Stromy u tratí mimo lesy nesmějí být bez povolení pokáceny
Pokyny MŽP se týkají pouze stromů, které rostou mimo lesy. Lesní pozemky spadají pod pravomoci ministerstva zemědělství.
Správě železnic umožňovala rozsáhlé kácení stromů podél tratí novela zákona o drahách, která je účinná od ledna. Novelu, která označuje všechny stromy rostoucí v okolí tratí za nebezpečné, přivítali například strojvůdci. Ekologové plány na kácení naopak kritizovali, podle nich by byly zlikvidovány tisíce zdravých stromů.
Podle pokynů MŽP nově platí, že kácení podél železnic musí být písemně oznámeno 15 dnů předem orgánu ochrany přírody, který je může pozastavit, omezit nebo zakázat, pokud odporuje požadavkům na ochranu dřevin.
Ekologové pokyn vítají, stále však podle nich jde o nedostatečný krok, protože se netýká stromů v lesích. Organizace Arnika proto vyzvala ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) k jednání s ministerstvem zemědělství a ministerstvem dopravy, které by podle nich mělo vést k omezení dalšího kácení.
Správa železnic předloni evidovala 612 případů pádů stromů nebo jejich částí na trať, které způsobily 75 mimořádných událostí na trati. Kácí zejména v období tzv. vegetačního klidu, tedy od listopadu do konce března. Na přelomu let 2018 a 2019 organizace pokácela v okolí železnic přes 320.000 stromů. Statistiky ovšem zahrnují další keře a porosty, které jsou v určitém množství počítány jako stromy.
Přečtěte si také |
František Kučera: Novela drážního zákona – železnici mohou ohrozit kameny, sesuvy půdy i podmáčený terén
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Jakub Graňák
26.2.2020 16:11Neskutečné

Šest zemí včetně ČR vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035
Česko v Bruselu opět prosazovalo zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od 2035
Handelsblatt: Brusel se chystá prolomit zákaz prodeje aut se spalovacími motory