Studie: Vozidla bez řidiče mohou způsobit větší přetížení měst
Studie, která simulovala, jak by se Curych v příštích 20 letech vyrovnal se zavedením taxislužby bez řidiče a soukromých samořízených vozidel, měla překvapivé výsledky. "Nabídka sdílených jízd by nepřinesla snížení počtu soukromých vozidel. Automatizovaná doprava by dokonce mohla vyústit ve zvýšení počtu ujetých kilometrů," uvádí studie.
Její závěry odporují předchozím předpokladům o vlivu samořízených vozidel. V roce 2014 studie v Singapuru dospěla k závěru, že se zavedením samořízené taxislužby může být celková poptávka po mobilitě pokryta třetinou stávajících vozidel. Obdobná studie v texaském Austinu předpověděla, že taxíky s autonomním řízením by mohly vést ke snížení počtu vozidel až o 90 procent. Tyto studie vedle jiných faktorů ovlivnily strategie alternativních taxislužeb jako Uber a Lyft.
V Curychu aly výzkumníci dospěli k závěru, že zavedení samořízených automobilů může mít za následek více najetých kilometrů.
Pokles individuálního provozu lze podle autorů studie očekávat pouze tehdy, pokud budou samořízená vozidla vyhrazena pro veřejnou dopravu a taxíky, a nikoli pro soukromé provozování. V tomto scénáři se podíl motorizované osobní dopravy snížil ze 44 na 29 procent veškerého provozu, přičemž podíl samořízené veřejné dopravy, tedy vlaků, autobusů a taxíků bez řidiče, by vzrostl na více než 60 procent.
Švýcarská studie upozorňuje, že automatizované řízení autobusů by snížilo náklady na jízdu autobusem na polovinu. Autobusy by zůstaly atraktivní, ale "silná přitažlivost soukromých samořízených vozů by mohla dosavadní uživatele veřejné dopravy zlákat". "Díky kombinaci vysoké pružnosti a možnosti využití času stráveného ve vozidle je tato forma mobility velmi atraktivní, zejména když mohou vozidlo používat všichni členové rodiny," zdůraznil profesor vysoké školy Kay Axhausen.
Vědci tedy vyzývají úřady, aby zavedení vozidel s autonomním řízením ve Švýcarsku řádně regulovaly. "Vlastnictví soukromých motorových vozidel se může snížit jen tehdy, nebude-li soukromým osobám umožněno získat samořízené vozy," řekl Axhausen.
První taxíky bez řidiče už byly zavedeny ve Spojených státech v Las Vegas a ve Phoenixu s cílem snížit provoz, emise i náklady.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
Peter Banas
22.6.2019 10:17Jeden taxík jeden řidič který musí vykonat cestu do práce cestu na WC na svačinu na oběd a domu.den má 24 hodin.aby byl pokryty celý den jsou to tři taxikáři.trikrat tolik km.
Jedno samořiditelné auto je nahradí.
Za mne to je mraky km které to auto věnuje klientům takže nepotkavá na křižovatce kolegu řidiče který jede na jídlo na WC nebo že šichty domu na na šichtu za milenkou nebo jen hledá místo kde je stín aby mohl vypnout Klímu a ušetřit palivo a podobně.
Majitel takové taxislužby pohádkové zbohatne.
A ti kdo tento konkurenční tlak nezvládnou se dostanou na konec potravního řetězce.
V Anglii jeden taxikář sapáchal sebevraždu tak že přivázal lano k lampě a sobě na krk a dupnul na plyn.
Čeká nás ještě pěkně divoká doba.
Jan Šimůnek
23.6.2019 08:23 Reaguje na Peter BanasDalším průšvihem na obzoru jsou divoké a nesmyslné bouračky autonomních aut.
Peter Banas
23.6.2019 00:45 Reaguje naKolikrát si říkám když se válí uprostřed chodníků že ji vezmu a hodím do kontejneru.
Můžu posílat někam nebo poukazovat fotky