https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stavba-tisicu-bytu-na-zizkovskem-nakladovem-nadrazi-musi-mit-posudek-eia
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stavba tisíců bytů na žižkovském nákladovém nádraží musí mít posudek EIA

14.2.2025 20:21 | PRAHA (ČTK)
Společnost Žižkov Station Development založená developerskou firmou Sekyra Group a Českými drahami musí zpracovat kompletní dokumentaci pro posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) stavby 3000 bytů v areálu pražského Nákladového nádraží Žižkov. Vyplývá to z databáze EIA. V areálu v okolí budovy nádraží, které nedávno koupilo hlavní město, staví či plánují stavět i další firmy. V budoucnu tam má žít až 20 000 lidí.
 
Stavba bytů může mít podle rozhodnutí odboru ochrany prostředí pražského magistrátu významný vliv na životní prostředí a její příprava proto musí zahrnovat kompletní proces EIA. Investor nyní musí připravit kompletní dokumentaci, která má podle rozhodnutí zahrnovat například zhodnocení vlivu na dopravu a klima a navrhnout opatření k minimalizaci negativních dopadů.

Dokumentace by se měla podle doporučení odboru zabývat také přítomností chráněných živočichů a rostlin, kvůli kterým plánovanou zástavbu dlouhodobě kritizuje například spolek Krásná žába. Investor by měl dle rozhodnutí úřadu při řešení hlavního parku zvážit úpravy, které napomůžou přežívání a migraci živočichů, a zajistit také dendrologický průzkum. Kompletní proces EIA požadovalo i sdružení Arnika.

Firmu Žižkov Station Development založily Sekyra Group a ČD v roce 2007, státní dopravce v ní má podíl 51 procent a developer 49 procent. Cílem podniku je výstavba bytů na pozemcích jižně od budovy bývalého nádraží, které vlastní z větší části ČD. V rozsáhlém areálu kolem nádraží jinak mají pozemky i jiní vlastníci, již tam začala stavět firma Central Group a plánuje to i Penta či Finep.

Sekyra Group plánuje na pozemcích postavit dva bloky bytových domů a park. Většina budov bude osmipodlažních s ustupujícím devátým podlažím, dominanty pak budou tvořit dvanácti až patnáctipatrové domy. V přízemí budov budou prostory pro obchody a služby.

Celkem by podle oznámení pro EIA ve 3000 bytech mělo na zhruba 239.000 metrech čtverečních hrubé podlažní plochy najít bydlení asi 8200 lidí. Součástí záměru jsou podzemní garáže pro parkování zhruba 3000 aut. Orientační termín zahájení stavby je podle oznámení v roce 2030 a ukončení o deset let později, záležet však bude na rychlosti povolovacích procesů a dalších faktorech.

Firma Žižkov Station Development měla předkupní právo i na rozsáhlou funkcionalistickou budovu nádraží, o kterou však projevila zájem Praha a nedávno ji po dohodě všech stran za 1,43 miliardy korun od ČD odkoupila. Plánuje tam vybudovat školu, byty, kulturní centrum, komerční prostory či kanceláře. V nové čtvrti bude také tramvajová trať, kterou chce dopravní podnik začít stavět příští rok, a nová Jarovská ulice, která má zástavbu napojit na chystaný úsek vnitřního okruhu a dopravně ulehčit ulici Jana Želivského.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

15.2.2025 10:02
Pro tak obrovský projekt je EIA snad nutností, záleží ale na tom, jak je to celé komplikované a kdo všechno se k tomu může vykecávat. Naše byrokracie je děsivá, ale pro takový projekt se to asi dá přežít.
Odpovědět

Jan Čermák

15.2.2025 21:58
Přežít se to nedá. Stojí to miliardy. Trvá to desetiletí. Jsme nejhorší na světě. Tuny zbytečných papíru. Tisíce byrokratů. Ve městě budou domy. Hrůza...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.2.2025 08:02 Reaguje na Jan Čermák
A to vám nakukali dezoláti,že? EIA se sdělá pro každou větší stavbu ož dlouhá desetiletí a všude v Evropě a v určité míře v každém civilizovaném státě světa. Nebo si přejete, aby se stavěly developerské projekty ve všemožných CHKO, nebo v cenných přírodních územích, které máme nádherné a je jich málo?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

16.2.2025 11:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Bože, bože, to je úroveň myšlení. Zdevastovaný prostor po bývalém nádraží, který se má využít stavbou domů, se bude zkoumat, jak by tou výstavbou měl být ještě více poničen? Jo, kdyby se žádalo a dohlíželo, aby v projektu i v realizaci bylo dostatek zelených ploch, vodních prvků, příležitostí k životu pro různé živočichy - např. hnízdní dutiny konkrétně pro rorýse - to bych chápal, ale složité a nákladné zjišťování, že zástavba zdevastovaného prostoru jej více neponičí??
Odpovědět

Radek Čuda

20.2.2025 12:50 Reaguje na Jaroslav Pokorný
" ... kdyby se žádalo a dohlíželo, aby ..."

To se právě bez té EIA dělá dost blbě.
Odpovědět

Radek Čuda

20.2.2025 12:49
Neděje se mi to často, ale zde s Hanzlem souhlasím ... s ohledem na rozlohu té plochy, rozsah výstavby a s ohledem na všechny vazby na okolí je zde EIA jednoznačně nutností a Kyjovský ví co dělá.

Ostatně, pokud se to investorovi nelíbí, může to zkusit ve Vršovicích s odvoláním. :-)
Ale myslím, že zase nejsou úplně na hlavu padlí a vyprdnou se na to.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist