https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stodesetileta-fungujici-zarovka-jako-dukaz-planovaneho-zastaravani-vyrobku?ids%5Bxfc269a5b5a971bd28981b48e6e6fd5d8%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nejstarší funkční žárovka svítí už 110 let. Takové už se ale nevyrábějí

17.5.2011 01:45 | PRAHA/MADRID (Ecomonitor)
Stodesetiletá funkční žárovka v Livermoru v Kalifornii na webových stránkách centennialbulb.org.
Stodesetiletá funkční žárovka v Livermoru v Kalifornii na webových stránkách centennialbulb.org.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Nadnárodní korporace vědí, že jsou závislé na neustálé spotřebě svých výrobků. Je pro ně proto výnosné prodávat výrobky, které mají omezenou životnost a zákazník si musí po čase koupit nový. Tento proces je nazýván plánovaným zastaráváním výrobků. Některé věci, vyrobené ještě před tím, než se tento přístup zavedl, ale fungují dodnes. Například stoletá žárovka, informuje server Ecologiaverde.
 

Nejhmatatelnějším důkazem toho, že plánované zastarávání opravdu existuje, je obyčejná žárovka. Nejstarší funkční žárovka na světě se nachází v hasičské stanici v Livermoru v Kalifornii a je rozsvícená skoro už sto deset let. Přesněji, dává světlo od června roku 1901.

Díky internetu a webové kameře je možné spatřit tuto mýtickou žárovku na adrese http://www.centennialbulb.org/photos.htm. Od té doby, co hasiči zřídili webové stránky pro sledování žárovky, bylo nutné vyměnit dvě kamery, jelikož dosloužily. Existují i další žárovky namontované již před mnoha lety, které stále ještě fungují: od roku 1908, 1912, 1926 a 1930.

Po vynálezu žárovky si ale velkovýrobci uvědomili, že nabízejí produkt, jenž přetrvá léta. A když lidi nebude nic nutit kupovat žárovky nové, nebude se dařit obchodu. Tudíž se rozhodli vyrobit žárovkové vlákno, které po jisté době doslouží. Spotřebitel si tak bude kupovat žárovky po celý svůj život. Žárovka z Livermoru byla vyrobena ještě před tímto rozhodnutím.

Plánované zastarávání je v současnosti zřejmé především u elektroniky, např. mobilních telefonů, počítačů, tiskáren atd. Po určité době, obecně po několika málo letech, si lidé kupují nové modely, ať už proto, že se jim starý výrobek rozbil, anebo jen zastaral a je nahrazen, ačkoliv bezchybně funguje. Věci už se nevyrábějí tak, aby vydržely.

Světová ekonomika stojí na konzumním způsobu života. Kdyby si lidé nepořizovali stále nové a nové výrobky, celý systém by se zhroutil. Země má však omezené zdroje surovin, které se mohou vyčerpat. Stávající ekonomický model je trvale neudržitelný a je nutné, aby se nějakým způsobem změnil. Ať už z donucení, protože se nebude dostávat zdrojů nutných k chodu systému, např. ropy, anebo z důvodů šetrnosti a udržitelnosti vlastního chování, které zcela změní způsob života, píše server Ecologiaverde.

Podle zprávy Davida Sanze „La obsolencia programada“ zveřejněné na serveru Ecologiaverde.com dne 14. ledna 2011.


reklama

 
Petr Vadas Mazanec

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

"Věčná žárovka" - 17. 5. 2011 - thr

Ad záruka a servisy - vazba je poměrně jasná.
Dokud byla záruka cca 6 měsíců, tak se zkrátka servis nějak řešit musel. I kvalitní výrobek občas odešel a vyhodit třeba televizi po půl roce nikoho ani nenapadlo. Výrobce se musel o servis starat, protože kdyby oprava byla neúnosně drahá, tak by se to brzy rozkřiklo. S tím souvisel i větší tlak na kvalitu - spotřebitel se o to zkrátka musel zajímat, protože mu šlo o peníze, tím pádem se o to musel více starat i výrobce.
Jenže 2 roky už jsou natolik dlouhé, že u řady výrobků v podstatě nikoho životnost nezajímá a filozofie "koupit levný šmejd a za 2-3 roky znovu" je v podstatě ekonomicky dost rozumná...

Jinak máte samozřejmě pravdu v tom, že důvodů je daleko víc, nicméně psychologický vliv záruky se pominout nedá.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist