https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/studie-vozidla-bez-ridice-mohou-zpusobit-vetsi-pretizeni-mest
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Studie: Vozidla bez řidiče mohou způsobit větší přetížení měst

22.6.2019 00:59 (ČTK)
Příchod samořízených taxíků i soukromých vozů s autonomním řízením do ulic může vést k většímu přetížení městské dopravy, pokud nebude správně regulována. / Ilustrační foto
Příchod samořízených taxíků i soukromých vozů s autonomním řízením do ulic může vést k většímu přetížení městské dopravy, pokud nebude správně regulována. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Příchod samořízených taxíků i soukromých vozů s autonomním řízením do ulic může vést k většímu přetížení městské dopravy, pokud nebude správně regulována. K tomuto závěru dospěla studie Spolkové vysoké školy technické v Curychu financovaná Spolkovým silničním úřadem.
 

Studie, která simulovala, jak by se Curych v příštích 20 letech vyrovnal se zavedením taxislužby bez řidiče a soukromých samořízených vozidel, měla překvapivé výsledky. "Nabídka sdílených jízd by nepřinesla snížení počtu soukromých vozidel. Automatizovaná doprava by dokonce mohla vyústit ve zvýšení počtu ujetých kilometrů," uvádí studie.

Její závěry odporují předchozím předpokladům o vlivu samořízených vozidel. V roce 2014 studie v Singapuru dospěla k závěru, že se zavedením samořízené taxislužby může být celková poptávka po mobilitě pokryta třetinou stávajících vozidel. Obdobná studie v texaském Austinu předpověděla, že taxíky s autonomním řízením by mohly vést ke snížení počtu vozidel až o 90 procent. Tyto studie vedle jiných faktorů ovlivnily strategie alternativních taxislužeb jako Uber a Lyft.

V Curychu aly výzkumníci dospěli k závěru, že zavedení samořízených automobilů může mít za následek více najetých kilometrů.

Pokles individuálního provozu lze podle autorů studie očekávat pouze tehdy, pokud budou samořízená vozidla vyhrazena pro veřejnou dopravu a taxíky, a nikoli pro soukromé provozování. V tomto scénáři se podíl motorizované osobní dopravy snížil ze 44 na 29 procent veškerého provozu, přičemž podíl samořízené veřejné dopravy, tedy vlaků, autobusů a taxíků bez řidiče, by vzrostl na více než 60 procent.

Švýcarská studie upozorňuje, že automatizované řízení autobusů by snížilo náklady na jízdu autobusem na polovinu. Autobusy by zůstaly atraktivní, ale "silná přitažlivost soukromých samořízených vozů by mohla dosavadní uživatele veřejné dopravy zlákat". "Díky kombinaci vysoké pružnosti a možnosti využití času stráveného ve vozidle je tato forma mobility velmi atraktivní, zejména když mohou vozidlo používat všichni členové rodiny," zdůraznil profesor vysoké školy Kay Axhausen.

Vědci tedy vyzývají úřady, aby zavedení vozidel s autonomním řízením ve Švýcarsku řádně regulovaly. "Vlastnictví soukromých motorových vozidel se může snížit jen tehdy, nebude-li soukromým osobám umožněno získat samořízené vozy," řekl Axhausen.

První taxíky bez řidiče už byly zavedeny ve Spojených státech v Las Vegas a ve Phoenixu s cílem snížit provoz, emise i náklady.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

22.6.2019 09:27
Já se těším na jiný aspekt samořízených aut. Až to bude opravdu fungovat, tak si zajedu do centra Prahy, prázdnému autu nařídím, aby jezdilo pořád dokola Žitnou ulicí dolů a Ječnou zase nahoru a mám po starostech s parkováním. Pak si jen počkám, až mé auto pojede okolo, nastoupím a nechám se v pohodě odvézt domů :D
Odpovědět
PB

Peter Banas

22.6.2019 10:17
U nás by to vedlo k velkému snížení dopravy.
Jeden taxík jeden řidič který musí vykonat cestu do práce cestu na WC na svačinu na oběd a domu.den má 24 hodin.aby byl pokryty celý den jsou to tři taxikáři.trikrat tolik km.
Jedno samořiditelné auto je nahradí.
Za mne to je mraky km které to auto věnuje klientům takže nepotkavá na křižovatce kolegu řidiče který jede na jídlo na WC nebo že šichty domu na na šichtu za milenkou nebo jen hledá místo kde je stín aby mohl vypnout Klímu a ušetřit palivo a podobně.
Majitel takové taxislužby pohádkové zbohatne.
A ti kdo tento konkurenční tlak nezvládnou se dostanou na konec potravního řetězce.
V Anglii jeden taxikář sapáchal sebevraždu tak že přivázal lano k lampě a sobě na krk a dupnul na plyn.
Čeká nás ještě pěkně divoká doba.
Odpovědět
ig

22.6.2019 10:52 Reaguje na Peter Banas
Asi ano, divoká doba a obrovské emoce. Stačí se třeba podívat na "zelené koloběžky" v Praze. Lidi léta fňukali po operativní veřejné ne-automobilové dopravě po vnitřní Praze. Ale jakmile to technologie konečně umožnila, lidi začali držkovat, že si to takhle nepředstavovali... A tak to bude se vším.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.6.2019 08:23 Reaguje na Peter Banas
Uvědomte si, že by to využívala i spousta lidí, kteří v současnosti auta nepoužívají (nemají řidičák, prachy na auto apod.) a jezdí primitivní a po mnoha stránkách nevyhovující MHD.

Dalším průšvihem na obzoru jsou divoké a nesmyslné bouračky autonomních aut.
Odpovědět
ig

22.6.2019 11:07
Odpovědět
PB

Peter Banas

23.6.2019 00:45 Reaguje na
K těm koloběžkám řeknu jen tolik je to fajn jsou všude ale lidi na nich neumí jezdit motají se mezi vozidla viděl jsem typka jak se rozštipal na kolejích ale ok to se týka uživatelů těch koloběžek případně kol elektrokolo a pod. to co mi na tom vadí je to že se válí všude možně nesmyslně zabírají veřejný prostor a já mám nevidomého příbuzného pro lidi s handicapem je toto dosti nezvyklá překážka a docela také nebezpečná.
Kolikrát si říkám když se válí uprostřed chodníků že ji vezmu a hodím do kontejneru.
Můžu posílat někam nebo poukazovat fotky
Odpovědět
ig

23.6.2019 04:05 Reaguje na Peter Banas
Ano, to je přesně to ono co říkám. Tolik emocí kvůli blbým koloběžkám. Až nás začnou dostihovat důsledky "velkých" technologií, za které teď většina lidí horuje, budou z toho lidi už úplně na prášky...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist