https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/studie-elektromobily-v-cesku-pribyvaji-pomalu-duvodem-je-cena
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Elektromobily v Česku přibývají pomalu, důvodem je cena

6.4.2019 01:20 | PRAHA (ČTK)
Podle studie má největší vliv na rozhodování českých spotřebitelů pořizovací cena elektromobilů, která je stále výrazně vyšší, než u auta se spalovacím motorem.  Na snímku Tesla 3.
Podle studie má největší vliv na rozhodování českých spotřebitelů pořizovací cena elektromobilů, která je stále výrazně vyšší, než u auta se spalovacím motorem. Na snímku Tesla 3.
Počet elektromobilů v tuzemsku zvolna roste, proti dalším evropským státům však Česko výrazně zaostává. Podíl elektromobilů na nově registrovaných autech činí v ČR 0,3 procenta, v Evropě je to přes jedno procento. Zájem českých motoristů brzdí především vysoké ceny elektromobilů. Vyplývá to ze studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA). V prvním čtvrtletí letošního roku bylo v ČR zaregistrováno 132 elektromobilů a 1416 vozů s hybridně-elektrickým pohonem. Prodej nových osobních aut s konvenčním pohonem dosáhl 59.616 vozů.
 

Průzkumu IDEA se zúčastnilo 3000 respondentů. V něm 43 procent dotázaných avizovalo úmysl koupit nový vůz v horizontu tří let. O elektromobilu uvažovalo 2,4 procenta z nich, dalších 6,6 procenta připustilo zájem o hybridní auta.

Podle studie má největší vliv na rozhodování českých spotřebitelů pořizovací cena elektromobilů, která je stále výrazně vyšší, než u auta se spalovacím motorem. Při sníženy ceny elektromobilu o 100.000 korun, by se podle IDEA ovšem zvýšil zájem pouze o polovinu procentního bodu. Větší efekt by podobná sleva vyvolala u hybridů, kde by se zájem zvýšil až o šest procent.

Například jeden z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě Nissan Leaf stojí nejméně 950.000 korun. Renault Zoe stojí 837.000 Kč a VW e-Golf od 993.900 Kč. Naproti tomu v Česku nejprodávanější model s konvenčním pohonem, Škoda Octavia, začíná na 437.900 korun a o stupeň nižší nová řada Scala na 370.000 Kč.

Cena však není jediný důvod, proč prodej elektromobilů v Česku vázne. Většina dotazovaných se obává i technických specifik elektrických aut. Jde zejména o nedostatek servisů pro elektromobily a krátkou životnost baterie. Problémem je i krátký dojezd těchto vozidel a málo dobíjecích stanic, což zatím nekompenzují nižší náklady na provoz aut.

Motoristy by k nákupu elektromobilů mohla podle studie přesvědčit státní podpora. Ta funguje v řadě zemí - například daňovým zvýhodněním, příspěvky na nákup a dalšími výhodami. V případě státní podpory by většina lidí byla ochotna koupit elektromobil, který by byl dražší zhruba o 40.000 korun proti klasickému autu.

Česko o podobných programech neuvažuje. Premiér Andrej Babiš v březnu uvedl, že stát bude pokračovat ve vypsaných programech pro podnikatele a úřady. Řekl, že stát dal 1,2 miliardy korun na rozvoj infrastruktury, zejména výstavby dobíjecích stanic, a pokračují dotační programy za půl miliardy Kč, respektive 270 milionů Kč na pořizování ekologických aut. Jsou však určeny pro podniky, respektive státní úřady a organizace, nikoli pro fyzické osoby.

Pobídky k nákupu elektromobilů naopak začínají nabízet některé tuzemské firmy. Aktuálně oznámil zahájení jejich prodeje pro domácnosti a živnostníky ČEZ. "Vedle samotných elektromobilů nabízíme také domácí dobíjecí stanice, které jsou výrazně rychlejší než dobíjení ze zásuvky," uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) je think-tank Národohospodářského ústavu Akademie věd ČR, který se zaměřuje na analýzu veřejných politik.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

6.4.2019 09:13
Ekosoudruzi mají problém taky v tom, že naše obyvatelstvo je daleko racionálnější a skeptičtější vůči ideologickým bludům. Máme v tom výcvik od protireformace po Husáka (taky jsme nejateističtější země na světě) a ten skepticismus se nám hodí jak ve vztahu k ideologickým blábolům bruselistů, tak i k ekologickým blábolům, včetně propagace elektromobilů.
Odpovědět
ig

6.4.2019 23:46 Reaguje na Jan Šimůnek
Přesně tak, ta naše zkušenost by se některým národům zatraceně hodila, aby přestali blbnout na kvadrát :-)
Odpovědět
VK

Václav Kain

6.4.2019 14:40
Je to všechno ptákovina zelených primitivů.Až bude dobíjení záležitostí několika minut.Až bude dojezd minimálně 500 km a až budou za přijatelnou cenu a nakonec,až bude tolik nabíjecích míst,že tam nebudete jako trotl stát půl dne frontu.Tak možná za 50 a více let.
Odpovědět
ig

6.4.2019 23:44
Kámoš má Teslu S. Chvíli jsem o ní uvažoval taky, hlavně mi to připadlo jako ideální auto do města (z nuly na 100 za 4 s, přičemž to nejlepší co jsem zatím měl to dělalo za 5.6 - to je v pražském provozu dosti důležitý parametr :-)). Tudíž jsem se kámoše zeptal a on pravil, že si to a) už znova nekoupí ani kdyby ho prosili, b) a ať tu chybu po něm neopakuju :-) Takže jsem šel do klasiky a na elektro počkám, až to bude cenově výhodnější a na použití praktičtější :-)
Odpovědět
reklama


Setkání s přírodou

 


Pražská EVVOluce
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist