https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/studenti-vysokych-skol-v-brne-pochodovali-za-klimatickou-spravedlnost
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Studenti vysokých škol v Brně pochodovali za klimatickou spravedlnost

20.11.2024 18:21 | BRNO (ČTK)
Asi stovka účastníků studentského pochodu za klimatickou spravedlnost dnes v Brně protestovala proti české vládě a korporacím, které podle nich dostatečně neřeší klimatickou krizi a nesou za ni spoluodpovědnost. Zakončili tak třídenní stávku, kterou pořádalo hnutí Univerzity za klima. Pochod vyšel od Janáčkova divadla a skončil u právnické fakulty Masarykovy univerzity, kterou sponzoruje společnost Energetický a průmyslový holding (EPH), spoluvlastněná miliardáři Danielem Křetínským a Patrikem Tkáčem.
 
Protestujícím vadí vliv miliardářů na média a politiku. "Je potřeba, aby korporace začaly myslet na životní prostředí, ne na svůj krátkodobý zisk," řekla demonstrantům jedna z organizátorek stávky Amálie Tesařová. Ke shromážděným promluvil také člen Mladých zelených Štěpán Žůrek. "Vadí nám, že v parlamentu není jediná ekologická nebo levicová síla. Systém proto staví zisk nad planetu," uvedl.

Demonstranti kritizovali konkrétně to, že EPH sponzoruje částkou 1,5 milionu korun ročně výuku energetického práva na právnické fakultě. "Uhlobaron si kupuje akademickou půdu a vychovává si pro sebe budoucí právníky, kteří ho budou bránit," řekla Tesařová. Podle mluvčího univerzity Radima Sajbota je spolupráce s EPH zcela transparentní a schválená fakultní samosprávou. "Smlouva s EPH neobsahuje žádné závazky na straně univerzity směrem k hájení zájmů a dobrého jména společnosti," řekl ČTK.

"Představa, že se podaří rychle či okamžitě vyřešit komplexní systémový problém, jako je výroba energie, který se týká celých států a kontinentů, bohužel není realistická. Velmi dobře si uvědomujeme, že klimatická změna a problematika udržitelnosti vyžaduje zvýšenou pozornost, a nezříkáme se v této oblasti spoluodpovědnosti za řešení problému," doplnil Sajbot. Univerzita podle něj podporuje udržitelnost a vytváří prostor pro akademické disciplíny, které se této oblasti věnují.

Stávkující s sebou nesli transparenty s hesly: "Sázet stromy nestačí, když jiní lítaj tryskáči", "Uhlí, ropa a plyn patří do dějin" nebo "Změňte systém, ne klima". Stejná hesla také skandovali.

Univerzita za klima je studentské hnutí, které vzniklo v roce 2019 v reakci na středoškolskou iniciativu Fridays for Future (Pátky pro budoucnost), jejíž vznik podnítila švédská aktivistka Greta Thunbergová. Stávky iniciativa uskutečnila na několika místech v ČR také v předchozích letech. Napojení univerzity na EPH kritizovala už dříve.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (39)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Peter Sládek

Peter Sládek

20.11.2024 19:09
"Vadí nám, že v parlamentu není jediná ekologická nebo levicová síla".
Preklad z newspeaku: Vadí nám, že o zložení parlamentu rozhodli voľby.
Uhlobaron si kupuje akademickou půdu a vychovává si pro sebe budoucí právníky".
Oni tam uhlobaróni prednášajú, píšu skriptá či schvaľujú učebnice a profesorov?
"Uhlí, ropa a plyn patří do dějin"
Skvelá príležitosť vypnúť kúrenie v učebniach aj na internáte...
Univerzita za klima je studentské hnutí, které vzniklo v reakci na středoškolskou iniciativu Fridays for Future, jejíž vznik podnítila švédská aktivistka Greta Thunbergová.
Príkladná degradácia univerzitnej úrovne...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

21.11.2024 06:22 Reaguje na Peter Sládek
kolika těm, co někam pochodovali a sami neví kam dochází, že změna je v jejich hlavě? v jejich spotřebě, snech, představách? ono prudit druhé není těžké, ale ať se podívají do sebe.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

22.11.2024 09:22 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Změna není jen v jejich hlavě - tam je ostatně vidět, že už se něco děje :-) - změna je v hlavách nás všech, či aspoň většiny. Tak nekritizujme a přemýšlejme.
Odpovědět

Viktor Šedivý

21.11.2024 11:49 Reaguje na Peter Sládek
Klidně ať si mávají transparenty.
Ale nechápu, proč by je někdo měl brát vážně.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

21.11.2024 12:17 Reaguje na Viktor Šedivý
To "klidně" by platilo, keby mávali transparentmi vo svojom voľne. V článku sa ale píše o nejakom trojdňovom štrajku...
Asi by vám neprešlo nechodiť do práce preto, že v parlamente nie je vaša strana...
Odpovědět

Viktor Šedivý

21.11.2024 15:45 Reaguje na Peter Sládek
No tak nebudou chodit tři dny do školy. Stejně se většina z nich fláká na tlamocvičných oborech, kde je to úúúplně jedno.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

21.11.2024 16:56 Reaguje na Viktor Šedivý
Áno, počet študentov medicíny či stavariny správa neuvádza. Predpokladám že blízky alebo rovný nule.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

22.11.2024 09:20 Reaguje na Peter Sládek
To ale vypovídá o tom, že jsou zaměřeni hodně úzce. Humanitní a přírodovědné směry jsou těmto problémům prostě blíž.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

22.11.2024 09:19 Reaguje na Viktor Šedivý
Protože jsou mladí a protože nejspíš vidí tímpádem = ještě bez provozní slepoty věci jinak :-)
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

20.11.2024 19:52
Já bych spíš byla pro zavedení školného na vysokých školách. Dále bych zrušila všechny stupidní studijní obory, které nepřinášejí žáden užitek.
Studenti se ve volném čase mohou podílet na ochraně životního prostředí dle libosti ale za své finance. Místo stávky ukažte co umíte ale bez šikanya urážek pracujících voličů.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

22.11.2024 09:26 Reaguje na Alena Lyskova
Je, myslím, docela dobře, že nemůžete vy rozhodovat o tom, které obory jsou stupidní, a co (ne)přináší užitek :-D!
Pokud chápete vztah k životnímu prostředí jako předmět zájmové činnosti nespokojených studentů a nikoli jako nezbytnost pro nás všechny, jsem z vás trochu na rozpacích :-).
A argument že "bez šikany a urážek pracujících voličů" - to jsem slýchával v různých obměnách za totáče..."potřeba je klid na poctivou práci"...
Odpovědět
RV

Richard Vacek

20.11.2024 19:55
Snad není problém, aby majitelé fv elektráren dotovali klimatické aktivisty. Obdobně Rakousko dotovalo spolek jihočeských matek aby protestovaly proti jaderným elektrárnám. Naštěstí protestovaly marně.
Odpovědět
PE

Petr Elias

20.11.2024 20:17

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.11.2024 20:39 Reaguje na Petr Elias
Studenti tu ukazují hlavně svoji stupiditu. Co třeba, Eliáši, když po tom tak touží, vypnout kamna v učebnách, sebrat jim mobily, auta, elektrokoloběžky, odstřihnout je od internetu...mám pokračovat? Oni si ve své prostotě neuvědomují, že tohle všechno mají zatím díky jimi opovrhovaným hodnotám? Co mi na to řekneš? Budeš obhajovat jejich debilitu ještě tvojí větší debilitou?
Odpovědět
PE

Petr Elias

21.11.2024 08:05 Reaguje na pavel peregrin

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JD

Jindřich Duras

22.11.2024 09:27 Reaguje na Petr Elias
Celkem chápu, proč musel být váš koment smazán :-D!
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

22.11.2024 09:30 Reaguje na pavel peregrin
Ne, tohle není stupidita studentů, ale vaše zásadní nepochopení. Zkuste rozdýchat svou totální nechuť a podívat se na věc s klidem. Pak nebudeta ani používat nesmyslné argumenty s vypnutými kamny, ne? Celé je to přece o něčem jiném.
Odpovědět
ig

20.11.2024 22:24 Reaguje na Petr Elias
A studenti nezůstávají pozadu: zoufají si, že v parlamentu není levicová síla :D :D V našem parlamentu, který je na politické mapě nalevo od Che Guevary :-)
Odpovědět
PE

Petr Elias

21.11.2024 08:03 Reaguje na
Vždyť hlavní koblihář vyřvával, že jeho strana je ,,catch-all,, - takže se parlament bude motat někde kolem středu. :D
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

21.11.2024 06:16 Reaguje na Petr Elias
Vážený soudruhu. Rád bych Vás upozornil na fakt, že bolševicko nacističtí štváči zde útočí na výsledky demokratických voleb.
Odpovědět
PE

Petr Elias

21.11.2024 08:01 Reaguje na Michal Ukropec
Žvaníš slušné nesmysle. :D
Odpovědět

Viktor Šedivý

21.11.2024 15:49 Reaguje na Petr Elias
Proč nesmysly? Vyjádření je poměrně emotivní ale popisuje realitu - banda zpovykanců protestuje proti výsledku voleb ne kvůli nějaké neregulérnosti ale pouze kvůli svému (poměrně specifickému) politickému vkusu.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

22.11.2024 14:47 Reaguje na Viktor Šedivý
To, že se studenty nesouhlasíte, ještě zdaleka neznamená, že oni jsou "banda zpovykanců" a vy rozumný člověk :-). Může to být i opačně :-). Tahle "banda" má právo na svůj názor a má právo ho sdělovat i veřejně, stejně jako my všichni. Navíc, oni jsou ti mladí, co mají život před sebou - a třeba by byli rádi, kdybychom jim zemi (i Zemi) předali v nějakém lepším stavu než v tom, do kterého se za našeho působení dostala, ne? Mají právo to po nás chtít? Já myslím, že ano.
Nerad bych zapomněl, že podobná "banda zpovykanců" výrazně přispěla k pádu totáče...
Odpovědět
sv

s v

24.11.2024 10:52 Reaguje na Michal Ukropec
Přesně tak na výsledky parlamentních voleb útočí bolševicko nacističtí štváči, tedy anonisti, pitomiovci a konečníková. Ti jsou zelení ovšem jen když se jim to hodí, nebo jim to něco hodí.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

21.11.2024 06:17 Reaguje na Petr Elias
Vážený soudruhu. Rád bych Vás upozornil na fakt, že bolševicko nacističtí štváči zde útočí na výsledky demokratických voleb.
Odpovědět
va

vaber

21.11.2024 08:36 Reaguje na Michal Ukropec
Hezký pojem ,,demokratické volby,, když úspěch ve volbách, téměř vždy závisí na množství peněz, které strany nebo kandidáti vrhnou na volební kamaň.
Taková je demokracie.
Na koho útočí studenti, když řeknou ,že chybí v parlamentu strana kterou by tam chtěli.
Nebo je každý štváč, kdo řekne svůj názor, který je odlišný od schváleného.
Chraň nás Bůh před takovými ochránci demokracie a svobody.
Bohužel Bůh nás nechrání.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.11.2024 09:08 Reaguje na vaber
Ono u těch peněz na volební kampaně je to hlavně o tom, že se voliči neřídí volebním programem, ale
programem na setkáních politiků s voliči. Přijdou
se podívat na zpěváky, herce a jiné VIP. Voliči
se nechají prostě opít rohlíkem a ten něco stojí. Dobrý program dobré strany je jako dobrý výrobek
a ten reklamu ani nepotřebuje, pokud je zákazník moudrý. Já třeba nikdy v životě nebyl na nějakém předvolebním mítinku a přesto vím, koho mám volit podle jeho předchozích činů a volebního programu.
Pak tu jsou voliči hlupáci s krátkou pamětí, kteří volební programy ani nečtou. Těm stačí že té straně
fandí nějaký zpěvák a ten jim na mítinku zapěje.
No a ti studenti? Kohopak volili a proč? Jaké
IQ mají, když volili špatně? Věnovat pozornost stovce demonstrantů je pod úroveň vnímání, že
vůbec takoví lidé existují. Až jich budou plné
ulice, tak si jich nějaká strana všimne a bude
o ně usilovat, ale tak zapadnou stejně, jako už
jiné aktivity v minulosti.
Odpovědět
va

vaber

21.11.2024 09:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Sto demonstrantů je pod úroveň vnímání ,ale sto disidentů řádně podporovaných médii je problém pro celý svět.
Odpovědět
sv

s v

24.11.2024 10:57 Reaguje na vaber
Protržená šilerka, agent bureš, konečníková, pitomio, traktoristi, odkecaní socani nejsou disidenti, i když se tak snaží vystupovat. ALe ano, tyhlety typy jsou problémem pro celý svět.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

21.11.2024 10:28 Reaguje na Břetislav Machaček
Děkuji.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

21.11.2024 10:32 Reaguje na vaber
Nikdy nejsem spokojen s výsledky voleb. Ale Vox populi je Opus Dei. Netlačím, nebojuji. Ať si studenti zvolí do parlamentu svého Stropnického nebo jiného zeleného.
Odpovědět

Viktor Šedivý

21.11.2024 11:47 Reaguje na vaber
Pokud jsou voliči na takové úrovni, že jim stačí trocha slibů a co nejvíc předvolebního humbuku, dostanou, co si zaslouží.
To je sice smutné, ale odpovídá to pravidlům hry.

Samozřejmě, že někdo pak bude smutný, že v parlamentu není strana, kterou by tam chtěl (to platí i pro mne). Ale je jediná cesta, jak tam jinou stranu dostat - v příštích volbách jí dát hlas.
Bohužel co chvíli někdo koketuje s myšlenkou vymýšlet nějaké kvóty a podobné zle nedemokratické postupy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.11.2024 19:00 Reaguje na Viktor Šedivý
Chybou je i těch 5 % a propadnutí hlasů stran, které jich těsně nedosáhly. Rovněž ten propočet, kdy se mandáty připočítávají zvoleným stranám je špatný. Na 7 milionů voličů by stačili kandidáti společní pro všechny kraje a některé strany by
nemusely hledat kandidáty pouze do počtu na
kandidátce. Pak by se kandidáti "nestěhovali"
do krajů, kde mají možnost být zvolení, protože
ve svém kraji tu možnost nemají. A taky bych jim
omezil počet volebních období, abychom se zbavili
"dědičných" lordů jako v Británii, kteří tam sedí
celý život a o skutečný život znají z vyprávění.
Odpovědět
sv

s v

24.11.2024 10:55 Reaguje na Břetislav Machaček

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JD

Jindřich Duras

22.11.2024 09:31 Reaguje na Michal Ukropec
Ne, nikdo tady na výsledek voleb neútočí :-). A tihle studenti nejsou žádní štváči :-).
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

22.11.2024 14:56 Reaguje na Jindřich Duras
Omlouvám se, ale jsem jednoduchý, starý,hluchý a poloslepý. Za ty desetiletí už považuji ekologisty za lháře a devastátory přírody, a humanisty za profesionální grilovače nemluvňat. Oni poukázali na fakt, že v parlamentu nejsou devianti jejich vyznání. Caligula měl v senátu koně. Studenti mají možnost si tam taky zvolit osly. Tak ať nebrečí, nevydírají a volí.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

22.11.2024 09:18
Takové nevole tady, že si mlaďasové dovolili vyjádřit svůj názor :-)! Uberte, věční a břitcí kritici. Je přece fajn, že studenty tyhle věci zajímají, že jim na nich záleží. Své názory si budou dále tříbit, vždyť teprve studují :-). A je dost i na nás ostatních, jakým jim půjdeme příkladem - tak buďme tím co možná nejlepším :-).
Když jsem byl na škole já, byly moje názory na ovzduší v Sokolově, Mostě, Teplicích, či na smrdutou Berounku a dopady těžby uranu hydrochemicky pro většinu dospěláků taky zcela exotické. A pro establishment komančů jasně toxické :-).
Prostě jste už jiná (de)generace, navíc po většině zde složená z popíračů a zpochybňovačů, tak projevte trochu respektu a zamyslete se nad vším tím, co mladí říkají. A nerozmazávejte jen to, co vás irituje :-).
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

22.11.2024 14:59 Reaguje na Jindřich Duras
Za totáče jsem také spolupracoval v Brně s ČSOP a Brontosaurem. Zejména ČSOP se ale posunuli jinam. Já jsem asi zamrzl na svém místě.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

22.11.2024 20:24 Reaguje na Michal Ukropec
Jojo, všechno se posunuje jinam, čím dál rychleji. Já taky spoustě věcí ohledně mladých nerozumím, ale aspoň se to snažím pochopit. Že sáhli ke stávce a k pochodu? No a co, jinak by si jejich názoru nikdo nevšiml. Já se snažím pobrat, co říkají, kudy myslí, kolik je jich naladěných právě takhle, proč spojují ŽP s rovnostářstvím a levicovými idejemi, přestože to k sobě nejde... Možná řešíme to ŽP moc pomalu a málo úspěšně, takže je prostor pro levicové proudy, které se tématu chopí, nalepí na něj svá levičácká dogmata a strhávají k sobě pozornost.
Prostě stále je co řešit. Ale zatracováním studentů, jak tady řada přispěvatelů činí, se kupředu nedostaneme, to je jisté.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist