že to nejmenší co pro ně můžeme udělat je poskytnout jim aspoň trošku dobré podmínky k životu. Když už kvůli člověku po celý život trpí…
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.12.2023 13:45 Reaguje na Slovan
Empatii? No, v tom je právě ten problém, že se najdou lidé, kteří se pokoušejí VCÍTIT do slepičího vnímání.
Místo aby se podívali na objektivní data - nemocnost, míra (sebe)poškozování, ...
Odpovědět
ig

29.12.2023 20:36 Reaguje na Viktor Šedivý
Některým se to vcítění daří dokonale, až po úplné ztotožnění. Z takových se pak stávají občanští aktivisté bojující za práva slepic.
Odpovědět
Sl

Slovan

30.12.2023 09:31 Reaguje na Viktor Šedivý
Problém je, že se najde spousta těch, kteří jsou schopni týrat zvířata a ještě to obhajovat a tvrdit, že je to pro ně vlastně dobré. Takové lidi do podobné klece zavřít aspoň na měsíc a uvidíme s čím pak vylezou. Třeba to bude reklama na štěstí…
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.12.2023 14:33 Reaguje na Slovan
Naprostý souhlas.
A zastáncům tohoto týrání by prospělo narvat je do něčeho podobného aspoň na měsíc. Aby ocenili, jak budou méně trpět chorobami.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.12.2023 19:29 Reaguje na Majka Kletečková
Jen chybí maličkost - proč si myslíte, že rozumíte slepičí duši tak hluboce, že poznáte pravé slepičí dobro?




Nabízejí se jedovatá přirovnání ;-)
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.12.2023 09:38
Ale to je dobře, že nebude žádný "jednotný postup". Je to právě různorodost, která umožní prakticky zjistit, které postupy jsou efektivní.

Takže ano, je správné, že třeba Poláci ovládnou trh s vejci a v zemích, kde akceptovali hloupou ideologii, výroba vajec zásadně poklesne.
Odpovědět
Sl

Slovan

29.12.2023 12:38 Reaguje na Viktor Šedivý
Hloupou ideologii máte v hlavě pouze vy a vám podobní.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.12.2023 14:08 Reaguje na Slovan
Různorodost a konkurence znamenají vývoj k efektivnějším řešením.

Jednotný postup podle toho, "co si myslí a co chtějí slepice" jsou poukázkou na zabetonování chyb a nesmyslů.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.12.2023 14:44 Reaguje na Viktor Šedivý
Vy víte, co si myslí a co chtějí slepice?
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.12.2023 19:24 Reaguje na Majka Kletečková
Vím o tom stejně málo, jako bruselští úředníci.
Ale je mi jasné, že když zdravotně i kvalitativně vychází klecový chov nejlépe, asi není dobrý nápad ho zakazovat.
Odpovědět
Sl

Slovan

30.12.2023 09:44 Reaguje na Viktor Šedivý
Ta první věta platí u technologií, v různé taktice apod. ale fakt ne v tomto případě, kde se naprosto evidentně a cíleně týrají miliony zvířat. Kde jste vzal, že v takových chovech jsou ta zvířata nejdravější? O kvalitě nemá smysl diskutovat, nejlepší jsou zdaleka domácí, kde se slepice chovají přirozeně - mohou hrabat, mohou se popelit, mohou roztáhnout křídla i volně chodit. Mohou odpočívat kdy chtějí a mohou si dát dokonce i pauzu ve snášení. To je pak kvalita vajec nesrovnatelně větší.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

30.12.2023 22:54 Reaguje na Slovan
Problém je v tom, jestli máte chov jako hobby, kde Vám nezáleží na nákladech, nebo jestli Vás produkce vajec živí.Já mám 15 slepic s kohoutem, které mají 400m2 k dispozici trvale a 2500m2 od podzimu do jara, myslím že chut a vzhled vajec je jinde než u kupovaných ale náklady neřeším.Netroufnu si rozhodovat zda klecový chov je správný nebo ne.Fotografie pelichajících slepic z klecových chovů působí na city ale pelichající slepice ve výběhu nevypadá o mnoho lépe.
Odpovědět
Sl

Slovan

31.12.2023 18:52 Reaguje na Jarda Bobr
Jestli si netroufnete rozhodnout se, zda je to správné či nikoli, můžete polovinu svých slepit do takové klece zavřít a sledovat, jak se jim bude perfektně dařit a jak jsou celé šťastné…
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

1.1.2024 17:47 Reaguje na Slovan
Především ale musíme znát kritéria "správnosti".Výsledek bude jiný pokud správná bude minimální cena vajec a jiný pokud správná bude maximální doba života slepic.Pokud bych slepicím v klecích věnoval stejnou péči jako mají v drůbežárnách, pravděpodobně bych měl celkově podstatně vyšší snůšku.
Odpovědět

Viktor Šedivý

1.1.2024 22:03 Reaguje na Jarda Bobr
Pokud bude kritériem zdravotní stav slepic, jsou na tom v klecových chovech lépe než v hale.

Nejlépe je na tom pár slepic pobíhajících po zahradě ... ovšem tak nelze vyrábět vejce ve velkém.

A nelze pominout ani riziko salmonelózy, které je v klecích nulové, u slepic venku bohužel zdaleka ne.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

2.1.2024 14:19 Reaguje na Viktor Šedivý
Souhlasím s Vámi
Odpovědět

Vítězslav Šorab

29.12.2023 12:41
Tak zakažme na našem území prodej prduktu z kleci a je po problému, ale zakázat u nás na jednotnem trhu nějakou technologii která je hned vedle povolena je jako si dat 10 kilovy batoh na záda a pak se divit ze v běhu Polákům nestíháme a ze mají všechno levnější.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.12.2023 13:47 Reaguje na Vítězslav Šorab
Hm. Ovšem že se to děje s vejci je ten problém nejmenší. Ono se to děje i s energiemi, surovinami ... vůči celému světu.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.12.2023 14:42 Reaguje na Vítězslav Šorab
Klecový chov je již zakázán v Německu, Rakousku či Švýcarsku.
U nás začne zákaz klecových chovů slepic až v roce 2027.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.12.2023 15:37 Reaguje na Majka Kletečková
Buď všude, nebo nikde !
Odpovědět
pp

pavel peregrin

29.12.2023 19:12 Reaguje na smějící se bestie
Přesně tak.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.12.2023 19:26 Reaguje na smějící se bestie
Proč - ať spolu konkurenční výrobky na volném trhu soutěží.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.12.2023 19:53 Reaguje na Viktor Šedivý
Zajisté - ale jenom při stejných podmínkách, že !
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.12.2023 00:38 Reaguje na smějící se bestie
Pokud si někdo dobrovolně přidá před závodem zátěž do batohu, je to čistě jeho věc a není nejmenší důvod k tomu, aby se po něm jiní hloupě opičili.

Odpovědět
JB

Jarda Bobr

31.12.2023 11:54 Reaguje na Majka Kletečková
Němci a Rakušani si zakázali jaderné elektrárny, musíme je v tom následovat také? Argument, že někdo něco má a já to proto musím dělat taky tak neuznávám.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist